Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
CtjeLief schreef:de 'niet-stemmen' kunnen niet de doorslag geven voor de winnende partij... dat wordt bepaald door de wel uitgebrachte stemmen.. De 'niet-stemmen' worden verdeeld onder de partijen, de grootste partij krijgt dus het ook het grootste deel van de 'niet-stemmen' toebedeeld.. Dus qua versterking van de partij heeft het inderdaad wel invloed!
CtjeLief schreef:De 'niet-stemmen' worden verdeeld onder de partijen, de grootste partij krijgt dus het ook het grootste deel van de 'niet-stemmen' toebedeeld.. Dus qua versterking van de partij heeft het inderdaad wel invloed!
Als je niet stemt heeft dat geen invloed op de zetelverdeling. Datzelfde geldt voor als je blanco stemt, maar dan telt je stem wel mee voor het opkomstpercentage.
bedankt voor de wijze les.. dom van me!
maar goed nu ik erover na zit te denken blijft het idee wel hetzelfde: niet stemmen is in feite ook stemmen, omdat je ervoor kiest geen invloed uit te oefenen dus heeft het niet-stemmen wel degelijk invloed gehad... klinkt misschien ingewikkeld, maar volgens mij kan mijn eerste opmerking wel blijven staan maar dan wel met een andere betekenis erachter haha.. (dus de 3 erop volgende posts kunnen even als 'niet gepost' beschouwd worden hihi) goeroe schreef:CtjeLief schreef:De 'niet-stemmen' worden verdeeld onder de partijen, de grootste partij krijgt dus het ook het grootste deel van de 'niet-stemmen' toebedeeld.. Dus qua versterking van de partij heeft het inderdaad wel invloed!
Hoe kom je daar nou weer bij?Als je niet stemt heeft dat geen invloed op de zetelverdeling. Datzelfde geldt voor als je blanco stemt, maar dan telt je stem wel mee voor het opkomstpercentage.

Citaat:De zetelverdeling gaat uiteindelijk als volgt: Het aantal geldige stemmen(exclusief blanco) wordt op 100% gesteld. Dan wordt de kiesdeler bepaald. Dat is het aantal stemmen dat nodig is om 1 zetel te behalen en wordt bepaald aan de hand van de net gestelde 100%. Er blijven echter een aantal restzetels over. Die worden uiteindelijk weer verdeeld met behulp van het systeem van de grootste gemiddelden. Er wordt per partij gekeken wat het gemiddeld aantal stemmen per zetel zou zijn als deze partij 1 extra zetel zou hebben. De partijen die over de hoogste gemiddelden beschikken krijgen
deze restzetels.