Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
faye schreef:Nou sorry apple, maar een tv is echt gewoon luxe. Kinderen kunnen ook gewoon buiten spelen. Vakantie is ook luxe. Hoe rot het oko is dat anderen dat wel kunnen betalen. Auto, idem dito. Ik vind dat er wel heel snel armoede geroepen wordt in Nederland.
Yamcha schreef:Arm vóelen..... maar dat lijkt me geen reële graadmeter, jou wel?
Ik denk dat ik me best arm zou voelen, moest ik kleiner gaan wonen, maar dan ben ik het nog niet.
Ik vind iemand die eten kan kopen, de huur kan betalen, en kleding kan kopen niet arm. Je kunt in je basisonderhoud voorzien, en je hebt alles wat je nodig hebt. Niet alles wat je wilt, maar wat je wilt heb je niet altijd nodig. Wat je nodig hebt is niet altijd wat je wilt.
Ik blijf erbij: er is geen echte armoede in Nederland.
Citaat:Goed, er zullen best uitzonderingen bij zijn, maar 't grootste deel geeft het gewoon uit aan dingen die ze best kunnen missen, en roepen dan dat ze te weinig geld hebben.
Apple schreef:faye schreef:Nou sorry apple, maar een tv is echt gewoon luxe. Kinderen kunnen ook gewoon buiten spelen. Vakantie is ook luxe. Hoe rot het oko is dat anderen dat wel kunnen betalen. Auto, idem dito. Ik vind dat er wel heel snel armoede geroepen wordt in Nederland.
In jouw ogen is een tv luxeIn praktijk kunnen kinderen in Nederland niet altijd overal buiten spelen. Wil jij je kind ergens in Amsterdam West buiten hebben spelen
?
Apple schreef:faye schreef:Nou sorry apple, maar een tv is echt gewoon luxe. Kinderen kunnen ook gewoon buiten spelen. Vakantie is ook luxe. Hoe rot het oko is dat anderen dat wel kunnen betalen. Auto, idem dito. Ik vind dat er wel heel snel armoede geroepen wordt in Nederland.
In jouw ogen is een tv luxeIn praktijk kunnen kinderen in Nederland niet altijd overal buiten spelen. Wil jij je kind ergens in Amsterdam West buiten hebben spelen
?
Vakantie is luxe inderdaad: toch kun je vaak nog een weekje weg als je op een natuurcamping gaat staan of vrijwilligerswerk gaat doen. Ik ken genoeg mensen voor wie een weekje helpen op een vakantiekamp voor gehandicapten als vakantie telt.
Auto heb ik het niet eens over, ik praat over mensen die geen auto hebben.
Apple schreef:Citaat:Goed, er zullen best uitzonderingen bij zijn, maar 't grootste deel geeft het gewoon uit aan dingen die ze best kunnen missen, en roepen dan dat ze te weinig geld hebben.
Dit vind ik een typerende uitspraak. Ik heb even de naam weg gehaald aangezien je dergelijke uitspraken vaker hoort. Er spreekt voor mijn gevoel veel vooroordeel uit.
Dergelijke standpunten leven vaak bij mensen die zelf redelijk 'rechts' georiënteerd zijn en die eigenlijk nog nooit echt te maken hebben gehad met echte armoede, achterstandswijken, schuldhulpverlening, bijstand. Om ook maar eens een stereotyperende uitspraak te doen
Apple schreef:Bestaansminimum, de naam zegt het al. Onder het minimum dat je nodig hebt om te kunnen bestaan in Nederland.
Hoe het komt dat ze dat hebben? Verschillende oorzaken.
Overbesteding wordt hier heel vaak genoemd, maar meestal is dat niet eens zo vaak een oorzaak dat mensen in de armoede komen/schulden.
Denk ook aan bijvoorbeeld gezinnen die van generatie op generatie in de bijstand zitten. Maken geen opleidingen af, kunnen geen banen volhouden, zijn niet in staat om een geregeld leven te leiden. Hebben bijvoorbeeld nooit van huis uit meegekregen dat je 's ochtends op staat en naar je werk gaat (of naar school), nooit boekjes voorgelezen gekregen daardoor al een taalachterstand voordat ze beginnen aan de basisschool (en dan ook vooral denken aan Nederlandse gezinnen, niet alleen aan allochtone gezinnen). Altijd op straat rondhangen als kind en geen basis vanuit huis meekrijgen omdat de ouders thuis dat ook nooit geleerd hebben. Zo nooit de mogelijkheid krijgen om hogerop te komen.
Andere mensen die plots van niets moeten rondkomen en in de schulden raken: ZZP-ers die plots geen opdrachten meer binnen halen. Ondertussen wel gewoon je vaste lasten die doorlopen, dus voordat je dan jezelf hebt aangepast aan het nieuwe inkomstenpatroon ben je ook weer maanden verder (en als het tegen zit, schulden verder).
Mensen met eerst gewoon een normaal inkomen en die ziek worden, hoge ziektekosten krijgen, baan kwijtraken. Mensen die gaan scheiden en nog met een (nu onverkoopbaar) koophuis zitten.
Dat zijn allemaal risicogroepen die onder de armoedegrens terecht kunnen komen, danwel niet meer rond kunnen komen, danwel schulden gaan maken (moeten maken).
Apple schreef:(medelijden heb ik trouwens niet met mensen in de schulden of in de bijstand of beide: iedereen is verantwoordelijk voor zn eigen leven en wat die daar van maakt).