Pubers langer op bed, later naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:54

Tuurlijk heb ik wel eens moeite om eruit te komen, maar dat zal voor mij niet veranderen als ik om half 10 begin ipv half 9.
Gewoon eerder naar bed gaan als je moe bent, ik trek het zelf tot nu toe prima :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:55

Arantes schreef:
sporter schreef:
Ik vraag me af of 6/7 uur slaap echt genoeg is voor een puber.

Voor mij is het meer dan zat en ik ben 15 jaar en bijna nooit ziek. Met school ga ik rond half 1/1 uur naar bed en soms later als ik veel huiswerk heb, en ik ga er 7.00 uit en moet 8.00 op school zijn. Maar in het weekend slaap ik meestal 12 uur per nacht, en daarna kan ik weer een hele week op weinig slaap.
Het ligt er denk ook aan hoe je bent, ik ben gewoon een avond/nacht mens en zal nooit een vroegopstaander worden, hoe vroeg ik ook naar bed ga. Sowieso kan ik om 22.00 echt nog niet slapen, dan lig ik klaarwakker.
Maar een uur later beginnen zou ik wel lekker vinden, maar het zou niet erg handig zijn omdat je dan ook een uur later uit ben en dan zit ik weer met me paard/huiswerk etc.
Minder uren les zou natuurlijk helemaal ideaal zijn haha :+

Dan zou ik toch eens wet wetenschapdingen lezen over slaap ;)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:00

laat die scholen aub niet later beginnen,.
Als je normaal dan om 4 uur uit bent wordt dit 5 uur, ben je thuis kan je eten daarna leren, een uur later naar bed en volgende dag is het weer totaal anders....

lijkt mij een beter idee dat ze zorgen dat je iedere dag op het zelfde tijdstip begint. dan heb je een vast ritme en dat geeft meer rust dan een uur uitstellen. ik weet nu wel dat ik dan een uur later naar bed zou gaan.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:02

Ik heb altijd moeite met opstaan, hoelaat het lesuur begint. Hoe vroeg ik ook naar bed ga. Ik ben een avondmens. :j

Ik heb een keer in de week 8 uur. (Gymnasium) Dan heb ik echt geen zin om langer te blijven en later te beginnen. Normaal heb ik 7 en 6 uur. Dan ben ik met 7 uur pas om kwart over 4 thuis. Met 6 uur kwart over 3. Dan wil ik echt niet langer blijven hoor. :n Genoeg huiswerk te doen.

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:04

Dominique_96 schreef:
Ik heb altijd moeite met opstaan, hoelaat het lesuur begint. Hoe vroeg ik ook naar bed ga. Ik ben een avondmens. :j

Ik heb een keer in de week 8 uur. (Gymnasium) Dan heb ik echt geen zin om langer te blijven en later te beginnen. Normaal heb ik 7 en 6 uur. Dan ben ik met 7 uur pas om kwart over 4 thuis. Met 6 uur kwart over 3. Dan wil ik echt niet langer blijven hoor. :n Genoeg huiswerk te doen.

Heb jij het nog makkelijk xD
Ik moet elke dag het eerste uur beginnen (kwart over 8)
Moet 1 dag tot 10 voor 4, 1 dag tot 3 uur en 3 dagen tot 10 over half 5. Als dat allemaal een uur later wordt. Wanneer moet ik dan nog kunnen relaxen en huiswerk kunnen maken?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:07

Sonja schreef:
Jaaaaa en 's avonds op tijd je nest in is natuurlijk maar een raar voorstel... :D

Hoe dúrf je het ook maar voor te stellen!! _O-

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:08

Mikk_ schreef:
Dominique_96 schreef:

Heb jij het nog makkelijk xD
Ik moet elke dag het eerste uur beginnen (kwart over 8)
Moet 1 dag tot 10 voor 4, 1 dag tot 3 uur en 3 dagen tot 10 over half 5. Als dat allemaal een uur later wordt. Wanneer moet ik dan nog kunnen relaxen en huiswerk kunnen maken?

In welke klas zit je? In de brugklas kunnen ze deze lestijden natuurlijk nog niet maken vind ik. :+

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:09

Ik zit in 4 gymnasium. Dus dat is het verschil dan denk ik :-)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:11

Ik zit in 5 havo en ik ga om 10 uur slapen, maar er dan om kwart voor 7 uit moeten omdat school om 8.10 begint is echt geen pretje hoor :') In de wintermaanden al helemáál niet. Mijn lichaam zegt dan joh gek het is donker, geen tijd om wakker te worden... nu het vroeger licht wordt is het wel al een stuk makkelijker!! :j

Mikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:13

Ik sta om 7 uur op elke dag. Vind het ook heel moeilijk om uit mijn bed te komen. Maarja, nog maar 2.5 jaar :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:14

_Yasmine_ schreef:
laat die scholen aub niet later beginnen,.
Als je normaal dan om 4 uur uit bent wordt dit 5 uur, ben je thuis kan je eten daarna leren, een uur later naar bed en volgende dag is het weer totaal anders....

lijkt mij een beter idee dat ze zorgen dat je iedere dag op het zelfde tijdstip begint. dan heb je een vast ritme en dat geeft meer rust dan een uur uitstellen. ik weet nu wel dat ik dan een uur later naar bed zou gaan.

Amen!
Je hebt geen idee in hoeveel bochten ik me moet wringen om alles voor elkaar te krijgen.
Mijn rooster?

Maandag: half 9 tot half 4
dinsdag: 12 tot 1 :?
woensdag: half 11 tot 4
donderdag: half 12 tot half 4
vrijdag: half 9 tot 11

Komop zeg daar is toch geen touw aan vast te knopen....
Vaak ga ik dan sochtends maar naar stal ofzo, dus uitslapen doe ik zeker niet moet alleen maar vroeger op. En dan stressen smiddags want om half 6 willen me ouders eten, dat is heilig. Maar ik ben (vorig jaar begon ik gewoon om 8 uur) wel een half uur later uit steeds dit jaar en dat halve uur heb ik gewoon keihard nodig. Ik verzorg drie paarden, redde het altijd prima maar sinds dat gezeur met later beginnen heb ik helemaal geen normaal slaapritme meer.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:14

Negerzoen schreef:
Ik zit in 5 havo en ik ga om 10 uur slapen, maar er dan om kwart voor 7 uit moeten omdat school om 8.10 begint is echt geen pretje hoor :') In de wintermaanden al helemáál niet. Mijn lichaam zegt dan joh gek het is donker, geen tijd om wakker te worden... nu het vroeger licht wordt is het wel al een stuk makkelijker!! :j

Kwart voor 7 eruit als je school om 10 over 8 begint?! Moet je zo lang fietsen of ben je zo lang met je uiterlijk bezig? Ik ga er 's ochtends uit om 5 over half 8 en ik ga om 10 voor 8, om 8 uur beginnen onze lessen. Ik sta op, kleed me aan. Pak m'n tas in, poets m'n tanden, smeer m'n brood en snel wat mascara op m'n ogen en ik ben weg..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:15

holly schreef:
Als we nou eens beginnen met het van de straat plukken van het stelletje lolbroeken om 11 savonds, de ouders leren dat ze hun kinderen niet gezellig hun eigen gangetje moeten laten gaan in het kiezen van een tijd om naar huis te gaan/naar bed te sjeezen, dan is in mijn ogen een latere schooltijd niet nodig, omdat de luitjes savonds al wat uitgeruster leven. Voila, probleem opgelost.

Toen ik nog op school zat ( ja, nou komt het hoor, ik ben een oude taart aan het worden :') ) Mocht ik van mijn ouders echt niet tot 23 uur buiten blijven. Ik was gewoon netjes uiterlijk 20 uur binnen en ik ging gewoon op tijd naar bed :D

Maar als die grappenmakers tot 23 uur buiten zijn, tja, daar zou ik ook moe van worden :)) Ik werk 40 uur in de week en als ik te laat naar bed ga ( later dan een uur of 23.30 ) heb ik 's morgens ook een zwaar hoofd :))

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:17

Mijn rooster:

Maandag; half 9 tot 10 voor half 5 (met bijles)
Dinsdag; half 9 tot 10 voor half 4
Woensdag; half 9 tot 10 voor half 4
Donderdag; half 9 tot 10 voor half 3
Vrijdag; half 9 tot 10 voor half 3

Met korte woorden; Fijn rooster. :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:17

Ik slaap nooit voor 12 uur.
Al ga ik op half tien mijn bed in, dan nog slaap ik niet eerder als 12 uur.
En dan slik ik nog medicijnen voor het slapen ook. :+
Dan moet ik zeggen dat ik ook gewoon zorg dat ik er om 11 uur in lig, anders blijf ik wakker en kan ik nooit slapen. :roll:

Als ik moet werken heb ik zo'n 7 uur slaap gehad.

Stef_winston, dat is dan knap.
Ik ging er altijd uit om half 8 en dan om 10 voor 8 zat ik op de fiets om op tijd te zijn voor half 9.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:20

Cyntje schreef:
Laten we dan ook maar een siësta inlassen voor de scholieren, kunnen ze ook nog een middagdutje doen _O-

Wil ik op mijn werk ook!! :j :j :j

Goof

Esmeralda schreef:
Wat dacht je ervan gewoon op tijd naar bed.
Maakt niks uit of ze nu om 8 uur op school moeten zijn of om 9 uur
Het is enkel verplaatsing van tijd, waardoor ze de avond ervoor langer op kunnen blijven!!
Hoe krijgen ze het verzonnen

Toch is het zeker niet helemaal flauwekul.

Ik werk in het onderwijs, middelbare school en toevallig is hier laatst een heel gesprek over geweest.
Er zijn goede onderzoeke gedaan op diverse scholen die volgens dit systeem werken en de resultaten en prestaties zijn goed zo niet beter. De leerlingen pieken op bepaalde tijden en het is bewezen dat er een zeer groot verschil is tussen leerlingen die om 8.15 beginnen en leerlingen die om 8.45 beginnen.

Steef

Mijn rooster is ook niet alles.

Maandag 08:00 - 15:45
Dinsdag 12:10 - 15:45
Woensdag 08:00 - 14:55/15:45 (ligt eraan of je naar Mentoruur moet of niet)
Donderdag 08:00 - 13:50
Vrijdag 08:00 - 14:55

Tuurlijk kan het slechter, maar ik kan er wel mee leven :D

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:22

moonfish13 schreef:
Ik slaap nooit voor 12 uur.
Al ga ik op half tien mijn bed in, dan nog slaap ik niet eerder als 12 uur.
En dan slik ik nog medicijnen voor het slapen ook. :+
Dan moet ik zeggen dat ik ook gewoon zorg dat ik er om 11 uur in lig, anders blijf ik wakker en kan ik nooit slapen. :roll:

Als ik moet werken heb ik zo'n 7 uur slaap gehad.

Stef_winston, dat is dan knap.
Ik ging er altijd uit om half 8 en dan om 10 voor 8 zat ik op de fiets om op tijd te zijn voor half 9.

Ik woon bijna naast school, dat scheelt ook wel ;) Kan je toch een stuk later weg

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:22

MoonChloe schreef:
Middelbare scholen beginnen tegenwoordig ook wel heel erg vroeg vind ik. Ik hoor regelmatig de tijden 8 uur of 8.15 uur.
Dus dat betekent voor velen tussen 6 en 7 uur opstaan.

Was 16 jaar geleden ook al zo.. Mijn school begon om 8.10 :)

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:23

Goof schreef:
Esmeralda schreef:
Wat dacht je ervan gewoon op tijd naar bed.
Maakt niks uit of ze nu om 8 uur op school moeten zijn of om 9 uur
Het is enkel verplaatsing van tijd, waardoor ze de avond ervoor langer op kunnen blijven!!
Hoe krijgen ze het verzonnen

Toch is het zeker niet helemaal flauwekul.

Ik werk in het onderwijs, middelbare school en toevallig is hier laatst een heel gesprek over geweest.
Er zijn goede onderzoeke gedaan op diverse scholen die volgens dit systeem werken en de resultaten en prestaties zijn goed zo niet beter. De leerlingen pieken op bepaalde tijden en het is bewezen dat er een zeer groot verschil is tussen leerlingen die om 8.15 beginnen en leerlingen die om 8.45 beginnen.

nou ik piek liever niet doordeweeks als dat al mijn middagen scheelt, dan maar minder opletten in de les hoor :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:23

Bij mij niet, echter werk ik al vanaf mijn 16e en ik begin gewoon om 10 voor 8.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:25

Tallie1979 schreef:
MoonChloe schreef:
Middelbare scholen beginnen tegenwoordig ook wel heel erg vroeg vind ik. Ik hoor regelmatig de tijden 8 uur of 8.15 uur.
Dus dat betekent voor velen tussen 6 en 7 uur opstaan.

Was 16 jaar geleden ook al zo.. Mijn school begon om 8.10 :)

De onze geloof ik 8.05 :oo

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:25

Wat een onzin. Mijn hele middelbare schoolperiode moest ik er om 6 uur uit ivm een busreis van 1 uur, 10 over 8 begon de eerste les. En ja, dan ga je er elke avond 9 á 10 uur erin. Ik denk maar zo; liever vroeg les en eerder vrij, dan lang slapen 's ochtends en tot het eind van de middag les! Heb je meer aan je dag. :)

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:29

het gaat hier niet om hoeveel slaap iemand heeft maar om een circadiaans (dag-nacht) ritme. Aangezien dit ritme gemiddeld 26 uur duurt in de plaats van 24u moet deze biologische klok elke ochtend een soort van gereset worden dit gebeurt doormiddel van cues uit de omgeving. Het is dus helemaal niet slecht om een uur later te beginnen aangezien je lichaam dan kan wennen aan het dag-zijn. Dit heeft verder helemaal niets te maken met de hoeveelheid slaap je nodig hebt, dat verschild per persoon.