Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kakanox schreef:Als je mij ziet zou je ook zeggen dat ik een "buitenlander" ben.
Ik merk vaak genoeg dat mensen me ook zo zien, en ik gedraag me niet "fout". Vraag me af wie ze het recht geeft, ik betaal net zoveel belasting als de rest hier.
kakanox schreef:Houd er wel rekening mee dat als je mensen bevooroordeeld benadert je wel degelijk zelf verantwoordelijk bent voor hoe die mensen op jou reageren. Dus niet "ze doen het toch zelf", want jij doet lekker mee..
ThePast03 schreef:Ik heb geen Marokkaanse achtergrond, dus nee. Mijn afkomst is overigens wel hoorbaar in m'n accent: Ik heb een zachte G. Is dat dan geen probleem?Praat jij ook bewust met een Marokkaans accent terwijl je hier geboren bent en hier naar school gegaan bent en dus wel degelijk Nederlands kan praten?
ThePast03 schreef:Da's wel een leuke. Zou eigenlijk eens met een camera rond moeten gaan lopen, valt er misschien nog wat te verdienen aan de Telegraaf oidIk heb fantastische Marokkaanse buren gehad (moet je er tegenwoordig bijzetten om politiek correct te blijven) maar dat neemt niet weg dat er al meer dan 15 jaar een grote groep Marokkanen in Veenendaal bezig is met dingen die echt wel verder gaan dan alleen lastig vallen. Een groot deel wordt gewoon buiten de media gehouden.
Dat is het grote punt waar ik over val, dat de burgemeester eerst niet in het nieuws wil om te grote ophef te voorkomen en dat er gewoon al die tijd gewoon niets gedaan wordt.
ThePast03 schreef:Duh... Als je gedurende een jaar bij elkaar een paar kilo wiet in je huis gehad hebt is er geen probleem. Als je in één keer een kilo wiet in je huis haalt en de politie komt erachter heb je wél een probleem.Toen er een paar jaar terug een groep in het Franse gat het zelf op wilde lossen was de politie wel ineens heel snel aanwezig en tegen die lui kon wel opgetreden worden.
ThePast03 schreef:Hebben ze daar geen gelijk in dan? Laat ik het zo zeggen: Als één van die Veenendaalse gastjes bijvoorbeeld m'n zusje aanrandt zoek ik 'm op en draai ik 'm z'n nek om. Daar ben ik niet alleen fysiek toe in staat, ik weet ook wat de consequenties zijn: Voor de wetenschap dat dat ene gastje niet meer bestaat en de gemoedsrust van m'n zusje ga ik met alle plezier een jaar of 2 sporten op kosten van de staat. Krijg ik voor die moord (want meer of minder is het niet, ook al heb ik een goede reden) gegarandeerd 30 jaar cel inclusief droge rijst en wekelijkse verkrachtingen door nog grotere kerels dan ik zelf, dan denk ik wel 3x na voor ik tot actie over ga.Dan kun je blijven vallen over mensen die misschien iets verkeerd formuleren en het voor de zoveelste keer afdoen met discriminatie.
Je kunt natuurlijk ook weer de excuuspolitiek proberen en beweren dat deze jongeren geen kansen hebben gekregen: Ze hebben alle kansen gekregen met daarbij ook nog eens heel veel ondersteuning.
Al begin jaren 80 was er een docu op de Nederlandse tv: Marokkaanse jongeren uit Veenendaal werden geinterviewd in wat toen nog de Technische school genoemd werd.
Uitspraken: Ze gingen niet werken als ze van school afkwamen want in Nederland kreeg je toch wel geld, crimineel gedrag in Nederland was lonend, in eigen land werd hun hand afgehakt.... hier kregen ze een milde straf en nog veel meer begeleiding.
ThePast03 schreef:Wat nou aanpakken? Als je hier wil wonen, maar geen deel uit wil maken van Nederland, ga dan gewoon weg... En dat geldt óók voor het geloof. Nederland is nu eenmaal een land waar vrouwen zonder hoofddoek lopen, waar je seks hebt voor het huwelijk en waar homo's getolereerd worden. Als je dat niet zint kan je ervoor kiezen om hier niet te wonen en je kan ervoor kiezen om er vrede mee te hebben. Kies je geen van beide - zoek een plek waar je wel je ei kwijt kan. Dat geldt niet alleen voor Moslims, maar ook voor streng gereformeerden enz. Ik gun ieder z'n eigen ideeën en opvattingen, maar probeer ze een ander niet op te leggen. Als we daar nou eens beginnen...Midden jaren 80 werden mensen (en vooral jongeren rond de 14) al lastig gevallen in het fietstunneltje bij de Rembrandtlaan, op klaar lichte dag. Als je er al aangifte van deed werd toen al gezegd dat je om moest fietsen.
Natuurlijk is de burgemeester fout en vooral Den Haag is fout. De politie kan en mag veel te weinig doen.
Maar zolang er Marokkanen zijn die gewoon in topposities terecht zijn gekomen (tot Burgemeester aan toe) moeten ze eens ophouden met de excuses verzinnen dat ze geen kansen krijgen of gediscrimineerd worden. Ze worden net zo veel gediscrimineerd als iemand die te dik is of bijvoorbeeld gehandicapt.
Laten ze eens beginnen met het beestje bij de naam te noemen. Deze groep wil zelf helemaal geen Nederlander genoemd worden en al helemaal geen Nederlander zijn. En laten ze vooral eens beginnen deze groep keihard aan te pakken.
ThePast03 schreef:Daar sla je de plank een beetje mis. Een vriend van me is van Marokkaanse komaf, gelooft in de Islam en is succesvol (en eerlijk!) zelfstandig ondernemer. Hij wil hier wonen en hier z'n toekomst opbouwen, en past ook binnen deze maatschappij, spreekt perfect Nederlands enz. Het is óók iemand die dagelijks tegen vooroordelen aanloopt m.b.t. z'n goed zichtbare roots - ook al loopt ie er altijd netjes en casual gekleed bij, als je z'n hoofd ziet twijfel je geen seconde aan z'n afkomst. En dan bedoel ik niet tegen mensen die raar kijken op straat of wat dan ook, want dat doet echt geen pijn op de schaal waarop het tegenwoordig nog gebeurt. Het probleem is meer dat je je eerst 20x moet bewijzen bij je autochtone schoonouders, dat je klanten telefonisch open en vriendelijk tegen je zijn en zich vervolgens bij een eerste aanblik in het echt weer gereserveerd opstellen, banken die duidelijk anders reageren op een investeringsverzoek van hem dan van z'n compagnon in maatschap - het gaat zo ver dat z'n vriendin en hij besloten hebben hun zoon de achternaam van moeders kant mee te geven. Een Nederlandse achternaam, welteverstaan.Alle andere dingen zijn al geprobeerd, ze hebben banen aangeboden gekregen en buurthuizen staan hier meer dan voldoende voor ze open met allerlei activiteiten.
Sta niet raar te kijken als de bevolking het zelf aan gaat pakken als er nu nog niets gebeurd. Zolang we hier alles afdoen met rascisme en discriminatie komen we hier nooit meer vanaf, dat excuus is nu te lang gebruikt en zorgt er voor dat deze groep minder hard wordt aangepakt dan willekeurig ieder ander.
Het is toch te gek voor woorden dat mensen niet normaal over straat kunnen op bepaalde plekken in een dorp? Dat bejaarden worden lastig gevallen in de portieken van hun flats (is gisterenavond weer gebeurd!) en vooral dat er geprobeerd wordt hier zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan te geven.
En wees niet bang dat de goede Marokkanen hier onder lijden, je herkent de groep snel genoeg. Ze spugen je in je gezicht als je langs fiets om maar wat te noemen.
kakanox schreef:Ik ben voor gelijkheid en een héél erg harde aanpak voor iedereen die misstappen begaat. Daarmee krijg je eenvoud en duidelijkheid, meer of minder hebben mensen niet nodig.
Met die softe onzin van de afgelopen 20 jaar gaan we er echt niet komen, niet met allochtonen en niet met autochtonen.
kakanox schreef:verootjoo schreef:Hier sla je bijna de spijker op z'n kop. Ik denk niet dat het telkens dezelfde soort bevolkingsgroep is, maar goed. Tenzij je voor jezelf spreekt overigens, maar vergeet niet dat jij het iets makkelijker hebt in dit land dan iemand die uit een andere achtergrond komt.Maar allochtoon of niet, daar heb ik geen boodschap aan. Zulke dingen dóe je gewoon niet, en moet hard aangepakt worden. Wel vind ik het frappant dat het continu dezelfde soort bevolkingsgroep is, en dat 95% van die groep het verpest voor de 5% die zicht wél normaal wil gedragen. Ik weet zeker dat als je het schrijverspark platgooit, je van het probleem af bent.
ThePast03 schreef:Heb voor de gein even heel snel gezocht:
http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Lo ... 95509.news
http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Pl ... 04995.news
http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Lo ... 92124.news
http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Pl ... 29448.news
Dit is een kleine greep van het laatste halfjaar wat in het nieuws gekomen is. Ik weet van een familielid dat niet eens alles in het nieuws komt.
Wat moeten we nu nog relativeren, dit speelt al zo lang en iedereen houdt zich stil uit angst.
Om dit artikel moest ik wel lachen, uit juni vorig jaar:
http://www.veenendaalsekrant.nl/page/Pl ... 83543.news
Princess_ schreef:dwaallicht schreef:Het gaat niet om t kleurtje, het gaat om het gedrag.
Precies. Natuurlijk zal er hier en daar wat gediscrimineerd worden, maar dat maakt iedereen wel eens mee. Als jij je goed gedraagd krijg je ook goede dingen op je pad. Iig zo denk ik.
kakanox schreef:Juist Princess! Niet zeuren over waar iemand vandaan komt, gewoon aanpakken die hap.
verootjoo schreef:en laten we ze óf niet meer binnen, óf je zet ze bij wangedrag zonder pardon op het vliegtuig. Dit laatste gebeurd overigens ook bij polen. In mijn dorp is daar een overschot aan, en bij wangedrag zitten zij zo weer in polen
Hannah_Menno schreef:kakanox schreef:Als je mij ziet zou je ook zeggen dat ik een "buitenlander" ben.
Ik merk vaak genoeg dat mensen me ook zo zien, en ik gedraag me niet "fout". Vraag me af wie ze het recht geeft, ik betaal net zoveel belasting als de rest hier.
Houd er wel rekening mee dat als je mensen bevooroordeeld benadert je wel degelijk zelf verantwoordelijk bent voor hoe die mensen op jou reageren. Dus niet "ze doen het toch zelf", want jij doet lekker mee..
Helemaal mee eens!
Die mensen hier waren KWAAD omdat er meteen weer met het vingertje naar hun gewezen werd. En gelijk hebben ze. Het is altijd maar Marrokaan dit, Marrokaan dat..
VivaLaVida schreef:Het zou rustig zijn gebleven dit weekend, maar vrijdag is er weer iemand beroofd... Geen idee waarom dat nergens te vinden is?
sarabande schreef:verootjoo schreef:en laten we ze óf niet meer binnen, óf je zet ze bij wangedrag zonder pardon op het vliegtuig. Dit laatste gebeurd overigens ook bij polen. In mijn dorp is daar een overschot aan, en bij wangedrag zitten zij zo weer in polen
Je wilt ze terug in de baarmoeder douwen???? Ze zijn namelijk gewoon hier geboren dus het is gen kwestie van binnen laten.
Wat ik niet begrijp is dat in dit topic meerdere mensen uit Veenendaal reageren en zeggen dat dit al jaren aan de gang is.
Waarom gebeurt daar dan niets aan. Waarom staat zon burgemeester te janken voor de national media inplaats van met een gericht plan dat zooitje aan te pakken, dat begrijp ik eigenlijk niet.