Hoger opgeleiden weinig respect voor lager opgeleiden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 21:58

Maar, even over het verschil lager opgeleid - hoger opgeleid, lager inkomen - hoger inkomen...

In mijn werk werk je voor mensen die 'het wel kunnen betalen maar ook nog maar net', en voor mensen die je na het plaatsen 500 euro fooi geven...
Die mensen die 500 euro fooi geven, zijn vele malen relaxter en véél meer geïnteresseerd in mijn werk, dan de mensen die 'het wel kunnen betalen, maar ook nog maar net'.

En het valt mij op dat juist de klanten die 'het wel kunnen betalen maar ook nog maar net' altijd iets te klagen hebben... We werken niet snel genoeg, of we 'even' dit of dat kunnen doen, dat we te laat beginnen (7 uur 's morgens staan wij op de stoep om iemands keuken of interieur te leveren hoor...)

Dus wat ik eigenlijk probeer te zeggen is, dat je ook nog schalen hebt in klasse en 'rijkheid' Ik verdien geen drol maar ik ben tevreden hoe mijn leven is, ik reken mezelf rijk... Mijn broer verdient iets meer, zuipt het allemaal op aan dure wijn (jaja,) maar heeft nog steeds geen vriendin, woont in een huisje waar hij na 1 maand al op uitgekeken was, kortom, hij doet alsof hij rijk is.

Maar bijvoorbeeld de mensen die ik ontmoet heb die ècht rijk zijn (en dan bedoel ik ècht rijk) Die doen niet alsof, die zijn ook tevreden met het werk wat iemand als ik leverd.

Janine1990

Re: Hoger opgeleiden weinig respect voor lager opgeleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 22:03

AmyII: Ik kan me levendig voorstellen dat deze verschillen in 'soorten rijk' bestaan!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:06

Ik herken dit eigenlijk helemaal niet... ik woon in een stad waar hockey sport nr 1 is en het algemeen geaccepteerd is om in je cabriootje te pronken, maar heb nooit het idee dat mensen op me neer kijken als ik bij de bruna achter de kassa sta. Overigens ben ik ook hbo'er, maar ik werk naast mijn studie dus in de boekhandel en in de thuiszorg. Ken ook geen hbo'er van mijn studie die op de mbo'ers neerkijken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:50

Ik wou nog even een inhoudelijke reactie geven na het lezen van de posts.

Ik vraag me van sommigen serieus af in wele omgeving je leeft als je naasten (steeds weer) denigrerende opmerkingen maken over je opleding, afkomst of je status.

Over het verschil tussen hoog- en laagopgeleiden. Persoonlijk vind ik dat niet zoveel van belang.
Mijn vader is bevoorbeeld op zijn 40ste van laag naar hoogopgeleid gegaan (waarvoor mijn respect trouwens). Maar een andere man is hij er niet van geworden ;) .
Mijn ouders, beiden dus laagopgeleid afgestudeerd, hebben wél altijd gepusht om verder te studeren. En daar ben ik blij om, want ik moet echt uitdaging in mijn werk hebben, en dat imo moeilijker te vinden in jobs voor ongeschoolden.

Conclusie: Het maakt mij niet uit of iemand hoog- of laagopgeleid is. Wat telt is de wil om iets van je leven te willen maken.
Mensen waarbij dat laatste ontbreekt, daar heb ik het moeilijk mee. Dat vind ik erg laqtig om mee om te gaan.
Mijn ervaring zegt dat dat ook de mensen zijn die klagen. Over hun baas, hun collega's, het loon, de dure belastingen, de overheid, over hoogopgeleiden, je noemt het maar... Het is altijd een ander zijn schuld wat er niet goed loopt is hun leven en ze zijn jaloers op degene waarvan ze denken die het beter hebben door hun afkomst, hun geld of de leuke baan.

En mijn persoonlijke ervaring is wel dat dit vaker voorkomt bij laagopgeleiden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:05

Ach TS, ik kom uit ongeveer dezelfde achtergrond als jij. Laagopgeleide ouders, verhuisd van boerengehucht naar zeer chique dorp en later gaan studeren.
Maar ik heb gedaan wat ík wilde, ben bij een studentenvereniging gegaan etc. En natuurlijk kom je dan soms mensen tegen die jouw achtergrond niet begrijpen, die zich niet kunnen inleven als jij een taxi pakken voor 1 km of een kadootje voor 30,- de man wat overdreven vindt... Of die zelfs respectloos zijn naar mensen die minder hoog op de ladder staan...
Tegelijkertijd heb ik ook nog een vriendin uit mijn oude boerendorp die iedereen kakkers noemt etc. Dan denk ik wacht even.. dat ben ik dan ook...

Ik vind het allebei onzin en prijs mezelf gelukkig dat ik beide kanten ken. Dat geeft mij kennis en ik kan met iedereen praten, van de bouwvakker tot de directeur. En ik hou van boerenkool maar inmiddels ook dol op sushi en een goede cocktail en ik weet inmiddels met bestek te eten ( :')) en wat er bedoelt wordt met 'tenue de ville'. En daar heb ik me jaren tegen verzet maar inmiddels kan ik er van genieten want het is leuk!

Dus één advies... naar beneden trappen is niet goed, maar uit solidariteit blijven hangen bij je achtergrond is ook niet in je voordeel. Je mag best kijken wat er nog meer te koop is in de wereld en daar open tegenover staan... er zitten best aardige mensen tussen :)
Laatst bijgewerkt door Waves op 16-07-10 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

calyppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:07

toch valt het me op dat ze t op t nieuws vaak over vmbo/lager opleidingen hebben

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 20:16

Ik heb er eigelijk totaal geen last van... Meer omdat ik (met 2 diploma's) getrouwd ben met iemand die leercontract gedaan heeft (werken op 15 en 1 dag in de week naar school) en hij verdient gewoon 4x mijn loon :D Daar sta ik dan met mijn papiertjes hoor :D Mijn moeder is gestopt met werken toen ik 8 was en heeft 7 kinderen. Mijn vader is begonnen als spoorweglegger en is nu stationchef 1ste klasse en ik heb er mij nooit voor geschaamd. Voor elk werk is er toch iemand nodig nietwaar ;) Ik had geen dure kleding en was niet knap en slank en had geen rijke ouders. Maar net omdat het mij geen zier kon schelen, heeft niemand mij er ooit mee kunnen raken dat hun ouders wél geld hadden, en zij wél D&G konden dragen etc.

Hooggeschoolden moeten zeker niet hoog uit de bol doen, want mensen met een minder diploma of zelfs geen diploma zijn zeker geen greintje minder waard hoor :n Maar je hebt natuurlijk ook mensen met geen of een minder diploma die op een bepaalde manier toch een beetje jaloers zijn, mede door dat zij ook graag verder hadden gestudeerd en het niet konden van thuis uit, en die gunnen het de mensen dan ook niet die wél de kansen gekregen hebben en dat is ook niet netjes.

Dat is het leven nu eenmaal en het zal er helaas niet op beteren. Maar kop op, borst vooruit, schouders naar achteren :D Ben je ooit iets tekort gekomen? Dank je ouders dan maar op beide knietjes dat je nooit in je blote kont naar school bent moeten gaan ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:34

calyppie_ schreef:
toch valt het me op dat ze t op t nieuws vaak over vmbo/lager opleidingen hebben

En meestal niet positief nee :n

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:36

BraveSpots schreef:
Conclusie: Het maakt mij niet uit of iemand hoog- of laagopgeleid is. Wat telt is de wil om iets van je leven te willen maken.
Mensen waarbij dat laatste ontbreekt, daar heb ik het moeilijk mee. Dat vind ik erg laqtig om mee om te gaan.
Mijn ervaring zegt dat dat ook de mensen zijn die klagen. Over hun baas, hun collega's, het loon, de dure belastingen, de overheid, je noemt het maar... Het is altijd een ander zijn schuld wat er niet goed loopt is hun leven en ze zijn jaloers op degene waarvan ze denken die het beter hebben door hun afkomst, hun geld of de leuke baan.

En mijn persoonlijke ervaring is wel dat dit vaker voorkomt bij laagopgeleiden.

Wat je nu zegt, slaat wat mij betreft echt de spijker op zijn kop :)