Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
love_western schreef:http://i48.tinypic.com/1fwbwx.jpg
op het vorige plaatje zag je alleen het rode gedeelte. Maar waar het blauwe pijl zit, daar is ook nog een hele grote basin
Wirobelgje schreef:ik kan ook geen medelijden hebben met de slachtoffers van de orka's...
ze kiezen er tenslotte zelf voor om die "Killer Whales" te irriteren met belachelijke kunstjes.
als je dan weet dat Orka's erg intelligente roofdieren zijn... tja da is gewoon vragen om problemen
Annemieke schreef:love_western schreef:http://i48.tinypic.com/1fwbwx.jpg
op het vorige plaatje zag je alleen het rode gedeelte. Maar waar het blauwe pijl zit, daar is ook nog een hele grote basin
stef schreef:Sjoos, Slangen zijn ook gevaarlijk (aantal soorten) maar worden toch als huisdier gehouden. Een flink formaat hond kan ook ineens doorslaan en is dan ook potentieel gevaarlijk... Tja.. Blijft moeilijk
stef schreef:Sjoos, Slangen zijn ook gevaarlijk (aantal soorten) maar worden toch als huisdier gehouden. Een flink formaat hond kan ook ineens doorslaan en is dan ook potentieel gevaarlijk... Tja.. Blijft moeilijk
Wirobelgje schreef:@stef: maar die walvishaaien worden niet geirriteerd door trainers die willen dat ze kunstjes doen...
groot verschil
en het is niet omdat die orka's intelligent zijn dat je ze daarom moet vernederen door ze kunstjes te laten opvoeren
(is trouwens net zo voor dolfijnen imo)
Sjoos schreef:Florida is nog groter dan California volgens mij. Ik ben er zelf geweest en het is echt onwijs groot, het is niet zomaar een zwembadje, en ze hebben meerdere delen dat ze niet de hele dag met zn allen op een kluitje zitten.
Volgens mij heeft Sea World Florida zelfs nog een soort meer waar ze ook (snachts/als er geen shows zijn) in kunnen zwemmen wat ook inmens groot is, dat is een soort zwembad maar ziet eruit als een meer. Maar ik weet nou niet meer 100% zeker of dit echt zo is, er is me die dag heel veel verteld hihi
Grit schreef:Mariskatw schreef:in een link naar een interview wordt gezegt dat de orka in elk geval niet afgemaakt wordt, omdat ze begrijpen dat ze met wilde dieren/roofdieren werken en dat dit het risico is
Dat is mooi. Daarom vind ik inslapen ook geen optie, mensen hebben het dier gevangen en moeten ook de verantwoordelijkheid nemen.
Blijft de vraag wel hoe en wat dan?? Eeuwige opsluiting in een te klein bassin zonder afleiding van shows of trainingen lijkt me ook niks.
elanor schreef:Ontzettend tragisch voor de trainster en haar familie...
Denk wel dat het erg waar is wat Erich Hoyt (http://web.mac.com/erich.hoyt/www.erichhoyt.com/Bio.html) zegt: "Trainers have noted that orcas start to get bored and go a bit crazy after a few years in captivity. You must imagine a highly intelligent social mammal and a big predator normally travelling 100 kms or more a day, then taken from its family, stripped of its ability to socialize normally, to hunt and to travel. What it has left is its relationship to the trainer, but how long can that really keep them interested? It is not surprising that an animal starved of company and stimulation will pull a trainer into the water, or try to keep them in the pool...even to the point of drowning them. Very sad, but again, we know how to correct this situation. Orcas are too big, too social, too wild to be kept in captivity."
Je kunt natuurlijk een hoop zeggen van al die verblijven of het 'te klein' is of niet, feit blijft dat een orka gewoon zoiets nodig heeft. En niet minder.
Ik denk dat veel van de vergelijkingen met andere dieren mank gaan omdat ten eerste de orka niet gedomesticeerd is, en ten tweede omdat niet alle soorten een even hoge mate van intelligentie of misschien zelfbewustzijn hebben.Dat is denk ik de reden dat er zoveel mensen naar dit soort shows gaan, ze voelen zich 'aangetrokken' tot orka's op een emotionele manier die denk ik anders is dan tot bijvoorbeeld een walvishaai of slang. Punt is dat dan door dat beeld van het dier wordt vergeten 1)hoe het dier werkelijk is, 2)dat dat emotionele gevoel meestal niet wederzijds is én 3) wat het dier werkelijk nodig heeft en dat daar geen compromis in bestaat.