Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:48

Als jij jouw naam en afkomst in een brief veranderd, is dat toch een leugen (dit wordt nl in het filmpje gedaan, naam veranderen, afkomst ben ik niet zeker van) Dan verdraai jij toch de waarheid om het netjes te zeggen?

Zulke mensen zullen bij mij dus inderdaad zonder gesprek weer weg kunnen gaan, zij zijn niet eerlijk tegen mij geweest.

Als zij hun werkelijke naam etc in de sollicitatiebrief schrijven, en de brief spreekt mij aan, zal ik geen reden hebben om hen niet uit te nodigen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:49

Citaat:
Kom op zeg, denk je nu werkelijk als iemand in zijn sollicitatiebrief zijn naam etc veranderd en hij komt op gesprek, dat hij dan meer kans maakt?

Dat denk ik wel.. (natuurlijk niet in alle gevallen) maar in een gesprek kan de kandidaat zichzelf werkelijk laten zien, terwijl in veel gevallen op papier alleen naar zaken als leeftijd, geslacht, afkomst etc wordt gekeken en niet naar de persoon zelf met de bijbehorende kwaliteiten.. dus ja, ik denk dat diegene eenmaal op gesprek meer kans maakt (in ieder geval om een beeld van zichzelf te kunnen weergeven!)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:50

Anoniem solliciteren houdt in dat je eerder genoemde onderdelen (afkomst, naam, geslacht, leeftijd) niet invult.. blijft dus blanco.. Zo werkt anoniem solliciteren.. uiteraard niet met leugens... ;)

CtjeLief

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:51

Het filmpje schetst een beeld van het probleem waar het om draait.. niet het anoniem solliciteren :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:53

CtjeLief schreef:
Anoniem solliciteren houdt in dat je eerder genoemde onderdelen (afkomst, naam, geslacht, leeftijd) niet invult.. blijft dus blanco.. Zo werkt anoniem solliciteren.. uiteraard niet met leugens... ;)

Een methode die trouwens allang gehanteerd wordt door werving-en-selectiebureau's en dergelijke: zij sturen gegevens over kandidaten zonder details die op de persoon te herleiden zijn.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:58

Nee, dat weet ik daarom vind ik het filmpje zo en zo een slecht voorbeeld.

Laten we er dan vanuit gaan, dat er gesolliciteerd wordt, zonder naam etc, zoals het normaal gesproken hoort te gaan.
Heb namelijk ook brieven binnengekregen waar de naam wel veranderd was :P.
Als ik een brief binnen zou krijgen zonder naw gegevens, is dat voor mij een reden om deze brief aan de kant te leggen.

Nogmaals ik ben iemand die mensen niet afwijst om wat zij zijn, maar om wat zij doen. Zie eerdere reacties.
Dus iemand die bij mij gewoon solliciteert met naam etc heeft meer kans dan iemand die anoniem solliciteert.

Maar goed, misschien ben ik de uitzondering, en iedereen heeft nu eenmaal een eigen mening, en dit is de mijne. :D

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:02

Dat het bij jou niet zou werken is duidelijk.. Maar er zijn veel werkgevers die hierop WEL afwijzen, dus ik denk dat het zeker kan zorgen voor een objectieve selectie, aangezien je enkel selecteert op kwaliteiten/diploma's, en in een gesprek uiteindelijk de meest gewenste kandidaat kiest..

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:02

Anoniem nee natuurlijk niet.

Het laten tonen van je naam,leeftijd en weet ik veel, laat zien dat jij jezelf uitnodigt om in het bedrijf te willen werekn.

Anoniem soliciteren zal ik zelf als baas minder kijk hebben aan die personen dan de gene niet anoniem soliciteren omdat ze meer uitgenodigt eruit zien om in het bedrijf te willen komen werken.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:04

Kensha, probeer even uit te gaan van het idee waarbij iedereen anoniem solliciteert.. hoe denk je er dan over?

Helft wel anoniem, helft niet, dat werkt niet, daar zijn we het denk ik allemaal over eens.. Maar stel, iedereen moet anoniem solliciteren.... in hoeverre kan dat positieve/negatieve uitwerkingen hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:08

Leeftijd is te achterhalen uit je werkervaring, of moet je daar ook delen van weglaten? Of iemand gehandicapt is kun je aan een brief niet zien en ik neem aan dat je dat ook niet vermeld in een reguliere brief. Het gaat hier dus om allochtonen? Door de naam weg te laten zouden zij een betere kans maken? Ik zie het nut niet zo eigenlijk.....

Overigens vermelden detacheringsbureaus vaak wel de naam, maar laten alleen de contactgegevens weg en de namen van eerdere bedrijven waar men gewerkt heeft.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:12

CtjeLief schreef:
Kensha, probeer even uit te gaan van het idee waarbij iedereen anoniem solliciteert.. hoe denk je er dan over?

Helft wel anoniem, helft niet, dat werkt niet, daar zijn we het denk ik allemaal over eens.. Maar stel, iedereen moet anoniem solliciteren.... in hoeverre kan dat positieve/negatieve uitwerkingen hebben?

Ik vindt die mensen in mijn mening veel positiever over komen en zal ze dan sneller aannemen ongeacht geslacht en leeftijd.
(maja dat's meer mijn mening als ik een baas was)

Ik weet er bazen zijn die alleen maar naar leeftijden kijken en al snel dus doorstrepen of je afkomst maar dat zijn ze gelukkig niet allemaal.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:12

ik vind dat iedereen zelf moet weten of ie anoniem solliciteerd.
zelf zou ik er me niet prettig bij voelen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:25

Citaat:
Het laten tonen van je naam,leeftijd en weet ik veel, laat zien dat jij jezelf uitnodigt om in het bedrijf te willen werekn

Ja en vervolgens worden veel groepen juist op deze gegevens bij voorbaat al afgewezen.. Dus die groepen krijgen vaak al niet eens een kans om de werkgever te ontmoeten in een gesprek.. naar mijn mening biedt anoniem sollicitatie een grotere kans omdat dan pas echt objectief wordt geselecteerd.. En er niet gekeken kan worden naar zaken die er niet toe doen.. Je wilt toch ook op de eerste plaats worden aangenomen vanwege je kwaliteiten/ervaringen etc?

Ok laat ik het eens anders stellen.. Stel: iedereen moet anoniem solliciteren? Wat zijn daar de nadelen van?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:36

Ctjelief in je openingspost staat:
Mijn vraag is om het wel netjes en vooral respectvol te houden, laten we aub niet minderwaardig over bepaalde 'groepen' praten, geef je mening onderbouwd en met respect en hou rekening met elkaar.

Waarom dan als iemand zijn mening geeft er telkens boven op springen en proberen de mening van die persoon te laten veranderen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:39

faye schreef:
Leeftijd is te achterhalen uit je werkervaring, of moet je daar ook delen van weglaten? Of iemand gehandicapt is kun je aan een brief niet zien en ik neem aan dat je dat ook niet vermeld in een reguliere brief.

Dat ligt er een beetje aan - het gaat om een paar dingen die opvallen bij het allereerste doorlezen van de brief. En iemand die keihard neerzet '51 jaar' heeft een heel wat grotere kans om meteen aan de kant gekieperd te worden dan iemand waarbij je best kunt afleiden dat die persoon al 40 jaar werkervaring heeft en dus al een tijdje meedraait op de wereld, maar waarbij het niet zo expliciet staat.
Idem voor handicaps: de mensen die melding maken van speciaal onderwijs, gat in het cv vanwege ziekenhuisopname,reintegratietraject UWV, die liggen er al vrij snel uit. Moffel je die zaken weg door bijvoorbeeld niet je school te vermelden, maak je ineens een stuk meer kans.

Daarom is het zo'n groot probleem: er wordt een selectie gemaakt op basis van een hele vluchtige blik. 'Enge' woorden die de aandacht trekken zijn genoeg om de brief weg te doen, zonder dat er inhoudelijk wordt gekeken. Verwerk je diezelfde gegevens wel in je cv maar op een manier die pas bij tweede lezing opvalt, maak je ineens wel een kans.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:41

Citaat:
Ctjelief in je openingspost staat:
Mijn vraag is om het wel netjes en vooral respectvol te houden, laten we aub niet minderwaardig over bepaalde 'groepen' praten, geef je mening onderbouwd en met respect en hou rekening met elkaar.

Waarom dan als iemand zijn mening geeft er telkens boven op springen en proberen de mening van die persoon te laten veranderen?

huh? Ik hou het toch netjes en respectvol? Het is toch de bedoeling elkaar kritische vragen te stellen om zo met elkaar te kunnen discussieren? Iemand geeft zijn/haar mening, anderen gaan daar op in, stellen elkaar daar vragen over.. zo werkt het toch in een discussie? Met alle respect, ik begrijp niet wat ik daar verkeerd aan doe? Als iemand niet op mijn vragen zou willen reageren, hoeft dat niet hoor, ik verplicht niemand.. ;) Een discussietopic met alleen meningen zonder daar over te willen praten is in mijn ogen alleen net wat minder interessant, dat zullen de meesten vast met mij eens zijn :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:43

Weet je;
Ik heb het liever ze al voor de gesprek mij afwijzen dan als ze miij na het gesprek afwijzen. Scheelt mij weer een hoop tijd en onnodig jeee ik heb een gesprek idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:43

Ik als werkgever wil voor ik iemand uitnodig wel graag weten wie er komt, welke scholen er doorlopen zijn en wat de werkervaring en leeftijd is. En dat zal elke werkgever willen weten, lijkt me logisch. Iemand moet ook in een team passen. Ik zal een anonieme sollicitatie niet in behandeling nemen, ik hou van eerlijkheid en recht door zee. En gelukkig is er geen wet die maakt dat iedereen dat zou moeten doen. En als die er wel komt, bel je toch een rondje voor je iemand uit nodigt?

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:48

Respectvol en netjes houd jij het wel.

Ik zeg alleen dat als er iemand niet met jouw standpunt eens is, jij gelijk met een weerwoord komt of een vraag.

Misschien kun jij ook eens denken dat alles niet zo zwart wit is en de tegenstanders van anoniem solliciteren misschien ook wel het gelijk aan hun kant hebben. De uitkomst of het verstandig is om anoniem te solliciteren zal waarschijnlijk ergens in het midden liggen. Probeer je dus ook eens te verplaatsen naar de andere kant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:50

faye schreef:
Ik als werkgever wil voor ik iemand uitnodig wel graag weten wie er komt, welke scholen er doorlopen zijn en wat de werkervaring en leeftijd is. En dat zal elke werkgever willen weten, lijkt me logisch.

Wat is de meerwaarde van de scholen? Ik bedoel, ik snap wel de meerwaarde van het diploma, maar de school zelf?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:50

Scholen en ervaringen staan er gewoon in.. leeftijd dan weer niet.. maar bepaalt leeftijd of iemand binnen een team past? Dat wordt wel vaak als argument gebruikt, zelf denk ik dat het afhangt van persoonlijkheid, en ik denk dat leeftijd daar niet perse invloed op heeft..

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:50

faye schreef:
Ik als werkgever wil voor ik iemand uitnodig wel graag weten wie er komt, welke scholen er doorlopen zijn en wat de werkervaring en leeftijd is. En dat zal elke werkgever willen weten, lijkt me logisch. Iemand moet ook in een team passen. Ik zal een anonieme sollicitatie niet in behandeling nemen, ik hou van eerlijkheid en recht door zee. En gelukkig is er geen wet die maakt dat iedereen dat zou moeten doen. En als die er wel komt, bel je toch een rondje voor je iemand uit nodigt?

Had het niet beter kunnen verwoorden :D

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:53

Nicole3939, dat ik met vragen kom heet in mijn ogen discussieren..
En ik verplaatst me zeker in andere meningen, dat kun je ook teruglezen in mijn beginpost.. En dat doe ik JUIST door kritische vragen te stellen.. ik heb ook aangegeven dat ik het niet als DE oplossing zie voor discriminatie, verre van, maar ik zie het wel als een eerste stap naar een objectieve selectie, en heb nog geen argumenten gehoord die dat voor mij weerleggen.. Vandaar ook mijn vragen..

nogmaals, slechts een mening geven mag natuurlijk.. maar ik hou van een goede inhoudelijke discussie waarbij men elkaar kan bevragen, nog leerzaam ook ;) :)
Laatst bijgewerkt door CtjeLief op 09-05-10 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:54

CtjeLief schreef:
Nicole9393, dat ik met vragen kom heet in mijn ogen discussieren..

't Moet niet gekker worden :n

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 20:55

huh? is het dan zo vervelend dat ik vragen stel?