Hoe zouden wij de €380 miljard staatsschuld wegwerken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij bereid zijn één jaar lang zuinig te leven om de schuld in 1 klap weg te werken?

Ja
26 (29%)
Nee
63 (70%)

Totaal aantal stemmen: 89

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:57

Toen ik je beginpost las dacht ik een geweldig plan, maar als ik er verder overna denk. Onmogelijk!

Ik zou zeggen, minder dat geld op ontwikkelingslanden, volgens mij gaat 50% daarvan naar de lunch van de president. Alle mensen, die ten onrechte een uitkering hebben, aan t werk zetten, alle buitenlanders die een uitkering hebben, en hier de boel verzieken, in 1 vliegtuig zetten, en in hun land neerzetten!

Kortom: ik ga voor Geert!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 00:01

delerium schreef:
Ik zie een berg meer in de regel dat de meest verdienende max het 10-voudige mag verdienen van de laagstverdienende. Imo mag dat ook nog het 5-voudige zijn...

Dan kunnen er wel een paar dorpen tegen de vlakte, want alleen de hypotheek voor die huizen is al meer dan het 5-voudige.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 00:03

silfie35 schreef:
Toen ik je beginpost las dacht ik een geweldig plan, maar als ik er verder overna denk. Onmogelijk!

Ik zou zeggen, minder dat geld op ontwikkelingslanden, volgens mij gaat 50% daarvan naar de lunch van de president. Alle mensen, die ten onrechte een uitkering hebben, aan t werk zetten, alle buitenlanders die een uitkering hebben, en hier de boel verzieken, in 1 vliegtuig zetten, en in hun land neerzetten!

Kortom: ik ga voor Geert!

En wat nou als we het alleen zouden beperken tot de bedrijven, en de privepersonen erbuiten laten?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:12

janesmith schreef:
En wat nou als we het alleen zouden beperken tot de bedrijven, en de privepersonen erbuiten laten?

Waar, in haar beredenering, zie jij iets over bedrijven?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 02:08

Het is één van de slechtste voorstellen die ik in jaren gehoord heb. Spaargelden en winsten verdwijnen niet in een zwarte sok onder het bed, daar wordt weer mee geïnvesteerd. Als we hier in Nederland in een jaar tijd voor 380 miljard minder investeren, dan ligt de hele economie volledig op z'n gat. Maar gelukkig hoeven daarna veel minder belasting te betalen, waardoor we allemaal veel meer geld in onze handen hebben en de inflatie de pan uitvliegt. Wat economisch gezien een even groot drama is.

Ik vraag me trouwens af hoe je aan die 100 miljoen rente per dag komt. Daarmee zou Nederland ongeveer 10% rente per jaar betalen. Op staatsobligaties zit een rente van rond de zes procent en een land als Nederland betaalt echt niet meer dan maximaal een vergelijkbaar bedrag aan rente op leningen.

Als laatste snap ik het idee niet dat alle nederlanders blijkbaar van alles op basis van leningen of lease aanschaffen, maar dat de nederlandse staat wel schuldenvrij moet zijn. Een lagere schuldenlast is natuurlijk altijd prettig en hij moet ook niet te hoog zijn. Vergelijk het met een hypotheek, het is geen enkel probleem dat mensen die hebben, zolang de hypotheek maar niet te hoog is. Het gaat zoals altijd in dit soort situaties over de verhouding tussen inkomsten en uitgaven. Nederland heeft heel veel uitgaven, sommige heel zichtbaar en zinnig, zoals het verhogen van dijken, aanleggen of verbeteren van wegen, de salarissen van politieagenten, verpleegster of vuilnismannen, sommige minder duidelijk of op het eerste gezicht zinloos en sommige echt zinloos. De rente en aflossing is één van die uitgaven.
Door de slechtere economie zijn er extra kosten en moeten er dus extra inkomsten komen. Of door belastingverhogingen of doordat er minder aftrekposten komen en aan de andere kant moet er in de kosten gesneden worden. Maar ik vraag me af of de schuldenlast op zich daar de belangrijkste uitgavenpost bij is. Vooral als je nagaat dat de rijkste 10% van Nederland (die procentueel gezien de meeste belasting betaalt) een effectieve belastingdruk van 21% heeft. Er is dus meer dan genoeg ruimte om de verhouding tussen inkomsten en uitgaven gezond te houden. Daarvoor hoeven we niet een jaar lang een rigide belastigdruk van 100% op alles boven de kosten van het levensonderhoud te hebben.

Als laatste nog even een opmerking over de banken. Er wordt altijd zo gemakkelijk gezegd dat zij al het geld aan de economische bubbel hebben verdiend. Maar door die zelfgecreëerde economische bubbel is de welvaart in o.a. Nederland gigantisch gestegen. Daardoor hebben veel nederlanders een koophuis, twee auto's voor de deur, gaan ze driemaal per jaar op vakantie. Hebben de kinderen een ipod, iphone, notebook en flatscreen op de kamer en ga zo nog maar even door. Wij hebben daar dus met z'n allen wel degelijk van geprofiteerd en dan is het wel erg gemakkelijk om te zeggen, de extra welvaart die wij daardoor gekregen hebben moet blijven bestaan, maar de banken moeten alles gaan ophoesten.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 02:58

nee, dat werkt niet, heel simpel om het feit dat de algemene omzet van ALLE bedrijven naar beneden zal gaan omdat ALLE huishoudens geen geld hebben om meer dan het noodzakelijke aan te schaffen. hoe aantrekkelijk het ook klinkt om allemaal 1 jaar zuinig aan te doen, maar in werkelijkheid gaat onze hele binnenlandse economie ten onder.

nee dit moet de overheid oplossen door de uitgaven te beperken, en dan vooral die naar het buitenland. dit los je niet op door de inkomsten te vergroten want waar halen we het vandaan? en dit is ook niet op te lossen in 1 jaar, het zou een te grote verandering zijn.

ik ben ondertussen ook een paar reactie's gaan lezen en ik ga dus ook volledig mee met oa silfie35 en Karl66

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 05:51

Wat denk je dat het alleen al aan administratiekosten met zich meebrengt als iedereen na een jaar (oid) weer alles terug moet krijgen?

Verder ga ik totaal mee met Karl66, geld wordt niet vastgehouden op banken, zij investeren daarmee om zo de economie draaidende te houden. Zonder winst en spaargelden geen investeringen :)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:32

janesmith schreef:
Nederland heeft aan het eind van dit jaar een geschatte staatsschuld van 380 miljard euro. Alleen de rente over dat bedrag kost ons als samenleving al 100 miljoen euro per dag. In de diverse topics over politiek is het steevast een strijd tussen links en rechts, voor- en tegenstanders van Wilders, maar over oplossingen hebben we het nooit. We hebben het zo druk met het elkaar toespelen van beschuldigingen, beledigingen en verwijten, dat we nooit aan daadwerkelijke oplossingen toekomen. Aangezien ik denk dat er onder de bokkers ook genoeg kennis is van de financiële kant van het verhaal, leek het mij leuk om eens een topic op te starten waarbij we niet kijken naar de politieke kleur of voorkeur, geen onderscheid maken tussen diverse etnische groepen maar suggesties en mogelijkheden proberen te verzinnen, en te bespreken wat de gevolgen zijn van de vele bezuinigingen die de politiek voor ons in petto heeft.

Mijn utopie zou zijn dat we één jaar lang alle winst van ieder bedrijf, ieder privepersoon, in één grote pot storten en na dat jaar zijn we compleet schuldenvrij. Dan zouden we alleen al aan rente een besparing van 36 miljard euro per jaar hebben. Daarmee zouden alle besparingen die ons jaren en jaren gaan treffen, in één klap onnodig zijn. Wat zouden de bezwaren kunnen zijn tegen zo een drastische maatregel? En heeft nog iemand meer een ander idee dat ons van de schuld van 24.000 euro de man af zou kunnen helpen?

Dit is onmogelijk, omdat bedrijven delen van de winst weer investeren in het bedrijf. Zonder deze investeringen gaan ze hopeloos achterlopen met als gevolg faillissementen

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:35

kehdra schreef:
er mag vaan mij ook wel een paar milioen minder naar defensie, kunst cultuur, ontwikkelingshulp, en heel veel minder naar europa....
Jammer dat niet iedereen het daar mee eens is...

:j ik wel

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:40

Citaat:

Dan ben je een van de hele weinigen, want de meeste auto's worden gekocht via een financiering.

Niet dus, je moest eens weten hoeveel mensen er sparen voor een auto, vakantie enz.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:38

Karl66 schreef:
Ik vraag me trouwens af hoe je aan die 100 miljoen rente per dag komt. Daarmee zou Nederland ongeveer 10% rente per jaar betalen. Op staatsobligaties zit een rente van rond de zes procent en een land als Nederland betaalt echt niet meer dan maximaal een vergelijkbaar bedrag aan rente op leningen.

Ik begrijp inmiddels ook wel dat het geen goed plan is. Mijn vader zei dat die schuld niet een schuld is die we hebben aan een of ander financiële instelling, maar dat die bestaat uit o.a. obligatie's en staatsleningen en zijn dus schulden aan het volk. Uiteindelijk vloeit dat geld weer een heel groot deel terug in de economie. ook zei hij me dat de rente inderdaad geen 100 miljoen per dag is, maar ongeveer 34 miljoen. Wel loopt de staatsschuld per dag met 100 miljoen op. Dat heb ik dus fout begrepen. Van geld en financiën heb ik ook weinig tot geen verstand. Het was ook maar een hersenspinsel, een ballonnetje dat ik opliet. Hoe het ook zij, ik ben erg geschrokken van het feit dat iedere pasgeboren baby in Nederland al begint met een schuld van 24.000 euro. Als die later gaat studeren wordt die schuld nog een stukje groter. Jij zegt dat we onze welvaart te danken hebben aan die hoge schuld, maar als je ziet wat die welvaart ons nu en in de toekomst gaat kosten, dan vraag ik me echt af of dat wel zo'n goeie zet geweest is. Mijn vader zei (en die heeft echt verstand van economie en financieel beleid) dat de wal het schip altijd gaat keren. We hebben een hele tijd op volle kracht op open zee gevaren, maar dat de wal nu aan het naderen is. Alle verworvenheden zullen we nu ook weer voor een deel in moeten gaan leveren. Dat zal zichtbaar zijn op vele gebieden van ons bestaan. Onderwijs, gezondheidszorg etc. Hij voorspelde dat verzekeringen steeds duurder zullen worden en dat er seeds minder zorg voor geleverd zal gaan worden. Studeren gaat iets worden voor de rijkere laag van de bevolking omdat de studieschuld die een student aan moet gaan zo hoog zal worden, dat er velen zullen gaan kiezen voor niet studeren en direct een baan gaan zoeken. Hij vond dat niet zo'n probleem want hij heeft nooit iets gezien in de filosofie dat iedereen maar moet studeren. Volgens hem is het een utopie dat iedereen hooggeschoold zou moeten zijn. Want dan krijg je ook heel veel ontevreden mensen die onder hun stand moeten werken omdat er nu eenmaal werk is voor een maximum aantal hoogopgeleiden. Dat is nu al merkbaar, want er is een ernstig tekort aan goede timmermannen, loodgieters om maar wat te noemen. Maar wel weer een overschot aan advocaten bijvoorbeeld. Er zijn er nu al die met een advocaten opleiding toch ergens anders aan het werk moeten omdat er zowat geen stageplaatsen zijn voor ze.
Ik zal maar weer in het politieke topic gaan reageren, want daar heb ik blijkbaar toch meer verstand van. :o

kehdra

Re: Hoe zouden wij de €380 miljard staatsschuld wegwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 16:58

en wanneer ik dan 24000 euro op mijn spaarrekening zet, is dat dan ook voldoende? :+

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 17:27

Overheidsschuld is een redelijk complex verhaal en de 24.000 euro schuld voor een pasgeboren baby zegt niks. Een schuld wordt pas problematisch als er niet genoeg inkomsten tegenover staan. Daarom wordt altijd gekeken naar overheidsschuld als percentage van het bruto nationaal product (wat wij met z'n allen in een jaar verdienen) Nederland heeft een redelijk gezonde balans en ons bruto nationaal product groeit netjes in verhouding met de overheidsschuld mee. Die baby krijgt trouwens ook het nodige voor die 24.000 euro.
Je moet er ook rekening mee houden dat Nederland een behoorlijk uitzonderlijke positie in de wereld heeft. Nederland heeft de ambtenarenpensioenen al gereserveerd en die zijn een belangrijk onderdeel van onze overheidsschuld. Maar die extra schuld die we daardoor hebben betekent ook dat we daar in de toekomst geen geld voor hoeven te reserveren. Andere landen hebben naast hun overheidsschuld nog de pensioenkosten, die ze ergens in de toekomst tevoorschijn moeten gaan toveren.

Dat de kosten voor de zorg steeds verder de pan uitrijzen heeft hele andere oorzaken. We worden steeds ouder, met als gevolg dat we steeds meer zorg gaan consumeren. We kunnen steeds meer en steeds beter mensen genezen, wat voor extra kosten zorgt. Maar door die steeds betere geneesmethoden blijven mensen die veel zorg nodig hebben ook steeds langer leven en dat zijn mensen die in verhouding veel zorg consumeren. Reken daar nog eens bij dat heel veel zorg van de familie naar de overheid overgeheveld is en dan heb je de belangrijkste redenen voor de groei van de zorgkosten bij elkaar. Maar ook dat probleem is relatief, want het geld wat we aan zorg uitgeven, geven we uit aan bedrijven en aan lonen. Dat geld komt dus weer terug in de economie.