Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_Veronique_ schreef:Ik ben het niet eens met de stelling. Ik ben van mening dat zowel allochtonen als autochtonen zich schuldig maken aan bepaalde dingen. Als een autochtoon iets geflikt geeft en het komt op het nieuws dan is er niks aan de hand maar wanneer een allochtoon iets flikt wordt er meteen de afkomst bij vermeld. Hoe creëer je dan ook vooroordelen? Ik ben van mening dat er bepaalde groepen zich vaker schuldig maken dan andere groepen maar de desbetreffende groep verziekt het voor de anderen met dezelfde afkomst. Ik heb ook vaak zat te mAken gehad met diverse vooroordelen, omdat ik niet 100% Nederlands ben. Men ziet mij weleens aan voor een Turk oid terwijl ik daar absoluut niet bij in de buurt kom maargoed.
Flosje446 schreef:Veroordelen autochtonen elkaar onderling niet veel meer dan allochtonen? Vooral bij Marokkanen is het wij-gevoel heel erg sterk. Zij nemen elkaar in bescherming en zullen niet snel naar buiten toe zeggen dat er veel van hun zich schuldig maken aan strafbare dingen. Ik denk dat als dat wij-gevoel veranderd en het merendeel dat zich gewoon netjes gedraagt, zich gaat afzetten tegen het deel wat zich niet gedraagt, de mentaliteit van 'ach dat zal wel weer een Marokkaan zijn geweest' misschien ook wel veranderd.
_Veronique_ schreef:Als dat zo is..zijn wij (Nederlanders) dan niet de aanstichters? Wij zijn immers begonnen met vooroordelen.
Flosje446 schreef:Avalon_ schreef:Onze leraar maatschappijleer heeft ons de misdaadcijfers eens gegeven en in verhouding geven de harde cijfers weer dat allochtonen veel vaker betrokken zijn bij misdaden. De cijfers moeten ook op internet terug te vinden zijn, voor degene die dit interesseert.
Toch heeft hij ons in diezelfde les ook duidelijk gemaakt dat wij zélf de oorzaak zijn van dit gedrag.
Door het veroordelen en bij elkaar stoppen van allochtonen in de zgn. oude arbeidswijken of asielzoekercentra komen ze veelal in contact met andere allochtonen. Dit zorgt voor weinig integratie, ze worden de taal minder snel machtig -> want waarom Nederlands spreken als mensen uit de buurt jouw moedertaal ook spreken?
Dit geld ook voor hun kinderen, die spelen in de speeltuin met andere buitenlandse kinderen. Door de taal en omgangsachterstand krijgen ze minder kansen, blijft de scholing vaak beneden het ware kunnen van de kinderen en wordt de stap richting de criminaliteit steeds kleiner.
Zo vind ik het wel erg zwart-wit. Allochtonen moeten ook zelf willen integreren en volgens mij ontbreekt het daar ook weleens aan. Daarnaast hebben ze een sterk wij-zij-gevoel, waardoor ze elkaar graag opzoeken en beschermen.
De 2e generatie allochtonen is crimineler dan de 1e generatie allochtonen. Hier kan je nog wel meer info vinden:http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/FA26E32C-250B-4D1D-B3B9-35085B6C48BC/0/2005verdachtvancriminaliteit.pdf
Snoevie schreef:wie bedoel je met 'we' ?
en ik vind het jammer dat er niet wat meer word gespeeld op de eigen verantwoordelijkheid van de mensen
het is altijd de schuld van een ander.
en moeilijk gemaakt?hier worden vrouwen die naar een betaalde cursus nederlands willen gereden met een taxi omdat die geen vervoer hebben.
een vriendin van mijn zusje is nederlandse en heeft problemen met lezen en schrijven.
zij moet maar zelf uitzoeken hoe ze naar haar cursus komt die ze ook nog zelf betaald.
eppie38 schreef:Als je alleen de slechte dingen voorgekauwd wordt krijg je er van zelf een hekel aan, daar hoef je niet eens Wilders voor te heten.
Als de pers op een andere manier zou bericht geven zou er meschien ook minder vooroordeel zijn.
Snoevie schreef:wie bedoel je met 'we' ?
en ik vind het jammer dat er niet wat meer word gespeeld op de eigen verantwoordelijkheid van de mensen
het is altijd de schuld van een ander.
en moeilijk gemaakt?hier worden vrouwen die naar een betaalde cursus nederlands willen gereden met een taxi omdat die geen vervoer hebben.
een vriendin van mijn zusje is nederlandse en heeft problemen met lezen en schrijven.
zij moet maar zelf uitzoeken hoe ze naar haar cursus komt die ze ook nog zelf betaald.
snissje schreef:Ik weet niet of het hier goed staat.
Het is niet echt een stelling maar wist niet hoe ik het anders moest noemen.
Jullie kennen misschien dit voorbeeld wel.
Er is weer bij huizen ingebroken. Een juwelier berooft.
En toevallig is dat een allochtoon.
Je hebt het erover met je vrienden-vriendinnen. En vaak hoor je dan; het zal is een keer niet zo zijn, het zijn altijd dezelfde altijd maar die marrokanen en turken.
Dus mijn vraag is zijn jullie het daar mee eens?
Ik ben het hier echt niet mee eens!