stervenshulp aan ouderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:42

Citaat:
ik heb inderdaad mensen in mijn bestand die ik graag hun rustpunt geef.......... kost mij geld weet ik want ik kan ze nog jaren in zorg hebben ........... maar mijn humanitaire kant zegt laat gaan..............

Dat snap ik best, ben jij dan ook degene die ze afspuit, om het maar plat te zeggen of doet een ander dat.

Het gaat me niet om de euthenasie ansich, maar om degene die de euthenasie moet uitvoeren. Vooral als men kan aangeven bij volle verstand en gezond van lijf en leden, dat men er geen zin meer in heeft. Dat lijkt me voor een ander mens die degene moet euthenaseren mentaal ondoenlijk op een gegeven moment.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:43

Ik ben helemaal voor , al zie ik inderdaad wel in dat het voor artsen moeilijk zou kunnen worden ..
Mijn oma heeft euthanasie kunnen plegen, en ik ben blij dat ze deze keuze al gehad mocht hebben, en dat wij geen enge pilletjes via zwartemarktplaats.nl hebben hoeven te regelen .

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:44

daarom zeg ik......... als iemand die om wat voor een reden dan ook niet verder wil leven............ geef die dan de mogelijkheid om in het bijzijn van, onder toezicht van en in alle liefde omringd van ,,,,,, afscheid te nemen van het leven wanneer het diegene uitkomt

Sabinee__

Re: stervenshulp aan ouderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:46

Het enige probleem is, wie gaat jou en op welke manier jouw je leven ontnemen ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:47

Mindim schreef:
Omdat je zegt dat je het net zo kunt doen als met abortus en het weghalen van de baarmoeder. Jij maakt de vergelijking, ik niet.

Maar goed: het verwijderen van een baarmoeder, gaat een vrouw niet dood aan. Aborteren is ook omstreden, maar wordt toegepast op een foetus, die nog niet levensvatbaar is. Een volwassen mens die tegen je zegt: ik wil niet meer: euthaniseren lijkt me voor een arts mentaal iets heel anders en veel zwaarder. Ik vind het heel verschillende dingen.

Ja, het beleid. Dat ze dus mogen weigeren.
Ayasha schreef:
Waarom mogen mensen niet op een waardige manier uit het leven stappen? Omdat de huidige tendens is dat je maar moet blij zijn met het leven?

Dat ze het dan zo maken dat een arts mag doorverwijzen naar een andere arts indien ie er zelf niet aan wil meewerken, doen ze nu met abortus enz toch ook?

Ayasha schreef:
Lezen is inderdaad een vak. Ik zeg nl dat ze het kunnen doen zoals met abortus of bv het uithalen van de volledige baarmoeder als deze nog gezond is.
Hebben ze gewetensbezwaren dan moeten ze je doorverwijzen.

Als jij zegt dat het huidige beleid goed is, dan vind je niet dat mensen waardig mogen sterven als ze dat willen want het huidige beleid laat dat niet toe.

Lezen is een vak. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:52

Sabinee__ schreef:
Het enige probleem is, wie gaat jou en op welke manier jouw je leven ontnemen ?

mag ik toch zelf doen :) ik zou dat pilletje zo innemen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:55

KiWiKo schreef:
daarom zeg ik......... als iemand die om wat voor een reden dan ook niet verder wil leven............ geef die dan de mogelijkheid om in het bijzijn van, onder toezicht van en in alle liefde omringd van ,,,,,, afscheid te nemen van het leven wanneer het diegene uitkomt

Prima als iemand dat wil en ik snap het in bepaalde situaties. Mijn oma is dood gegaan met een zwart been, die heeft geleden, dat wil je niet weten, maar euthenasie nope.
Mijn opa heeft 4 jaar aan darmkanker geleden, hij ging dood toen het er van boven weer uitkwam, wat zou euthenasie voor hem een verlossing zijn geweest.
Mijn andere opa heeft 10 jaar dement in een tehuis gezeten, arme man was vergroeid en zo niet meer opa en geen vrolijk dementerende.
Mijn beste vriendin heeft zich door haar hoofd geschoten.
Mijn neef heeft een fijne chemische substantie tot zich genomen.

Ja, euthenasie was in deze situaties zeer gewenst, ik ben dus zeker niet tegen.
Mijn zus heeft een zelfmoordpoging ondernomen, maar is er godzijdank goed afgekomen en nu is ze zo happy.

Aan je leven een einde maken prima, maar wel met een reden als je wilt dat een ander je uit je lijden verlost. Of dat nu een geestelijke of lichamelijke beperking is. En met gesprekken en toetsingen, niet allen zijn standvastig.

Degene die de daad moet uitvoeren daar heb ik het over en daar schijn je de hele tijd over heen te lezen, want over die mensen hoor ik niets. Hoe gaat het voor die mensen zijn, dat zal niet gemakkelijk zijn, maar daar hoor je hier niemand over.
Ook een pilletje voorschrijven en daarna de rouwadvertentie kan tot gewetenswroeging lijden hoor, en weer gaat het over jou. Tuurlijk slik je dat als je dood wilt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:56

Dan verwijzen ze door. Mag nu ook al als ze gewetensbezwaren hebben. Ik zie het probleem niet. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:58

Citaat:
Lezen is een vak.

Ik lees prima en jij bent nogal luchtig en naief hierover vind ik ;)
Jij ziet nergens het probleem van denk ik wel eens. Je hebt dit al vaak aan de hand gehad, euthenasie bij mensen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-10 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:59

nee als je weet waar je voor staat en je weet dat het goed is zo heb je geen wroeging....... net zoals de dierenarts dat niet heeft

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:59

Ayasha schreef:
Mindim schreef:
Omdat je zegt dat je het net zo kunt doen als met abortus en het weghalen van de baarmoeder. Jij maakt de vergelijking, ik niet.

Maar goed: het verwijderen van een baarmoeder, gaat een vrouw niet dood aan. Aborteren is ook omstreden, maar wordt toegepast op een foetus, die nog niet levensvatbaar is. Een volwassen mens die tegen je zegt: ik wil niet meer: euthaniseren lijkt me voor een arts mentaal iets heel anders en veel zwaarder. Ik vind het heel verschillende dingen.

Ja, het beleid. Dat ze dus mogen weigeren.
Ayasha schreef:
Waarom mogen mensen niet op een waardige manier uit het leven stappen? Omdat de huidige tendens is dat je maar moet blij zijn met het leven?

Dat ze het dan zo maken dat een arts mag doorverwijzen naar een andere arts indien ie er zelf niet aan wil meewerken, doen ze nu met abortus enz toch ook?

Ayasha schreef:
Lezen is inderdaad een vak. Ik zeg nl dat ze het kunnen doen zoals met abortus of bv het uithalen van de volledige baarmoeder als deze nog gezond is.
Hebben ze gewetensbezwaren dan moeten ze je doorverwijzen.

Als jij zegt dat het huidige beleid goed is, dan vind je niet dat mensen waardig mogen sterven als ze dat willen want het huidige beleid laat dat niet toe.

Lezen is een vak. :)

De strekking van het verhaal achter dit woordspelletje is dat het voor een arts psychisch ontzettend belastend is om een einde te maken aan iemands leven. Een arts die gewetensbezwaren heeft moet dan de client maar doorschuiven naar een collega waarvan hij/zij weet dat die er misschien wel aan mee wil werken maar daarmee ook psychisch zwaar onder druk komt te staan?

Wat betreft de leeftijdsgrens, iemand van 20 bijvoorbeeld die het niet meer ziet zitten kan daar een aantal jaren later heel anders over denken want iemand van 20 maakt nog zo'n ontwikkeling door op de weg naar volwassenheid. Ik vind wel dat zulke personen tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Die hebben letterlijk nog een heel leven voor zich.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:01

Maikeltje schreef:
Wat betreft de leeftijdsgrens, iemand van 20 bijvoorbeeld die het niet meer ziet zitten kan daar een aantal jaren later heel anders over denken want iemand van 20 maakt nog zo'n ontwikkeling door op de weg naar volwassenheid. Ik vind wel dat zulke personen tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Die hebben letterlijk nog een heel leven voor zich.

Precies. Ik zie mezelf al aan het bed van mijn dochter staan, waardig afscheid te nemen, omdat ze er geen zin meer in heeft.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:02

Only_Hellen schreef:
Maikeltje schreef:

Precies. Ik zie mezelf al aan het bed van mijn dochter staan, waardig afscheid te nemen, omdat ze er geen zin meer in heeft.

Precies wat ik dacht!

Anoniem

Gaan we weer, ik ga mijn man met mijn paard vergelijken.

Wroeging is idd het verkeerde woord, maar last er van zal hij vast krijgen. Maar dat maakt schijnbaar niet uit, dan schuiven we het door naar de volgende die het probleem mag oplossen.

Maar goed, tegen de luchtigheid en vergelijking met vee, kan ik niet op.

Ayasha
Blogger

maikeltje: geen woordspelletje, ik vind het enkel niet leuk als mensen me woorden in de mond leggen ;)

Waarom zouden ze dat niet doen?
Iemand die er geen bewetensbezwaren tegen heeft kan helpen. Lijkt me dat vrijwel alle medische beslissingen gepaard gaan met zware psychische druk, als ze er niet mee om kunnen moeten ze geen dokter worden.

Mindim: Neen, helaas niet, al heb ik er wel zien sterven waarvan ik de hele kl*te wet heb vervloekt dat ze het niet konden doen...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:04

Het maakt volgens mij geen drol uit hoe oud degene is waar je bij aan het bed staat, het blijft een diep tragisch en emotioneel heel ingrijpend gebeuren, zowel voor de persoon die gaat sterven, de nabestaanden als de arts.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:05

waarom moeten we en dier wel uit zijn lijden verlossen en waarom mogen we het bij mensen niet>

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:06

Waarom blijf jij mensen met dieren vergelijken? Je vergelijkt je kind toch niet met je hond of mis ik nou iets?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:06

KiWiKo schreef:
waarom moeten we en dier wel uit zijn lijden verlossen en waarom mogen we het bij mensen niet>

Omdat mensen zoveel beter en fantastischer zijn en je ze vooral moet dwingen te blijven leven ook al willen ze echt echt echt niet meer.

Ik wilde dat ik als paard geboren was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:07

Citaat:
Waarom zouden ze dat niet doen?
Iemand die er geen bewetensbezwaren tegen heeft kan helpen. Lijkt me dat vrijwel alle medische beslissingen gepaard gaan met zware psychische druk, als ze er niet mee om kunnen moeten ze geen dokter worden.

_O-

Dokters leren genezen en daar komt inderdaad psychische druk bij kijken. Maar vaak gaat die gepaard met een goed resultaat en loopt de patient weer fijn rond.
Men euthaniseert niet standaard patienten en dat is imo een heel ander soort psychische druk. En als ze met die druk niet om kunnen gaan, moeten ze maar geen dokter worden? Mensen zonder gewetensbezwaren kom je denk ik vrij weinig tegen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:08

Phara volgens mij bestaat er geen arts zonder die dit zonder gewetensbezwaren uit zal kunnen voeren. Een arts is opgeleid om mensen beter te maken en dat lukt helaas niet altijd. Maar een arts is niet opgeleid om iemand af te spuiten.

Anoniem

Ayasha schreef:
KiWiKo schreef:

Omdat mensen zoveel beter en fantastischer zijn en je ze vooral moet dwingen te blijven leven ook al willen ze echt echt echt niet meer.

Ik wilde dat ik als paard geboren was.

Meid, lees eens, niemand van ons is tegen euthenasie :roll:

Ayasha
Blogger

Dokters leren ook dat de dood er bij hoort. Niet iedereen loopt terug het ziekenhuis uit en euthanasie gebeurt op dit moment ook al, al moet er nu dusdanig lange tijd over gaan dat de persoon die het aan vraagt al gestorven kan zijn tegen de tijd dat er toestemming is.

Ik denk dat dokters beter met dood en laten gaan om kunnen dan heel bokt bij elkaar.

En lees zelf verdorie, ik zeg nergens dat iemand er wel tegen is. Stop met me verwijten te maken als je het zelf duidelijk niet beter kan.

Oh en nog een tip, spreek voor jezelf. Dan heb je waarschijnlijk werk genoeg. Ik kan er niet tegen als mensen voor alle andere gaan spreken.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:11

Heb je er zelf ervaring mee Ayasha? Een verzoek tot euthanasie kan binnen een paar dagen ingewilligd worden hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:11

Betteke schreef:
Waarom blijf jij mensen met dieren vergelijken? Je vergelijkt je kind toch niet met je hond of mis ik nou iets?

Als mijn kind een ondragelijk leven zou krijgen ........... nu....... dan trek ik nu de stekker eruit...... desnoods moet ik ervoor naar de gevangenis