Konijn leeft 7 jaar te kort in de meeste huishoudens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Konijn leeft 7 jaar te kort in de meeste huishoudens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:33

Ik heb 1 konijn gehad en die is 8 of 9 geworden. Diertje zat alleen maar had wel een grote ren. Waar hij dag en nacht in kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:43

Ik heb niet het hele topic door gelezen.
De meeste mensen weten niet dat gemengt voer slecht is voor konijnen. Biks is gewoon veel beter. Alleen de meeste denken dat biks de hoofdvoeding is voor een konijn en dat is dus niet waar. Ruwvoer is het allerbelangrijkste. Er moet altijd hooi in het hok liggen. Ook groente is erg belangrijk voor de vezels. Meeste mensen weten ook niet dat een konijnen ingeent kunnen worden. En konijnen kunnen volgens hun zat alleen leven in een klein kooitje.
Sowieso ben ik ook tegen het verkoop van dieren in een dierenwinkel. Bij hun gaat het puur om de winst. Hamsters kunnen makkelijk samen leven, ratten en cavia's kunnen ook prima alleen leven. En meestal weten ze de geslachten ook niet en kunnen ze dat ook niet zien. Maar als je beetje in verdiept kun je het zo zien. Ook lees ik hier veel in het topic helaas dat mensen hun konijn alleen houden. Wat erg jammer is. Een konijn is zoveel gelukkiger met een maatje.

Ik heb zelf ook 2 konijnen. Ze zitten nu tijdelijk in een kleiner hok. Omdat de huidige is gesloopt. Maar binnenkort hebben ze een nieuw hok + een mooie ren van 4 bij 4 m. Ook worden ze ingeent. Dit zijn niet mijn eerste konijnen. Heb hiervoor 3 konijnen gehad. En deze hebben allemaal een zeer nette leeftijd behaalt van 11 tot 13 jaar. Gister heb ik mijn konijnen laten enten. En de DA vond dat ze er goed uitzagen. Alleen 1tje was iets te schraal en de ander iets te dik. Maar dit komt omdat de ene voer afpakte van de ander. Maar ze worden nu gewoon apart gevoert :D

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:48

Over het algemeen word bij ons thuis altijd alles vrij oud, op een uitzondering na. Zo heb ik in november een cavia beer uit het asiel gehaald en die is 2,5 week later overleden aan een hartafwijking, dus daar hadden we vrij weinig aan kunnen doen. Voor de rest heb ik zelfs een cavia gehad die 8 jaar is geworden, nog eentje ruim 7, een paar 6 jaar en twee vijf.

Van mijn konijnen kan ik nog niet zoveel zeggen, want ik heb ze pas vanaf juli. ;) Wel heel veel fout gedaan op het begin, maar thanks to Bunny bunch heb ik veel verandert (voer, huisvesting en een vriendje).

De katten zijn ook op leeftijd, maar die waren al op leeftijd toen we ze bij het asiel haalden en de baardagame is ruim 2 jaar oud.

Ik denk dat het veelal ook komt door onwetendheid, maar ook door ingebakken gewoontes die men niet wil veranderen omdat Flappie van vroeger ook oud werd, dat de gemiddelde nederlandse huisdier niet oud word.

x_Staceyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:50

Heb ook een konijn gehad, is 9 jaar geworden. Kooi stond altijd open, dus kon er altijd uit wanneer hij wil, was altijd lekker overal aan het rondhuppelen, lekker 'savonds op de bank tv meekijken, hihi. Kon ook altijd erg leuk bezig zijn met mijn hond.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:56

Mijn 2 konijnen lopen nu tegen de 6 denk ik... Het vorige konijn is 8 geworden, we hebben geen idee waar ze aan is overleden... Een week voordat ze overleed waren we nog naar de dierenarts geweest om haar tanden te laten korten en haar nageltjes, toen werd ze meteen onderzocht of er iets was.

Toen we voor een nieuw konijn gingen, zijn we uiteindelijk thuis gekomen met 2 konijnen. Het zijn broer en zus (mannetje is gecastreerd) en de beste maatjes. Als 1 van de 2 ontsnapt blijft hij rond het hok rennen om te kijken hoe hij bij de ander kan komen, erg schattig.

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:01

Mijn vorige konijn is 15 geworden en leefde altijd buiten en kreeg gevarieerd eten. Er was nooit wat mis met hem, op het laatst werd hij wat rustiger en kwam wat minder goed uit zn vacht maar verder was hij nog gezond en op een gegeven moment lag hij dood in zn hok. Nu heb ik in totaal 7 konijnen (2 zusjes waren toch geen zusjes en 1 konijn is aan komen lopen) en ik heb ze in 3 hokken. Helaas moest ik dus broer en zus splitsen en zit de zus met haar 4 jonkies in een andere ren. Mn grootste konijn is een mannetje en erg druk, wil graag aandacht dus ik wil daar graag een vrouwtje bij. Het was altijd zo'n mooi gezicht de konijnen lekker bij elkaar. Dus het liefst wil ik de mannetjes laten castereren en het liefst zou ik ze in een stuk afgezet tuin willen, maar voorlopig moeten ze het eerst maar doen met de (vrij grote) hokken/rennen..weet nog niet hoe het over een aantal week moet met die kleintjes..mn vader heeft mn hokken gemaakt want hij vind die van de dierenwinkel veelste klein en ook nog 's belachelijk duur. Nu zit 1 konijn in een roze met zilveren ren :+ ik denk dat bij de meeste mensen de lol van de konijnen er snel af is en mensen vinden het castreren helemaal duur..
Ik geef veel om mn dieren, ze zijn er dus k neem de verantwoordelijkheid er ook voor maar ook bij mij is er wel wat te verbeteren. (dus het gezelschap en wil het liefst de hele boel omgooien qua verblijf..) Er wordt gewoon veelste makkelijk gedacht over het houden van dieren...die vissen in een zo'n ronde vissenkom vind ik ook sneu..telkens mar t zelfde rondje zwemmen..als t leven met 39 jaar wordt ingekort zegt dat al genoeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:26

Ik heb een ren van nu 9 bij 3 meter en vaak maak ik van gaas nog een ren op het gras, dan hebben ze 9 bij 5 meter. Veel wilgentakken, tegen verveling, zand om te graven, hooi en biks om te eten en een dagelijkse portie groente. Op het ogenblik is de ren in tweeen verdeeld, want ik heb een rammetje opgevangen en laten castreren, dus die zit met een vrouwtje apart. 5 konijnen heb ik nu, de leeftijd van het opgevangen rammetje weet ik niet, de rest is onder de 4. 2 konijnen zijn ingeslapen met een leeftijd van 12 en 10 en Floor met 1,5 aan pasteurella.

Konijnen zijn zo leuk als je ze op een fijne manier houdt. Helaas doen velen dat niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:31

Mijn ren is denk ik 4 bij 2 en dan heeft Naanie een nachthok, gewoon zo een van de Boerenbond met een afdak van plastic dat met zware stenen op het dak van de ren vastligt. Soms zit ze overdag in het hok als het slecht weer is, en haar eten staat ook daar.
Er liggen een knuffel, een tennisballetje (speelt ze wel mee) en takken in het hok tegen verveling. De kinderen vindt ze wel leuk om even naartoe te komen, mij mag ze niet :+ , want ik heb haar een paar keer gepakt om te verplaatsen of naar de da te brengen.
Sinds een paar maanden zit ze dus alleen, maar ik weet het nog niet. Ze lijkt niet ongelukkig of eenzaam en met dat moeilijke koppelen, op deze leeftijd nog... volgens mij redt ze het wel alleen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:12

Ik heb een Franse Hangoor, die is met 3 toch al bijna bejaard. :P Hij is nu gelukkig nog maar 1,5. Er komt een mooie vila voor hem aan en hij loopt veel los. Nu zelfs in de tuin bij de buren; huis staat toch nog lees en de tuin staat vol met onkruid.

Voorheen ook altijd veel konijnen gehad en soms heb je gewoon vette pech. Een enkel konijn heb ik op hele oude leeftijd nog laten opereren en was niet stuk te krijgen terwijl een ander konijn plotseling op amper 1 jarige leeftijd stierf. Dus ja....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 07:26

Indra schreef:
Ik heb een Franse Hangoor, die is met 3 toch al bijna bejaard. :P Hij is nu gelukkig nog maar 1,5. Er komt een mooie vila voor hem aan en hij loopt veel los. Nu zelfs in de tuin bij de buren; huis staat toch nog lees en de tuin staat vol met onkruid.

Voorheen ook altijd veel konijnen gehad en soms heb je gewoon vette pech. Een enkel konijn heb ik op hele oude leeftijd nog laten opereren en was niet stuk te krijgen terwijl een ander konijn plotseling op amper 1 jarige leeftijd stierf. Dus ja....

Hoe kom je er nou weer bij dat een FH met 3 al bijna bejaard is?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:22

Love_western: dat klopt wel hoor, de FH wordt niet zo oud als de meeste konijnenrassen. met 3/3.5 gaan ze meestal al hard aftakelen.
en ook wat je in je vorige post schrijft klopt niet, ook cavia's en ratten horen niet alleen gehouden te worden.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:31

Mijn eigen konijn is 10 geworden
En wij geven ook veel info als mensen konijnen of knaagdieren bij ons uit de opvang halen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:38

Die van ons hebben we "gered" van de slacht (was te klein) beestje zat in een binnen of buitenhok (lag aan het weer) en mocht een groot gedeelte van de dag (vooral 's zomers) lekker in tuin rondhuppelen. Vaak spelen met de jonge kat en als het te gek werd sprongen we even bij maar het konijn kon de kat makkelijk aan. Het was geen lief konijn maar het beestje leek zich prima te vermaken bij ons en heeft het meer dan 10 jaar uitgehouden :)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:45

ons konijn leeft ook alleen. het is een mannetje, en kan dus niet bij onze vrouwtjes. hij krijgt verder wel aandacht, en mag in de zomer altijd gewoon in de tuin rondlopen. dan kan hij ook met de andere konijnen snuffelen enzo. hij krijgt ook best veel aandacht (elke keer met voeren even aaien en ook vaak genoeg op schoot gewoon wat 'knuffelen'. hij is dus best gelukkig ondanks dat hij in zijn hok alleen zit.
hij is trouwens al bijna 11 jaar ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:48

als je 'm gecastereerd had, kon hij wel bij 'n ander konijn.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:06

Ons konijntje, heb zelf een ren van ongeveer 1,5 bij 0,5 m. Daar boven heeft die nog een hokje zitten voor t koud is waar die in kan.
Maar hij zit eigenlijk nooit in zn hok, als we thuis zijn gaat de deur open en kan die door
de tuin rennen! :D Hebben de hele tuin afgezet dat die er niet uit kan! Als het warm is zetten we ook de gewoone duur open en
dan komt die soms naar binnen lopen en naar boven :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:08

nadjajump schreef:
ons konijn leeft ook alleen. het is een mannetje, en kan dus niet bij onze vrouwtjes.

Daarvoor hebben we het castreren uitgevonden :)* :)* :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:10

Marian_ schreef:
Love_western: dat klopt wel hoor, de FH wordt niet zo oud als de meeste konijnenrassen. met 3/3.5 gaan ze meestal al hard aftakelen.
en ook wat je in je vorige post schrijft klopt niet, ook cavia's en ratten horen niet alleen gehouden te worden.

Hmm vraag me af waarom mijn FH ouder dan 10 is geworden :o En ook in me omgeving hebben ze zulke leeftijden behaalt.

Goh dat weet ik ook wel!
Citaat:
Sowieso ben ik ook tegen het verkoop van dieren in een dierenwinkel. Bij hun gaat het puur om de winst. Hamsters kunnen makkelijk samen leven, ratten en cavia's kunnen ook prima alleen leven. En meestal weten ze de geslachten ook niet en kunnen ze dat ook niet zien. Maar als je beetje in verdiept kun je het zo zien.

Als je beetje goed had gelezen, dan kon je zien dat het volgens de dierenwinkel het makkelijk kan.
Ik weet ook wel dat Cavia's en Ratten samen moeten leven. En hamsters alleen (alleen roborovski's hamsters kunnen samen leven, maar gaat ook altijd niet even goed)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:13

Mijn nijntjes zitten beide het hele jaar buiten.
Mannetje en vrouwtje.
Mannet je is gecastreerd.
Ze hebben een normaal hok en daaronder een ren van 5m lang ;).
Geen gras, hebben we er ooit ingelegd, hebben ze allemaal overhoop gegraven...
Ze hebben gewoon aarde en graven nogal grote kuilen samen, ze vervelen zich iig niet :).
Ze mogen in de zomer ook bijna de hele dag in de tuin rondstuimen.
Mijn vrouwtje is nu zeker 5 jaar.
Het mannetje zal nu iets van 3 jaar zijn.
Laatst bijgewerkt door iirrssjjee op 21-05-10 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:16

Wij hebben ook een konijn gehad die is 12 geworden, enkel onze goudvissen werden niet ouder dan 5 (waarom, geen idee).

Nu hebben we nog een poes,3 pony's(1 shet, een grote D en een kleine E) en 2 (kriel)kippen :)

Mijn vriendin (eigenlijk is ze nu mn vriendin niet meer) fokt konijnen, die beestjes zitten in hokken van ik schat 80x50 cm en worden van show naar show gesleept. Dat vind ik nog zieliger dan in van die rennen.
Ze zitten dus alleen en ze hebben er een stuk of 30?
Dat vind ik nu echt zielig, maarja, er is niets aan te doen.

Oja als ze niet goed genoeg zijn gaan ze naar de slager, en de "lieve" konijnen mogen in de zomer 10 minuutjes per dag een zo'n tuigie in de tuin.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:25

Ik had 2 konijnen (eigenlijk voor mijn nichtje maarja :o ) waar ik bij mij achterom een stuk voor afgezet had (onder een afdak). Ze hadden een buitenhok en een kooi voor binnen. Het buitenhok gebruikten ze als wc en de kooi voor binnen om lekker gezellig in te zitten. Ze konden verder lekker rondlopen. Ze kregen altijd veel hooi, konijnenvoer en ze waren gek op knackers. Elke dag brak ik er eentje doormidden, dan renden ze met z'n 2-en eropaf en gritsten ieder hun helft weg om het ergens in een hoekje op te peuzelen :D

Omdat ik eigenlijk altijd weg ben en er geen tijd voor had verder heb ik gereageerd op een advertentie van iemand hier in de buurt die een koppelte zoch voor haar 3 kinderen. Ze hadden een heel stuk afgezet in de tuin met een groot buitenhok waar ze samen fijn rond konden lopen. Ze vonden het helemaal geweldig daar en heb met haar afgesproken dat als ze ze om de een of andere reden weg wilde doen, ze me altijd kon bellen om ze terug te brengen. Ik heb ze toch wel een jaar of 5 gehad.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:29

kylah schreef:
Nou dan heb ik het best goed gedaan :)
Mijn konijn is 9 geworden, toen hij een abces kreeg hebben we na een tijd schoonmaken besloten hem in te slapen.

een van mijn (2) konijntjes heeft ook een abces gehad.
dit is weggehaald en godzijdank goed gegaan en niet meer terug gekomen.
ze zijn nu 8 jaar :)

fabjus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:34

Onze konijn is nu elf. Onze konijnen hebben altijd veel ruimte om lekker te rennen en zijn ook nooit alleen. Nu even wel omdat hij zo oud is en ik denk dat hij mischien gestresst raakt van een nieuw maatje. Maar lekker de ruimte scheelt heel veel volgens mij, enniet zo'rennetje maar een afgezet stuk. Ze zijn ook altijd zomers en in de winter buiten waarbij ze zelf kunnen kiezen of ze in hun hok gaan zitten of buiten. Alleen als het erg vriest doe ik ze s'nachts in hun hok en dek ik het hok af. Verder krijgen ze alleen konijnenbrok en gras of hooi en af en toe een stukje groen. Ook niet te veel stress. Soms zie ik kinderen er mee zeulen en er van alles mee doen, ik weet niet of dat ook wel zo goed is.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:38

Marian_ schreef:

ja, ik weet het. toen we die kochten wisten we er misschien ook nog wat te weinig van, maar als we nu nog ooit een mannetje zouden krijgen zouden we het wel doen! (we hebben nl ook wel eens kleintjes van dat ene mannetje)
en hij loopt trouwens ook veel buiten waar hij wel met andere konijnen kan snuffelen enzo. hij ligt dan ook altijd heel lief tegen zijn vriendinnetje aan (met de ren ertussen)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:39

nadjajump schreef:
Marian_ schreef:

ja, ik weet het. toen we die kochten wisten we er misschien ook nog wat te weinig van, maar als we nu nog ooit een mannetje zouden krijgen zouden we het wel doen! (we hebben nl ook wel eens kleintjes van dat ene mannetje)
en hij loopt trouwens ook veel buiten waar hij wel met andere konijnen kan snuffelen enzo. hij ligt dan ook altijd heel lief tegen zijn vriendinnetje aan (met de ren ertussen)

Waarom laat je hem nu niet castreren dan? :?