Gouda koopt tuig af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:35

Tallie1979 schreef:
Een marokkaanse jongen kan zichzelf ontwikkelen tot een goed mens, als hij wil, op het moment dat hij dat niet doet, kiest hij ervoor om in de cirkel te blijven zitten.

Maar een Marrokaanse jongen heeft ook een heleboel obstakels om dat goede mens te worden:
- Men gaat zich gedragen naar hoe men gestereotypeerd wordt (self fulfilling prophecy)
- Continu verleidingen van andere "poedersuiker" (en groepsdruk kan erg groot zijn)
- Weinig te doen in de buurt --> verveling --> zelf vermaak zoeken
- Normen en waarden die men meekrijgt van de ouders zijn vaak anders dan de standaard Nederlandse normen en waarden (vrouw kent in de Islam een heel andere rol)
- Door discrimatie komt men minder makkelijk aan een baan --> meer verveling en bevestiging gebrek zelfvertrouwen
- Men leert de Islam/Koran verkeerd interpreteren omdat de media dit vaak verkeerd doet (en men dit overneemt)
- Door oa taalachterstand heeft men vaak niet de mogelijkheden die een blanke leeftijdsgenoot wel heeft --> "het wordt toch niets met me"

Nogmaals, dat rechtvaardigt het absoluut niet, maakt het wel begrijpelijk. En die punten aanpakken werkt mijns inziens beter dan alleen maar klagen en niets doen. Je kan zelf op straat ook al een heleboel. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Spreek mensen aan of vervelend gedrag.
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 16-02-10 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:35

Wel 'leuk' dat dit incident vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen aan het licht komt. Hier zullen de partijen handig op in springen om kiezers voor zich te winnen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:36

Ze hadden dat geld beter voor een enkeltje Marroko kunnen gebruiken, sorry, dat is mijn bescheiden mening... :o

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:36

melaniepk schreef:
Ze hadden dat geld beter voor een enkeltje Marroko kunnen gebruiken, sorry, dat is mijn bescheiden mening...

Daar had men dan wel wat eerder over na mogen denken. 50 jaar geleden waren de Marokkanen maar wat welkom..

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:38

Waar gaat dit heen vraag ik mezelf ernstig af?

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:40

Rl_PrincEsS schreef:
Waar gaat dit heen vraag ik mezelf ernstig af?

En met jou nog vele anderen. Jammer dat dit onderwerp niet ter sprake kwam gisteravond tijdend het TV debat op ned. 2. Heeft iemand het gezien?

Rl_PrincEsS

Re: Gouda koopt tuig af

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:41

Nou idd. Ik heb helaas alleen een kleine samenvatting gezien op het nieuws vanochtend!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:41

Marokkaanse jongeren hebben het evenals anders allochtone jongeren vaak niet makkelijk. Maar ik heb nu vaker het idee dat dit vaak als excuus gebruikt wordt. En dat zou niet moeten. Alle jongeren/mensen hebben zich te houden aan de wet. Dus moeten daarvoor bestraft worden. Een poos geleden zijn er bij ons in de buurt jongeren berecht ivm vernieling. Dat waren Nederlandse jongeren waar iedereen schande van sprak. Jongeren uit een lager milieu die ook niets te doen hadden op straat. Zij zijn gelijk gestraft, waarom dan altijd zo spastisch omgaan met allochtone jongeren? Waarom altijd gelijk spreken van discriminatie?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:42

Coby schreef:
Zij zijn gelijk gestraft, waarom dan altijd zo spastisch omgaan met allochtone jongeren? Waarom altijd gelijk spreken van discriminatie?

Oh van mij moet iedere bevolkingsgroep direct gestraft worden. Heb ook niet het idee dat dit niet gebeurt?

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:43

luxx schreef:
Je bent de zoveelste _pauline_, maar ik vind reactie's van deze strekking persoonlijk heel erg dom. Maar écht heel dom.

Ja, ik weet dat ik de zoveelste ben. Ik woon er ook zelf, en heb behoorlijk last van ze. En niet alleen ik! Gelukkig woon ik dan niet in de Korte Akkeren, waar het gebeurde.
Maar wel in Bloemendaal waar het ook stikt van de Marokaanse hangjongeren. En nee, dat is geen pretje.

En ze zijn niet een beetje vervelend, maar echt vervelend. En waarom denk ik dan, zou ik me nog wel normaal gedragen als zij gewoon geld krijgen?
Ik vind dat erg krom. Ze jatten zelf fietsen waar je naast!! staat. Daar verdienen ze ook genoeg aan, laat ze maar eens een opleiding doen en laat ze maar werken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:44

Heino schreef:
Tallie1979 schreef:
Een marokkaanse jongen kan zichzelf ontwikkelen tot een goed mens, als hij wil, op het moment dat hij dat niet doet, kiest hij ervoor om in de cirkel te blijven zitten.

Maar een Marrokaanse jongen heeft ook een heleboel obstakels om dat goede mens te worden:
- Men gaat zich gedragen naar hoe men gestereotypeerd wordt (self fulfilling prophecy)
- Continu verleidingen van andere "poedersuiker" (en groepsdruk kan erg groot zijn)
- Weinig te doen in de buurt --> verveling --> zelf vermaak zoeken
- Normen en waarden die men meekrijgt van de ouders zijn vaak anders dan de standaard Nederlandse normen en waarden (vrouw kent in de Islam een heel andere rol)
- Door discrimatie komt men minder makkelijk aan een baan --> meer verveling en bevestiging gebrek zelfvertrouwen
- Men leert de Islam/Koran verkeerd interpreteren omdat de media dit vaak verkeerd doet (en men dit overneemt)
- Door oa taalachterstand heeft men vaak niet de mogelijkheden die een blanke leeftijdsgenoot wel heeft --> "het wordt toch niets met me"

Nogmaals, dat rechtvaardigt het absoluut niet, maakt het wel begrijpelijk. En die punten aanpakken werkt mijns inziens beter dan alleen maar klagen en niets doen. Je kan zelf op straat ook al een heleboel. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Spreek mensen aan of vervelend gedrag.

Allemaal grootste onzin.. Hier op het werk hebben ze 2 weken terug een marokkaanse dame met hoofddoek aangenomen. Zij heeft gestudeerd en is gewoon iemand die wat van haar leven heeft gemaakt. Paar maanden terug hebben ze een Armeen aangenomen, ook gestudeert, ook heel slim. Hij "won" het van een autochtoon.

Nou zal het ongetwijfeld zo zijn dat niet alle bedrijven zo zijn, maar de hardwerkende, oprechte marokkaan, turk, antiliaan etc zal echt absoluut een kans krijgen. Punt is dat ze zichzelf in een rol houden..

Er is wel meer stereo typering.. Zo hoor ik mensen wel eens zeggen dat surinamers lui zijn.. Ik heb nichtjes die half surinaams zijn en ik kan inderdaad bij 1 van de twee zeggen dat ze zo lui is als het achtereind van een varken :+ Mijn andere nichtje is echter een heel ander verhaal. Die werkt zich 3 slagen in de rondte. Die maakt wat van haar leven en heeft een goede baan. Mijn andere nichtje kreunt steen en been na 2 dagen werken voor een baas en zal er nooit komen. Gewoon omdat ze niet WIL.. Ze wil niet werken, ze wil alleen maar lol maken in haar leven..

En daar zit het probleem, plichtsbesef is gewoon zoek, heeft niks met stereotypering te maken, het is gewoon een persoonlijk iets.. :)

Dus als we alles met de mantel der liefde blijven bedekken, zal er nooit wat veranderen :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:45

Tallie1979 schreef:
Nou zal het ongetwijfeld zo zijn dat niet alle bedrijven zo zijn, maar de hardwerkende, oprechte marokkaan, turk, antiliaan etc zal echt absoluut een kans krijgen. Punt is dat ze zichzelf in een rol houden..

Dit is pas onzin. Er komen regelmatig onderzoeken voorbij fietsen in de media waaruit blijkt dat allochtonen toch echt minder kansen krijgen dat autochtonen.
Ben benieuwd naar de rest van je argumenten tegen mijn uitleg over de obstakels.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:48

Coby schreef:
Marokkaanse jongeren hebben het evenals anders allochtone jongeren vaak niet makkelijk. Maar ik heb nu vaker het idee dat dit vaak als excuus gebruikt wordt. En dat zou niet moeten. Alle jongeren/mensen hebben zich te houden aan de wet. Dus moeten daarvoor bestraft worden. Een poos geleden zijn er bij ons in de buurt jongeren berecht ivm vernieling. Dat waren Nederlandse jongeren waar iedereen schande van sprak. Jongeren uit een lager milieu die ook niets te doen hadden op straat. Zij zijn gelijk gestraft, waarom dan altijd zo spastisch omgaan met allochtone jongeren? Waarom altijd gelijk spreken van discriminatie?

Het gaat hier eigenlijk niet om discriminatie of om schande te spreken van de marokkanen. Wat veel belangrijker is, is dat de gemeente van Gouda vreselijk de mist in is gegaan om deze groep geld te geven in ruil voor het zich koest houden op de feestavond.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:50

er word ook vaak hard geroepen: discriminatie!
maar soms zijn het weleens feiten die genoemd worden.

als er over een groep relschoppende nederlanders word gesproken,waarom is het dan geen discriminatie?

een tijdje terug moesten er op mijn werk helaas een aantal mensen weg,hun contract werd niet verlengd. 3 nederlandse dame en 1 vietnamese dame. en er werd door haar geroepen: discriminatie,maar ze vergat even dat er ook nog 3 andere mensen gedwongen wegmoesten.

ik vind dat er soms te snel discriminatie word geroepen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:51

Heino schreef:
Coby schreef:
Zij zijn gelijk gestraft, waarom dan altijd zo spastisch omgaan met allochtone jongeren? Waarom altijd gelijk spreken van discriminatie?

Oh van mij moet iedere bevolkingsgroep direct gestraft worden. Heb ook niet het idee dat dit niet gebeurt?

Hoe vaak wordt de term discriminatie niet gebruikt in deze gevallen. Vooral door de allochtone jongeren zelf!
Ik heb vaak het idee dat deze groepen positief gediscrimineerd worden, immers bang om een dicriminerende gemeente te zijn. Waarom heeft Gouda zo lang gewacht met maatregelen? Dit was al jaren bekend.

Ollie23, ik schrijf naar mijn idee wel over hetzelfde onderwerp. Deze jongeren zijn niet gestraft, enkel beloond voor dit gedrag. Ik weet niet of Gouda dit ook gedaan had met een groep Nederlandse jongeren?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:53

waarom is positieve discriminatie wel toegestaan?je benadeeld er immers altijd ook een ander mee.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:55

Coby schreef:
Ik weet niet of Gouda dit ook gedaan had met een groep Nederlandse jongeren?

Dat gebeurt toch al? Die jongeren hebben voorzieningen die bij hen passen. Een gemiddelde Marokkaan maak je niet blij met nóg een discotheek of kroeg omdat ze dat van hun geloof niet mogen..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:56

Snoevie schreef:
waarom is positieve discriminatie wel toegestaan?je benadeeld er immers altijd ook een ander mee.

Vind ik ook. Ook de grotere groep bestaat uit allemaal individuen die kansen verdienen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:56

omdat ze dat van hun geloof niet mogen?ik zie regelmatig groepjes jongens zuipen en blowen hier......

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:57

Snoevie schreef:
omdat ze dat van hun geloof niet mogen?ik zie regelmatig groepjes jongens zuipen en blowen hier......

Dat zijn dan geen gelovigen..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:57

dat lijkt me ook niet. en de jongeren die niet gelovig zijn,veroorzaken de 'meeste last' heb ik altijd het idee

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:58

Ik zie toch wel marokanen in de discotheken hier hoor. Eerder de molukkers die geweigerd worden in de stad.

liedje89

Charaz schreef:
Wat een beleid hier in Nederland zeg!! We gooien ze niet in de cel om de boel nu wel rustig te houden nee we geven ze 2250,- om een leuk feestje te organiseren (en dat zal een flink feest geweest zijn voor dat geld).
Echt belachelijk!

Ja want mensen zonder reden opsluiten zonder proces en dat soort onzin druist helemaal niet in tegen de grondwet :Z

Tallie1979

Heino schreef:
Tallie1979 schreef:

Dit is pas onzin. Er komen regelmatig onderzoeken voorbij fietsen in de media waaruit blijkt dat allochtonen toch echt minder kansen krijgen dat autochtonen.
Ben benieuwd naar de rest van je argumenten tegen mijn uitleg over de obstakels.

Ik heb het hier zelf zien gebeuren! :D 2 gestudeerden, een Armeen en een autochtoon, beiden zelfde opleidingen gedaan, maar de Armeen wist zichzelf gewoon beter te verkopen.. Hoezo is het dan onzin dat de Armeen een mindere of betere kans krijgt in het bedrijf hier? Daarom gaf ik al aan dat ik niet weet of het in alle bedrijven zo is, maar in het bedrijf waar ik werk iig wel :P En ik zie niet wat er binnen de deuren van andere bedrijven gebeurt of hoe het gemeten word dat een allochtoon mindere kansen krijgt. Onderbouw jouw uitspraak eens met een wetenschappelijk stuk? :)

Over je overige argumenten.. Tja, als een marokkaan zich aan alle verleidingen toe wil geven is dat makkelijk. Maar het kan wel, uit de groep stappen.. Als je zelf maar genoeg ruggegraat hebt en iets van je leven wilt maken. Ik kan ook bij een gang gaan.. Had ook gekund toen ik 16 was.. Maar heb het niet gedaan omdat ik er voor koos er niet aan toe te geven. Dat kan een marokkaan ook. :D

Verveling in de buurt: Heey, get a job! Heey, go get a hobby! :D

Normen en waarden zijn inderdaad anders, maar als ze zich niet aan de Nederlandse normen en waarden aan willen passen, moeten ze gewoon lekker naar Marokko verhuizen en daar verder broeien op hun normen en waarden! :D

Discriminatie in het werk is niet overal aan de orde, zie verhaal hier boven :)

Islam en koran, een marokkaan kan zich er ook op de juist wijze in verdiepen en zorgen dat hij/zij het wel juist interpeteert, het is makkelijk te roepen, ja maar mijn vrienden zeggen dit, mijn familie zegt dat.. Als je kunt lezen, lees het boek zelf! Ga in de leer bij een goede Imam die het wel begrepen heeft! :D

Taalachterstand is eigenlijk te belachelijk voor woorden.. Meeste marokkanen zijn hier geboren, zijn naar de zelfde scholen gegaan als andere kinderen, op straat word er gewoon Nederlands gesproken, waar halen kinderen die taalachterstand vandaan? Ze zijn notabene zelfs 2 talig opgevoed als je het even goed bekijkt! Ze zouden zelfs een voorsprong moeten hebben :+

Ik ben ook 2 talig opgevoed, ik heb geen taalachterstand _O-

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:01

[quote]Ollie23, ik schrijf naar mijn idee wel over hetzelfde onderwerp. Deze jongeren zijn niet gestraft, enkel beloond voor dit gedrag. Ik weet niet of Gouda dit ook gedaan had met een groep Nederlandse jongeren?[quote]

In beide gevallen had het niet mogen gebeuren. Aan alle kanten wordt er bezuinigd, zowel op landelijk als op gemeentelijk nivo. En als er dan bekend wordt dat er 'stiekem' geld uit gegeven wordt aan een groep marokkanen, ja dan kun je er de donder op zeggen dat er schande van gesproken wordt en dan is het al snel discriminatie.
Laatst bijgewerkt door Ollie23 op 16-02-10 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt