Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Snoevie schreef:jameyskatje,voor mij is de meerwaarde van sinterklaas wél belangrijk en een onderdeel van mijn persoonlijke invulling voor cultuur. als een ander dat niet vind,ook prima.
maar ik vind het wel leuk en belangrijk.
ik weet van mijn zusjes oude school,waar veel islamitische kinderen op zaten,dat er een aantal jaren geen sinterklaasfeest is gevierd omdat er veel ouders van die kinderen waren die daar protest tegen hadden,omdat dat in hun cultuur ongebruikelijk was.
leuk voor de andere kinderen op die school.........
als ik later kinderen mag krijgen gaan ze ook zeker mee vieren hoor,prachtig joh vind ik dat,die spannende tijd voor die kinderen zo eind november!
faye schreef:Snoevie schreef:jameyskatje,voor mij is de meerwaarde van sinterklaas wél belangrijk en een onderdeel van mijn persoonlijke invulling voor cultuur. als een ander dat niet vind,ook prima.
maar ik vind het wel leuk en belangrijk.
ik weet van mijn zusjes oude school,waar veel islamitische kinderen op zaten,dat er een aantal jaren geen sinterklaasfeest is gevierd omdat er veel ouders van die kinderen waren die daar protest tegen hadden,omdat dat in hun cultuur ongebruikelijk was.
leuk voor de andere kinderen op die school.........
als ik later kinderen mag krijgen gaan ze ook zeker mee vieren hoor,prachtig joh vind ik dat,die spannende tijd voor die kinderen zo eind november!
En dit vind ik dus echt schandalig! Ik had mijn kind direct naar een andere school gedaan.
Snoevie schreef:er was ook nog meer protest van de andere ouders,maar de directeur was marokkaans,en die was het ermee eens,en had het laatste woord daarin.
probleem was,dat dat de enige school op redelijke afstand was waar mn zusje terecht kon(speciaal onderwijs)
beantsje schreef:Moorkoppen?Tja, en negerzoenen, jodenkoeken...als dat niet meer mag, wat is dan de volgende stap....Arnhemse meisjes? Blote kindertjes in 't gras?
) en naderhand ook chocomel in de kantine. In mijn leven is gezelligheid de essentie van Sinterklaas en niet zijn mijterkruis, de kleur van de pieten of het feit dat paarden niet op een dak horen...
Pluizebolpum beschrijft het mooi vind ik.. een spannend magisch kinderfeest.. ikdoemaarwat schreef:[
en zo bekritiseren op de smurfen.....tjee![]()
hoe ver ga je zeg......het is maar een tekenfilmpje hoor
joostvangestel schreef:Ik zou eerder zeggen dat het woord neger nog gerust gebruikt mag blijven worden. Ten eerste al omdat de betekenis al heel anders is dan het amerikaanse "nigger" en ten tweede omdat je het verleden sowieso niet mag vergeten.
joostvangestel schreef:Als Nederlander ben ik er allesbehalve trots op dat Nederlanders onder meer rijk zijn geworden aan de slavenhandel en dat apartheid een Nederlands woord is. Overigens waren die figuren die zich verrijkten aan de slavernij dezelfde figuren die mijn voorouders arm en dom probeerden te houden.
beantsje schreef:Inderdaad. Nikker is not-done maar het woord neger is in mijn ogen net zo neutraal als het woord blanke.
Waarom zou je wel een negroïde man/vrouw mogen zeggen en geen neger? Of nog erger, een signalement in een politiebericht 'een getinte huidskleur'...is zo iemand nu een beetje donkerder dan een europeaan of is hij diepzwart? Je mag toch ook zeggen dat iemand hoogblond is, of rood haar heeft? Of moeten we ons dan beperken tot 'een dader met een Engels aandoende haarkleur'?
Maar ach, in Nederland mag je dingen niet meer bij de naam noemen. Een achterbuurt heet tegenwoordig een prachtwijk....
tamary schreef:Daarnaast weiger ik om mij verantwoordelijk te voelen voor gedrag van landgenoten die voor mijn tijd zijn overleden en/of geacht worden volwassen te zijn en dus zelf 100% verantwoordelijk voor hun (wan)gedrag.