Stelling over allochtonen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:33

Misschien heeft het er ook mee te maken met welk deel van een bevolkingsgroep zijn heil in land als Nederland zoekt.
Zijn dit jongens die in eigen land de zaakjes perfect voor elkaar hebben, geliefd zijn en een goede baan hebben?
Als het gedeelte wat hier heen komt in het thuisland al net buiten de boot valt kom je automatisch op een hoger percentage in Nederland wat ook buiten de boot valt.
(dan heb ik het natuurlijk over de probleemgevallen die er zijn en ook niet over politieke vluchtelingen etc.etc.)
Dat er veel prima, slimme, aardige, behulpzame en goeie zijn staat natuurlijk buiten kijf.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:37

_Veronique_ schreef:
Ik ben het niet eens met de stelling. Ik ben van mening dat zowel allochtonen als autochtonen zich schuldig maken aan bepaalde dingen. Als een autochtoon iets geflikt geeft en het komt op het nieuws dan is er niks aan de hand maar wanneer een allochtoon iets flikt wordt er meteen de afkomst bij vermeld. Hoe creëer je dan ook vooroordelen? Ik ben van mening dat er bepaalde groepen zich vaker schuldig maken dan andere groepen maar de desbetreffende groep verziekt het voor de anderen met dezelfde afkomst. Ik heb ook vaak zat te mAken gehad met diverse vooroordelen, omdat ik niet 100% Nederlands ben. Men ziet mij weleens aan voor een Turk oid terwijl ik daar absoluut niet bij in de buurt kom maargoed.

Veroordelen autochtonen elkaar onderling niet veel meer dan allochtonen? Vooral bij Marokkanen is het wij-gevoel heel erg sterk. Zij nemen elkaar in bescherming en zullen niet snel naar buiten toe zeggen dat er veel van hun zich schuldig maken aan strafbare dingen. Ik denk dat als dat wij-gevoel veranderd en het merendeel dat zich gewoon netjes gedraagt, zich gaat afzetten tegen het deel wat zich niet gedraagt, de mentaliteit van 'ach dat zal wel weer een Marokkaan zijn geweest' misschien ook wel veranderd.

Squawk

Re: stelling over allochtone.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:47

Flosje.. Wat jij zegt bedoel ik nou. Mensen zien alleen de "foute" mensen die tot de bevolkingsgroep behoren. De groep waar jij het over hebt beslaat slechts een klein gedeelte van de bevolkingsgroep. Mensen focussen zich alleen op dat kleine gedeelte.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 18:52

Flosje446 schreef:
Veroordelen autochtonen elkaar onderling niet veel meer dan allochtonen? Vooral bij Marokkanen is het wij-gevoel heel erg sterk. Zij nemen elkaar in bescherming en zullen niet snel naar buiten toe zeggen dat er veel van hun zich schuldig maken aan strafbare dingen. Ik denk dat als dat wij-gevoel veranderd en het merendeel dat zich gewoon netjes gedraagt, zich gaat afzetten tegen het deel wat zich niet gedraagt, de mentaliteit van 'ach dat zal wel weer een Marokkaan zijn geweest' misschien ook wel veranderd.

Helemaal mee eens. :j

Als je kijkt naar het geval met die tasjesdief die werd doodgereden door de eigenaresse van het tasje -> daar werd een stille toch voor gehouden, terwijl die gast al zoveel op z'n kerfstok had staan (overval! ook) Nou, das imo toch ziek?!
Kom op zeg! Die vrouw was er niet op uit om hem te doden, maar wou der tas terug! Belachelijk hoe zij is behandeld!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:14

Als dat zo is..zijn wij (Nederlanders) dan niet de aanstichters? Wij zijn immers begonnen met vooroordelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:34

Zijn wij de aanstichters van hun gedrag bedoel je?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:47

_Veronique_ schreef:
Als dat zo is..zijn wij (Nederlanders) dan niet de aanstichters? Wij zijn immers begonnen met vooroordelen.

ja dat is net zoiets als zeggen: ja die jongens die een scooter hebben gestolen en toen iemand hebben aan gereden werden opgejaagd door de politie.. dus de politie is de schuldige :')

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:56

Flosje446 schreef:
Avalon_ schreef:
Onze leraar maatschappijleer heeft ons de misdaadcijfers eens gegeven en in verhouding geven de harde cijfers weer dat allochtonen veel vaker betrokken zijn bij misdaden. De cijfers moeten ook op internet terug te vinden zijn, voor degene die dit interesseert.

Toch heeft hij ons in diezelfde les ook duidelijk gemaakt dat wij zélf de oorzaak zijn van dit gedrag.
Door het veroordelen en bij elkaar stoppen van allochtonen in de zgn. oude arbeidswijken of asielzoekercentra komen ze veelal in contact met andere allochtonen. Dit zorgt voor weinig integratie, ze worden de taal minder snel machtig -> want waarom Nederlands spreken als mensen uit de buurt jouw moedertaal ook spreken?
Dit geld ook voor hun kinderen, die spelen in de speeltuin met andere buitenlandse kinderen. Door de taal en omgangsachterstand krijgen ze minder kansen, blijft de scholing vaak beneden het ware kunnen van de kinderen en wordt de stap richting de criminaliteit steeds kleiner.

Zo vind ik het wel erg zwart-wit. Allochtonen moeten ook zelf willen integreren en volgens mij ontbreekt het daar ook weleens aan. Daarnaast hebben ze een sterk wij-zij-gevoel, waardoor ze elkaar graag opzoeken en beschermen.

De 2e generatie allochtonen is crimineler dan de 1e generatie allochtonen. Hier kan je nog wel meer info vinden:http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/FA26E32C-250B-4D1D-B3B9-35085B6C48BC/0/2005verdachtvancriminaliteit.pdf

Ja hoor, dat ben ik ook echt met je eens. Maar je kunt niet alles op die mensen schuiven, er zijn hardwerkende mensen die zich zeker uit de barre situatie kunnen vechten.
Maar niet iedereen heeft die grote vechtlust en de wil om dat te gaan doen, wij zouden het gewoon een stuk makkelijker kunnen maken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:03

natuurlijk de overheid moet het ze maar zo makkelijk mogelijk maken..........

zo werkt het niet volgens mij!

het is terecht dat je gelijk behandeld wil worden,maar als iets in iemands voordeel is,dan hoor ik niemand klagen!

nu is het net alsof allochtonen zelf niets kunnen doen aan hun situatie

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:07

Ik ben geen expert op dat gebied, maar we maken het allochtonen wel erg moeilijk om hun eigen situatie te verbeteren.

Dit topic gaat over dat het vaker allochtonen dat autochtonen zijn die een misdaad begaan. Ik speel hier op in met een oorzaak die het probleem wbt. misdaad zou kunnen oplossen. (Al hangt dat natuurlijk ook van meerdere dingen af, waaronder de eigen wil en initiatief.)

Maar het lijkt mij dat je kunt wachten tot sint juttemus tot ze zelf eens initiatief gaan tonen of een poging doen om tot een oplossing te komen. Want uiteindelijk horen ze evengoed bij onze samenleving en hebben we allemaal te lijden onder de dingen die misgaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:09

wie bedoel je met 'we' ?

en ik vind het jammer dat er niet wat meer word gespeeld op de eigen verantwoordelijkheid van de mensen

het is altijd de schuld van een ander.

en moeilijk gemaakt?hier worden vrouwen die naar een betaalde cursus nederlands willen gereden met een taxi omdat die geen vervoer hebben.
een vriendin van mijn zusje is nederlandse en heeft problemen met lezen en schrijven.
zij moet maar zelf uitzoeken hoe ze naar haar cursus komt die ze ook nog zelf betaald.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:13

Snoevie schreef:
wie bedoel je met 'we' ?

en ik vind het jammer dat er niet wat meer word gespeeld op de eigen verantwoordelijkheid van de mensen

en moeilijk gemaakt?hier worden vrouwen die naar een betaalde cursus nederlands willen gereden met een taxi omdat die geen vervoer hebben.
een vriendin van mijn zusje is nederlandse en heeft problemen met lezen en schrijven.
zij moet maar zelf uitzoeken hoe ze naar haar cursus komt die ze ook nog zelf betaald.

idd belachelijk ja
en wat dacht je van dat uitje naar de peperdure efteling in het kaber van integratie..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:16

efteling?heb ik wat gemist?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:21

Kijk daar heb je ook best een punt. Ik vind het ook een goed streven dat mensen eens meer hun eigen broek omhoog moeten houden.

Waarom denk je dat ze met de taxi naar zo'n cursus gaan? Omdat wíj als Nederlanders dit zo belangrijk vinden, tenminste de politiek probeerd de mening van ons na te leven en hier regelingen naar te treffen.
In mijn ogen kun je die mensen nog naar zoveel taalcursussen sturen, ik kan ook duits leren op school maar dat betekend nog niet dat ik de taal machtig ben. Zet mij middenin Duitsland voor 2 maanden en ik leer een stuk meer omdat ik wel zal moeten wil ik mezelf redden.
Zelfde geld voor allochtonen, wanneer ze bij wijze van spreken een kopje suiker moeten lenen zullen ze in een Nederlandse wijk
Nederlands moeten spreken. Ook leven ze tussen mensen die leven zoals wij Nederlanders gebruikelijk vinden. Het contact maken is een stuk makkelijker, want zoals eerder genoemd hebben ze sterk het wij-zij gevoel. Zet ze in een wijk bij elkaar en het is helemaal het wij-zij gevoel. Het is echt niet alleen onwil, ik denk gewoon dat de regering de verkeerde snaar raakt met zulke cursussen die jij noemt..

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:23

Als je alleen de slechte dingen voorgekauwd wordt krijg je er van zelf een hekel aan, daar hoef je niet eens Wilders voor te heten.
Als de pers op een andere manier zou bericht geven zou er meschien ook minder vooroordeel zijn.
neem als voorbeeld de films in Amerika, hoezo propaganda, toen ik nog jong was waren het de slechte Russen, toen de slechte Vietnamezen en nu is Amerika in oorlog met de Islam, er komt niet een film voorbij zonder het vrijheidsbeeld of de vlag en die stoute moslims en die zo vreselijk amerikaanse held die zijn leven geeft voor de hele natie.
Het is maar wat we willen zien en geloven en helaas zijn er maar weinig mensen die echt voor zichzelf denken (lees niet beinvloed worden)
Hoe zit het dan met de mensen die het wel goed doen?
O ja daar hoor je nooit iets over toch?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:31

niet helemaal mee eens, maar als er een misdrijf is gepleegd zijn er toch opvallend vaak getinte mensen mee betrokken. dat is erg jammer, want de meeste buitenlanders zijn echt prima mensen. als ze hier zo graag willen wonen, moeten ze zich gewoon aan de regels houden en zich aan onze cultuur aanpassen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:37

over de mensen die goeddoen hoor je ook genoeg.
alleen mensen horen vaak wat ze 'willen horen' en dan vliegen de discussies met discriminatie over tafel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:02

eppie38 schreef:
Als je alleen de slechte dingen voorgekauwd wordt krijg je er van zelf een hekel aan, daar hoef je niet eens Wilders voor te heten.
Als de pers op een andere manier zou bericht geven zou er meschien ook minder vooroordeel zijn.

Ik denk niet dat dit nu nog het geval is.
De cijfers liegen er niet om en ook niet de ervaringen die mensen hebben....
Sorry hoor maar mijn mening komt door eigen ervaringen, ik snap niet dat overal een schuldige (buiten de echte schuldige) om moet worden gezocht!

Bij de chinezen zijn is er ook een groep maffia, maar gelukkig hebben de meeste Nederlandse mensen daar geen last van.. zou dit wel het geval zijn, zouden zij ook slecht in het nieuws staan :j

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:47

Snoevie schreef:
wie bedoel je met 'we' ?

Dat is niet waar snoevie, voor nederlandse analfabeten (of die hulp nodig hebben) worden die cursussen net zo goed vergoed. Ik geef zelf bijles aan iemand die die cursus doet, en die krijg dat netjes vergoed.
Op die cursus zitten trouwens mensen van verschillende nationaliteiten, en ook mensen die hulp nodig hebben met het nederlands lezen en schrijven.

Snoevie

Re: Stelling over allochtonen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 07:55

hoe kan jij zeggen dat dat niet waar is?want ik heb die ervaring wel van haar zelf gehoord.
en waarom worden er mensen met een taxi heengereden terwijl zij het zelf moet regelen?

men wil toch zo graag dat iedereen gelijkwaardig is,behandel dan ieder ook gelijk.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 10:05

Toch wel komisch je hoort allochtonen vaak over discriminatie, maar ik hoor ze nou nooit eens over de positieve discriminatie.
Dus dat een allochtoon boven een autochtoon gekozen word omdat er nou eenmaal een bepaald percentage allochtoon in die bedrijfstak moet werken.. terwijl de autochtoon er eigenlijk beter voor opgeleid is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:50

maar dat is dan niet erg,want dan is het positieve discriminatie :S

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:00

Ik had zelf een hele goede vriendin die van marokkaanse afkomst was, geen problemen mee. Echter was het wel zo dat ik in een buurt heb gewoond waar zeg maar meer dan de helft buitenlands was, hier was zeer veel criminaliteit. Ik ben verhuisd naar een buurt waar bijna iedereen nederlands is en/of goed ingeburgerd en hier heb ik nog nooit iets meegemaakt. Dit geeft mij wel vooroordelen ja, vooroordelen of feiten omdat ik dit zelf meemaakte? Ook is het toch echt belachelijk dat in Gouda de marokkaanse jongeren geld kregen om een feestje te vieren zodat zij de rust niet zouden verstoren? Nee dit vind ik echt een teken dat nederland er bang voor is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 19:15

snissje schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat.

Het is niet echt een stelling maar wist niet hoe ik het anders moest noemen.

Jullie kennen misschien dit voorbeeld wel.
Er is weer bij huizen ingebroken. Een juwelier berooft.
En toevallig is dat een allochtoon.
Je hebt het erover met je vrienden-vriendinnen. En vaak hoor je dan; het zal is een keer niet zo zijn, het zijn altijd dezelfde altijd maar die marrokanen en turken.
Dus mijn vraag is zijn jullie het daar mee eens?
Ik ben het hier echt niet mee eens!

Ik ben het hier een heel hoop gevallen wel mee eens. En hoe kan het ook anders. Ik woon in een dorp, nabij een stad. Zowel in de omliggende dorpen als in de stad wordt heel veel vandalisme gepleegd. En verder natuurlijk criminele activiteiten als inbraak enz. En ik ken een heel hoop jeugd hier, en het lijkt inderdaad zo te zijn dat het altijd weer die Irakees/Marrokaan/Molukker/Turk of what ever is. En ik heb er dan ook niks mee. Ook onderling is het altijd gezeur. En daarbij verpesten ze een hoop voor de allochtonen die wel trachten normaal volgens de wetgeving te leven. Ook van mijn scholen -gewoon gemengde- zijn de grootste onruststokers altijd de GROEPJES buitenlanders.

Dit wil niet zeggen dat ik een hekel heb aan buitenlanders, maar ik heb er ook niet veel mee en ben ook wantrouwig naar hun toe. Dessalniettemin heb ik gewoon een Irakeze vriendin en enkele Turkse vrienden. En een hoop Portugezen, maar daar hoor ik dan ook weer nooit rare dingen van.. :P