Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Veulen84 schreef:Ach ik vind dat partijen niet vanuit een geloofsbasis in de regering/kamer thuis horen. Maar dan ga je weer richting dat hoofddoekjes gebeuren en dat laat ik even varen.
Waarom valt iedereen hier over het afschaffen van de studiefinanciering? Ik ben eigenlijk wel voor. Zie graag dat jongeren en studenten meer opzoek gaan naar bijbaantjes. Dat is goed tegen de vergrijzing. Bovendien leren ze dan veel beter in welke sectoren er vraag is naar werk. Ze leren ook verantwoordelijkheidsgevoel.
Wel vind ik dan dat we de belachelijk lage jeugdlonen moeten laten varen. Nog geen 4 euro per uur voor iemand van 18 vind ik uitbuiting. Meer salaris betekend ook dat het bedrijfsleven gaat betalen voor de mensen die straks in die markt gaan werken en niet de maatschappij opzich zelf meer.
Je gaat er als student ook niet dood van als je 10 uur per week bij werkt. Trek je de lonen gelijk met 21, dan zit je op 220 netto in de week. Heb je als student bijna 900 euro per maand te besteden.
Enige gevolg is dat de lonen boven de leeftijd van 21 ook om hoog moeten. Maar laten we wel zijn, de minimumlonen van deze tijd zijn niet meer berekend op de onkosten die je tegenwoordig maakt.
Heb veel ervaring met maatschappelijke stages. Leerlingen zijn totaal ongemotiveerd. De tijd is te kort om ze de echt leuke kante van vrijwilligerswerk en sociale betrokkenheid te laten zien. Een langere maatschappelijke stage zou daar goed geschikt voor zijn. Wel zou het minder massaal moeten. Krijg soms per periode 150 leerlingen te gelijk los in de regio. Word dan 20 a 30x gebeld of gemaild. En heb maar 2 plekken... Dat is nooit goed en constant nee horen is voor zulke leerlingen ook niks.
Ik ben tegen kilometerheffing. Ben erg gesteld op me privacy en blijf bv ook weg uit gebieden waar cameratoezicht is. Als ik gefilmd wil worden dan ga ik wel bij de tv.
Mensen die de vergelijking maken met pinnen. Banksystemen zijn bewezen veilig. Tenzij je zelf fouten maakt is er nog nooit spraken van geweest dat banken gehackt worden. Overheidsdingen zoals de ov-chipkaart zijn makkelijk te hacken. Heb er geen zin in om me privegegevens letterlijk op straat te hebben liggen.
Veulen84 schreef:Ze hebben toch zelf al bepaald dat ze kunnen werken gezien het feit dat ze het doen.
Ik zeg dus dat ze meer salaris krijgen, maar het niet gratis meer krijgen.
Veulen84 schreef:Voor die mensen die niet kunnen rondkomen, die kunnen altijd nog lenen of pa en ma eens lief aan kijken. (Bovendien sinds wanneer moeten studenten ineens altijd het duurste en het beste hebben, soort van trent ofzo)
Veulen84 schreef:Tja of je geeft ze meer geld en ze leven er lekker van en studeren vervolgens toch niet af.
Voor die mensen die niet kunnen rondkomen, die kunnen altijd nog lenen of pa en ma eens lief aan kijken. (Bovendien sinds wanneer moeten studenten ineens altijd het duurste en het beste hebben, soort van trent ofzo)
Heino schreef:Ben je zelf student?
Ik als student zijnde met ouders die niet veel te besteden hebben/willen besteden heb het namelijk echt zo ruim niet... Woon in een klein appartementje samen want voor fatsoenlijke kamers wordt helemaal goud geld gevraagd.. Geef minder uit aan boodschappen dan een gemiddeld gezin en hebben vrijwel geen luxe in huis. Dus nee, ben het niet met je eens dat studenten het gemakkelijk hebben.
Veulen84 schreef:Heino schreef:Ben je zelf student?
Ik als student zijnde met ouders die niet veel te besteden hebben/willen besteden heb het namelijk echt zo ruim niet... Woon in een klein appartementje samen want voor fatsoenlijke kamers wordt helemaal goud geld gevraagd.. Geef minder uit aan boodschappen dan een gemiddeld gezin en hebben vrijwel geen luxe in huis. Dus nee, ben het niet met je eens dat studenten het gemakkelijk hebben.
Nee, ik ben iemand die inmiddels al 4 jaar aan het werk is voor het minimumloon. Die het zelfde probleem heeft. Ohnee, die geen huis heeft omdat de huurwachtlijsten te lang zijn en d'r loon te laag is om een huis te kopen. Ohja en die ook nog eens 60 uur per week werkt of bezig is met d'r werk.
Nee sorry, die vleugel gaat niet meer op. Alle excuses voor studenten en hun ouders om zelf maar zo min mogelijk bij te dragen. Kom op de wereld is geen zachte lieve plek waar het geld elke maand zomaar op je bankrekening word gestort.
Nee, ik ben niet bang dat het slecht is voor de economie. Niks mis met studeren, maar dan mag je er best ook wat aan bijdragen. Kom maar terug als je studie meer dan 40 uur aan college's en studie uren bevat. Tot die tijd kun je best een paar uurtjes in de week missen om (met verhoogde loon) die paar 100 euro bij te verdienen. En anders bestaan er vakanties of leningen.
Veulen84 schreef:Kom maar terug als je studie meer dan 40 uur aan college's en studie uren bevat.