Citaat:
VATICAANSTAD - De schandalen van kindermisbruik en -mishandeling in katholieke scholen en internaten die de jongste tijd zijn uitgekomen en waar zelfs de broer van de paus aan gelinkt werd, zijn het werk van de duivel. Dat heeft Gabriele Amorth, de 85-jarige topexorcist van het Vaticaan gezegd.
Precies wat ik net al zei: de duivel is de verklaring, niet zozeer de verantwoordelijke.
Citaat:
"De duivel is volop aan de slag binnen het Vaticaan", beweert de man, die ooit zelfs Harry Potter als het werk van Lucifer omschreef, maar er wel in slaagde om de twee jongste pausen ervan te overtuigen om exorcismes terug in het strijdplan van de kerk op te nemen.
Ik zie de tegenstelling even niet in deze zin? Hij is niet de enige die Harry Potter als een duivelsboek ziet...
Citaat:
Geïnfiltreerd
De huidige controversiële onthullingen van priesters (en zelfs nonnen) die zich onder meer in Oostenrijk, Duitsland en Nederland hebben vergrepen aan leerlingen wordt door Amorth toegeschreven aan Satan. De man zegt bovendien in The Times dat het Vaticaan geïnfiltreerd is door de duivel en bepaalde bisschoppen en kardinalen in zijn macht heeft.
Ik lees hier eigenlijk precies hetzelfde: de duivel is de verklaring. Hij geeft feitelijk aan dat de duivel in het vaticaan harder aan het werk is dan bij 'gewone' mensen. Ook dat kan wel in de heersende opvatting passen; hoge bomen vangen veel wind.
Citaat:
Elk bisdom een exorcist
Amorth is al door een aantal bisschoppen en kardinalen afgedaan als ongeloofwaardig, maar de pausen lijken hem wel serieus te nemen. Toen progressieve krachten in de kerk er in 2001 uiteindelijk in slaagden om het ritueel van exorcisme te laten aanpassen, verkreeg Amorth het van de paus om geen gebruik te moeten maken van die nieuwlichterij. Hij mocht op de oude vertrouwde manier duivels bannen.
Persoonlijk vind ik hem ook niet geloofwaardig, maar goed, dat moet ieder voor zich weten. Wel een beetje vreemd dat deze man een uitzonderingspositie krijgt.
Citaat:
Hij die nagels en glas spuwt
Gevraagd naar wat we ons dan moeten voorstellen bij satan, lucifer of de duivel antwoordde Amorth in La Repubblica: "Puur geest, onzichtbaar, manifesteert zichzelf door middel van heiligschennis en allerlei aandoeningen in de persoon die hij inneemt. Hij kan zich verborgen houden of zich laten zien, spreekt verschillende talen en lacht mij soms uit. Hij is ook heel sterk. Bij sommigen van mijn exorcismen had ik de hulp nodig van zeven assistenten om de bezeten persoon in bedwang te houden. Meestal doet hij die bezetenen schreeuwen, maar ik heb er ook gehad die hij glas of nagels, maar ook rozenblaadjes deed uitspuwen."
Ik denk dat die man aardige visioenen heeft, maar wie weet is het wel de duivel die hij tegenkomt, ik sluit niks uit.
Alles bij elkaar (dit zijn natuurlijk slechts een paar quotes) denk ik zeker aan de hand van dit verhaal dat het zo is bedoeld als ik net zei; dat de duivel wel de oorzaak is, maar de mens zijn eigen verantwoordelijkheid houdt.
Verder sluit ik me wel ongeveer aan bij de op een na laatste post van laetitia, met uitzondering van het belachelijke; ik vind niet zo gauw iets belachelijk. Ieder gelooft wat hij gelooft en als je echt in de duivel gelooft, is dat voor jou realiteit.
Edit: was niet meer de laatste post
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 23-03-10 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt