Tweede trainster gedood door orka in SWF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lilliputter

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:57

Wat een nare situatie. Het zijn en blijven dieren, dat moeten we niet vergeten. Dieren zie waarschijnlijk uit het wild komen, worden geplaatst in kleine 'bakken'. Dat is tegen de natuur en het zou goed frustraties op kunnen leveren. Het enige waar ze die op kunnen uiten is op de persoon(en) die bij ze zijn. Wel vreemd na zoveel jaar, maargoed.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:58

Vreselijk voor de trainer zelf, familie, vrienden en iedereen die het heeft zien gebeuren, maar tsja...
Wat moet ik erover zeggen.
Sluit me volledig aan bij de reacties die eerder al gegeven zijn... Zulke dieren horen niet in een badkuip thuis, het zijn roofdieren en wanneer die beesten maar geirriteerd blijven worden in kleine ruimtes met allerlei kunstjes is er natuurlijk een dag dat het fout gaat.
Kan me van dat dier goed voorstellen dat hij degene 'koos' die hem het meest 'pest' .. de trainer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:00

Mariskatw schreef:
@ love_western: een post hierboven van HoseyDude zegt toch dat Kelko later dood gevonden is

Jah dat weet k ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:00

Tja, moeilijk...

In Georgia Aquarium zitten 3 walvishaaien. 2 hiervan zijn resque's die anders sushi hadden geworden.
Is het dan slecht? Of niet?

Dit in relatie tot grote dieren in gevangenschap.

Ik denk niet dat het een haalbare kaart is om de orca's vrij te laten, ook niet als ze gerehabiliteerd zijn. Free willy was een film, geen realiteit. En dat is met keiko ook bewezen.

Het dolfinarium heeft ook jaren een Orca gehad, Gudrun:
Afbeelding
Die uiteindelijk ook naar Seaworld is verhuisd en daar naar mijn weten zelfs een jong heeft gehad:

Verhuizing Gudrun"

Nouja, dan hebben ze in seaworld iig meer ruimte

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:01

love_western schreef:
http://i48.tinypic.com/1fwbwx.jpg
op het vorige plaatje zag je alleen het rode gedeelte. Maar waar het blauwe pijl zit, daar is ook nog een hele grote basin

Klopt niet helemaal. Deze foto is van SeaWorld Californië, terwijl dit ongeluk is Florida was ;)

Over Keiko, hij is vrijgelaten in IJsland en zelfstandig naar Noorwegen gezwommen. Daar heeft hij opnieuw contact met mensen gezocht. Uiteindelijk is hij in een baai in Noorwegen gebleven en werd hij opnieuw verzorgd/gevoed door trainers, totdat hij aan longontsteking is overleden.

Voor mensen die meer over orka's in gevangenschap willen weten, kijk hier eens http://www.orca-ocean.nl > gevangenschap
Hier staan alle orka's op die momenteel in gevangenschap leven. Ook staan er foto's van de parken waar ze leven.
Verder staat er ook een overzicht van ongelukken/aanvallen die er met orka's zijn gebeurd. Het filmpje dat door Fiffill werd geplaatst is al uit de jaren 70.

Dat er mensen tegen het houden van orka's in gevangenschap zijn kan ik begrijpen. Hou er alleen wel rekening mee dat het haast onmogelijk is om de dieren vrij te laten. Daarnaast zijn trainingen en shows manieren om de dieren bezig te houden en dus een soort verrijking.
Gelukkig is het in de meeste landen verboden om nog orka's in het wild te vangen. Helaas is dat in Japan (laatste vangst 1997) en Rusland (laatste vangt 2003) nog niet zo.

Edit: Stef, Gudrun is idd naar SeaWorld Florida verhuisd en heeft daar nakomelingen gekregen. Haar eerste dochter Taima leeft nog steeds en heeft zelf ook weer kinderen gekregen, haar tweede dochter Nyar is overleden en tijdens de bevalling van haar derde jong waren er complicaties en is Gudrun uiteindelijk zelf overleden.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 25-02-10 12:04, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:02

Wirobelgje schreef:
ik kan ook geen medelijden hebben met de slachtoffers van de orka's...
ze kiezen er tenslotte zelf voor om die "Killer Whales" te irriteren met belachelijke kunstjes.

als je dan weet dat Orka's erg intelligente roofdieren zijn... tja da is gewoon vragen om problemen

JUIST omdat orca's zeer intelligent zijn, zijn ze goed te trainen. Als ze die kunstjes irritant willen, doen ze het niet, echt niet.
Daarom is het ook nog nooit (of zelden) gelukt om bijv een great white (haai) te trainen, die zijn veel "dommer"

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:03

Veel van de Orka's zijn volgens mij geboren in SWF.
Tja, in het engels heten Orka's niet voor niets Killer Wales. Ze zijn gevaarlijk, dat werd ons ook uitgebreid uitgelegd toen ik in Seaworld was. Ook dat ze onwijs gevoelig zijn, en als ze met hun verkeerde vin uit bed gestapt zijn, moet je uitkijken. Zo kan het bijv zijn dat een show een uur wordt uitgesteld omdat geen van de Orka's vrijwillig de show bassin in komt. Dan moeten ze wachten. Je kunt deze dieren niet dwingen iets te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:04

Annemieke schreef:
love_western schreef:
http://i48.tinypic.com/1fwbwx.jpg
op het vorige plaatje zag je alleen het rode gedeelte. Maar waar het blauwe pijl zit, daar is ook nog een hele grote basin

Klopt niet helemaal. Deze foto is van SeaWorld Californië, terwijl dit ongeluk is Florida was ;)

[quote]
Ah oke, maar ik wou wel vertellen dat die ruimte niet zo klein is als de eerste foto.
En ze kunnen overdag ook in de showruimte zwemmen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:04

Sjoos, Slangen zijn ook gevaarlijk (aantal soorten) maar worden toch als huisdier gehouden. Een flink formaat hond kan ook ineens doorslaan en is dan ook potentieel gevaarlijk... Tja.. Blijft moeilijk

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:05

@stef: maar die walvishaaien worden niet geirriteerd door trainers die willen dat ze kunstjes doen...EN het zijn geen roofdieren zoals Orka's
groot verschil

en het is niet omdat die orka's intelligent zijn dat je ze daarom moet vernederen door ze kunstjes te laten opvoeren
(is trouwens net zo voor dolfijnen imo)
Laatst bijgewerkt door Roihi op 25-02-10 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:05

Het is logisch dat orka's niet zomaar uitgezet kunnen worden in het wild. Dus ik ben voor geen nieuwe orka's in gevangenschap. +:)+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:06

stef schreef:
Sjoos, Slangen zijn ook gevaarlijk (aantal soorten) maar worden toch als huisdier gehouden. Een flink formaat hond kan ook ineens doorslaan en is dan ook potentieel gevaarlijk... Tja.. Blijft moeilijk

Het verschil met een hond is dat die al jaaaaren gehouden worden en zo gedomesticeerd zijn dat ze niet beter weten, de wildheid is er letterlijk uitgefokt (enkele uitzonderingen daargelaten). Dan kan je een orka beter met een wolf vergelijken - en een wolf wil je ook niet zomaar houden. ;)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:07

Florida is nog groter dan California volgens mij. Ik ben er zelf geweest en het is echt onwijs groot, het is niet zomaar een zwembadje, en ze hebben meerdere delen dat ze niet de hele dag met zn allen op een kluitje zitten.
Volgens mij heeft Sea World Florida zelfs nog een soort meer waar ze ook (snachts/als er geen shows zijn) in kunnen zwemmen wat ook inmens groot is, dat is een soort zwembad maar ziet eruit als een meer. Maar ik weet nou niet meer 100% zeker of dit echt zo is, er is me die dag heel veel verteld hihi

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:08

Wirobelgje: Misschien moet je je verder verdiepen voor je antwoord geeft? Deze walvishaaien beheersen voor een groot gedeelte dezelfde trukjes. Waarom? Puur voor zorg en controle.

Jij vind het vernederend, en dat is het hele verschil. Jij denkt zo, en dat mag ook. Maar ik denk niet dat een orca het zelf vernederend vind. Want zoals ik al zei, daar zijn ze te slim voor, en als ze niet willen, doen ze het niet.
Ik heb er persoonlijk niks mee, maar ik geloof niet dat die sprongen etc kwaad kan, en ik zie het zeker niet als vernederend.
Ik zie het wel als een stuk voorlichting, wat zeker in het loroparc in Tenerife goed naar voren kwam (met dolfijnen weliswaar), alleen jammer dat het in het spaans was ;)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:09

stef schreef:

Een hond is niet vergelijkbaar met een slang of Orka, wat hierboven ook al gezegd wordt. Maar je hebt wel gelijk met wat voor dieren je ook te maken hebt, het blijven dieren.
En met wilde dieren zit er dan nog een extra stukje gevaar bij.

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:09

Wirobelgje schreef:
@stef: maar die walvishaaien worden niet geirriteerd door trainers die willen dat ze kunstjes doen...
groot verschil

en het is niet omdat die orka's intelligent zijn dat je ze daarom moet vernederen door ze kunstjes te laten opvoeren
(is trouwens net zo voor dolfijnen imo)

Orka's worden imo ook niet geirriteerd door trainers om kunstjes te doen. Als een orka geen zin heeft, doet hij echt geen kunstjes. Dit gebeurt ook weleens in een show en dan worden de dieren even met rust gelaten en daarna weer geprobeerd om ze weer zin hebben om mee te werken. Alles gebeurt op een positieve manier. De orka's worden niet gestraft als ze niet meewerken, enkel even genegeerd.

Sjoos: de bassins van SeaWorld Californië en Florida zijn bijna even groot. Over dat meer klopt trouwens niet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:10

Sjoos schreef:
Florida is nog groter dan California volgens mij. Ik ben er zelf geweest en het is echt onwijs groot, het is niet zomaar een zwembadje, en ze hebben meerdere delen dat ze niet de hele dag met zn allen op een kluitje zitten.
Volgens mij heeft Sea World Florida zelfs nog een soort meer waar ze ook (snachts/als er geen shows zijn) in kunnen zwemmen wat ook inmens groot is, dat is een soort zwembad maar ziet eruit als een meer. Maar ik weet nou niet meer 100% zeker of dit echt zo is, er is me die dag heel veel verteld hihi

Idd. Het is erg groot. En ze hebben het beste voor daar met de dieren.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:11

Nee? Ik was dr toch echt van overtuigd, haha.
In mijn idee waren de bassins in elk geval onwijs groot! Niet te vergelijken met net dolfinarium, haha.

CoonArt

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:12

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:12

Ontzettend tragisch voor de trainster en haar familie...

Denk wel dat het erg waar is wat Erich Hoyt (http://web.mac.com/erich.hoyt/www.erichhoyt.com/Bio.html) zegt: "Trainers have noted that orcas start to get bored and go a bit crazy after a few years in captivity. You must imagine a highly intelligent social mammal and a big predator normally travelling 100 kms or more a day, then taken from its family, stripped of its ability to socialize normally, to hunt and to travel. What it has left is its relationship to the trainer, but how long can that really keep them interested? It is not surprising that an animal starved of company and stimulation will pull a trainer into the water, or try to keep them in the pool...even to the point of drowning them. Very sad, but again, we know how to correct this situation. Orcas are too big, too social, too wild to be kept in captivity."

Je kunt natuurlijk een hoop zeggen van al die verblijven of het 'te klein' is of niet, feit blijft dat een orka gewoon zoiets nodig heeft. En niet minder.

Ik denk dat veel van de vergelijkingen met andere dieren mank gaan omdat ten eerste de orka niet gedomesticeerd is, en ten tweede omdat niet alle soorten een even hoge mate van intelligentie of misschien zelfbewustzijn hebben. :) Dat is denk ik de reden dat er zoveel mensen naar dit soort shows gaan, ze voelen zich 'aangetrokken' tot orka's op een emotionele manier die denk ik anders is dan tot bijvoorbeeld een walvishaai of slang. Punt is dat dan door dat beeld van het dier wordt vergeten 1)hoe het dier werkelijk is, 2)dat dat emotionele gevoel meestal niet wederzijds is én 3) wat het dier werkelijk nodig heeft en dat daar geen compromis in bestaat.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 25-02-10 12:20, in het totaal 3 keer bewerkt

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:14

dat er trukjes moeten worden aangeleerd voor zorg en controle, ja omdat dat nu eenmaal nodig is als je zo een dier hebt gevangen (of gered). vang ze dan moet je ervoor zorgen ook.
maar die walvishaaien moeten geen shows opvoeren en worden dus niet "gepest"! en die walvishaaien zijn nog altijd geen roofdieren zoals orka's en zullen dat ook nooit worden (en hiermee wil ik niet zeggen dat het dan ok is voor niet-roofdieren om dan maar voor circusbeest te moeten optreden)

verder ga ik met het bovenstaande bericht van Elanor mee

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:19

Grit schreef:
Mariskatw schreef:
in een link naar een interview wordt gezegt dat de orka in elk geval niet afgemaakt wordt, omdat ze begrijpen dat ze met wilde dieren/roofdieren werken en dat dit het risico is

Dat is mooi. Daarom vind ik inslapen ook geen optie, mensen hebben het dier gevangen en moeten ook de verantwoordelijkheid nemen.
Blijft de vraag wel hoe en wat dan?? Eeuwige opsluiting in een te klein bassin zonder afleiding van shows of trainingen lijkt me ook niks.

Dat lijkt mij nog erger dan inslapen... Niemand durft zolangzamerhand nog met hem te werken... Ik zou ook zeggen vrijlaten... Als het dier dan sterft heeft het iig nog fijn kunnen zwemmen....
En ik denk dat het dier ook wel weet wat hij kan vangen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:20

stef schreef:

Ik begrijp waar je naartoe wil en ben het ook met je eens hoor!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:21

elanor schreef:
Ontzettend tragisch voor de trainster en haar familie...

Denk wel dat het erg waar is wat Erich Hoyt (http://web.mac.com/erich.hoyt/www.erichhoyt.com/Bio.html) zegt: "Trainers have noted that orcas start to get bored and go a bit crazy after a few years in captivity. You must imagine a highly intelligent social mammal and a big predator normally travelling 100 kms or more a day, then taken from its family, stripped of its ability to socialize normally, to hunt and to travel. What it has left is its relationship to the trainer, but how long can that really keep them interested? It is not surprising that an animal starved of company and stimulation will pull a trainer into the water, or try to keep them in the pool...even to the point of drowning them. Very sad, but again, we know how to correct this situation. Orcas are too big, too social, too wild to be kept in captivity."

Je kunt natuurlijk een hoop zeggen van al die verblijven of het 'te klein' is of niet, feit blijft dat een orka gewoon zoiets nodig heeft. En niet minder.

Ik denk dat veel van de vergelijkingen met andere dieren mank gaan omdat ten eerste de orka niet gedomesticeerd is, en ten tweede omdat niet alle soorten een even hoge mate van intelligentie of misschien zelfbewustzijn hebben. :) Dat is denk ik de reden dat er zoveel mensen naar dit soort shows gaan, ze voelen zich 'aangetrokken' tot orka's op een emotionele manier die denk ik anders is dan tot bijvoorbeeld een walvishaai of slang. Punt is dat dan door dat beeld van het dier wordt vergeten 1)hoe het dier werkelijk is, 2)dat dat emotionele gevoel meestal niet wederzijds is én 3) wat het dier werkelijk nodig heeft en dat daar geen compromis in bestaat.

Helemaal mee eens!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:21

Wirobelgje, ik snap hoe jij er over denkt, maar ik kan het niet als pesten zien. Pesten is een dier dwingen iets te doen, en nogmaals, daar zijn orca's te intelligent voor