Bokt "speelt" politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:47

Ach ik vind dat partijen niet vanuit een geloofsbasis in de regering/kamer thuis horen. Maar dan ga je weer richting dat hoofddoekjes gebeuren en dat laat ik even varen.

Waarom valt iedereen hier over het afschaffen van de studiefinanciering? Ik ben eigenlijk wel voor. Zie graag dat jongeren en studenten meer opzoek gaan naar bijbaantjes. Dat is goed tegen de vergrijzing. Bovendien leren ze dan veel beter in welke sectoren er vraag is naar werk. Ze leren ook verantwoordelijkheidsgevoel.
Wel vind ik dan dat we de belachelijk lage jeugdlonen moeten laten varen. Nog geen 4 euro per uur voor iemand van 18 vind ik uitbuiting. Meer salaris betekend ook dat het bedrijfsleven gaat betalen voor de mensen die straks in die markt gaan werken en niet de maatschappij opzich zelf meer.
Je gaat er als student ook niet dood van als je 10 uur per week bij werkt. Trek je de lonen gelijk met 21, dan zit je op 220 netto in de week. Heb je als student bijna 900 euro per maand te besteden.

Enige gevolg is dat de lonen boven de leeftijd van 21 ook om hoog moeten. Maar laten we wel zijn, de minimumlonen van deze tijd zijn niet meer berekend op de onkosten die je tegenwoordig maakt.

Heb veel ervaring met maatschappelijke stages. Leerlingen zijn totaal ongemotiveerd. De tijd is te kort om ze de echt leuke kante van vrijwilligerswerk en sociale betrokkenheid te laten zien. Een langere maatschappelijke stage zou daar goed geschikt voor zijn. Wel zou het minder massaal moeten. Krijg soms per periode 150 leerlingen te gelijk los in de regio. Word dan 20 a 30x gebeld of gemaild. En heb maar 2 plekken... Dat is nooit goed en constant nee horen is voor zulke leerlingen ook niks.

Ik ben tegen kilometerheffing. Ben erg gesteld op me privacy en blijf bv ook weg uit gebieden waar cameratoezicht is. Als ik gefilmd wil worden dan ga ik wel bij de tv.
Mensen die de vergelijking maken met pinnen. Banksystemen zijn bewezen veilig. Tenzij je zelf fouten maakt is er nog nooit spraken van geweest dat banken gehackt worden. Overheidsdingen zoals de ov-chipkaart zijn makkelijk te hacken. Heb er geen zin in om me privegegevens letterlijk op straat te hebben liggen.

Krips

Re: Bokt "speelt" politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:05

Ik vind dat je nu wel heel makkelijk spreekt over studeren. Ik studeer aan de universiteit en echt veel werken naast je studie is erg lastig. Maar op dit moment hebben bijna alle studenten een bijbaantje. de studiefinanciering is echt niet hoog genoeg om een beetje van rond te komen. Je kunt er eigenlijk nog niet eens een kamer van huren in Leiden. Dus dat de afschaffing stimuleerd om een bijbaantje te zoeken is niet echt relevant. Dat moet nu ook al.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:26

Nee, ik geloof nog altijd dat studie erg goed is voor de economie en in z'n algeheel voor het land.
Je zou eerder kunnen denken aan een belonings-systeem. Nu is daar al imo licht sprake van, maar mag nog beter naar mijn idee.

Geloof uit de regering ben ik een hele grote voorstander van!
De keuzes die gemaakt worden moet vanuit de maatschappij worden gemaakt (voordeel voor de maatschappij) , niet vanuit een geloof (voordelig voor het geloof)

Kilometerheffing vind ik prima, maar niet op de manier zoals ze dat willen gaan doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:32

superwoman schreef:
Nee, ik geloof nog altijd dat studie erg goed is voor de economie en in z'n algeheel voor het land.
Je zou eerder kunnen denken aan een belonings-systeem. Nu is daar al imo licht sprake van, maar mag nog beter naar mijn idee.

Hoe zie je dat concreet?

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:45

Iets meer druk achter de beurs zou ik als docent op het mbo wel zien zitten. Veel leerlingen denken erg gemakkelijk over een jaartje meer en maken zich niet druk over de stufi. Trouwens, ik ken ook genoeg hbo-studenten die 5 jaar of meer over hun bachelor doen.
Ik heb mijn opleidingen altijd helemaal zelf betaald. Wel had ik belastingvoordeel, maar de investering moest ik toch eerst zelf doen. Dan werk je wel door, je wilt van die kosten af.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:47

Ik kan dus niet werken naast studie wegens ziekte. Dus dat vind ik géén goed idee. Daarnaast heb ik zo'n onregelmatig rooster dat ik daardoor al niet eens zou kunnen werken :n Elke week/dag verandert het.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:03

Ik ben niet tegen de stufi, hij mag wat mij betreft voor bepaalde studies best wat hoger zijn, zodat je ervan rond kunt komen. Naast medicijnen of een technisch moeilijk studie heb je vaak weinig tijd om te werken.
En uitzonderingen bevestigen de regel. Maar nu kan iedereen er zomaar aanspraak op maken en als het spaak loopt hebben ze heel lang de tijd om het terug te betalen. Dat mag van mij best anders.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:12

Voor mij is de stufi ook een belangrijk punt. Ik wil in september beginnen met een voltijd HBO-opleiding (deze studie bestaat niet in een deeltijd-variant). Ik heb een behoorlijk spaarpotje, werk immers al 5 jaar, maar zal het zonder stufi niet kunnen redden. Studie wordt dusdanig zwaar dat werken nauwelijks mogelijk zal zijn. Huur en verzekeringen gaan ook gewoon door.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:42

Naast sommige studies wordt werken idd erg lastig. Niet eens altijd door de zwaarte van de studie, maar ook vaak door het rooster. Op mijn vorige opleiding zat ik 5 dagen steeds voor een paar uur op school, vaak midden op de dag waardoor echt werken ook niet lekker ging.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:16

Veulen84 schreef:
Ach ik vind dat partijen niet vanuit een geloofsbasis in de regering/kamer thuis horen. Maar dan ga je weer richting dat hoofddoekjes gebeuren en dat laat ik even varen.

Waarom valt iedereen hier over het afschaffen van de studiefinanciering? Ik ben eigenlijk wel voor. Zie graag dat jongeren en studenten meer opzoek gaan naar bijbaantjes. Dat is goed tegen de vergrijzing. Bovendien leren ze dan veel beter in welke sectoren er vraag is naar werk. Ze leren ook verantwoordelijkheidsgevoel.
Wel vind ik dan dat we de belachelijk lage jeugdlonen moeten laten varen. Nog geen 4 euro per uur voor iemand van 18 vind ik uitbuiting. Meer salaris betekend ook dat het bedrijfsleven gaat betalen voor de mensen die straks in die markt gaan werken en niet de maatschappij opzich zelf meer.
Je gaat er als student ook niet dood van als je 10 uur per week bij werkt. Trek je de lonen gelijk met 21, dan zit je op 220 netto in de week. Heb je als student bijna 900 euro per maand te besteden.

Enige gevolg is dat de lonen boven de leeftijd van 21 ook om hoog moeten. Maar laten we wel zijn, de minimumlonen van deze tijd zijn niet meer berekend op de onkosten die je tegenwoordig maakt.

Heb veel ervaring met maatschappelijke stages. Leerlingen zijn totaal ongemotiveerd. De tijd is te kort om ze de echt leuke kante van vrijwilligerswerk en sociale betrokkenheid te laten zien. Een langere maatschappelijke stage zou daar goed geschikt voor zijn. Wel zou het minder massaal moeten. Krijg soms per periode 150 leerlingen te gelijk los in de regio. Word dan 20 a 30x gebeld of gemaild. En heb maar 2 plekken... Dat is nooit goed en constant nee horen is voor zulke leerlingen ook niks.

Ik ben tegen kilometerheffing. Ben erg gesteld op me privacy en blijf bv ook weg uit gebieden waar cameratoezicht is. Als ik gefilmd wil worden dan ga ik wel bij de tv.
Mensen die de vergelijking maken met pinnen. Banksystemen zijn bewezen veilig. Tenzij je zelf fouten maakt is er nog nooit spraken van geweest dat banken gehackt worden. Overheidsdingen zoals de ov-chipkaart zijn makkelijk te hacken. Heb er geen zin in om me privegegevens letterlijk op straat te hebben liggen.

EIndelijk eens iemand met wiens gedachtengoed ik het 100% eens ben!! +:)+

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:17

Ik had hier al op gereageert. Ik denk dat dat niet de juiste voorstelling van zaken is. Zoals ik hierboven al heb uitgelegd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:39

70% van de studenten heeft een bijbaan. Vorig jaar was dat 85%. Wat nou te zwaar? Ze hebben toch zelf al bepaald dat ze kunnen werken gezien het feit dat ze het doen.
Ik zeg dus dat ze meer salaris krijgen, maar het niet gratis meer krijgen.

Te zwaar is trouwens een relatief begrip.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 18:42

Veulen84 schreef:
Ze hebben toch zelf al bepaald dat ze kunnen werken gezien het feit dat ze het doen.
Ik zeg dus dat ze meer salaris krijgen, maar het niet gratis meer krijgen.

Ik hoor van veel studenten dat zij doordat zij wel móeten werken (anders kom je gewoonweg niet rond) minder tijd aan school kunnen besteden met het risico dat zij daar weer langer over doen. Dus is kiezen tussen twee "kwaden" denk ik: of meer stufi, of meer loon. Denk dat het eerste gemakkelijker te bewerkstelligen is.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:49

Tja of je geeft ze meer geld en ze leven er lekker van en studeren vervolgens toch niet af.

Voor die mensen die niet kunnen rondkomen, die kunnen altijd nog lenen of pa en ma eens lief aan kijken. (Bovendien sinds wanneer moeten studenten ineens altijd het duurste en het beste hebben, soort van trent ofzo)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:04

Zelfs met zo een loontje is het zwaar rondkomen. Ik vind dat het zo moet blijven als het is. Maar dat er wat gedaan moet worden aan de enorme huurprijzen! Nou studeer ik in Leiden en dat is denk één van de duurste steden. Maar de prijzen voor een kamer zijn hier écht niet normaal.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 19:05

Veulen84 schreef:
Voor die mensen die niet kunnen rondkomen, die kunnen altijd nog lenen of pa en ma eens lief aan kijken. (Bovendien sinds wanneer moeten studenten ineens altijd het duurste en het beste hebben, soort van trent ofzo)

Ben je zelf student?
Ik als student zijnde met ouders die niet veel te besteden hebben/willen besteden heb het namelijk echt zo ruim niet... Woon in een klein appartementje samen want voor fatsoenlijke kamers wordt helemaal goud geld gevraagd.. Geef minder uit aan boodschappen dan een gemiddeld gezin en hebben vrijwel geen luxe in huis. Dus nee, ben het niet met je eens dat studenten het gemakkelijk hebben.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:09

En dan woon je nog in Den Haag. Wat relatief goedkoop is. En je woont samen toch? In Leiden is het eigenlijk niet mogelijk om een appartementje te vinden. En voor een kamertje waar je alles met zijn 10e deelt en een kamer hebt waar net een eenpersoonsbed en een klein bureautje kan neerzetten betaal je 300 euro. Als je dan je studie moet betalen en je boodschappen met 260 euro studifinanciering en een baantje bij de albert heijn ofzo dan heb je het echt wel moeilijk zat. Echt geen luxe! Voor mijn studie staat 40 uur per week studielast. Dat heb je eigenlijk ook wel nodig. Dus je kunt niet eens zoveel bijwerken. Als je dan je stufi kwijt raakt.... Dan heb je écht een groot probleem. Dus het idee dat het voor studenten een luilekkerland is is echt niet waar.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 19:11

Jup, woon samen, particulier (want de wachtlijsten zijn ellenlang) en vriend draagt meer bij...
En tuurlijk zijn er wel profiteurs onder de studenten. De mensen die én werken én een rijke papa/mama hebben én een heel makkelijke studie doen. Tja.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:27

Maar dan ga je weer het 'goede' straffen omdat er een aantal mensen zijn die er een potje van maken..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 19:33

Ja weet ook niet hoe je die er uit kan filteren. Zal erg lastig worden vrees ik.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:46

Veulen84 schreef:
Tja of je geeft ze meer geld en ze leven er lekker van en studeren vervolgens toch niet af.

Zo was het inderdaad jaren geleden; je geeft studenten eindeloos stufi en afstuderen of niet, maakt eigenlijk niets uit. Inmiddels is stufi wel degelijk een prestatiebeurs die je terug moet betalen wanneer je niet aan de eisen voldoet. Voor veel studies betekent dat zelfs dat je geen jaar vertraging op kunt lopen zonder in de problemen te komen qua financiering. En het lief aankijken van pa en ma is voor velen makkelijker gezegd dan gedaan. Studeren kost klauwen met geld, hoe je het ook wendt of keert - de keuze is niet óf je iets leent, maar hoeveel. Er zijn denk ik maar weinig mensen in Nederland die hun studie volledig betaald krijgen door pa en ma.

Studiefinanciering afschaffen is flink teruggaan in de tijd, naar de tijd dat alleen de allerrijksten het zich konden veroorloven en verder in de meeste gezinnen hooguit één van de kinderen kon gaan studeren. En dat is killing voor de economie. :)

Als student hoef je heus niet per sé het mooiste of het beste. Maar zoek even op wat de kamerprijzen zijn voor een kleine kamer, ver uit het centrum, in Amsterdam. Dan kun je zeggen dat studenten dan maar niet in Amsterdam moeten gaan studeren, maar sommige studies worden alleen dáár aangeboden. Reken maar uit hoeveel je per jaar kwijt bent als student als je in Amsterdam een kamer moet huren, je collegegeld moet betalen, noodzakelijke studiematerialen + eten. Daar móet je als je student bij werken; ook nu al.

Waarom de studiefinanciering afschaffen als zó'n hoog van de studenten allang erbij werkt? De kwaliteit van de afgestudeerden zou er op achteruit gaan als universiteiten de studielast omlaag moeten doen omdat de studiefinanciering is afgeschaft. Een studie staat over het algemeen qua werk voor ongeveer een volledige baan. Door een student te dwingen daarnaast te werken, dwing je hem/haar in feite minder tijd of energie in de studie te stoppen. Dat kán geen goede ontwikkeling zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:17

Heino schreef:
Ben je zelf student?
Ik als student zijnde met ouders die niet veel te besteden hebben/willen besteden heb het namelijk echt zo ruim niet... Woon in een klein appartementje samen want voor fatsoenlijke kamers wordt helemaal goud geld gevraagd.. Geef minder uit aan boodschappen dan een gemiddeld gezin en hebben vrijwel geen luxe in huis. Dus nee, ben het niet met je eens dat studenten het gemakkelijk hebben.

Nee, ik ben iemand die inmiddels al 4 jaar aan het werk is voor het minimumloon. Die het zelfde probleem heeft. Ohnee, die geen huis heeft omdat de huurwachtlijsten te lang zijn en d'r loon te laag is om een huis te kopen. Ohja en die ook nog eens 60 uur per week werkt of bezig is met d'r werk.

Nee sorry, die vleugel gaat niet meer op. Alle excuses voor studenten en hun ouders om zelf maar zo min mogelijk bij te dragen. Kom op de wereld is geen zachte lieve plek waar het geld elke maand zomaar op je bankrekening word gestort.

Nee, ik ben niet bang dat het slecht is voor de economie. Niks mis met studeren, maar dan mag je er best ook wat aan bijdragen. Kom maar terug als je studie meer dan 40 uur aan college's en studie uren bevat. Tot die tijd kun je best een paar uurtjes in de week missen om (met verhoogde loon) die paar 100 euro bij te verdienen. En anders bestaan er vakanties of leningen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:21

Ik vind ook niet dat de stufi hoger moet zijn. Maar ook niet dat hij mag verdwijnen. Ik vind het goed zoals het is. Het is te laag om van te leven. Dus werken wordt sowieso gestimuleerd. Ik weet niet hoe dat bij andere studies zit. Maar voor geschiedenis aan de universiteit leiden staat 40 uur. Paar honderd euro bij verdienen zit er dan niet in.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:27

Veulen84 schreef:
Heino schreef:
Ben je zelf student?

Nee, ik ben iemand die inmiddels al 4 jaar aan het werk is voor het minimumloon. Die het zelfde probleem heeft. Ohnee, die geen huis heeft omdat de huurwachtlijsten te lang zijn en d'r loon te laag is om een huis te kopen. Ohja en die ook nog eens 60 uur per week werkt of bezig is met d'r werk.

Nee sorry, die vleugel gaat niet meer op. Alle excuses voor studenten en hun ouders om zelf maar zo min mogelijk bij te dragen. Kom op de wereld is geen zachte lieve plek waar het geld elke maand zomaar op je bankrekening word gestort.

Nee, ik ben niet bang dat het slecht is voor de economie. Niks mis met studeren, maar dan mag je er best ook wat aan bijdragen. Kom maar terug als je studie meer dan 40 uur aan college's en studie uren bevat. Tot die tijd kun je best een paar uurtjes in de week missen om (met verhoogde loon) die paar 100 euro bij te verdienen. En anders bestaan er vakanties of leningen.

Dan doe je toch iets verkeerd.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:30

Veulen84 schreef:
Kom maar terug als je studie meer dan 40 uur aan college's en studie uren bevat.

Een gemiddeld studiejaar bestaat uit 60 ECTS's (studiepunten)
1 ECTS = 28 uur studie-inspanning
Dus totaal 1680 uur per jaar
Jaar is ongeveer 4 blokken van 9 weken dus totaal 36 weken school (op de universiteit)
Is dus ruim 46 uur per week studiebelasting...

En ja je hebt vakanties, maar nee daarin kan je ook niet alles verdienen wat je nodig hebt.