negerzoenen vs jodenkoeken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: negerzoenen vs jodenkoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:00

de blanke vla moeten ze er ook maar uitgiooien!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:03

Snoevie schreef:
jameyskatje,voor mij is de meerwaarde van sinterklaas wél belangrijk en een onderdeel van mijn persoonlijke invulling voor cultuur. als een ander dat niet vind,ook prima.
maar ik vind het wel leuk en belangrijk.

ik weet van mijn zusjes oude school,waar veel islamitische kinderen op zaten,dat er een aantal jaren geen sinterklaasfeest is gevierd omdat er veel ouders van die kinderen waren die daar protest tegen hadden,omdat dat in hun cultuur ongebruikelijk was.
leuk voor de andere kinderen op die school.........

als ik later kinderen mag krijgen gaan ze ook zeker mee vieren hoor,prachtig joh vind ik dat,die spannende tijd voor die kinderen zo eind november!

En dit vind ik dus echt schandalig! Ik had mijn kind direct naar een andere school gedaan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:05

faye schreef:
Snoevie schreef:
jameyskatje,voor mij is de meerwaarde van sinterklaas wél belangrijk en een onderdeel van mijn persoonlijke invulling voor cultuur. als een ander dat niet vind,ook prima.
maar ik vind het wel leuk en belangrijk.

ik weet van mijn zusjes oude school,waar veel islamitische kinderen op zaten,dat er een aantal jaren geen sinterklaasfeest is gevierd omdat er veel ouders van die kinderen waren die daar protest tegen hadden,omdat dat in hun cultuur ongebruikelijk was.
leuk voor de andere kinderen op die school.........

als ik later kinderen mag krijgen gaan ze ook zeker mee vieren hoor,prachtig joh vind ik dat,die spannende tijd voor die kinderen zo eind november!

En dit vind ik dus echt schandalig! Ik had mijn kind direct naar een andere school gedaan.

nou idd belachelijk zeg!!
dat dat in de andere landen niet gevierd wordt,prima
maar dit is en blijft holland met zn hollandse sinterklaasgedachte's!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:07

er was ook nog meer protest van de andere ouders,maar de directeur was marokkaans,en die was het ermee eens,en had het laatste woord daarin.

probleem was,dat dat de enige school op redelijke afstand was waar mn zusje terecht kon(speciaal onderwijs)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:07

pfff over aanpassen gesproken.....
ik had mn kind meteen van school gehaald. ze moeten zeker wel sukkerfeest vieren... belachelijk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:08

Snoevie schreef:
er was ook nog meer protest van de andere ouders,maar de directeur was marokkaans,en die was het ermee eens,en had het laatste woord daarin.

probleem was,dat dat de enige school op redelijke afstand was waar mn zusje terecht kon(speciaal onderwijs)

Nou ja, dit soort acties bevordert de integratie natuurlijk wel..... _-:(

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:09

later is ze terecht gekomen op een andere school,waar juist de gebruiken wel gerespecteerd werden.

dat was toppie,en leuk ook dat ze andere culturen ook behandelden met de kinderen.
bv een hindoestaanse dag organiseren,met lekker eten van de moeders

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:22

beantsje schreef:
Tja, en negerzoenen, jodenkoeken...als dat niet meer mag, wat is dan de volgende stap....Arnhemse meisjes? Blote kindertjes in 't gras?
Moorkoppen? ;)

Ik ben het wel met je eens, jameyskatje, dat er (te) veel commercie omheen zit tegenwoordig. Ik wil ook geen pepernoten zien als de mussen nog van 't dak vallen, dat haalt de 'magie' van het Sinterklaasfeest voor kinderen er af vind ik, en van Valentijnsdag en Halloween heb ik ook een donker vermoeden dat ze erbij gesleurd zijn als extra stimulans voor de economie. En hoeveel mensen weten nu nog precies waar Pasen, Hemelvaart (al is dat nog wel een inkoppertje) of Pinksteren om gaat, officieel dan? Moederdag was van oorsprong ook een feestje om je moeder te eren en stil te staan bij de rol van moeder in het gezin, tegenwoordig is het meer KoopHetDuursteLuchtjeEver-dag lijkt 't wel. Over de moderne kerstgedachte (afgaande op de drukte in de winkels: 'Kopuhkopuhkopuh') nog maar niet te spreken...

Maar om op Sinterklaas terug te komen, naar mijn idee is het voornamelijk een spannend magisch kinderfeest, kinderen zien dingen toch anders dan volwassenen en zijn ongetwijfeld helemaal niet bezig met mijterkruizen of slavernij maar meer met liedjes zingen, het magische kadootje in de schoen en tekeningen maken voor de Sint. Dat was iig in mijn tijd zo. Tegenwoordig vieren wij het thuis al jaren door er een gezellige avond van te maken met chocolademelk met slagroom en een kleinigheidje. Of destijds een keer op de manege, tijdens de les allemaal Sinterklaasliedjes zingend (zie je het voor je, acht semi-volwassen blérwichten :D ) en naderhand ook chocomel in de kantine. In mijn leven is gezelligheid de essentie van Sinterklaas en niet zijn mijterkruis, de kleur van de pieten of het feit dat paarden niet op een dak horen...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 11:29

Ik krijg nog altijd stiekem even die 'kinder-kriebels' als ik de Sint weer voor het eerst ziet, of als zwarte piet voorbij komt gehuppeld door de stad.. Is echt nog een overblijfsel van vroeger, was echt mijn hoogtepunt van het jaar altijd..! Nee ik vind ook, van de Sint moet je afblijven! :) Pluizebolpum beschrijft het mooi vind ik.. een spannend magisch kinderfeest..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:04

maar even voor de duidelijkheid. ik heb nergens gesproken over afschaffen.

ik vind het feest niets toevoegen aan de opvoeding en het geluk van kinderen.

ik vind ook dat je prima hollander kan zijn zonder daar aan mee te doen.

dat anderen het wel vieren.. ook prima!

ikdoemaarwat schreef:
[
en zo bekritiseren op de smurfen.....tjee := :\ hoe ver ga je zeg......het is maar een tekenfilmpje hoor ;)

dat bedoel ik dus. het zijn nog maar kinderen..

ik kan wel wat linkjes opzoeken over bepaalde boodschappen verwerkt in kinderfilmpjes (ga ik trouwens even doen nu, maar veel tijd heb ik niet)... ik vind zeker niet al het 'kindermateriaal' per definitie veilig voor kinderen. ik bekijk het liever eerst zelf.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 12:06

trouwens. ik ben 3 jaar zwarte-piet geweest. ik heb heel veel kinderen laten huilen haha , wat voelde ik me schuldig :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 15:24

ik vind zelf het feest wel iets toevoegen,het blijft voor mij persoonlijk iets magisch,maar ik vind natuurlijk niet dat je minder hollander bent als je het niet doet.

mijn zusje was als klein kind bang voor de sint,maar wilde juist bij piet op schoot :P

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 18:46

Voor mij is het feit dat erover gediscussieerd moet worden alleen al genoeg bewijs dat er veel vooringenomenheid bestaat op de wereld. Als ik een negerzoen eet, denk ik heus niet aan slavernij. Of aan menseneters uit donker afrika of nog meer van dat soort zaken. Negers bestaan voor mij niet eens, kleur maakt me echt geen een donder uit.

Als Nederlander ben ik er allesbehalve trots op dat Nederlanders onder meer rijk zijn geworden aan de slavenhandel en dat apartheid een Nederlands woord is. Overigens waren die figuren die zich verrijkten aan de slavernij dezelfde figuren die mijn voorouders arm en dom probeerden te houden.

Door woordspelletjes te gaan spelen gaan we dat stuk geschiedenis niet zomaar uitwissen en daarentegen, als we negerzoen gaan verbieden, zijn we dan ook niet zomaar alles in de doofpot aan het stoppen?

Ik zou eerder zeggen dat het woord neger nog gerust gebruikt mag blijven worden. Ten eerste al omdat de betekenis al heel anders is dan het amerikaanse "nigger" en ten tweede omdat je het verleden sowieso niet mag vergeten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:07

joostvangestel schreef:
Ik zou eerder zeggen dat het woord neger nog gerust gebruikt mag blijven worden. Ten eerste al omdat de betekenis al heel anders is dan het amerikaanse "nigger" en ten tweede omdat je het verleden sowieso niet mag vergeten.

Inderdaad. Nikker is not-done maar het woord neger is in mijn ogen net zo neutraal als het woord blanke.
Waarom zou je wel een negroïde man/vrouw mogen zeggen en geen neger? Of nog erger, een signalement in een politiebericht 'een getinte huidskleur'...is zo iemand nu een beetje donkerder dan een europeaan of is hij diepzwart? Je mag toch ook zeggen dat iemand hoogblond is, of rood haar heeft? Of moeten we ons dan beperken tot 'een dader met een Engels aandoende haarkleur'?

Maar ach, in Nederland mag je dingen niet meer bij de naam noemen. Een achterbuurt heet tegenwoordig een prachtwijk.... :Z

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:12

joostvangestel schreef:
Als Nederlander ben ik er allesbehalve trots op dat Nederlanders onder meer rijk zijn geworden aan de slavenhandel en dat apartheid een Nederlands woord is. Overigens waren die figuren die zich verrijkten aan de slavernij dezelfde figuren die mijn voorouders arm en dom probeerden te houden.

Hou je er rekening mee dat de mensen die zich toen verrijkten tot de top 5-10% inkomens/vermogens van dit land behoorden? Jan, piet en marie waren toen net horige af en zijn nu ook nog gewoon de mensen die hard werken voor hun eerlijk verdiende salaris.

Daarnaast weiger ik om mij verantwoordelijk te voelen voor gedrag van landgenoten die voor mijn tijd zijn overleden en/of geacht worden volwassen te zijn en dus zelf 100% verantwoordelijk voor hun (wan)gedrag.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:15

natuurlijk zijn wij niet verantwoordelijk voor wat een ander heeft gedaan.
je houdt toch ook niet de duitsers verantwoordelijk voor wat er in de oorlog gebeurd is

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:33

beantsje schreef:
Inderdaad. Nikker is not-done maar het woord neger is in mijn ogen net zo neutraal als het woord blanke.
Waarom zou je wel een negroïde man/vrouw mogen zeggen en geen neger? Of nog erger, een signalement in een politiebericht 'een getinte huidskleur'...is zo iemand nu een beetje donkerder dan een europeaan of is hij diepzwart? Je mag toch ook zeggen dat iemand hoogblond is, of rood haar heeft? Of moeten we ons dan beperken tot 'een dader met een Engels aandoende haarkleur'?

Maar ach, in Nederland mag je dingen niet meer bij de naam noemen. Een achterbuurt heet tegenwoordig een prachtwijk.... :Z

N.I.G.G.A. Never Ignorant Getting Goals Accomplished?

Als de duitsers niet meer de schuld krijgen, waarom zijn die dan nog steeds niet welkom met herdenken?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:37

IndianLady schreef:
Je hebt tegenwoordig ook kleine Jodenkoeken met chocoladelaagje :')

Al dat gezeik over hoe etenswaar heet :roll:

Mensen get a life

Amen!

Er zijn genoeg problemen in de wereld en dan ga je je druk maken om de benaming van etenswaar. :')

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:42

Chayenne pepper, mag dat ook dan niet meer?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:44

Pff ik word een beetje moe van dat overdreven zogenaamde politiek-correcte gedoe!
Als we zo gaan beginnen moeten we voor de hamburger ook maar een ander woord verzinnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:53

Youre so vain, i bet you think this cookie is about you :D :D :D

een neger is toch iemand van het negeroide ras???

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:01

KiWiKo schreef:

_O- :')
*raapt zich van de grond op*

wat een giller,hier moest ik even goed om lachen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:19

KiWiKo schreef:

Kiwiko isn't it just plain, you want your cookie to?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:11

Tom-poes en Oranje-koek is toch ook niet geheel koser?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:16

tamary schreef:
Daarnaast weiger ik om mij verantwoordelijk te voelen voor gedrag van landgenoten die voor mijn tijd zijn overleden en/of geacht worden volwassen te zijn en dus zelf 100% verantwoordelijk voor hun (wan)gedrag.

Nogal een grote stap van "niet trots zijn op" tot "niet verantwoordelijk voelen". Natuurlijk voel ik me niet verantwoordelijk voor medelanders, zelfs als mijn eigen voorouders zich ergens aan schuldig gemaakt zouden hebben, was dat eerder hun probleem, niet het mijne.

Geschiedenis doe je om van te leren, niet om elkaar een schuldgevoel aan te praten. Met dat laatste veroorzaak je alleen maar eindeloze oorlogen die niks van doen hebben met de status quo van nu.