kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:05

toen ik kinderen kreeg was ik gezond, werkte 3 of 4 dagen in de week.

Nu ben ik al wat jaren ziek, haal soms net de 20 uur om te werken en ben dus nu erg blij met de kinderbijslag.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:09

Vjestagirl schreef:
ikdoemaarwat: dan verschillen we daarin van mening. Ik vind dat je kinderen neemt.

Justdiesel: niets mis met achter de kassa zitten. Wel wat mis met met school stoppen om achter de kassa te gaan zitten, en vervolgens aan alle kanten gesteund worden door de overheid terwijl diezelfde overheid erover denkt om stufi af te schaffen voor de mensen die wel doorstuderen.

En het feit dat jij meer geld uit moet geven aan je kinderen: dat wist je voor je eraan begon.

En asielzoekers verhongeren in hun land van herkomst, of hebben grote kans om vermoord te worden door de overheid... Vind ik nogal wat anders dan geld uit moeten geven aan mensen die kinderen willen.

Ja en de overheid wil ook de hypotheek aftrek afschaffen...
En daarbij mijn kids zijn nog in de gulden tijdperk geboren, wist jij toen al dat de euro er aan kwam en alles zo verrotte duur werd?
Vroegahh toen de cz nog verschil maakte tussen verzekerd en particulier was het ook veel eerlijker...
Maar de meningen zullen altijd over elk onderwerp verschillen, dat mag ook!
We hoeven het niet altijd met iedereen maar eens te zijn.....
Maar je moet niet mensen maar af gaan zeiken om hun keuze's!!!!!
Niet iedereen is een studiebol die elke school maar af kan maken.........

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:23

Vjestagirl schreef:
Ik vind het geen slecht idee om bepaalde toeslagen ed. idd stop te zetten. Helemaal toeslagen die de maatschapij niet dienen. Stufi vind ik nuttig, want het zorgt dat mensen kunnen studeren (of sneller hun studie af kunnen ronden waardoor ze sneller werk hebben, sneller geld hebben, sneller uit kunnen geven en dus sneller bijdragen), waardoor ze later meer bij kunnen dragen aan de kennis economie dan mensen die niet studeren. Kinderbijslag vind ik niet nuttig, want de planeet is vol genoeg.

En je kunt het kind idd opgeven voor adoptie. Doe je dat niet, dan kies je er mijns inziens zelf voor om het te houden en moet je er dus ook zelf voor opdraaien. Omdat er mensen zijn die te emotioneel zijn om dat te kunnen moeten we maar voor alle kindertjes betalen? Ik zie echt niet in waarom je voor een keuze die je blijkbaar emotioneel en niet rationeel neemt (ik wil het kind houden vs. ik kan het niet betalen) zonodig geld moet krijgen.

Nou in dat geval is het precies hetzelfde met de stuffi! Jij kiest om te studeren, niet wij.....er lopen genoeg van die studenten hier op de planeet rond ;)
overigens hoe zijn die studenten er gekomen?? jaaaaaa die zijn geboren als : kind!! verrassend he :Y)
hoe denk je dan dat jij er gekomen bent? :Y)

nou zonder al die kids ,geen toekomst, want geen mensen in de toekomst.......
en precies wat kiwiko zegt.......welk jonkie gaat in de toekomst jouw volgeplaste bed verschonen??

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:40

Vjestagirl schreef:
Ik vind het geen slecht idee om bepaalde toeslagen ed. idd stop te zetten. Helemaal toeslagen die de maatschapij niet dienen. Stufi vind ik nuttig, want het zorgt dat mensen kunnen studeren (of sneller hun studie af kunnen ronden waardoor ze sneller werk hebben, sneller geld hebben, sneller uit kunnen geven en dus sneller bijdragen), waardoor ze later meer bij kunnen dragen aan de kennis economie dan mensen die niet studeren. Kinderbijslag vind ik niet nuttig, want de planeet is vol genoeg.

En je kunt het kind idd opgeven voor adoptie. Doe je dat niet, dan kies je er mijns inziens zelf voor om het te houden en moet je er dus ook zelf voor opdraaien. Omdat er mensen zijn die te emotioneel zijn om dat te kunnen moeten we maar voor alle kindertjes betalen? Ik zie echt niet in waarom je voor een keuze die je blijkbaar emotioneel en niet rationeel neemt (ik wil het kind houden vs. ik kan het niet betalen) zonodig geld moet krijgen.

Maar wie ben jij dan om te bepalen dat mensen die het niet kunnen betalen hun kind maar moeten afstaan voor adoptie, en anders eigen schuld, dikke bult?
We hebben het hier niet over huisdieren hoor. Ik vind dit echt een beetje een nare manier van denken.

Suus

Re: kinderbijslag: onzin of nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 12:44

Een wel erg kortzichtige stelling. Als je het zo bekijkt dan kan ik er nog wel meer bedenken. Moet ik belasting betalen voor mensen die niet werken die een uitkering krijgen? Moet ik meebetalen voor behandelingen voor mensen met longkanker die zich wel de longen uit het lijf roken? En zo kan ik nog wel uren doorgaan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:31

@faye: die winkel is er niet. En ik hoop dat je het met me eens bent dat dat een goed iets is. Daardoor weten ze zeker (of iig veel zekerder) dat het kind op zal groeien in een stabiel huis. Ik ga er trouwens vanuit dat het maken van kindertjes ook niet iets is wat je zo eventjes beslist.

Ik ben idd verwend, ik heb altijd alles gekregen wat mijn hartje begeerde, en ik ben goed opgevoed. Hield wel in dat mijn vader de eerste 6 maanden van mijn leven alleen in het weekeind thuis was omdat hij in Londen werkte op dat moment, dat hij regelmatig weken tot een maand weg was naar Amerika of Japan, en dat vanaf mijn 12de ook mijn moeder 30 uur per week werkte.

@Nickyu: als blijkt dat ik zwanger ben dan ben ik de eerste die naar een abortus kliniek gaat.

En ik zeg ook niet dat er nu geen kindertjes meer moeten komen, maar dat papa en mama zelf voor hun keuze moeten betalen. Het feit dat je het hebt over 'te weinig laag geschoolden' geeft aan dat je denk dat je alleen met een universitair diploma genoeg geld kunt verdienen, en dat ben ik niet met je eens. Daarbij is een ouderstel met een hoog IQ geen garantie voor kinderen met een hoog IQ en andersom.

Daarbij komt dat het geld wat dan vrijkomt gestopt kan worden in de zorg, in het onderwijs etc. Waardoor er daar genoeg geld is om wel genoeg mensen te hebben en goede zorg te kunnen bieden.

@dipstaartje: en dat vind ik dan dus wat anders. Jouw situatie is buiten je schuld om veranderd, en ik vind dat je dan dus ook prima van de overheid wat extra's kan krijgen om voor je kinderen te zorgen.

@justdiesel: Niet iedereen is een studiebol en kan een HBO of WO opleiding afmaken, dat ben ik met je eens. Maar ik ken er ook een aantal die toen ze 16 werden stopten met het HAVO of VWO (en dat houdt in dat je al in de 4de zit, dan kun je het echtwel) om maar een of ander simpel baantje te gaan doen, want ze wilden toen geld. Dat ze daarmee niet zoveel verdienen als iemand die na zijn 16de nog 10 jaar naar school gaat is niet mijn fout, wel dan? Er is voor iedereen wel een opleiding die ze af kunnen maken.

En misschien is dat dan wel de fout dat er dingen veranderen waardoor situaties veranderen. Zoals ik al zei, ik vind dat de overheid zijn prioriteiten compleet verkeerd heeft liggen, verkeerde beslissingen maakt, en ik hoop dat dat in de toekomst veranderd. Dus geen Betuwelijn, geen noord-zuidlijn, geen JSF maar wel geld waar we het echt voor nodig hebben, zoals de zorg en het onderwijs.

@ikdoemaarwat: eigenlijk heb ik er niet voor gekozen om te studeren, dat is het pad wat de overheid heeft uitgezet voor mensen die hun middelbaar onderwijs op een bepaald niveau volgen. In tegenstelling tot kindertjes nemen, want daar kies je wel echt zelf voor. En ja, ik had kunnen stoppen, maar is dat niet weggooien van overheidsgeld wat gestopt is in mij op de middelbare school dingen bijbrengen?

En er is absoluut geen garantie dat die jonkies de zorg in willen. Zoals het nu geregeld is in de zorg kan ik me heel goed voorstellen als mensen daar niet meer in willen, niet mensen die al bestaan en niet mensen die nog gemaakt moeten worden.

@matsjo: ik vind dat je ZELF verantwoordelijkheid moet nemen voor je daden, of dat nou is door zelf te betalen voor je kind, of door het af te staan omdat je het niet kunt betalen.

@suus: ik zou het ook niet slecht vinden als bijvoorbeeld verzekeringspremies voor mensen die roken omhoog gaan. Zelfde voor mensen die regelmatig veel drinken, gevaarlijke hobby’s hebben (zoals paardrijden, motorcrossen) enz.

Wat ik wel grappig vind is dat iedereen er vanuit gaat dat die kinderen de zorg in gaan. Niemand houdt er rekening mee dat er dus ook nieuwe internet scammers komen, bankrovers, verkrachters, moordenaars, middelmatige managers, toiletjuffrouwen, uitkeringstrekkers, vandalen etc...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:56

Citaat:
als blijkt dat ik zwanger ben dan ben ik de eerste die naar een abortus kliniek gaat.

Ik garandeer je dat je op dat moment niet zo stellig bent, maar dat moet je door ondervinding leren denk ik. Maar hopelijk voor jou zul je het niet ondervinden, hoewel het je misschien wel van je onflexibele egocentrische wereldbeeld af zou helpen.

Citaat:
eigenlijk heb ik er niet voor gekozen om te studeren, dat is het pad wat de overheid heeft uitgezet voor mensen die hun middelbaar onderwijs op een bepaald niveau volgen.

JIJ kiest ervoor om dat pad te volgen. Zonder studiefinanciering had je dat pad misschien niet gevolgd. Dat is een besteding vanuit de overheid die ook nivellerend werkt, iedereen heeft nu de mogelijkheid om te studeren, en ik vind dat positief omdat ik niet graag terug zou willen naar de oude situatie waar geld ook kennis en dus macht betekende. Maar: je kunt evengoed stellen dat onderwijs absoluut geen universeel recht is, en dat het je eigen probleem is of je geld hebt om te studeren. De economie zit bepaald niet te wachten op nog meer hoog opgeleiden, bepaalde specifieke branches daargelaten. Jij bent voor studiefinanciering omdat je er zelf van mee profiteert (en ik ook) maar daar zijn ook mensen voor mee aan het betalen die geen boodschap hebben aan nog meer studenten, even generaliserend, die tijdens hun studie overheidsgeld verzuipen op feestjes en studentenclubs en na hun studie in de bijstand zitten omdat ze te beroerd zijn om laaggeschoolde functies aan te pakken 'want daar hebben ze niet voor gestudeerd'. (Niet mijn beeld, maar dit zijn reacties die je toch wel regelmatig hoort en die ik in hetzelfde kader schuif als jouw reacties op bepaalde overheidsbestedingen). Ik vind echt dat jij een enorm egocentrisch, misschien zelfs wel egoïstisch en onflexibel wereldbeeld hebt. En ik hoop van harte voor je dat je lekker in je veilige wereldje kunt blijven en nooit in de omstandigheden komt dat je verder na moet denken over de gevolgen voor andere mensen.

Citaat:
Wat ik wel grappig vind is dat iedereen er vanuit gaat dat die kinderen de zorg in gaan. Niemand houdt er rekening mee dat er dus ook nieuwe internet scammers komen, bankrovers, verkrachters, moordenaars, middelmatige managers, toiletjuffrouwen, uitkeringstrekkers, vandalen etc...

Is dit een wat hoort niet in dit rijtje thuis vraag?

En ik ben het verder van harte met je eens dat zorg en onderwijs meer financiering zouden mogen krijgen, maar ook een veel gerichtere. Ik werk zelf in het onderwijs en ik zie hoe er gerommeld wordt met budgetten en dan denk ik: wat zonde van het geld :n
Verder ben ik na 8 jaar Belgie heel blij met de Nederlandse infrastructuur, de Nederlandse medische zorg en verzekeringen, de Nederlandse uitkeringen en soortgelijke voorzieningen. Want als je kijkt naar andere landen, zelfs maar een buurland als Belgie, dan is het imo in Nederland best gesteld. En daar betaal je idd wat meer belasting voor, maar je weet wel dat je de zaken ook nog op de rit hebt als het onverwacht minder met je gaat.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:22

Vjestagirl schreef:
Oh ja, ik ga vast ooit ergens heel veel hulp bij nodig hebben. Misschien ook wel niet. Dan heb k alleen maar hulp nodig om me onder de grond te krijgen. Maar dat zie ik niet als reden om kinderbijslag in stand te houden. Kinderbijslag is er gekomen vlak na de oorlog toen we mensen nodig hadden om het land weer op te bouwen. We zitten niet meer in die situatie, kinderbijslag is niet nodig meer...

En dank je wel, dat waardeer ik :).

het lijkt wel of jij anti kinderen bent?
jij wil of hebt zeker zelf geen kinderen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:26

wollie27 schreef:
Vjestagirl schreef:
Oh ja, ik ga vast ooit ergens heel veel hulp bij nodig hebben. Misschien ook wel niet. Dan heb k alleen maar hulp nodig om me onder de grond te krijgen. Maar dat zie ik niet als reden om kinderbijslag in stand te houden. Kinderbijslag is er gekomen vlak na de oorlog toen we mensen nodig hadden om het land weer op te bouwen. We zitten niet meer in die situatie, kinderbijslag is niet nodig meer...

En dank je wel, dat waardeer ik :).

het lijkt wel of jij anti kinderen bent?
jij wil of hebt zeker zelf geen kinderen?

Oh nee, ik ben niet anti kind. Bij een ander.
Hell sure dat ik geen kinderen heb, ik ben pas 21 en ik studeer nog. En ik wil op dit moment ook zeker geen kinderen. Misschien dat ik er later anders over denk.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:45

Ik kan er heel kort over zijn, van mij mag die kinderbijslag blijven bestaan.
Natuurlijk, voor kinderen kies je vaak (om ze te houden).
Maar er zijn zoveel onverwachtse omstandigheden, die hier ook genoemd zijn. Je hebt ziektes, plotseling ontslag en noem maar op.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 16:54

vestagirl als je nu na 5 mnd zwangerschap pas daar een bevestiging van hebt en dus nog 4 mnd moet uitdragen
zet jij je kind daarna bij een tehuis als een oude fiets bij het grof vuil ...

mag hopen dat je niet aan sex doet en dus ook niet perongeluk
toch ondanks de pil en condoom zwanger raakt ..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:18

nickyu schreef:
vestagirl als je nu na 5 mnd zwangerschap pas daar een bevestiging van hebt en dus nog 4 mnd moet uitdragen
zet jij je kind daarna bij een tehuis als een oude fiets bij het grof vuil ...

mag hopen dat je niet aan sex doet en dus ook niet perongeluk
toch ondanks de pil en condoom zwanger raakt ..

Leuk dat je dat omhoog brengt. Ik heb daar namelijk al wat voor geregeld, mocht dat ooit het geval zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:04

Ik denk eerlijk gezegd dat je onderschrift dan van toepassing gaat worden

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:07

Urielle schreef:

Pardon?

Ik heb het geregeld, mocht het ooit gebeuren.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 18:09

wollie27 schreef:
toot schreef:
ja maar daar is de kinderbijslag niet voor als ze willen studeren, dan zijn ze geen kind meer...

je meent het ik heb het niet nodig om ze ervan te onderhouden dus spaar ik het op voor ze lijkt me niks mis mee.
je krijgt het en dan besteed ik het toch nuttig?

ja maar dan is kinderbijslafg voor jullie niet nodig,
want jullie hebben ht niet nodig dat bedoel ik met het topic

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:21

Ik vind het eigenlijk wel een hele actuele stelling *D

Ik ben het er voor de helft mee eens! Ik ben van mening dat iedereen voor de keuze mag komen te staan om wel of geen kinderen te nemen. Maar, als bewust kinderloze bekruipt mij soms wel eens het gevoel dat ik iets teveel bijdraag aan de samenleving. Kinderen zijn de toekomst, een waarheid als een koe en zonder kinderen geen oude dag voorziening. Maar er bestaat in het geval van kinderen wat mij betreft wel iets als 'teveel toekomst'. Hiermee bedoel ik dat ik eigenlijk vind dat kinderbijslag geldt voor kind nummer 1 en 2 en dat je voor kind nummer 3, 4, 5 etc op je eigen gelden aan bent gewezen.

Een andere regeling die er wat mij betreft mag komen, en die zijdelings met deze stelling te maken heeft is de regeling dat gelden binnen Nederland dienen te blijven. Maak je als ouders de keuze om in het buitenland te gaan wonen, vervallen daarmee alle rechten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:27

Vjestagirl schreef:
Urielle schreef:

Pardon?

Ik heb het geregeld, mocht het ooit gebeuren.

Dat kan en dat is ook een hele verstandige stap. Maar je hebt een heel mooi onderschrift over verstand en gevoel die niet altijd overeen komen en ik denk zelf dat je bij een ongelukje zal merken dat sommige dingen idd niet zo rationeel te benaderen zijn. Er zit een heel groot verschil tussen andermans irritante krijsjongen (sorry, ik hou zelf niet zo van andermans kinderen :o ) en een kindje wat je in jezelf hebt voelen groeien en bewegen, plus de nodige hormonale onbalans, plus de bevalling met bijkomende hormonen. Het totale pakket zwangerschap en bevalling is erop gericht om je baby gevoelsmatig sterk aan je te binden en er zijn maar heel weinig vrouwen die bij een ongewenste zwangerschap, zelfs nog binnen de abortustermijn, toch niet even heel goed moeten bezinnen omdat emotie en ratio ineens lijnrecht tegen elkaar in gaan. Ondanks overtuigingen in het verleden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:28

maaikemuis schreef:
Een andere regeling die er wat mij betreft mag komen, en die zijdelings met deze stelling te maken heeft is de regeling dat gelden binnen Nederland dienen te blijven. Maak je als ouders de keuze om in het buitenland te gaan wonen, vervallen daarmee alle rechten.

Dat is al zo toch? Ik krijg als Nederlandse iig geen kinderbijslag vanuit Nederland, maar vanuit het land waar ik woon (Belgie). Of is dat omdat mijn kind ook in Belgie geboren is?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:30

Wat ik trouwens irritant vind aan kinderbijslag, bedenk ik me nu, is dat het geld voor de moeder is. Mijn vriend (de papa) kan dat niet innen en ik mag het ook niet rechtstreeks op de rekening van mijn dochter laten zetten. Dat laatste vind ik dus heel raar want de kinderbijslag is bedoeld voor haar onderhoud toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:35

Urielle schreef:
Wat ik trouwens irritant vind aan kinderbijslag, bedenk ik me nu, is dat het geld voor de moeder is. Mijn vriend (de papa) kan dat niet innen en ik mag het ook niet rechtstreeks op de rekening van mijn dochter laten zetten. Dat laatste vind ik dus heel raar want de kinderbijslag is bedoeld voor haar onderhoud toch?

Hmmm misschien dat als je getrouwd zou zijn met je vriend dat het wel mag?
Maar dat is idd wel vreemd ja.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:37

Urielle schreef:

Met onderhoud bedoelen ze ook zodat JIJ voor haar eten en kleding kan kopen ;)

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:32

Vjestagirl:
Je manier van redeneren is niet eerlijk naar mijn mening.
Ik ben het met je eens dat sommige mensen in financiele posities beter even kunnen wachten met kinderen, maar kinderbijslag is niet alleen voor arme mensen. Het is voor iedereen. Jouw ouders die blijkbaar afdoende verdienen, hebben OOK kinderbijslag gekregen. Het gaat ook om mensen die een MBO opleiding hebben, modaal verdienen en gewoon dat beetje kinderbijslag nodig hebben om wat duurdere dingen aan te schaffen (schoolboeken, een beugel e.d.). Want overigens: die kinderbijslag is geen vetpot. Je moppert dus blijkbaar dat de minder verdeelde mensen inderdaad een zetje in de rug van onze overheid krijgen maar het leven gaat niet over rozen en alles kan veranderen. Ongelukken zitten in een klein hoekje, dus als jij later met je goede opleiding en goede baan ooit eens arbeidsongeschikt raakt, betalen ook de minder verdienende mensen mee om jou toch van je levensonderhoud te voorzien net als dat zij nu mee betalen voor jouw studiefinanciering dus een ieder levert een beetje in en krijgt een beetje terug. Echter, waarom zou jij er meer recht op hebben alleen maar omdat jouw familie misschien een hogere opleiding heeft genoten dan misschien jouw klasgenootje, wiens ouders minder verdienen maar die misschien wel een stuk intelligenter is? Die mensen verdienen net zo goed een kans.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:44

bellow2 schreef:
@kiwiko

0-5 €194.99
6-11 €236.77
12-18 €278.55

tenzij er kinderen van voor 1 jan 1995 in het gezin zijn dan krijg je gezinsgrootte dat is iets meer.

Ik woon in België. Hier hebben we ook kinder bijslag, maar heel wat minder. Ik heb een dochtertje en ben zelfstandige. Ik ontvang 78 euro per maand. Voor zover ik weet stijgt dit niet met de leeftijd. Twee kinderen is iets van 185 of 205 Euro denk ik (voor beide samen). 3 kinderen +-385 Euro.

Iedere ouder is ook belastingbetaler en met het kindergeld dat wij hier krijgen kun je niet echt veel doen.
Het hebben van kinderen kost geld en daarvoor bestaat er kinderbijslag. Het zijn deze kinderen die later voor ons pensioen gaan moeten bijdragen. Door de vergrijzing van de bevolking en het dalend geboortecijfers, is kinderbijslag een kleine tegemoetkoming.

Is het bovenstaande wat iemand ontvangt voor 1 kind hebt van die leeftijd. Bij twee kinderen, is dit dan het dubbel?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:47

Dat is voor 1 kind per kwartaal in België krijg je dus behalve bij de oudste kinderen meer als in Nederland.

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:48

Waaraan ik overigens wil toevoegen dat kinderbijslag niet bedoeld is voor de ouders
maar voor kinderen van “arme” ouders die naar mijn mening nooit of te nimmer
dupe mogen zijn van eventuele verkeerde keuzes van hun ouders
Laatst bijgewerkt door Matsjo op 21-03-10 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt