Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Mastrootje

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 07:40

Zou het niet erg vinden als wij ook dan wat op ons hoofd mochten dragen. dan heb je wel van ja maar het is voor geloof enz maar het komt er nog steeds op neer dat wij het dus niet mogen (en dan bedoel ik niet een pet hé, dat bedekt je gezicht. Maar bijv een muts) wat de lerares als voorbeeldpersoon dus vervolgens wel doet.

Verder zou ik het ook niet erg vinden als ze gebrekkig nederlands sprak als ze er wat aan zou doen, maar als ze hier al lang woont (hoe weet je dat eigelijk?) en ze blijft 'ik zijn leraar' wat ik bij gebrekkig nederlands voorstel spreken, dan zou ik me er inderdaad aan irriteren. Een paar spelfouten maakt iedereen wel is. En wij groeien op met de taal, zij moeten het bewust leren. Dat maakt het een stuk moeilijker. Dus een beetje begrip daarvoor mag wel denk ik.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:22

christalover schreef:
Ik ga met pubelia mee. Zoals hier veelvuldig gebruik wordt gemaakt van de vrijheid van meingsuiting, maakt de lerares in kwestie gebruik van de vrijheid in geloofsuiting. Als het nou een agent was, had ik het nog iets anders gevonden. Die moet een onpartijdig aanspreekpunt voor de 'gewone' mens zijn. Maar ik vind dat we er met een lerares met zijn allen geen probleem van moeten maken. Er zijn zoveel ergere dingen!

zoals een agent onpartijdig aanspreekpunt is voor de burger op straat is een leraar dat voor een leerling op school.
een leraar moet open staan voor alle leerlingen en hun probleemen.
door je religie uit te dragen sluit je bepaalde leerlingen en hun probleemen uit.
bijvoorbleed een ongewenst zwangere tienermoeder zal zich bij een moslima niet echt op haar gemak voelen en bij een streng gelovig christen ook niet.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 08:26

Nee, maar als ik ongewenst zwanger zou zijn zou ik ook niet naar een leraar gaan maar evt. naar een lerares.. Dus sja, dat krijg je toch niet helemaal voor elkaar. Want dan zou een leraar ook niet geschikt zijn, maar alleen een ongelovige lerares. Sja, dat vind ik een beetje krom.

Vaak heb je ook gewoon een aanspreek persoon op een school, tenminste dat was bij ons zo. Daarvoor ging je niet naar de leraren.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:08

Nee vind ik niet , geen pet,muts,capuchon en dus ook geen hoofddoek. Leraar en leerling niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:26

Geen probleem voor mij. Het gaat niet om de hoofddoek maar wie eronder zit. Heb je kennis van zaken en spreek je de taal correct, dan zie ik geen enkel probleem. ( en hier spreekt een leerkracht )

Pet, muts e.d. kun je hier niet echt mee vergelijken vind ik, want dat heeft niets te maken met een geloofsovertuiging!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:37

Een pet, muts, capuchon enzo. valt niet tevergelijken met een hoofddoek.
En een hoofddoek moet gewoon kunnen. Iedereen mag zijn geloof uiten! Hun een hoofddoek, ander een keppeltje, of elke zondag naar de kerk, geen broek dragen enz.
En dat zij een spelfout maakt. Het is ook maar een mens hea! ;)

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:44

Nou even een beetje offtopic, maar waarom mag een pet/muts/capuchon en dergelijke eigenlijk niet? Ik zie het probleem er niet van in als ik een afzakmutsje op m'n haar draag, hoor. Doe het ook gewoon in de les en geen leraar die er wat van zegt.

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:48

Z'n afzak mutjes zit op je achterhoofd!
Met een capuchon, of pet, bedenk net je ogen door de klep!
Capuchon vind ik persoonlijk erg asociaal staat.
Op mijn vorige school hinge camera's en door dat mensen met een pet op niet gefilmt konden worden, moest je het af. (ondermeer omdat er veel gesloopt wert!)
Maar elke school zal er wel een eigen regel voor hebben!
En een pet of cappuchon is toch geen geloofs uiting?

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:50

Ik vind dat je op een openbare school zo neutraal mogelijk moet zijn dus geen religieuze dingen moet dragen. Wat ze naast haar werk draagt is natuurlijk haar keus.
Dat ze niet zo goed nederlands kan vind ik minder erg, heb ooit een russische vervanglerares voor engels gehad, zij was echt leuk, veel leuker dan andere engels lerares en ze was goed te verstaan.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:01

evanescence schreef:
Z'n afzak mutjes zit op je achterhoofd!
Met een capuchon, of pet, bedenk net je ogen door de klep!
Capuchon vind ik persoonlijk erg asociaal staat.
Op mijn vorige school hinge camera's en door dat mensen met een pet op niet gefilmt konden worden, moest je het af. (ondermeer omdat er veel gesloopt wert!)
Maar elke school zal er wel een eigen regel voor hebben!
En een pet of cappuchon is toch geen geloofs uiting?

Nou nee, niet alle petten bedekken je ogen. Petten moeten hier wel altijd af, maar ik zie nooit iemand met die klep voor hun ogen.

Vind het eigenlijk een beetje raar. Als het niet stoort (dus niet voor de ogen zit) wat is dan het probleem? >;)

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:08

Ik vind een dergelijke hoofddoek als die in de openingspost op prima kunnen voor op straat.

Maar...

In functie als LK vind ik het wenselijker dat een hoofddoekje zo gedragen wordt, dat het gezicht te zien is. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een hoofddoekje dat alleen het haar bedekt.
Ik werk zelf in het onderwijs en ik zou het zelf niet erg vinden om een collega naast me te hebben, welke een hoofddoek draagt, welke dus alleen het haar bedekt. Ik vind dat de kwaliteit van het onderwijs voorop staat. En als zij kwaliteit kan bieden, dan zou ze van harte welkom zijn in mijn team.

Verder ieder zijn geloofsovertuiging. Ik vind ook dat niemand dat hoeft te verbergen voor een ander. Echter zou ik het prettig vinden als er in publieke ruimten hoofddoekjes gedragen worden, welke alleen het haar bedekken.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:32

Blijft nederland vind ik hoor. Wil je een hoofddoek dragen op school of op je werk. Doe je dat maar in je thuisland. In nederland vind ik dat gewoon niet thuishoren. Beetje aanpassen kan geen kwaad.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:56

En als een leraar een kettinkje draagt met een kruisje eraan? Kan dat dan wel? Of moeten ze dat ook lekker thuis doen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:02

Chaos schreef:
- Ik vind dat iemand verplicht is zich aan te passen aan de cultuur waarin diegene zich bevind.

Dus als jij naar het buitenland zou gaan waar ze hoofddoekjes dragen...
Dan doe jij er zelf ook een om? :)
En als jij naar India gaat.. Ga je dan ook elke dag mee bidden?

Puur even een geinteresseerde vraag naar jou toe.

Ik heb geen problemen met hoofddoekjes, ik vind ze soms zelfs mooi :)) :D
En al doet iemand een kip op zijn hoofd, wat interesseert het mij ;)
Burka's vind ik dan weer minder... dan sluit je jezelf zo af...

cappucion vind ik aso... die heb je in de klas niet nodig.. komop zeg..
net als een pet.. in de klas schijnt de zon niet... weg ermee :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:05

Ik heb ja gestemd, ik vind hoofddoek en keppeltje oké

Maar burka's en slecht pratend Nederlands vind ik not done.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:31

Jolliegirl schreef:
Chaos schreef:
- Ik vind dat iemand verplicht is zich aan te passen aan de cultuur waarin diegene zich bevind.

Dus als jij naar het buitenland zou gaan waar ze hoofddoekjes dragen...
Dan doe jij er zelf ook een om? :)

Als je in het buitenland een kerk ofzo wil bezoeken dan moeten bij de dames de schouders bedekt zijn, uit respect zou ik dat dus wel doen ja.....

Diep in mijn hart vind ik hoofddoekjes geen gezicht in een nederlandse school of winkel of wat dan ook...
Maar ik zal er niet snel iemand op veroordelen, leven en laten leven.
Er lopen meiden rond hier in het dorp met hoofddoek die er hartstikke netjes en sjiek bijlopen!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:17

.... niemand schijnt mijn vraag te kunnen/willen beantwoorden,

jammer!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:22

Mirr84 schreef:
En als een leraar een kettinkje draagt met een kruisje eraan? Kan dat dan wel? Of moeten ze dat ook lekker thuis doen?

Of: mag Sinterklaas zijn mijter dan nog wel op straat? Want dat is ook een openbare plek.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:25

een hooffdoek is voor moslims een religieuze verplichting, juist iets om in het openbaar te dragen en juist niet bedoeld voor thuis. een kruisje om je nek, is dat volgens de bijbel een verplichting?

wat boeit het nou, wat iemand op zijn hoofd heeft :S maakt het iemand dommer of slimmer? beter of slechter? begrijp het nog steeds niet.. maargoed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:41

Voor mij hangt het een beetje af van de geloofsbasis van de school en de schoolcultuur. Bij een openbare school kan ik me bijvoorbeeld voorstellen dat het enerzijds minder geapprecieerd wordt omdat veel ouders kiezen voor een bewuste scheiding tussen geloof en onderwijs (maar dan dus ook geen kruisjes ed!), anderzijds dat het kan zijn dat er juist op die school heel veel ruimte wordt geboden voor de beleving van verschillende religies (en dat die hoofddoek juist wel weer kan omdat de leerlingen zo kennis maken met de diversiteit binnen de multiculti samenleving). Een christelijke school kan streng christelijk zijn en daarbij lijkt een docent met hoofddoek me niet zo gewenst, maar kan ook heel vrij zijn en de opzet hebben van vrijheid en respect voor alle godsdiensten. Dus voor mij hangt het af van de bestaande normen op die school en de verwachtingen die ouders en leerlingen hebben van die school.
(en persoonlijk zal het me aan mijn reet roesten of iemand een hoofddoek opdoet of een fruitmand op zijn kop wil dragen..zolang er geen anderen beledigd en buitengesloten worden vind ik het allemaal prima)
Laatst bijgewerkt door Urielle op 19-04-10 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:42

Ik ook niet. Twee klasgenoten bij mij (toch anders, maar ja) hebben ook een hoofddoek. Ik zie het niet eens meer.
Ohja, en mijn vorige Frans docente had ook een hoofddoek. Dat bedenk ik me eigenlijk nu pas.

Denk dat mijn generatie er gewoon echt mee opgegroeid is..

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:45

jameyskatje schreef:
.... niemand schijnt mijn vraag te kunnen/willen beantwoorden,

jammer!

Wat was je vraag dan?

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 21:49

Myukii schreef:
IsabelvS schreef:
Dat is niet helemaal waar, vaak hebben ze geen keus...

En waar heb jij die wijsheid vandaan, vraag ik me af? Ik weet dat overal verteld wordt dat moslima's geen keuze hebben en door hun man verplicht worden een hoofddoek te dragen. Maar bijna geen mens die zelf met die vrouwen in gesprek gaat om de wérkelijke reden waarom ze een hoofddoek dragen. En geloof mij maar als ik zeg dat dat, tegenwoordig veel vaker dan gedacht, uit vrije wil is. :)

Als het overal vertelt wordt is het natuurlijk niet waar, lekker logisch ;). En overigens heb ik ddocumentaires gezien enzovoort erover.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 21:53

Krips schreef:
Je kunt een hakenkruis dragen toch niet vergelijken met het dragen van een hoofddoek!

Ik heb er geen enkel probleem mee als een docent een hoofddoek draagt. Ik zou niet weten waarom ik er een probleem mee zou moeten hebben. Ik vind het ook niet erg als iemand een kruisje om zijn nek draagt. En als je dat gaat verbieden dan moeten we, vind ik, heel kerk en staat gaan scheiden. Of 'iedereen' mag niks uitdragen en geloof moet verdwijnen uit alles wat met de overheid te maken heeft, of iedereen is gelijk en een kruisje mag en een hoofddoek ook.

Ik heb er ook geen enkele moeite mee dat een Frans docente gebrekkig Nederlands spreekt. Ze leert je Frans, geen Nederlands. Ik zou het erger vinden als ze goed Nederlands sprak en gebrekkig Frans ;)

Tuurlijk wel.. want het is beide een overtuiging zeg maar!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 22:11

dit was mijn vraag (dikgedrukte) of eigenlijk vraagstelling hihi. het is heel wat, maar het houd me momenteel wel erg bezig. ben dus ook flink aan het informeren of er straks wel plaats voor mij is op de arbeidsmarkt, wat mijn kansen zijn. (wat in het algemeen mijn kansen zijn maar ook de rol van mijn hoofddoek) in mijn huidige werk is het namelijk geen enkel probleem (welzijnswerk), maar hoe het in het onderwijs werkt weet ik niet precies.

jameyskatje schreef:
ja absoluut,

het gaat om de kennis die ze overbrengt namelijk.

als docenten met hoofddoek deze niet meer mogen dragen, moeten ze m óf AF doen (wat ze zelf niet willen neem ik aan, ik zal me persoonlijk zeeer onderdrukt voelen wanneer mijn baas dit van mij vroeg), óf ze nemen ONTSLAG! en wat krijg je dan??? een bepaalde groep vrouwen onderaan de ladder ;) --->> THUISZITTERS!

interesse stelling trouwens,

ik ga volgend jaar een lerarenopleiding volgen, ik vroeg het me vandaag nog af..

is dit wel nuttig???

wat als binnen een paar jaar zo'n wet in het leven wordt geroepen(verbod op hoofddoeken bij publieke functies),. kan ik dan nergens meer aan de bak komen?? ondanks de kennis, vaardigheden, het talent en de passie?? kan ik mijn droom dus niet meer najagen en kan ik mijn toekomst niet zelf invullen,. enkel door een stukje stof?? (welke voor mij persoonlijk heeeel waardevol is, maar voor een ander weinig, het voegt niets toe als ik m thuislaat voor een ander, voor mij persoonlijk wel)

kennen jullie dat liedje van idia arie? I am not my hair???? inderdaad, het gaat om de hersens die eronder zitten!

ik begrijp dat mensen relativeren op een manier van 'ja maar je draagt wel iets uit en daarbij keur je indirect mensen zonder hoofddoek af'.. daar ben ik het niet mee eens,. want het is maar net hoe open en transparant jij jezelf opstelt. met mij valt bv overal over te praten en ik laat ieder ander in zijn waarde (dus wil ik ook in mijn waarde gelaten worden)

openbare school: helemaal voor!!! ---> openbaar, voor iedereen dus, een mooie afspiegeling van de maatschappij, ruimte voor IEDEREEN! en niet openbaar in de zin van. 'we moeten allemaal dezelfde opvattingen hebben en dezelfde modepoppetjes zijn'..