Doe de stemwijzer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Re: Doe de stemwijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:15

Is dat zo? :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:15

Dan gaat je stem naar de grootste partij dacht ik :)

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:17

PvdD, PvdA en daarna GL volgens de kieskompas maar ik weet al dat ik niet voor partij voor de dieren zal stemmen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:19

die (niet)stemmen worden naar ratio verdeeld onder de partijen. Dus automatisch komt het grootste deel van deze stemmen terecht bij de grootste partij inderdaad.. Dus ook als je niet stemt, stem je wel degelijk :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:22

Echt waar? Dat wist ik niet! Dacht dat je stem dan gewoon verviel! Wat een naaiers zeg!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:26

Nou kijk als je niet stemt, heeft dat in feite geen invloed op de uiteindelijke uitslag -want deze wordt bepaald door de wel uitgebrachte stemmen-, maar het versterkt dus wel de grootste partij.. en of je daar altijd blij mee moet zijn..?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:28

Ja maar dan krijgt de grootste partij er dus gratis stemmen bij! Dus het beïnvloed wel degelijk de uitslag!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:30

Mja maar de grootste partij blijft de grootste en de kleinste de kleinste :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:30

de 'niet-stemmen' kunnen niet de doorslag geven voor de winnende partij... dat wordt bepaald door de wel uitgebrachte stemmen.. De 'niet-stemmen' worden verdeeld onder de partijen, de grootste partij krijgt dus het ook het grootste deel van de 'niet-stemmen' toebedeeld.. Dus qua versterking van de partij heeft het inderdaad wel invloed!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:33

CtjeLief schreef:
de 'niet-stemmen' kunnen niet de doorslag geven voor de winnende partij... dat wordt bepaald door de wel uitgebrachte stemmen.. De 'niet-stemmen' worden verdeeld onder de partijen, de grootste partij krijgt dus het ook het grootste deel van de 'niet-stemmen' toebedeeld.. Dus qua versterking van de partij heeft het inderdaad wel invloed!

Dat bedoel ik! Slim bedacht van hun iig...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:34

Daarom zo belangrijk dat mensen toch hun stem uitbrengen..(vind ik hoor!)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:40

ALs je dit verteld wel idd!

Maar ik heb me nooit verdiept in de politiek, en al hun standpunten e.d. heb er eerlijk gezegd ook de tijd niet voor. Vandaar dat ik nooit stem.

Ga wel even nadenken.. Maar vrees dat het me toch weer ontschiet..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:44

CtjeLief schreef:
De 'niet-stemmen' worden verdeeld onder de partijen, de grootste partij krijgt dus het ook het grootste deel van de 'niet-stemmen' toebedeeld.. Dus qua versterking van de partij heeft het inderdaad wel invloed!

Hoe kom je daar nou weer bij? := Als je niet stemt heeft dat geen invloed op de zetelverdeling. Datzelfde geldt voor als je blanco stemt, maar dan telt je stem wel mee voor het opkomstpercentage.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:48

Ik heb nooit beter geweten? Excuses als het niet klopt wat ik zeg..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:54

Je hoort het inderdaad wel vaker, maar het is echt niet waar. Kijk hier maar.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:54

Ik zit het meteen op te zoeken op internet, ik zie veel verschillende opvattingen erover maar volgens mij heb je gelijk goeroe! Wat dom van me, ik heb nooit beter geweten... *slaat zichzelf voor de kop* Nou ja, weer wat geleerd! (maar dan nog geldt mn mening: het is belangrijk toch een stem uit te brengen, want dat heeft zowiezo invloed!) :)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:55

ja ik kwam ook zojuist op die site terecht goeroe ;) bedankt voor de wijze les.. dom van me!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 00:02

Zulke misverstanden kunnen ook erg hardnekkig zijn, vooral omdat je door het internet zowel goede als foute informatie overal terugvindt, niets om je dom om te voelen hoor. Ik ben het met je eens dat het belangrijk is om te gaan stemmen.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 00:06

1. SP U bent het op 14 punten oneens
2. PVV
3. Trots op Nederland

Ik ga er over nadenken!
Laatst bijgewerkt door NatassJa op 17-05-10 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 00:07

Ik ken zowiezo veel mensen die dat ook dachten, dus die ga ik deze week dan maar eens voorlichten haha :) maar goed nu ik erover na zit te denken blijft het idee wel hetzelfde: niet stemmen is in feite ook stemmen, omdat je ervoor kiest geen invloed uit te oefenen dus heeft het niet-stemmen wel degelijk invloed gehad... klinkt misschien ingewikkeld, maar volgens mij kan mijn eerste opmerking wel blijven staan maar dan wel met een andere betekenis erachter haha.. (dus de 3 erop volgende posts kunnen even als 'niet gepost' beschouwd worden hihi)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 00:15

1. Partij één U bent het op 14 punten oneens
2. Partij voor de Dieren
3. SP

In het midden pvv, daar zou ik echt nooit op stemmen...
Daarna groenlinks, ik dacht dat deze bij de eerste drie zouden zitten, en vooral niet onder de pvv.
VVD onderaan, huh?!?

Partij voor de dieren vind ik wel oke, Partij een, heb ik nog nooit van gehoord, en de sp vind ik nep.

Al met al ga, heb ik toch al besloten, NIET, te gaan stemmen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:26

Daphna, mag ik vragen wat jouw reden is om niet te gaan stemmen?

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:05

ik kwam uit op 1 Pvv
2 Ton
3 Sp
dat klopt wel , pvda en groenlinks heb ik helemaal niks mee en die stonden ook onderaan , dus klopt wel bij mij

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:07

goeroe schreef:
CtjeLief schreef:
De 'niet-stemmen' worden verdeeld onder de partijen, de grootste partij krijgt dus het ook het grootste deel van de 'niet-stemmen' toebedeeld.. Dus qua versterking van de partij heeft het inderdaad wel invloed!

Hoe kom je daar nou weer bij? := Als je niet stemt heeft dat geen invloed op de zetelverdeling. Datzelfde geldt voor als je blanco stemt, maar dan telt je stem wel mee voor het opkomstpercentage.

Heeft het niet gewoon te maken met het feit dat wel alle zetels verdeeld moeten worden? Volgens mij is het aantal zetels bepaald naar aanleiding van het aantal kiesgerechtigden in Nederland. Als een bepaald aantal mensen dan niet stemt, zou een bepaald aantal zetels als het ware niet 'gevuld' zijn, dus is het logisch dat die dan verdeeld worden om de zetels aan te vullen. Dat heeft dus geen invloed op de stand van zaken, het is slechts een maatregel om de kamer vol te krijgen, ook als niet iedere kiesgerechtigde een stem uitbrengt.
Het is vast niet zo dat een partij er sterker van wordt als je niet stemt :+

Edit: ik heb even gegoogled, dit is wat ik heb gevonden:
Citaat:
De zetelverdeling gaat uiteindelijk als volgt: Het aantal geldige stemmen(exclusief blanco) wordt op 100% gesteld. Dan wordt de kiesdeler bepaald. Dat is het aantal stemmen dat nodig is om 1 zetel te behalen en wordt bepaald aan de hand van de net gestelde 100%. Er blijven echter een aantal restzetels over. Die worden uiteindelijk weer verdeeld met behulp van het systeem van de grootste gemiddelden. Er wordt per partij gekeken wat het gemiddeld aantal stemmen per zetel zou zijn als deze partij 1 extra zetel zou hebben. De partijen die over de hoogste gemiddelden beschikken krijgen
deze restzetels.
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 17-05-10 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:15

dat dacht ik dus ook.. maar blijkbaar is dat niet zo?