hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoe heet een land wat politieke partijen uitsluit

bananenrepubliek
41 (26%)
democratie
31 (19%)
dictatuur
85 (54%)

Totaal aantal stemmen: 157

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:59

joopie7 schreef:
wat is het toch voor een bizarre redenering dat een meest winnende partij in de regering moet, het gaat toch gewoon om het percentage kiezers dat gekozen heeft? Als er een meerderheids kabinet komt is die gekozen door het volk, er is niks meer democratiser dan dat. Je moet het kabinet zien als 76 (of meer) volksvertegenwoordigers die hun krachten bundelen om het land te regeren, elke volksvertegenwoordiger is gekozen, dus is het democratisch.

zullen we termen als "het volk" maar schrappen want "het volk" bestaat niet. Ik weet dat Wilders graag in zulke termen spreekt maar enkel in dictaturen kun je spreken van een homogene groep mensen en vooralsnog valt Nederland daar niet onder. over "het volk" sprekend is toch vrij beledigend ondanks te toenemede achterlijkheid heeft Nederland toch een lange kritische traditie met de democratie. Wij zijn geen volk, maar kritische individuen ;) (Nu ik er over nadenk vind ik "het volk" best een leuke naam voor PVV stemmers, gezien die zo dol zijn op dat populistische gepeupel :Y) )

Het is ook niet zo dat ze mee moeten regeren, maar in een democratie is wel het minste dat je kunt doen is te praten en zien wat de tegenpartij in de onderhandelingen eventueel zou willen inbinden. Als zelfs dat niet gebeurt, dan wordt de democratie met voeten getreden.
Nu ik er zo over nadenk, vind ik "knuffelvolk" wel een leuke benaming voor de linkse partijen, want die zijn dol op het theedrinken en bollen aaien.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:02

ik vind inderdaad dat als een partij zo makkelijk zo winnend is, dat de overige partijen in iedergeval moeten proberen met die partij te praten.......... Doen die partijen dat niet, dan vind ik dat die partijen de wens van de NEDERLANDSE kiezers (en dat is dus niet eigen kiezers) teniet doet en gewoon dus scheit heeft aan iedereen behalve hun eigen achterban.........

en ik vind dat je op die manier niet een land kan besturen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:05

Janesmith, waarom kun je je sarcasme niet achterwege laten? Heb je dat soms nodig om je argumenten kracht bij te zetten? Ik vind het in ieder geval erg vervelend en vooral onnodig en vind het erg afdoen aan je argumenten...

Joopie7 ik ben het 100% met je eens.. Bovendien is het niet meer dan normaal dat veel partijen niet in gesprek willen met een partij als de PVV, aangezien de PVV art.1 van de grondwet aan zn laars lapt, ik zie het juist als bescherming van ons land..
Bovendien werd vooraf al door enkele partijen benadrukt dat zij niet met de PVV in zee wilden, niet echt iets nieuws dus!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:08

CtjeLief schreef:
Bovendien werd vooraf al door enkele partijen benadrukt dat zij niet met de PVV in zee wilden, niet echt iets nieuws dus!

Precies en dat is een van de redenen op om zon partij te stemmen. SP wil ook niet met de PVV, heeft dat ook luis en duidelijk verkondigd dus is het wat vreemd dat je daar dan achteraf opeens bezwaar over hebt.

CtjeLief

Re: hoe heet een land dat politieke partijen uitsluit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:10

inderdaad.. Precies om die reden heb ik ook (strategisch) gestemd... zoals velen.. En ik ben blij dat enkele partijen tot nu toe principieel achter hun besluit blijven staan :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:10

Ctjelief........... Heb jij zeggenschap over wie jouw nieuwe leidinggevende word? Heb jij zeggenschap over wie je nieuwe directeur word??

denk het niet, je moet er maar gewoon mee dealen........ en ik vind dat onze leden van de tweede kamer dat ook maar eens gewoon moeten doen........

leer met elkaar omgaan, leer met elkaar werken......... kinderachtige getrut van volwassen mensen die dit land moeten besturen ..........

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:11

CtjeLief schreef:
Janesmith, waarom kun je je sarcasme niet achterwege laten? Heb je dat soms nodig om je argumenten kracht bij te zetten? Ik vind het in ieder geval erg vervelend en vooral onnodig en vind het erg afdoen aan je argumenten...

Joopie7 ik ben het 100% met je eens.. Bovendien is het niet meer dan normaal dat veel partijen niet in gesprek willen met een partij als de PVV, aangezien de PVV art.1 van de grondwet aan zn laars lapt, ik zie het juist als bescherming van ons land..

Waarom zeg je dat wel tegen mij en niet tegen degene die die reactie uitlokt? Daar wordt toch ook over 'populistische' PVV'ers gesproken?
Waar haal jij de staving vandaan dat hij artikel 1 aan z'n laars lapt? Is hij al veroordeeld of zo? Zolang dat niet gebeurd is, is dat een uitspraak die niet gebaseerd is op feiten maar puur op jouw mening.
Joppie7 schreef:
(Nu ik er over nadenk vind ik "het volk" best een leuke naam voor PVV stemmers, gezien die zo dol zijn op dat populistische gepeupel :Y) )
Laatst bijgewerkt door janesmith op 22-06-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:13

KiWiKo schreef:
Ctjelief........... Heb jij zeggenschap over wie jouw nieuwe leidinggevende word? Heb jij zeggenschap over wie je nieuwe directeur word??

denk het niet, je moet er maar gewoon mee dealen........ en ik vind dat onze leden van de tweede kamer dat ook maar eens gewoon moeten doen........

leer met elkaar omgaan, leer met elkaar werken......... kinderachtige getrut van volwassen mensen die dit land moeten besturen ..........

Toevallig hebben wij in het eerste inderdaad zeggenschap ;) maar dat is inderdaad een uitzondering. Partijen hebben toch ook recht om niet samen te willen werken met een partij als PVV? Dat mensen het niet aanstaat: prima, maar ze mogen er toch voor kiezen? (ze houden ook rekening met HUN kiezers)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:14

en alleen met HUN kiezers............ maar er is nog wel meer in Nederland dan alleen HUN kiezers :)

ontzetttende mazzellaar ben je :) ik ken weinig mensen die daar ook zeggenschap in hebben

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:15

JS: de uitspraken die worden gedaan door dhr. Wilders zijn discriminerend, feitelijk :) (is geen mening, je discrimineert of je doet het niet, en hij doet het)
Als hij vrijgesproken word is dat vanwege zijn functie als politicus, niet om hetgene wat hij heeft uitgesproken.. simpel..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:17

weet ik niet Ctjelief....... weet ik niet......

Ik denk zeker wel op het randje, dat absoluut...... maargoed de rechter zal dat uitwijzen ;)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:18

KiWiKo schreef:
en alleen met HUN kiezers............ maar er is nog wel meer in Nederland dan alleen HUN kiezers :)

ontzetttende mazzellaar ben je :) ik ken weinig mensen die daar ook zeggenschap in hebben

Er zijn inderdaad meer mensen dan alleen hun kiezers, maar op dit punt kiezen ze hiervoor (en dus voor HUN kiezers) op andere gebieden wordt er wellicht ook rekening gehouden met andere stemmers, maar ik vind het goed als een partij voor zn principes blijft staan.. Zal PVV ongetwijfeld ook doen (op breekpunt na)

(En ja ik ben een mazzelaar wat dat betreft, maar we zijn ook een kleine organisatie, dat scheelt!)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:20

CtjeLief schreef:
JS: de uitspraken die worden gedaan door dhr. Wilders zijn discriminerend, feitelijk :) (is geen mening, je discrimineert of je doet het niet, en hij doet het)
Als hij vrijgesproken word is dat vanwege zijn functie als politicus, niet om hetgene wat hij heeft uitgesproken.. simpel..

Zolang hij niet veroordeeld is, is het voorbarig als men beweert dat hij dat artikel aan z'n laars lapt, wordt hij vrijgesproken dan is het zelfs strafbaar om dat te beweren. Laster en belediging, is ook zo'n mooi artikel in ons wetboek. En daarbij wordt geen onderscheid gemaakt of hij als politicus of als niet-politicus vrijgesproken wordt.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:23

janesmith schreef:
CtjeLief schreef:

Zolang hij niet veroordeeld is, is het voorbarig als men beweert dat hij dat artikel aan z'n laars lapt, wordt hij vrijgesproken dan is het zelfs strafbaar om dat te beweren. Laster en belediging, is ook zo'n mooi artikel in ons wetboek. En daarbij wordt geen onderscheid gemaakt of hij als politicus of als niet-politicus vrijgesproken wordt.

Ik weet waar ik het over heb.. jij blijkbaar ook, dus let's agree to disagree +:)+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:24

Ik snap niet waar we zo moeilijk over doen. We hebben in NL als sinds mensenheugenis het systeem van meerdere partijen die samen na onderhandeling een regeerakkoord sluiten, dat een compromis is tussen de ideologieen/verkiezingsprogramma's van de partijen die daaraan deelnemen. Daarna volgt er een regeringsvorming met vertegenwoordiging uit alle deelnemende partijen.

De grootste partij is als eerste aan zet in de onderhandelingen en mag 'kiezen' met wie een regering te vormen. Daarbij mag de grootste partij dus z'n eigen voorkeur laten gelden. In onderhandelingsrondes (meestal met een informateur erbij) wordt gekeken met welke partijen een regeerakkoord nodig is. Over het algemeen is daarbij de regel dat de partijen samen meer dan 75 zetels moeten hebben in de tweede kamer. Iedere partij heeft z'n eigen voorkeur, en mag dus helemaal zelf beslissen met wie ze wel en niet willen regeren. Niets bananen republiek aan (en over dictaruren praten is natuurlijk helemaal onzin!). Het gaat om trouw blijven aan je eigen ideologie en achterban. Als jou programma niet te verenigen is met het programma van een andere partij, is het bijna onmogelijk om daar een regeerakkoord mee te sluiten, dus onmogelijk om samen te werken. Dan kan je uitsluiten noemen, en daar is niets mis mee.

Sinds de tweede wereldoorlog is het gebruikelijk dat de grootste partij de ministerpresident levert, maar daarvoor was dat nog wel eens anders.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:27

Er wordt door allerlei mensen beweerd dat hij discrimineert, maar concrete voorbeelden worden er door niemand aangehaald. Feit.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:28

JS we hebben al met meer personen duidelijke punten aangehaald, je hebt deze OF niet gelezen, OF je bent niet op de hoogte hoe de discriminatiewetgeving in elkaar zit.. dus dat argument gaat niet op.. anders moet je even terugzoeken.. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:28

breekpunt,. standpunt............ allemaal zoooo een slap gelul...... van ELKE partij.

Als het puntje bij paaltje komt dan valt overal over te praten.......

althans, bij tweede gedachte........ in de politiek is het wel wat makkelijker om bij je standpunt te blijven.......... want als je niet je zin krijgt kan je gewoon ontslag nemen en de wachtgeld in.............

hoef je niet je stand of breekpunt te verbreken :) kan je met opgeheven hoofd zeggen dat dit je niet meer past :)

en gewoon lekker centjes blijven vangen ondertussen jezelf in allerlei comissies en raden voegen :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:32

CtjeLief schreef:
JS we hebben al met meer personen duidelijke punten aangehaald, je hebt deze OF niet gelezen, OF je bent niet op de hoogte hoe de discriminatiewetgeving in elkaar zit.. dus dat argument gaat niet op.. anders moet je even terugzoeken.. :)

Daar ben ik goed van op de hoogte, en ik heb al die argumenten die aangevoerd zijn al ontkracht, misschien moet jij die dan teruglezen. Bovendien worden er argumenten aangehaald die hij helemaal nooit gezegd heeft. Zoals bijvoorbeeld alle moslims het land uit, heeft hij nooit gezegd. Op die manier kom je wel aan discriminerende opmerkingen, ware het niet dat hij ze nooit gezegd heeft.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:34

Ontkracht naar jouw zeggen he ;) Maar goed, nogmaals let's agree to disagree :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:37

Jansmith, het is toch al discriminerend dat hij 'bepaalde' nederlanders het land uit wil sturen en andere nederlanders niet? Waarom moet iemand die een marokkaanse achtergrond heeft het land uit als die zich crimineel ontplooit en iemand die voor de 16e generatie Jan, Kees of Piet heet niet?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:38

ik heb ondertussen begrepen dat de antiwildersclan (:D :D :D) bedoeld dat zijn uitspraken alle moslims treffen..........

en dat is natuurlijk wel zo! hoog en laag springen maar zijn maatregelen treffen inderdaad vrijwel de meeste van de moslims in Nederland.

En ik vind wel dat sommige ideeen overdone zijn in grote mate........

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:41

Goed gezegd Kiwiko.. Widers generaliseert, en daarom wordt de gehele moslimgemeenschap hierdoor getroffen, ik vind dat kwalijk en heel erg zorgelijk.. en ik probeer mensen er bij stil te laten staan wat dat voor deze mensen betekent.. Eerst nadenken voordat je wat over een hele groep roept. Wilders walst gewoon zonder enig empathie over mensen heen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-10 10:43

maar de PVDA walst over de groep werkgevers heen......... en de VVD walst over de groep werknemers heen..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 10:47

Kim, de werkgevers en werknemers kunnen iets doen aan hun standpunten, positie etc. Moslims niets buiten het afzweren van een godsdienst waar ze voor gekozen hebben. De vergelijking gaat dus niet op en je komt al gauw in een grondwettelijk vraagstuk terecht.