SGP en hun vrouwenstandpunt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:55

Janine1990 schreef:
Yamcha schreef:
Janine: ik respecteer andere geloven of zelfs geen geloof zeker wel, maar ben er wel van overtuigd dat mijn geloof beter is, als ik daar niet van overtuigd was, was het vrij zinloos om te geloven, toch? :)
Maar dat is wel heel wat anders als met het vingertje wijzen :)

Overigens ga ik ook naar de PKN :)

Geloven is natuurlijk voor iedereen anders. Ik heb mijn plaats in het geloof niet echt gevonden, en kom alleen in de kerk op bijzondere dagen wanneer mijn ouders me verplichten :+
Maar ik zou geen geloof beleiden(belijden??) omdat ik vind dat het beter is dan een ander geloof, maar omdat ik mezelf er prettiger bij voel, dan bij een ander geloof...

Wat betreft het wijzen met het vingertje bedoel ik dingen als: "Oh, heb je dat ook gezien? Die en die was vandaag niet in de kerk?" Of "Als je niet gelooft, ga je naar de hel." Die mensen vergeten dat wanneer ze met 1 vinger naar iemand anders wijzen, er 3 naar zichzelf wijzen... ;)

Het is belijden idd ;)
Tuurlijk is het voor iederen anders, en misschien denk je ook wel anders als ik omdat je je plaats in het geloof nog niet echt gevonden hebt :)

Dat wijzende vingertje, daar heb ik ook een hekel aan, wat dat betreft is er nog genoeg aan onszelf te verbeteren, voor we naar een ander gaan wijzen :)
beantsje schreef:
Als die vrouwen er zelf voor kiezen om niet lid te worden, is dat natuurlijk hun eigen vrijheid. Als er maar één is die lid wilde worden en dat niet mocht, is dat discriminatie en is het niet relevant of de overgrote meerderheid van vrouwen dat niet wil.
Hetzelfde geldt voor passief kiesrecht.

Hier kan ik me wel goed in vinden :)

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:58

Janine1990 schreef:
Heb het dan wel over de strengere geloven, ik ben Christelijk opgevoed, mijn ouders gaan naar de PKN dat is een stuk minder zwaar als Gereformeerd-Vrijgemaakt en dergelijke geloofsbelevingen.

Dat hangt heel erg van de plaats af. Bij ons maakt het weinig verschil. Een aantal kerken gaan zelfs samen (Christelijk Geref en geref. vrijgemaakt). Ook met de PKN zit er niet altijd heel veel verschil in.

En 'zwaar' is ook subjectief. Iemand die er niets mee heeft vind alles zwaar en iemand die er wel wat mee heeft zal de Geref. gemeente niet zwaar vinden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:01

LuvdaTossa schreef:
Janine1990 schreef:
Heb het dan wel over de strengere geloven, ik ben Christelijk opgevoed, mijn ouders gaan naar de PKN dat is een stuk minder zwaar als Gereformeerd-Vrijgemaakt en dergelijke geloofsbelevingen.

Dat hangt heel erg van de plaats af. Bij ons maakt het weinig verschil. Een aantal kerken gaan zelfs samen (Christelijk Geref en geref. vrijgemaakt). Ook met de PKN zit er niet altijd heel veel verschil in.

En 'zwaar' is ook subjectief. Iemand die er niets mee heeft vind alles zwaar en iemand die er wel wat mee heeft zal de Geref. gemeente niet zwaar vinden.

Daar heb je helemaal gelijk in ;)

Bij ons in het dorp is er wel veel verschil. De Gereformeerd vrijgemaakte kerk mocht de vorige eeuw volgens mij nog niet eens een tv in huis hebben :oo Dat vind ik wel erg zwaar...
En een bekende van mij, die twee keer per dag naar de kerk gaat :oo

Anoniem

Re: SGP en hun vrouwenstandpunt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:03

Ja, nou ja, of je 2 keer per zondag naar de kerk gaat, is ook net wat je zelf wilt. De ene keer doe ik het wel, de andere keer niet :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:32

Janine1990 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ho ho, niet alles over een kam scheren. ;) Ik ben Nederlands Gereformeerd, dat ligt dichtbij vrijgemaakt, en ook dat verschilt heel erg per gemeente. De ene vrijgemaakte kerk is de andere niet. Bijvoorbeeld: hier ga je gewoon in je spijkerbroek naar de Christelijke Gereformeerde kerk en in Sliedrecht waar mijn man vandaan komt is dat een echte zwartekousenkerk.

Wat betreft wat er in het journaal werd gezegd: dat heb ik toen niet gezien, dus daar doe ik geen uitspraken over. SGP staat natuurlijk op zich bekend om hun behoudende stijl. Maar ja, als dat hun stijl is...

Mijn vader komt ook uit een Nederlands Gereformeerde opvoeding, maar dat is hier dus samengegaan in PKN, ik dacht dat dat in heel Nederland al samen was? Hervormd en Gereformeerd?

Edit: Volgens mij heb je ook verschillende Gereformeerde kerken, of niet?

Heel veel hervormde en gereformeerde kerken zijn samengegaan, maar de Nederlands Geref. Kerk, de Christelijke Geref. Kerk en de vrijgemaakten niet. Die zijn zelfstandig gebleven.

Ik ga overigens ook twee keer op een zondag naar de kerk. Omdat ik het zelf fijn vind, die momenten van rust en bezinning.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 11-04-10 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:33

Oooh ja, dat was het!

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:16

Janine1990 schreef:
Bij ons in het dorp is er wel veel verschil. De Gereformeerd vrijgemaakte kerk mocht de vorige eeuw volgens mij nog niet eens een tv in huis hebben :oo Dat vind ik wel erg zwaar...
En een bekende van mij, die twee keer per dag naar de kerk gaat :oo

Tot de elfstedentocht van '97 hadden wij ook geen tv. Beide grootouders wel, maar mijn ouders vonden het wel lekker rustig en goed voor de kleintjes dat er geen tv in huis was. Wij gingen dan naar onze grootouders om sesamstraat e.d. te kijken. Ik heb de tv geen moment gemist en kijk nu ook niet overdreven veel. We hebben altijd veel spelletjes gedaan en heel creatief. Veel spelen met de buurkinderen en veel buiten geweest. Zwaar? Nee integendeel :D

De meeste van de geref. gemeente hebben ook geen tv in huis. Wel een computer met internet en met zo'n filter ervoor, net als dat Bas van der Vlies vertelde bij P&W. Dat vond ik ook een leuke uitzending. Hij komt zelden op tv, maar heeft altijd wel punten waarop ik denk; je hebt gelijk. Net als dat interview bij P&W (http://www.youtube.com/watch?v=3VrYMsqHR9o), daar vond ik dat hij goede standpunten had t.o.v. het getwitter en gedoe in de tweede kamer.

Edit excuus in dit linkje staat niet wat ik bedoelde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:58

Toen ik klein was, was er nooit iets op tv en dus moest je je wel vermaken :D.
Maar laat ik bij deze even melden dat ik geen lid wil worden van de SGP en ook zeker niet op de kieslijst wil, maar ik ben wel blij dat het kan.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:28

Lovely schreef:
Toen ik klein was, was er nooit iets op tv en dus moest je je wel vermaken :D.
Maar laat ik bij deze even melden dat ik geen lid wil worden van de SGP en ook zeker niet op de kieslijst wil, maar ik ben wel blij dat het kan.

Nou, volgens mij is het nog maar zeer de vraag of het kan.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:53

Wat ik overigens niet overal even duidelijk naar voren vindt komen is dat de Hoge Raad niet even iets beslist. De Hoge Raad toetst. En de Hoge Raad is hier gevraagd of dat het standpunt van de SGP in strijd is met het VN-Vrouwenverdrag. Dan moet er goed gekeken worden naar het verdrag en de Hoge Raad is tot de conclusie gekomen dat het standpunt van de SGP niet strookt met het VN-Vrouwenverdrag wat wij deelnemer aan zijn. Dit verdrag heeft hierdoor directe doorwerking in onze staat en wij zijn gebonden ons hieraan te houden.

De Hoge Raad had geen andere keus. Als ze het hadden afgewezen was het doorgegaan tot Europees niveau en dan had Nederland helemaal een flinke tik op de vingers gekregen.