hypootheekaftrek ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

problemen bij hypotheekaftrek

ja
89 (78%)
nee
22 (19%)
weetniet
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 113

Only_Hellen

Re: hypootheekaftrek ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:37

Dan doet de BLG het in veel gevallen wel. Als er maar een woonbestemming op zit en geen recreatiebestemming.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:38

recreatiebestemming............. maar er is gerede kans dat er in de toekomst een woonbestemming op komt :)

(zal nooit meer zoveel geld verdienen in een dag :D :D )

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:40

Als er woonbestemming op komt, zou ik als ik jou was nog een keetje rond gaan kijken. Kan je bakken met geld schelen, die je als single-mom met puberdochter wel kunt gebruiken denk ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:46

als er een woonbestemming op komt dan verdien ik in een dag meer dan een ton, en dan kan ik inderdaad mijn hypotheek uitspreiden over 30 jaar ipv 20 nu :)

scheelt me een bak geld :)

ik heb nu 120 vierkante meter wonen op 1000 vierkante meter grond........ Hout met een rieten dak :) vorig jaar compleet gerenoveerd inclusief nieuw dak :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:46

Ga ik weer off-topic, maar dat klinkt wel ontzettend leuk zeg!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:50

is het ook :D ........ geheel oftoppic....... mag hier 365 dagen per jaar recreeeren............. nah, dat doe ik dan maar :D

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:52

Klinkt echt heelijk! Hier in de buurt zit ook zoiets, alleen daar is nog steeds de vraag, gedogen of niet meer toestaan. Maar dat is ook nogal offtopic.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:52

Kun je je wel inschrijven daar KiWiKo, dus bij de gemeente bedoel ik?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 22:56

hahahaha mijn oude gemeente heeft mij hier ingeschreven zonder mijn toestemming........... ben benieuwd wat voor een staartje dit gaat krijgen......... IK heb mezelf niet ingeschreven....... :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 22:58

Maar je staat er dus wel ingeschreven, en kunt de hypotheekrente gewoon aftrekken? Zou ik toch nog eens naar een adviseur gaan en de BLG even noemen. Niet naar de Rabo dus, maar naar een willekeurige adviseur die BLG in zijn portefeuille heeft. Kijken wat de mogelijkheden zijn.

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:09

Even ontopic weer :)
Ik vind het wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat mensen dan maar niet te duur moeten gaan wonen, huur of koop.
Een hoop mensen die huren, huren juist omdat ze koop niet kunnen betalen en inderdaad goedkope huurwoningen zijn haast niet te krijgen of een hele lange wachttijd.
Wij hebben net gekocht en hebben ook bijna het maximale moeten uitgeven qua hypotheek omdat er gewoonweg niks goedkopers is hier! Dus wij houden zeker wel rekening met die teruggaaf en zelfs dan is het al krap aan hoor...anders hadden we in de grote stad een klein vervallen appartementje in een achterbuurt moeten kopen, dat zijn de enige nog betaalbare woningen tegenwoordig, nou nooit niet.....
Van mij hoeft ie dus niet afgeschaft te worden, liever niet!
Maar opzich zou ik het dan beter vinden zoals iemand hierboven al zei om het bijvoorbeeld af te schaffen bij hypotheken boven een bepaald bedrag.
Maar ik denk eerlijk gezegd hoe dan ook dat het geen goed doet voor de huizenmarkt.

Als wij nog niks gekocht zouden hebben dan had ik me het lazarus geschokken van zo'n bericht en nog even gewacht met kopen.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:53

Brainless schreef:
Modaal is 42000 bruto per jaar.
Dan kun je een huis kopen van ong. 200.000 E

Dit is wel heel hoog.. Het modaal inkomen in 2010 is 32.500 bruto per jaar (bron CPB)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:45

Als ze besluiten om de hypotheekrenteaftrek af te schaffen moeten ze dat stapsgewijs doen alsmede de huursubsidie. Vindt wel dat de overheid dan ernstig de (goedkopere) huizenbouw moet stimuleren en dat is nog niet eens zo'n gek idee in deze moeilijke tijd voor de bouwbedrijven......

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:24

Heel simpel, niet afschaffen. 3/4 van Nederland heeft gekocht met voordeel van die aftrek, ga je dat er nu afhalen krijg je echt oostbloktaferelen en klapt heel nederland. Fijn vooruitzicht!
Het grappige is dat de mensen die dit bedenken zelf zoveel verdienen dat ze die aftrek echt niet missen, hoe bedoel je scheef!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:28

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6386 ... rek__.html

Deze man heeft het over handhaven van wie het al aan is gegaan.
Opzich wel het eerlijkste. Je hebt het aangegaan met die voorwaarden. En de meeste vernieuwde regels gaan niet in ineens voor iedereen. Maar meestal met een datum vanaf dan gaat het anders. Zodat mensen het weten voordat ze het aangaan.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:58

#Ymke# schreef:
Heel simpel, niet afschaffen. 3/4 van Nederland heeft gekocht met voordeel van die aftrek, ga je dat er nu afhalen krijg je echt oostbloktaferelen en klapt heel nederland. Fijn vooruitzicht!
Het grappige is dat de mensen die dit bedenken zelf zoveel verdienen dat ze die aftrek echt niet missen, hoe bedoel je scheef!

Klopt maar sommige mensen hebben ook een heel stuk kapitaal (lees "cash") in de "overwaarde" van hun woning zitten. Met afschaf van de aftrek klappen de prijzen inelkaar en verdampt je vermogen dus. Ik mis die aftrek misschien ook niet heel erg maar als mijn kapitaal verdampt door dit soort acties......... :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:06

Ik heb zelf een koophuis en krijg dus ook geld terug. Ik zal het niet missen als het er niet meer is.
Als je een huis koopt en afhankelijk bent van de hypotheekrente aftrek dan ben je verkeerd bezig. Koop dat een huis wat je WEL kunt betalen.

Als ze het zouden afschaffen zou het jammer zijn, maar ik zal er niet door in de problemen komen. Het geld wordt nu voornamelijk gebruikt voor extraatjes (uit eten, winkelen etc).

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:43

Dat heb je goed gedaan maar we moeten ons wel realiseren dat dit lang niet voor iedereen op gaat. Ik snap wel, mensen zijn hier deels zelf verantwoordelijk voor maar de financiele instellingen hebben ook schaamteloos misbruik gemaakt van de "leken" op dit gebied.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:45

Wij gebruiken het geld om het huis beter te maken. Het is een ouder huis. Vorig jaar hebben we daarvan in de kamer dubbelglas laten plaatsen. Echt nodig per maand niet, beter voor het milieu wel. Want zo staan er nog meer dingen op de planning.

Daarnaast ben ik het wel met BKS eens. De banken hebben die leningen aangegaan. En dat is niet erg netjes geweest. Die hadden veel meer moeten wijzen op het risico er van. Mensen nu in deze slechte tijd daar op aan gaan pakken is niet slim. Bij nieuwe hypotheken is het wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 09:59

Had je maar niet boven je stand moeten gaan wonen? Van mij mag het afgeschaft worden. Je kunt iets betalen of niet, neem aan dat je daar van tevoren goed over nadenkt!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:25

Maar dat geldt dan ook bij huurtoeslag. Die mensen wonen ook te duur. Daarom komen ze in aanmerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:36

Precies, ook geen huurtoeslag meer.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:38

Oké, jou mening is duidelijk. :)

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:02

In de telegraaf stond een aardig rekensommetje van de week. Het bedrag wat de staat "kwijt" is aan renteaftrek is nagenoeg gelijk aan het bedrag wat de huizenbezitter aan overige belastingen moet betalen ( eigen woning forfait, OZB, etc.)

Als ze het echt af willen schaffen moeten ze drie dingen doen denk ik, stapsgewijs renteaftrek en huursubsidie afbouwen en voor de overige belastingen op het eigen huis een verlichting in de lasten...

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 16:16

Koop dan een huis wat je wel kunt betalen is wel heel makkelijk gezegd. Alleen mensen die veel verdienen en makkelijk een ton onder hun maximum kunnen lenen kunnen dat makkelijk zeggen...ik zou dat ook wel willen ja, maar dat gaat helaas niet ;)

Wij met z'n tweeen verdienen wel boven het minimumloon, en wij hebben echt geen duur huis gekocht (zelfs 1 van de goedkoopste huizen in deze stad), maar toch hebben we die aftrek echt wel nodig hoor, het scheelt een paar 100 euro in de maand. Zonder die aftrek hadden wij nooit iets kunnen kopen hier...

Anders hadden we moeten blijven huren waar we nu zitten en dat is zo'n 35/40 m2...ik bouw dan liever wat op.

En trouwens...de banken doen tegenwoordig al best moeilijk dus wij hebben echt niet meer gekregen dan wat we kunnen betalen.