Wie moet zich aanpassen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:43

babydolll schreef:
ikdoemaarwat schreef:
nou ik aan beide niet :Y)
ik snap uberhaupt niet waarom andere mensen last moeten hebben van iemand zn geloof? prima dat je een geloof wilt hebben hoor,maar waarom zo opvallend of luidruchtig?

Tja, ik weet niet wat er dan opvallender of luidruchtiger is aan de islam dan aan het christendom? De redenen die hier aangekaart werden : Luidruchtig en opdringerig? Tja, die bellen van de kerk maken ook een hoop lawaai

dat zeg ik toch...........beide....oftewel alle geloven.....
ik ben dus overduidelijk een non believer ;)
en ik snap al die luidruchtigheid niet! geloven kan je ook in stilte :j

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:47

[xenofoob modus aan]

Kerken horen bij onze eigen cultuur, moskeeën niet

[/xenofoob modus uit]

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:51

Nicolletje schreef:
[xenofoob modus aan]

Kerken horen bij onze eigen cultuur, moskeeën niet

[/xenofoob modus uit]

Tot hoevere hoort de kerk nog bij onze cultuur?
Je bent toch helemaal niet verplicht om naar de moskee te gaan? Wat weet je eigenlijk over het geloof als ik vragen mag?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:54

Je snapt me niet echt he?

[xenofoob modus]
Xenofoob is bang voor onbekende dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:56

Heeft iemand hier uberhaupt het boek: IK, ALI gelezen? Zo nee dan raadt ik dat boek echt aan. Dat heeft mij veel beter over buitenlanders laten gaan denken. Dan kun je begrijpen wat de arbeiders allemaal hebben moeten doorstaan. Maar over die rotjochies van nu heb ik geen goed woord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:56

Globaal het topic doorgelezen, veel van hetzelfde :+

Er komt bij mij eigenlijk altijd 1 vraag op...
Waarom voelen wij ons superieur aan mensen uit een andere cultuur? Waar is dat op gebaseerd en op grond waarvan denken wij dat wij ons bepaalde 'rechten' en privileges kunnen ontlenen?

ja, ik typ even 'wij' omdat dat makkelijker is. weet ook wel dat niet iedereen in het topic er zo over denkt

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 23:59

Nicolletje schreef:
Je snapt me niet echt he?

[xenofoob modus]
Xenofoob is bang voor onbekende dingen.

Solly, ik dacht dat je een soort kleurtje of quote wou maken die niet gelukt was :+

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 00:02

Uhm nee :D

Kanelly misschien diezelfde xenofobie?

Dat we niet superieur zijn maar we ons wel zo gedragen om de ander te 'onderdrukken'?

Om maar even Jameyskatjes stelling over homo's weer aan te halen, die vriend van mij beweert het ook, dat degene die op de 1 of andere manier 'bang' zijn voor homoseksualiteit, hem het meest proberen te intimideren.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 05:08

Persoonlijk pas ik in elk land aan, maar verander niet. Nu ben ik als buitenlandse buitenlander zonder hoofdtaal meertaling opgegroeid ineuropa en usa toch een ratjetoe. Kan u wel schrijven dat ik niks cadeau verkregen heb en overal hard voor heb moeten werken.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:00

degene die naar een land verhuisd behoort zich aan te passen aan het land waar hij/zij naar toe migreert

ls ik in een moslim geregeerd land ga wonen waar vrouwen een hoofdoekje dienen te dragen, dan draag ik daar ook een hoofddoekje
(maar ik ga dus niet naar een dergelijk land, probleem opgelost)
als ik naar zweden verhuis, zal ik er keihard aan werken om de taal machtig te worden
en ga zo maar door ...(even twee heel voor de hand liggende voorbeelden genomen hoor, dat dat even duidelijk is ;) )

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:16

Ja ik heb daar ook vaak over nagedacht.
Een aantal jaar geleden, voor dat hele terreur-gedoe, ging ik graag naar moslimlanden op vakantie: Egypte, Marokko, Tunesie, Jordanie, ook Israel toen moskee en synagoge nog zonder grote hekken gescheiden waren (ik was daar tijdens de 1e intifada in dec 1987 http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws ... tifada.xml was nogal schokkend om er 10 jaar later weer te komen btw)

Ik ben 3 weken met een Marokkaanse (Casablanca) jongen (toen mijn vriendje) op stap geweest door Marokko en daar te gast geweest bij zijn Marokkaanse familie in een arme wijk (ze behandelden mij daar als de koningin)
Als ik in die landen op visite was, droeg ik vaak een lange rok en in Marokko zelfs een djellaba (is het enige kledingstuk dat ik ken dat beschermt tegen de zon en hitte en lekker los zit)

Ik ging graag naar binnen bij een moskee, heb bijv. die mooie grote moskee in Jeruzalem nog van binnen gezien (ik weet niet of die nu nog open is) prachtig! Zo rustgevend ook.

's Nachts werd ik wakker door de oproep van het gebed en toen we aan het eind van de ramadan in Marokko waren, ging de moskee onderhand de hele nacht door :x
Geen enkel probleem, ik vond het 'mooi'.... maar wel dáár :)
Tijdens de ramadan zorgde ik ervoor niet in het openbaar/ openlijk te eten, dat soort dingen.

Als ik dus is zo'n leefomgeving zou willen wonen, zou het een weloverwogen keuze van mij zijn, omdat ik de cultuurverschillen zo groot vind dat ik niet weet of ik daar dagelijks mee om kan gaan.

Mijn vriendje van toen is op een dag met al het gespaarde geld van zijn familie enz. op het vliegtuig naar Zwitserland gestapt (er werd hem een verblijfsvergunning beloofd) hij dacht dat dat vast wel vlak bij Nederland zou zijn :+
Ik ben hem helaas uit het oog verloren maar heb hem nog opgezocht in Zwitserland.

Hij was (anders, naar mijn mening, dan de Nederlandse Marokkanen- en daar kende ik er ook veel van en sprak ik vaak mee) heel respectvol voor mijn cultuur, normen en waarden en ook mijn niet-moslim zijn, maar pas in Zwitserland kreeg dat echt een beeld voor hem, hoe het er nou eigenlijk aan toeging hier.
Hij heeft zich meteen aangepast zonder zijn moslimgeloof aan de kant te zetten, júist niet want hij schrok zich wild wat hij aantrof van landgenoten en moslimbroeders, ook veel Algerijnen, die volgens hem een stel 'halve wilden' waren geworden; stelen, haram gedrag, westerse vrouwen gebruiken, enz.

Hij had zich voorgenomen nooit zo te worden. Hoewel de situatie wel moeilijk werd want hij had helemaal geen verblijfsvergunning 'gekocht' voor veel geld, alleen een toeristenvisum, kwam hij daar achter.
Hij vond het moeilijk om in de illegaliteit overeind te blijven en tegelijk goed moslim te zijn, er werd verwacht dat hij veel geld naar Marokko zou sturen want zijn familie had tenslotte zoveel geld verzameld om hem een goed leven te geven, wat een teleurstelling wachtte er in Zwitserland.
Teruggaan was nooit een optie, hij zou zijn familieleden te schande maken als hij dat deed, na wat zij voor hem hadden gedaan.
Wat er van hem geworden is weet ik niet, volgens mij is hij met een Zwitserse getrouwd om de verblijfsvergunning en ik geloof niet dat zij wilde dat wij elkaar nog spraken.
Het was een knapperdje dus er waren altijd wel vrouwen om hem heen.
De grootste schok voor hem was dat zijn gebaren en voorkomen ook homo's heel erg aantrok.
In Marokko is het heel normaal om als man zijnde vriendschappelijk 'intiem' te zijn (hand in hand lopen, arm om elkaar heen slaan) met vrienden, wist hij veel dat het hier homo's waren :+

Wat ik met dit verhaal wil zeggen, ik heb nooit xenofobisch of respectloos naar andere culturen gekeken naar mijn idee.
Ik vind zoals Simohamed mij de Islam heeft laten zien, het niet mijn ding maar wel mooi op zijn tijd.

Maar op de 1 of andere manier ben ik de hele Islam nu beu.
Ik heb er geen zin in om berichten te lezen dat moslims 'beledigd' zijn als ze een speelgoedvarkentje bij een opening van een spaarrekening krijgen.
Ik heb er geen zin in dat er bommen op ons elftal worden gegooid omdat iemand hier of daar een keer een profeet heeft getekend.
Ik vind het vervelend om op straat 'bang' te moeten zijn voor groepjes donker getinte jochies.
Ik heb er best problemen mee dat mensen uit bepaalde landen/ culturen de Nederlandse wetten en regels uitzuigen en misbruiken zoals het ze uitkomt, maar aanvallen zodra ze denken dat ze 'discriminatie' kunnen gebruiken in hun voordeel.

Als ik naar Marokko zou verhuizen zal ik dat weloverwogen doen en de consequenties aanvaarden.

Ik snap zelf ook wel dat er toen een zooi 'boeren' en redelijk onontwikkelde mensen uit Marokko en Turkije zijn geplukt en hier zijn neergezet waar wij nu de gevolgen van dragen.
Ja het is een fout van ons geweest. Maar dan nog, moeten wij álles dan aanpassen aan 'hun'?
Sorry zo voelt het soms voor mij, ik vind er weinig respect naar ons, naar mij, toen ik met 'die Marokkaanse poedersuiker' sprak waren ze vaak ronduit negatief over Nederland en met name de Nederlandse vrouwen.

Nog iets, ik werk nog steeds met mensen uit o.a. Pakistan, India, Egypte, enz.
De mannen met wie ik te maken heb zijn soms ronduit onbeschoft tegen mij en erg prikkelbaar.
Sommigen willen hun bestelling alleen aan mijn mannelijke collega's doorgeven en als ze dan een keer op kantoor komen is de sfeer ook heel raar, onprettig. Er zijn weinig mannen die respectvol met vrouwen omgaan en Nederlands praten kunnen ze ook al niet. En zakelijk inzicht hebben ze ook niet echt vaak :o

In het ergste geval dan laten ze hun zaak helemaal op de fles gaan en vertrekken gauw weer terug naar Pakistan, hier een grote bende en schuldeisers achterlatend.

We laten het blijkbaar allemaal toe hier. Vroeger toen ik in Amsterdam woonde en werkte en ik met mijn Pakistaanse, Surinaamse, enz. collega's kon praten over van alles en allerlei lekker eten kreeg dacht ik vaak, he fijn, dat dat toch kan hier zonder elkaars waarde aan te tasten.

Ik denk er vaak over na, wat is er gebeurd in de tijd van Simohamed en Amsterdam (1992-1995 denk ik?) tot nu, dat ik zo mijn mening (negatief) heb bijgesteld?
Je kan niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb, denk ik, om mensen te begrijpen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 14:08

Hmm, ik hoor hier gewoon Bob Dylan ergens in een hoekje zingen: "The times, they are changing"

Onze eigen opa's (goed, voor velen van jullie je overopa's) zouden ook veel moeilijkheden hebben om zich aan te passen aan deze tijd. Aanpassen is iets wat we dagelijks doen. Aanpassen is iets dat uit de Darwin tijd komt. Je past je aan, of je sterft uit.

En we hebben ons heus al wat aangepast. Wie denkt dat er geen positieve kanten zijn aan onze multiculturele samenleving, woont geloof ik ergens onder een steen.

De nieuwe Nederlanders zijn al sterk aangepast. Vaak zo aangepast dat ze in hun "eigen land" niet eens meer thuishoren.

En het is overal ter wereld zo. Ik zit nou in Istanboel, (in Europa dus) en kijk heel vrolijk om me heen naar een geweldige mix van culturen. En daar hebben ook de Westersen hun plaats. Maar dit is dan ook wel een wereldstad met een iets ander formaat dan Amsterdam. Hier wonen ook Nederlanders, die misschien iedere dag nog iets nieuws leren.

CoronaLime

Re: Wie moet zich aanpassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:19

Ik vind dat de buitenlanders zich zouden moeten aanpassen. Zij komen hier immers, en willen ook een Nederlands paspoort dus zullen ze zich ook als Nederlander moeten gedragen.

Ik vind het ergens wel een beetje vreemd dat de regering, namens ons allemaal hun taalcursussen betaalt. Zij kiezen ervoor om HIER te komen, dus zouden ze toch ook zelf hun taalcursus moeten betalen? Of zie ik dat nou heel erg vreemd?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:40

IloveMickey schreef:
Ik vind dat de buitenlanders zich zouden moeten aanpassen. Zij komen hier immers, en willen ook een Nederlands paspoort dus zullen ze zich ook als Nederlander moeten gedragen.

Ik vind het ergens wel een beetje vreemd dat de regering, namens ons allemaal hun taalcursussen betaalt. Zij kiezen ervoor om HIER te komen, dus zouden ze toch ook zelf hun taalcursus moeten betalen? Of zie ik dat nou heel erg vreemd?

Maar dat kunnen velen niet. Want ze zijn geboren in een veel armer land, in een arm gezin, waar honger heersde en waar het onveilig was. Wij zijn geboren in een welvarend land, waar we genoeg te eten hebben en we allerlei rechten hebben. Puur geluk dus, dat wij hier zijn geboren en zij daar. Toeval. Geeft dat toeval, dat geluk ons meer recht op een veilig en gezond leven? om niet te spreken van een gelukkig leven... Waaraan hebben wij dit alles verdient, en hebben zij dit niet verdient?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:07

Daarvoor zal je denk ik even naar de geschiedenis van het land moeten kijken ;) Nederland is sowiezo nogal bezig met andere landen erg veel geld te geven, alle ontwikkelingshulp ed. Vind ik persoonlijk een beetje overdreven.

Voor sommigen vind ik taalcursussen trouwens wel oké dat de overheid het betaald, zoals oorlogsvluchtelingen die zich hier vast komen vestigen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:22

Ik had het er vandaag nog met iemand over die een jaar in een Afrikaans land heeft gewoond. ZIj vertelde, uit eigen ervaring dus, dat integreren niet eenvoudig is. De dingen uit je vaderland horen bij je identiteit, maken je tot wie je bent, je kunt niet van mensen verlangen dat ze dat gaan verloochenen, dan verloochenen ze namelijk zichzelf.
Zij vertelde ook dat je de punten waarop mensen goed integreren vaak niet ziet. De punten die minder goed gaan, daar gaan veel mensen zich op blind staren. Dat is zo jammer. Door meer open te staan voor elkaar en niet zo defensief te zijn, wordt het allemaal veel prettiger/makkelijker.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:50

Ik denk dat je van mensen mag verwachten dat ze de nederlandse taal leren en dat ze zich aan de nederlandse wet en regelgeving houden. Maar of ze ooit aan een broodje kaas als lunch zullen wennen of dat ze in plaats van staphorster klederdracht hun eigen klederdracht dragen, dat zijn keuzes waar wij echt niet minder van worden en die je gewoon zal moeten respecteren.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:00

Helemaal eens met Alet en Karl :j

IloveMickey schreef:
Daarvoor zal je denk ik even naar de geschiedenis van het land moeten kijken ;)

Dus als een land een oorlogsgeschiedenis heeft, hebben de mensen die daar toevallig geboren worden pech, begrijp ik dat nou goed?
Ik geef die mensen geen ongelijk dat ze op zoek gaan naar een betere toekomst.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:13

Precies, want probeer het eens vanaf de andere kant te bekijken: dat zouden we zelf toch ook doen? Stel dat je in een land woont waar het niet prettig, onveilig of iets dergelijks is, dan ga je toch ook wel eens over de grens kijken? Lijkt me niet meer dan logisch.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:58

ikdoemaarwat schreef:
wendyashley schreef:
Hier in zaanstad bijv. zijn bepaalde wijken waar je als oorspronkelijk nederlander haast geweerd word, deze wijken zijn compleet met islamitische/arabische winkels,slachterijen,scholen en moskeeën. Zelfs auto rijscholen met voor mij onbekende woorden/tekens rijden hier rond.
Sorry maar als ik naar hun land vertrek kan ik dan ook verwachten dat daar een NL'se school word neergezet??
Bouwen ze daar katholieke/christelijke kerken?? mag ik daar een winkeltje beginnen met NL'se beemster kaas en varkensvlees??? Ik denk zomaar van niet!!!

Van mij mogen ze zich best aan hun geloof/cultuur houden, maar doe dat dan wel op zo'n manier dat niemand hier last van heeft.
Die herrie die uit zo'n moskee komt is niet om aan te horen, bovendien vind ik het maar wat smerig om rond het offerfeest lammetjes op een balkon te zien staan, om vervolgens hun velletje terug te vinden op de stoep.
Bovendien vond ik het belachelijk toen ik laatst hoorde dat een meisje bij mijn dochter in de klas verlof had gekregen i.v.m met hun suikerfeest, als ik als alleenstaande moeder 1 dagje vrij aanvraag voor een weekendje weg (omdat ik vanwege mijn bedrijfje niet zomaar weg kan) een NEE krijg van school!!

.

Goh 1 x raden, rosmolenwijk en poelenburgh :+

Onder andere ja, vreselijke wijken!!! Gelukkig woon ik aan de andere kant van Z'dam en heb ik daar alleen een tijdje gewerkt.
Overigens heb ik daar terwijl ik aan het werk was op de receptie een keer de vraag gehad van een turkse man wát ik hun wijk moest, ik werd ook vaak vanuit het niets uitgescholden voor kaask*t etc.....heb zelfs een volgescheten luier naar mijn kop gekregen toen ik naar mijn auto liep.
En kan je vertellen....ik heb die mensen daar nog nooit iets gedaan, zij hebben echter wel mijn mening doen veranderen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:20

@wendyashley: een vrije dag voor een religieus feest of voor een vakantie zijn voor mij zaken van heel verschillende orde. Ik vind het niet zo gek in ieder geval. Je moet dit soort dingen ook niet vergelijken met iets wat in jouw belang is, maar bekijken vanuit de ander. En dan neem ik aan dat je het ook wel begrijpt.

Vervelend dat je wordt uitgescholden in die wijken. Ik wil dit ook niet bagatelliseren, maar er zijn ook plaatsen waar alleen maar autochtonen wonen en waar anderen niet welkom zijn of waar je wordt uitgescholden. Zo zal het andersom ook gebeuren.
Onbehoorlijk gedrag is iets wat bij alle volkeren en in alle lagen van de bevolking voorkomt. Vervelend als het jou treft, maar dit zou toch geen reden moeten en hoeven zijn om je mening te veranderen. Daarvoor zou je toch echt de grote lijnen moeten (kunnen) zien. Helaas schijnt niet iedereen dat te kunnen of te willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:37

Blue_Eyes schreef:
Helemaal eens met Alet en Karl :j

IloveMickey schreef:
Daarvoor zal je denk ik even naar de geschiedenis van het land moeten kijken ;)

Dus als een land een oorlogsgeschiedenis heeft, hebben de mensen die daar toevallig geboren worden pech, begrijp ik dat nou goed?
Ik geef die mensen geen ongelijk dat ze op zoek gaan naar een betere toekomst.

En ook al heeft het land geen oorlogsgeschiedenis, waarom zou iemand die dromen en plannen heeft voor een betere toekomst, dit niet na mogen jagen?
Omdat wij het geluk hebben om hier geboren te zijn, zijn wij de enigen die recht hebben op welvaart?
'Hadden ze maar een ander land uit moeten kiezen om geboren te worden?'

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:38

hmmmzzz, de meerderheid houd rekening met de minderheid, en de minderheid past zich aan aan de meerderheid........ zo lijkt het mij het meest kloppende :)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:42

KiWiKo schreef:
hmmmzzz, de meerderheid houd rekening met de minderheid, en de minderheid past zich aan aan de meerderheid........ zo lijkt het mij het meest kloppende :)

Bedoel je daarmee ook, dat in bepaalde wijken van bijv. Rotterdam / Utrecht / Gouda / Amsterdam het vanzelfsprekend is dat er bijv. meer Islamitische scholen, slagerijen en winkels zijn dan niet-Islamitische? Immers in sommige wijken zijn de autochtonen flink in de minderheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:44

ja......... maar dat is toch al zo?? :D :D :D