joopie7 schreef:wat is het toch voor een bizarre redenering dat een meest winnende partij in de regering moet, het gaat toch gewoon om het percentage kiezers dat gekozen heeft? Als er een meerderheids kabinet komt is die gekozen door het volk, er is niks meer democratiser dan dat. Je moet het kabinet zien als 76 (of meer) volksvertegenwoordigers die hun krachten bundelen om het land te regeren, elke volksvertegenwoordiger is gekozen, dus is het democratisch.
zullen we termen als "het volk" maar schrappen want "het volk" bestaat niet. Ik weet dat Wilders graag in zulke termen spreekt maar enkel in dictaturen kun je spreken van een homogene groep mensen en vooralsnog valt Nederland daar niet onder. over "het volk" sprekend is toch vrij beledigend ondanks te toenemede achterlijkheid heeft Nederland toch een lange kritische traditie met de democratie. Wij zijn geen volk, maar kritische individuen(Nu ik er over nadenk vind ik "het volk" best een leuke naam voor PVV stemmers, gezien die zo dol zijn op dat populistische gepeupel
)
Het is ook niet zo dat ze mee moeten regeren, maar in een democratie is wel het minste dat je kunt doen is te praten en zien wat de tegenpartij in de onderhandelingen eventueel zou willen inbinden. Als zelfs dat niet gebeurt, dan wordt de democratie met voeten getreden.
Nu ik er zo over nadenk, vind ik "knuffelvolk" wel een leuke benaming voor de linkse partijen, want die zijn dol op het theedrinken en bollen aaien.