wetenschap vs. geloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:15

MLEENESS schreef:
Wat ik wel vervelend vind als er een geloof of theorie aan mensen word opgedrongen. Mijn vader werkt in een wetenschappelijk instituut (zelf geen wetenschapper) en toen hij dat een keer aan een gelovige vertelde ging ze compleet uit haar dak.. Omdat hij daar werkte..

En hier noem je een punt waar het zo vaak fout gaat. Als mensen zo overtuigt zijn van hun mening (zij het wetenschappelijk of gelovig) dat ze het standpunt van de ander compleet uit het oog verliezen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:15

liedje89 schreef:
@Narya: Ik denk dat de TS vooral de Natuurwetenschappen bedoeld. Dat is bij heel veel mensen zo als ze wetenschap zeggen bij meer sociale en culture wetenschappen is het toch al gauw gewoon geschiendenis en psygologie (of zweverig gelul ;) )

Dat mag, maar dat is wel een beperkte opvatting van wetenschap. Geschiedenis (ben ik even blij dat dat ten minste geen 'zweverig gelul' is :D) is uiteraard geen natuurkunde, maar je stoot toch een hoop historici voor het hoofd als je roept dat er niet zoiets is als geschiedwetenschap.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:16

Libera schreef:
Als je denkt dat evolutie theorie = aap verandert in vogel, sorry, maar dan moet je toch eens een boek openslaan hoor! Dat komt heel dom over...

Het was een xtreem voorbeeld, ik weet wel wat de evolutietheorie inhoud hoor! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:17

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:18

Hannah_Menno schreef:
Libera schreef:
Als je denkt dat evolutie theorie = aap verandert in vogel, sorry, maar dan moet je toch eens een boek openslaan hoor! Dat komt heel dom over...

Het was een xtreem voorbeeld, ik weet wel wat de evolutietheorie inhoud hoor! :P

Waar was het een voorbeeld van dan? Want het is geen voorbeeld van evolutie theorie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:20

Hannah_Menno schreef:
Libera schreef:

Ik moet zeggen dat ik het met Libera eens ben, het is geen voorbeeld. Wat jij als voorbeeld geef kan niet, al heb je alle evolutie en mutatie in de wereld, dan nog kan het niet. Een aannemelijker iets is bijvoorbeeld een aap die binnen 1, of enkele generaties door wijze van mutatie zwemvliezen op zn handen en voeten krijg.
Evolutie = geleidelijke verandering over vele generaties.
Mutatie = plotselinge verandering over zeer weinig generaties.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:22

Libera schreef:
Waar was het een voorbeeld van dan? Want het is geen voorbeeld van evolutie theorie ;)

Dat dieren veranderen.. Eehmm.. *denkt na*
Moeilijk uit te leggen wat ik bedoel! _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:24

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Re: wetenschap vs. geloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:26

In de natuur gebruiken heel veel dieren geluiden, om soortgenoten of prooi te vinden. Ik denk dat zo het eerste "stem" gebruik is begonnen. En dat is steeds gecompliceerder geworden in de mens :)
En hoe meer verschillende geluiden, hoe meer het strottehoofd werd ontwikkeld...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:28

Ik geloof in de wetenschap, maar ook het (Bijbelse) geloof heeft zo zijn punten waar ik wel in kan komen. Je moet alleen alles met een dikke korrel zout nemen denk ik, en niet al te letterlijk opvatten. Ik denk niet dat God de aarde in een paar dagen heeft geschapen, als je het minder letterlijk neemt dan zit er eigenlijk de evolutietheorie in, verspreid over miljoenen jaren. Eigenlijk de wetenschap verpakt in een mooi verhaal. :)

Ik geloof zelfs dat de Bijbel en de evolutietheorie best samen kunnen gaan. Stel, je neemt de 8 dagen van de schepping niet al te letterlijk en je maakt er miljoenen jaren van;
Als eerste scheidde God het licht en het donker, de dag en de nacht, hij schiep de aarde, de planten en bomen. Daarna kwamen de vissen, de vogels, de landdieren en pas daarna kwam de mens.
Als je nu de evolutietheorie neemt en de aarde; het ontstaan van de aarde (oerknal), het water waardoor het eerste leven kon ontstaan (plantaardig) en de eerste waterdieren (de vissen), die gingen het water uit (landdieren en vogels), en pas later ontstond de mens uit de apen.

Als je het zo naast elkaar legt, is het dan eigenlijk niet bijna hetzelfde?

Ik geloof niet specifiek in een God, maar ik sluit niet uit dat er 'iets' is. Veel dingen van het geloof vind ik verschrikkelijk en ik denk soms ook dat we beter af zijn zonder, ik heb een hekel aan opdringerige en te overdreven christenen (ook andere gelovigen) die hun geloof opdringen of gewoon ontzettend rechtlijnig denken en er soms haast Middeleeuwse gewoontes op nahouden.
Maar hetzelfde geldt voor wetenschappers, als die hun theorie doordrijven is het ook niet fijn discussiëren, dat geldt gewoon voor iedereen die de mening en visie van de ander niet respecteert.

Ik word alleen vaak wel een beetje kriegel van de mensen die praten over hun God, God is alles, God bepaalt hun leven, brrr. :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:29

Narya schreef:
liedje89 schreef:
@Narya: Ik denk dat de TS vooral de Natuurwetenschappen bedoeld. Dat is bij heel veel mensen zo als ze wetenschap zeggen bij meer sociale en culture wetenschappen is het toch al gauw gewoon geschiendenis en psygologie (of zweverig gelul ;) )

Dat mag, maar dat is wel een beperkte opvatting van wetenschap. Geschiedenis (ben ik even blij dat dat ten minste geen 'zweverig gelul' is :D) is uiteraard geen natuurkunde, maar je stoot toch een hoop historici voor het hoofd als je roept dat er niet zoiets is als geschiedwetenschap.

Logisch hoor, op zich zijn er trouwens ook historisie die verhalen in de bijbel proberen te onderzoeken. Dus wat dat betreft heeft het er net zo direct wel betrekking op soms.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:29

Maar hoe heeft god de mens dat geschapen? Als god in een keer *Poef* miljarden mensen heeft geschapen die konden praten en communiceren waarom weten we dan niet wie die mensen zijn?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:30

MLEENESS schreef:
Maar hoe heeft god de mens dat geschapen? Als god in een keer *Poef* miljarden mensen heeft geschapen die konden praten en communiceren waarom weten we dan niet wie die mensen zijn?

Ik denk dat je de Bijbel helemaal niet zo letterlijk moet nemen, wat ik ook in mijn post hierboven zeg. Ik denk niet dat het een kwestie van 'poef' was. Het is een verhaal. ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:31

Haha Fiffill sorry, maar bij mij is dat zo! Maar het is absoluut niet mijn bedoeling om mijn geloof op te dringen! :n

Wat ik eens gehoord had was dat de wereld inderdaad misschien wel helemaal niet in 7 dagen gemaakt is aangezien 1 dag 1000 jaar voor God is en 1000 jaar als 1 dag..
Ik denk niet dat we er ooit achter gaan komen hoe het précies zit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:32

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:32

Jusi schreef:
Ik studeer trouwens Taalwetenschap, en in het vorige semester werd mij uitgelegd hoe de stem met stembanden en alles is ontwikkeld. Nadat er verscheidene theorien waren langsgekomen, was de uitkomst "we hebben geen idee" en dit werd letterlijk zo gezegd.

Ik zal een maar opties noemen:
* de mens kon eerder gesproken taal begrijpen dan dan ze het gebruikten, dus moesten ze een stem ontwikkelen. En toen was er 1 mens die had een stem en de rest begreep hoe dat werkte en hij plantte zich voort. (Dus een mens begreep iets, gesproken taal, terwijl het niet eens bestond)

* Er was een opeens mens die had opeens strottenhoofd waarmee hij geluid kon maken, dit werd letterlijk zo gemeld, want je hebt niets aan een strottenhoofd dat zich nog ontwikkelt (schedels onderzocht waar een strottenhoofd in zou passen, pas "vanaf" homo sapiens)

Was dat van een bioloog of een taalwetenschapper dat college. Want onze proffessor heeft wel uitgelegd waar het strottenhoofd uit is ontstaan. En dat is als je van de evolutie theorie uitgaat gewoon een langzame verandering geweest. Honden ed hebben ook stembanden en geen taal dus die twee van julle snap ik niet helemaal?

(Die eerste is zoiezo niet evolutie theorie proof omdat hij uitgaat van een doel ;) )

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:33

Jusi schreef:
Fiffill schreef:
Ik word alleen vaak wel een beetje kriegel van de mensen die praten over hun God, God is alles, God bepaalt hun leven, brrr. :o

:j wat is daar eng aan dan?

Om dat ik niet graag mijn leven in het teken van iemand anders stel. Ik heb genoeg aan geloven in mezelf en hecht daar meer waarde aan. ;)

Edit: dus niet dat ik heel egoïstisch ben oid, zo bedoel ik het niet, maar ik geloof niet dat ik als ik iets goeds doe in de hemel kom en als ik iets fout doe in de hel, dat soort dingen. Of dat ik moet bidden tot God, zulks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:34

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:35

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-23 22:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:43

Jusi schreef:
MLEENESS schreef:

Hoe heeft God de mens geschapen, daar denken wij te menselijk over (wat natuurlijk normaal is), maar God heeft daar niet per se hulpmiddelen voor nodig.
En wij weten toch wie die mensen zijn? Er is een heel dik boek over ze geschreven :j

Nou hij heeft er in ieder geval H2O, K, Na, Ca, Pi, en een hele zooi meer voor nodig gehad!

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:44

Het mooie van geloof vind ik dat je er dingen mee kan verklaren die je niet begrijpt. Het onbekende is eigenlijk ook wel eng (wat is er na de dood bijvoorbeeld. De een bedenkt hier hemel en hel bij, de ander gelooft is 'geesten' en weer een ander zegt dat er niks meer is (wat ik overigens maar niks vind))
Ik ben zelf absoluut wetenschappelijk ingesteld, geloof dus ook in de evolutietheorie. Naar mijn mening is er wel genoeg bewijs dat die klopt. Weet nu dan weer niet of er mensen zijn die zin hebben in mijn versie van het evolutieverhaal :P Kwamen wat interessante vragen voorbij (waarom zijn er dan nog steeds eencelligen bijvoorbeeld).

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:45

Maar hoe is god dan geschapen? Waar komt god vandaan?

Anoniem

Libera schreef:
Jusi schreef:

Hoe heeft God de mens geschapen, daar denken wij te menselijk over (wat natuurlijk normaal is), maar God heeft daar niet per se hulpmiddelen voor nodig.
En wij weten toch wie die mensen zijn? Er is een heel dik boek over ze geschreven :j

Nou hij heeft er in ieder geval H2O, K, Na, Ca, Pi, en een hele zooi meer voor nodig gehad!

;)

Hij zou het ook het ook alleen met He (of zelfs H) kunnen gedaan hebben :)

Maar zelfs al zouden mensen *poef* op de wereld zijn gezet, dan zou er nog geen sociale banden zijn, geen maatschappij, geen herinneringen, en dat is wat ons mensen maakt

Captain

God was er al. :D

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:46

Jusi schreef:
Ik heb trouwens nog een vraag daarover, ik was laatst bij een bevalling van een paard en toen werd mij gevraagd of ik wist hoe de evolutietheorie kon verklaren dat een veulen met de navelstreng aan moeder vastzit, maar dat het bloeden stopt zodra de navelstreng knapt. Want als het bloeden niet stopt zal spuit al het bloed er met een noodvaart uit en zal moeders snel dood zijn lijkt mij, maar het bloeden zal toch niet direct gestopt zijn bij de "allereerste navelstreng"?

Nee, ik snap het niet, iemand moet echt subliem zijn om deze wereld met alle grote en kleine wonderen te creeeren! En hoe God is ontstaan, die vraag las ik hier ergens tussen de regels door, simpel, Hij was er áltijd al :D en het heerlijke daarvan is dat wij mensen geen idee hebben hoe dit kan en hoe groot en machtig God is. Geweldig, wat een heerlijkheid!

Waar velen de fout maken is dat ze denken dat alles boem baf gebeurde.
Als ik me mijn cursus herinner, is de navelstreng ontstaan uit de dooierzak van een zygote. De primitieve navelstreng, die van miljoenen jaren terug, zal er helemaal niet hebben uitgezien als nu. Miljoenen jaren geleden waren de paarden (voorloper van..) kleiner, met als gevolg minder voedsel nodig dus kleinere navelstreng. De merries net bevallen zullen dus niet doodgebloed zijn. Bovendien speelde natuurlijke selectie een rol: De paarden werden zeer langzaam groter door het veranderen van omgeving en de merries die toch doodbloeden bij de geboorte van hun veulen, gaven hun genen nauwelijks door want ik denk niet dat dit veulen het zou overleefd hebben zonder moeder. Dit is natuurlijke selectie, struggle for life, en daardoor zijn paarden geworden wat ze nu zijn.
Dit is toch wat ik vermoed, maar ik kan natuurlijk fout zitten.

Ik geloof niet in het bestaan van God die de wereld gemaakt heeft. Ik vind het zelfs raar dat er mensen zijn die wel daarin geloven, dat god alles gemaakt heeft. In mijn omgeving ken ik echt niemand. Maargoed, heb dan weer wat bijgeleerd ;)

@ MLEENESS: ik geloof dat de mens god gemaakt heeft en niet andersom