Misbruik in katholiek kerk afgedaan als '[***] van de duivel'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:10

@ Alane ; ben het met jou eens :j
@ BlueEyes ; precies, de mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden ... En dus is zo'n reactie van 'komt door de duivel', naja hoe kan ik het netjes brengen, banketstaaf.
Ben dan ook zo flink om je niet achter je 'geloof' (weet niet of de duivel bij het geloof hoort ?) te verschuilen, want da's nogal makkelijk.

Anoniem

Re: Misbruik in katholiek kerk afgedaan als 'werk van de duivel'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:12

Maar, mag ik eens vragen Blue Eyes ... Wat vind jij dan van de beginpost ? Want ik denk dat jij er heel anders tegenaan kijkt dan de meesten die hier hebben gepost.
Vind het alleen maar interessant om het ook eens van de andere kant te zien :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:21

[naam], zich verschuilen achter de duivel is voor ons misschien zoals wij het intepreteren.

Echter als je je verdiept in het katholieke geloof is het bestaan van de duivel en de invloeden die hij volgens de kerk op de mens heeft een groot kenmerk van het katholieke geloof.

Zij verschuilen zich niet als zodanig, zij schrijven het toe aan de duivel. Het is voor hun de verklaring.

Voor buitenstaanders is deze verklaring echter lachwekkend en belachelijk te noemen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:24

hmmzzz............ dus als je katholiek ben, en je misbruikt de kinderen van de buurman.......... en je zegt, "Tja, Sorrie, de duivel zat in me"

dan is alles weer koek en ei??

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:27

Echte katholieken zijn daar heilig van overtuigd, als ik het geloof goed begrijp.

Zij GELOVEN dat. Zij geloven dat elk mens goed is en naar Gods idealen wilt leven, echter bestaat de Duivel ook en de Duivel wilt het slechte in mensen naar boven halen.

Ik ben zelf niet gelovig, maar dit is volgens mij een essentie van het katholieke geloof.

Blue Eyes weet jij hier meer over?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:29

Mijn moeder was streng katholiek, en ook zo mijn moeders familie :)

maar ik kwam er echt niet mee weg thuis hoor als ik zei dat de duivel ervoor had gezorgd dat ik stout was :D :D kreeg gewoon een pak op mijn sodemieter :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:29

Citaat:
VATICAANSTAD - De schandalen van kindermisbruik en -mishandeling in katholieke scholen en internaten die de jongste tijd zijn uitgekomen en waar zelfs de broer van de paus aan gelinkt werd, zijn het werk van de duivel. Dat heeft Gabriele Amorth, de 85-jarige topexorcist van het Vaticaan gezegd.

Precies wat ik net al zei: de duivel is de verklaring, niet zozeer de verantwoordelijke.

Citaat:
"De duivel is volop aan de slag binnen het Vaticaan", beweert de man, die ooit zelfs Harry Potter als het werk van Lucifer omschreef, maar er wel in slaagde om de twee jongste pausen ervan te overtuigen om exorcismes terug in het strijdplan van de kerk op te nemen.

Ik zie de tegenstelling even niet in deze zin? Hij is niet de enige die Harry Potter als een duivelsboek ziet...

Citaat:
Geïnfiltreerd
De huidige controversiële onthullingen van priesters (en zelfs nonnen) die zich onder meer in Oostenrijk, Duitsland en Nederland hebben vergrepen aan leerlingen wordt door Amorth toegeschreven aan Satan. De man zegt bovendien in The Times dat het Vaticaan geïnfiltreerd is door de duivel en bepaalde bisschoppen en kardinalen in zijn macht heeft.

Ik lees hier eigenlijk precies hetzelfde: de duivel is de verklaring. Hij geeft feitelijk aan dat de duivel in het vaticaan harder aan het werk is dan bij 'gewone' mensen. Ook dat kan wel in de heersende opvatting passen; hoge bomen vangen veel wind.

Citaat:
Elk bisdom een exorcist
Amorth is al door een aantal bisschoppen en kardinalen afgedaan als ongeloofwaardig, maar de pausen lijken hem wel serieus te nemen. Toen progressieve krachten in de kerk er in 2001 uiteindelijk in slaagden om het ritueel van exorcisme te laten aanpassen, verkreeg Amorth het van de paus om geen gebruik te moeten maken van die nieuwlichterij. Hij mocht op de oude vertrouwde manier duivels bannen.

Persoonlijk vind ik hem ook niet geloofwaardig, maar goed, dat moet ieder voor zich weten. Wel een beetje vreemd dat deze man een uitzonderingspositie krijgt.

Citaat:
Hij die nagels en glas spuwt
Gevraagd naar wat we ons dan moeten voorstellen bij satan, lucifer of de duivel antwoordde Amorth in La Repubblica: "Puur geest, onzichtbaar, manifesteert zichzelf door middel van heiligschennis en allerlei aandoeningen in de persoon die hij inneemt. Hij kan zich verborgen houden of zich laten zien, spreekt verschillende talen en lacht mij soms uit. Hij is ook heel sterk. Bij sommigen van mijn exorcismen had ik de hulp nodig van zeven assistenten om de bezeten persoon in bedwang te houden. Meestal doet hij die bezetenen schreeuwen, maar ik heb er ook gehad die hij glas of nagels, maar ook rozenblaadjes deed uitspuwen."

Ik denk dat die man aardige visioenen heeft, maar wie weet is het wel de duivel die hij tegenkomt, ik sluit niks uit.

Alles bij elkaar (dit zijn natuurlijk slechts een paar quotes) denk ik zeker aan de hand van dit verhaal dat het zo is bedoeld als ik net zei; dat de duivel wel de oorzaak is, maar de mens zijn eigen verantwoordelijkheid houdt.

Verder sluit ik me wel ongeveer aan bij de op een na laatste post van laetitia, met uitzondering van het belachelijke; ik vind niet zo gauw iets belachelijk. Ieder gelooft wat hij gelooft en als je echt in de duivel gelooft, is dat voor jou realiteit.

Edit: was niet meer de laatste post ;)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 23-03-10 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:30

laetitia schreef:
Echte katholieken zijn daar heilig van overtuigd, als ik het geloof goed begrijp.

Zij GELOVEN dat. Zij geloven dat elk mens goed is en naar Gods idealen wilt leven, echter bestaat de Duivel ook en de Duivel wilt het slechte in mensen naar boven halen.

Ik ben zelf niet gelovig, maar dit is volgens mij een essentie van het katholieke geloof.

Dat klopt helemaal. En dat voor een refo meisje ;)

Ik ga ervandoor, moet nog collecte lopen :wave:

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:36

laetitia schreef:

wat eigenlijk niet mogelijk is.... er moet een tegenstelling zijn... god = goed, dus is er ook kwaad...
het hele leven bestaat uit tegenstellingen...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:38

Ik loop met een kruis om m'n nek en ga regelmatig naar de kerk, heb uiteraard nog nooit iemand misbruikt en ben verder ook niet katholiek, maar schaam me alsnog diep als ik dit hoor. Wat zetten die mensen het christelijke geloof voor aap zeg. Afschaffen het Vaticaan, in mijn ogen zijn het maar een stelletje conservatieve randdebielen. En blijkbaar ook nog eens zo kinderachtig om er lekker omheen te draaien, gadver.

Dat je kleine kinderen misbruikt is al afschuwelijk (zou me niets verbazen als de paus zich hier ook schuldig aan maakt, maar oké), maar om dan ook nog eens niet het lef te hebben om voor de consequenties in te staan en je verantwoordelijkheid te nemen is pas echt walgelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:41

Blue_Eyes schreef:
laetitia schreef:

Dat klopt helemaal. En dat voor een refo meisje ;)

Ik ga ervandoor, moet nog collecte lopen :wave:

Dus eigenlijk bedoelt men dat het slechte in de mens is opgestaan en dat dat uitgedreven kan worden?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 17:48

Het kwaad in mensen wordt volgens het geloof veroorzaakt door de Duivel.

Hierbij een link naar de uitleg van de Duivel in het Christendom

http://nl.wikipedia.org/wiki/Satan

Nadat ik dit gelezen heb en wat meer gelezen heb over de katholieke kerk snap ik ook het stuk op de beginpagina beter.
Ik snap nu waar hun beweringen en uitspraken vandaan komen...

Ik keur het niet goed, maar ik snap nu dat ze zich niet verschuilen 'achter het werk van de duivel' maar dat zij geloven dat al het slechte in de mens wordt veroorzaakt door de Duivel.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 17:57

laetitia schreef:
Ik keur het niet goed, maar ik snap nu dat ze zich niet verschuilen 'achter het werk van de duivel' maar dat zij geloven dat al het slechte in de mens wordt veroorzaakt door de Duivel.

dan is de kerk dus overbodig... immers heeft de duivel zich ook geinfiltreerd bij/in de priesters...
bij een ongelovige kun je dan nog roepen dat hij naar de kerk moet rennen voor het helemaal te laat is (voor wat ben ik nog niet achter)
maar als de priesters al bezeten zijn.... war moet dat heen in deze wereld.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 18:01

Vandaar ook dat er in het stuk staat dat de Duivel nu ook in de katholieke kerk zelf is geinfiltreerd...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:04

laetitia schreef:
Vandaar ook dat er in het stuk staat dat de Duivel nu ook in de katholieke kerk zelf is geinfiltreerd...

dan is de kerk zelf ook geen oplossing voor dat probleem.... ruimen die handel, alles wat geinfecteerd is met de satansbacil ruimen, niet enten, ruimen die handel... :+

alle gekheid op een stokje...
Als ik een beroep zou hebben als exorcist... dan is dit toch koren op de molensteen... is niet te bewijzen ook het tegendeel niet, immers zou god dan ook niet bestaan...
je castreerd de daders en je hebt de duivel uit gedreven...
slim mannetje die hofexorcist...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:14

Alane schreef:
laetitia schreef:

dan is de kerk zelf ook geen oplossing voor dat probleem.... ruimen die handel, alles wat geinfecteerd is met de satansbacil ruimen, niet enten, ruimen die handel... :+

Zullen we dan beginnen met jou? ;) De katholieken geloven namelijk dat ieder mens op aarde last heeft van diezelfde duivel, jij, ik, de paus, kan niet schelen wie. Die tegenstelling die jij eerder noemde, is er inderdaad: God en de duivel. Goed en kwaad tegenover elkaar.

Het slechte in de mens kan volgens mij alleen uitgedreven worden door God de hoofdrol te geven. Een exorcist, volgens mij veel te veel eer voor de duivel...

Angelita, dat jij de paus er zijdelings van durft te beschuldigen om mee te doen, dat vind ik persoonlijk wel lef hebben... Niet zozeer om de paus, maar zo lang als er geen enkel bewijs of zelfs maar een aanwijzing is tegen die man, is het volgens mij eigenlijk ongepast om zo'n aantijging te doen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:19

@Blue_Eyes: ik heb het over de quotes hierboven ergens...
en daar wordt een man geciteerd/beschreven die er zelf voor heeft gezorgd dat er een exorcist moest komen, door de vorige paus aangesteld...
betekend dat dan zwakte van de kerk en het geloof?

verder meende ik dat in ieder mens alleen het goede zat, maar dat door bezetenheid, bezeten door de duivel het goed verdreven werd, en niet andersom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:25

Echt, dit gaat me allemaal echt te boven hoor :')
Mijn excuses hoor. Als je even simpel nadenkt, kom op zeg.
We doen even alsof diegene 100% NÍET gelovig is en ook niks van het geloof weet.
Die misbruikt iemand. Heeft die dan ook het recht om te zeggen dat dit door de duivel komt ?
Waarom zou die man dat dan wel mogen/doen.

Ik vind gewoon dat iemand zich na zo'n daad niet mag verschuilen achter de duivel.
Da's zo makkelijk gezegd hé ...

Maargoed, misschien mag ik ook niet oordelen ... Ik heb de duivel immers niet gezien :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:28

Blue_Eyes schreef:
De katholieken geloven namelijk dat ieder mens op aarde last heeft van diezelfde duivel, jij, ik, de paus, kan niet schelen wie.

Wat ik dus niet geloof (als niet gelovige/katholieke etc). Ik met mijn gezonde verstand denk. En zo deze bovenstaande
conclusie trek/mening geef.
En dus kan je niet zeggen 'het werk van de duivel'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 18:30

KiWiKo schreef:
Mijn moeder was streng katholiek, en ook zo mijn moeders familie :)

maar ik kwam er echt niet mee weg thuis hoor als ik zei dat de duivel ervoor had gezorgd dat ik stout was :D :D kreeg gewoon een pak op mijn sodemieter :)

Precies, dit bedoel ik. Of het nu zoiets kleins is zoals jij hier neertypt, of zoiets als iemand misbruiken.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:16

Ik denk niet dat het hele probleem het geloven in de duivel en/of god is of niet, maar meer de manier waarop dit allemaal gaat. Ik zou zeggen, ga eens op een afstandje staan en bekijk dit even van buitenaf:
Er gebeurt iets ernstigs wat in de huidige beschaving écht niet door de beugel kan. Het gebeurt binnen een gesloten groep en word stil gehouden. Tot het moment dat het naar buiten komt en wereld nieuws is. De hoofd verantwoordelijke voor de groep wijst de oorzaak aan. Einde?
Ik denk namelijk dat dáár het probleem ligt. Ze lijken het af te willen doen met de oorzaak aanwijzen. De meeste daders zijn al dood, maar de mensen bij wie het onrecht is aangedaan leven nog, en leven ook nog met de (psychische) gevolgen. Dáár moet iets voor gedaan worden. Het aanwijzen van een schuldige die buiten deze gesloten groep niet eens bestaat lost niks op. :n

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:18

hmzzz andere wending dan............. een slachtoffer schiet de paus dood..............

verklaart later in vaticaanstad dat de duivel dit deed.............

en dan is alles weer pais en vree :D

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:20

Dan zijn helaas die mensen nog niets geholpen. En het zou me niet eens verbazen als zoierts gebeurt de duivel idd de schuld krijgt en dat die persoon die de paus heeft doodgeschoten levenslang word opgesloten (als hij niet eerst door alle gelovigen in het vaticaan is afgeranseld en doodgemarteld)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:22

jaaaaaaaaaa maar we hebben een excorsist :D die drijft de duivel eruit......... en dan is het toch allemaal weer goed??

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 19:31

Ja, dan is alles weer goed... Hebben we gelijk wereldvrede, want die exorcist kan dan gelijk overal waar kwaad is dat duivelsgebroed terugsturen naar de hel!