Stemrecht moet ingeperkt worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:01

voor stemrecht is gevochten, en hard ook
kunnen stemmen vormd de basis van onze vrijheid iedereen die dat vrijwillig opgeeft is knettergek 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:10

Heino schreef:
Zodat mensen in elk geval precies weten wat welke partij wel en niet wil. Want volgens mij weten veel stemmers niet genoeg van de partijen waar ze op stemmen.

Dat weten partijen vaak zelf niet eens _O-
Bovendien bestaat er nog zoiets als voortschrijdend inzicht waardoor standpunten van een partij anders kunnen worden, als je dat van alle partijen in NL precies moet bijhouden kun je je baan wel opzeggen :D
Bovendien zijn er onderwerpen die voor mij geen issue zijn en andere die ik wel weer heel belangrijk vind, in die eerste ga ik me dus ook niet in verdiepen, ik heb wel andere dingen te doen.

KiWiKo

Re: Stemrecht moet ingeperkt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:13

heino......... even ingaande op je beginpost, heb de rest nog niet bijgelezen............

maar van welke planeet kom je ??????????/

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:20

Volgens mij zijn wij allemaal van planeet aarde :o?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 13:18

BraveSpots schreef:
Je krijgt pas een echte goede afspiegeling van het volk als iedereen, ook degenen die er niet of weinig heben over nagedacht, vertegenwoordigt worden in de regering.

En dat vind ik dus jammer, want je wilt toch een zo goed mogelijk werkende maatschappij?? Dat kan toch niet als je zomaar wat gaat stemmen??

Kiwiko: lees eerst de rest maar bij ;)
Ik deed alleen even wat de media ook altijd doet: bommetjes leggen en dan nuanceren :D En hey, het werkt :D

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:27

Caira schreef:
en dat het klootjesvolk is zeg ik nergens, alleen dat ze hun partijkeuze niet goed kunnen beargumenteren.

Da's natuurlijk onzin: waarom zou iemand die PVV stemt zijn keuze niet kunnen beargumenteren en iemand die PvdA, VVD of CDA stemt dit wel kunnen? Wat ik wel denk is dat veel mensen die partij stemmen die ze al járen stemmen, ongeacht het partijprogramma. Wat trouwens ook weer een probleem is, want je ziet vaak dat er van uitvoering van het partijprogramma niets terecht komt (een mooi programma om stemmen te trekken?), en dit geldt wat mij betreft voor álle politieke partijen!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 13:29

In een ander topic las ik net dat iemand gaat stemmen op een partij omdat ze het opzich wel eens is met de partijen én haar schoonouders in die partij zitten. Dat bedoel ik nu dus.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:52

ja of dat men wel eens wat sensatie in de suffe politiek willen.. sorry, maar dat soort motivaties vind ik best gevaarlijk. ik ben het helemaal niet zo oneens met heino!!

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:09

Heino schreef:
In een ander topic las ik net dat iemand gaat stemmen op een partij omdat ze het opzich wel eens is met de partijen én haar schoonouders in die partij zitten. Dat bedoel ik nu dus.

Wij hebben in Almere nu de nederlandse moslim partij. Gister was er een stukje op de tv, een vlotte islamitische jongen loop over straat spreekt autochtone Nederlanders aan deze horen moslim en lopen snel door. Hij spreekt ook allochtonen aan (waarschijnlijk Moslims) zegt alleen maar ik ben van de Moslim partij stemt u op mij en die mensen zeggen volmondig ja, ze weten niks van de standpunten en zeggen meteen ja. Nu zou ik nooit op een partij waarbij een geestelijke stroming in de naam zit stemmen zoals Christenunie (ben het gewoon niet eens met hun punten wat betreft de zondagsrust etc.) en dus ook nooit op de Moslim partij. Ik snap dan ook heel goed waarom die Nederlanders doorlopen, a. de meeste nederlanders hebben er een pesthekel aan om op straat aangesproken te worden door reclamemakers/verkopers en b. ik zou ook doorlopen als ik aangesproken wordt door de CDA/PVV/VVD/CU of welke andere partij dan ook als ik informatie wil zoek ik jullie wel op.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:10

Heino schreef:
BraveSpots schreef:
Je krijgt pas een echte goede afspiegeling van het volk als iedereen, ook degenen die er niet of weinig heben over nagedacht, vertegenwoordigt worden in de regering.

En dat vind ik dus jammer, want je wilt toch een zo goed mogelijk werkende maatschappij?? Dat kan toch niet als je zomaar wat gaat stemmen??

Een democratie staat niet percé gelijk aan een goedwerkende maatschappij imo. Er zijn landen waar, ik zeg maar iets, dictators regeren en die ook goed werken.

Net die keuzevrijheid dat iedereen mag stemmen, gelijkwaardig, ongeacht kleur, geslacht én hoeveel je erover nagedacht hebt is voor mij essentieel.
Selectiecriteria hanteren loopt imo veelal slecht af, want als een ander moet gaan bepalen wie wel en niet mag stemmen geef je de macht in handen van bepaalde groepen of mensen.

En dan is het volk monddood. Dat zie ik liever niet gebeuren want dat loopt nog welleens uit de hand, zie geschiedenis.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:21

Heino schreef:

Ik stem om te voorkomen dat mensen/partijen aan de macht komen waar ik het totaal niet mee ens ben (Wilders, Verdonk) Kies uit de rest de voor mij beste van de rest. Weet niet of deze motivatie je goedkeuring kan hebben en of ik dan nog recht zou hebben om te stemmen.

Er is geen partij waar ik het volledig mee eens ben, maar dat zal voor de meeste mensen zo zijn. Laat mijn keuze afhangen om wat ik belangrijk vind en wat dat voor een ander voor gevolgen heeft, zal mij minder kunnen schelen.
Er is alleen geen partij die de belangen van alleenstaande behartigt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 14:32

gr_roos schreef:
Ik stem om te voorkomen dat mensen/partijen aan de macht komen waar ik het totaal niet mee ens ben (Wilders, Verdonk) Kies uit de rest de voor mij beste van de rest. Weet niet of deze motivatie je goedkeuring kan hebben en of ik dan nog recht zou hebben om te stemmen.

Het gaat mij er om dat er mensen zijn die stemmen omdat ze iemand's kapsel zo leuk vinden, of omdat diegene zo leuk leven in de brouwerij brengt. Of omdat hun zus toevallig lid van die partij is. Dat vind ik geen gefundeerde beslissingen waarmee je een land helpt. Je helpt jezelf er namelijk ook niet mee, tenzij je het werkelijk belangrijk vind dat jouw lijsttrekker een familielid is. Ik heb het idee dat sommige mensen niet naar kwaliteit kijken, althans niet kwaliteit voor de maatschappij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:38

maar Heino............. ook dat is stemmen.......... stemmen is een verworven recht die wij nederlanders hebben........

stemmen aan banden leggen heet dictatuur, nou leven wij stemmende nederlanders al genoeg in een dictatuur..... hoever wil je dat uitbreiden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:39

Hmmm, ik zou het niet eens zo'n heeeeeel slecht idee vinden als sommige mensen ingeperkt worden op hun stemrecht. Als ik alleen al die PVV-stemmers aan moet horen, dan zou ik zeggen, yesss, beperken maar met die handel. :D

Maar goed, even realistisch gezien heeft iedere volwassene in ons land gewoon het recht om te stemmen. Helaas doen velen dat niet eens, maar vaak zeuren die wel het allerhardst. Dat kan ik gewoon niet begrijpen. :n
Misschien het stemrecht beperken van mensen die al jaren niet gestemd hebben? Ook een idee..... ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:41

dat mensen niet stemmen in jouw straatje betekend niet dat ze niet zouden mogen moeten stemmen........

enge gedachte eigenlijk :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 14:42

KiWiKo schreef:
maar Heino............. ook dat is stemmen.......... stemmen is een verworven recht die wij nederlanders hebben........

stemmen aan banden leggen heet dictatuur, nou leven wij stemmende nederlanders al genoeg in een dictatuur..... hoever wil je dat uitbreiden?

Ja dat begrijp ik wel, maar ik kan er gewoon niet bij dat je je stem baseert op dergelijke onzinnigheden (bvb het familieverhaal). Of is politiek gewoon te belangrijk voor mij? Ik kan me niet voorstellen dat mensen zich niet interesseren in wat er voor hen geregeld is en gaat worden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 14:42

PVV-stemmers mogen wat mij betreft gewoon hun stemrecht houden. Ik kan me absoluut niet in Wilders vinden maar het is wel een signaal dát er zo veel mensen wel op hem willen stemmen, waar iets mee moet gebeuren vind ik.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:43

KiWiKo schreef:
dat mensen niet stemmen in jouw straatje betekend niet dat ze niet zouden mogen moeten stemmen........

enge gedachte eigenlijk :)

Het gaat me niet om mijn straatje, het gaat me om de argumenten, die ze aanhalen. ;)
Anders weet ik nog wel meer partijen, die me niet aanstaan. Ik vind dat een ieder zijn eigen persoonlijke voorkeur mag uitspreken, maar aan kuddedieren en schreeuwerds heb ik gewoon een hekel. ;)

(*duikt weg*)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:47

hihi je hoeft niet weg te duiken hoor.......... maar hoe dan ook iedereen mag vinden wat die vind, en stemmen waarop die wil stemmen....... dat is democratie :)

op het moment dat je deze mensen de mond gaat snoeren dan ga je richting dictatuur.......

beter is het deze mensen laten zien dat je met hun problemen bezig bent

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:49

Maar heino, soms moet je nu toch eenmaal accepteren dat mensen anders denken over iets dan jij zelfs doet. Zelfs als dat iets in jouw ogen heel erg belanrijk is.

Mensen hebben nu eenmaal andere interresses. En de drang om iemand te verplichten om zich verplicht met iets wel of niet bezig te houden omdat jij dat belangrijk vind in het leven, vind ik een best eng.

Waarom mag niet iedereen zijn eigen ding doen? De weinige vrijheden die we nog hebben in het leven moet men beschermen imo, niet nog verder afbreken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:52

Kim, voor jou hoef ik niet weg te duiken, nee, hihi...... :D
Ik vind ook dat iedereen mag stemmen, hoor, maar soms hoor je wel eens mensen praten en denk je 'nouuuuuuuu..... jouw stem is niet echt een positieve toevoeging aan onze maatschappij'. Snap je? ;)
En dat heeft dan niets te maken met waarop men stemt, maar meer om de argumentatie die er omheen hangt...... Dan heb ik wel eens last van een soort plaatsvervangende schaamte. Ken je dat wel? ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 14:54

BraveSpots schreef:
Mensen hebben nu eenmaal andere interresses. En de drang om iemand te verplichten om zich verplicht met iets wel of niet bezig te houden omdat jij dat belangrijk vind in het leven, vind ik een best eng.

Ho, het is geen drang, ik vind dit alleen wel een heel interessant onderwerp om over te praten. Ik begrijp dondersgoed dat dit nooit en te nimmer mag en kan gaan gebeuren. Maar ik vind het wel interessant om al discussiërende een oplossing te vinden voor bijvoorbeeld in dit geval het gebrek aan kennis over politiek. Want politiek heeft toch heel veel invloed op je dagelijks leven. En toch zijn er ontzettend veel mensen die wel klagen maar zich niet in politiek verdiepen. Dan ben ik benieuwd waardoor dat komt en hoe je politiek toegankelijker kan maken.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:57

Heino schreef:
BraveSpots schreef:

Ho, het is geen drang, ik vind dit alleen wel een heel interessant onderwerp om over te praten. Ik begrijp dondersgoed dat dit nooit en te nimmer mag en kan gaan gebeuren. Maar ik vind het wel interessant om al discussiërende een oplossing te vinden voor bijvoorbeeld in dit geval het gebrek aan kennis over politiek. Want politiek heeft toch heel veel invloed op je dagelijks leven. En toch zijn er ontzettend veel mensen die wel klagen maar zich niet in politiek verdiepen. Dan ben ik benieuwd waardoor dat komt en hoe je politiek toegankelijker kan maken.

Ik denk dat daar school een goede oplossing is.

Ik heb zelf verschillende keren meegemaakt dat met een goed debat iod de meeste mensen echt wel willen nadenken over hun mening en waarom enzo.
Ik ben het dus wel met je eens dat er meer aandacht mag besteed worden hieraan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:58

yep kennut Twiggy :D :D

soms denk ik inderdaad dat het maar goed is dat sommige personen niet een functie hebben waarbij ze beslissingen moeten maken ;) :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 15:00

KiWiKo schreef:
hihi je hoeft niet weg te duiken hoor.......... maar hoe dan ook iedereen mag vinden wat die vind, en stemmen waarop die wil stemmen....... dat is democratie :)

op het moment dat je deze mensen de mond gaat snoeren dan ga je richting dictatuur.......

beter is het deze mensen laten zien dat je met hun problemen bezig bent

Maar wat moet men in een democratie dan met Wilders, die geen partij is en alleenheerser binnen zijn groep waar niemand inspraak heeft.
Zo iemand zou je in ons politieke bestel samen willen laten werken met een andere partij. Dat druist toch volkomen tegen zijn standpunten in.