Moeten we hongerende kinderen helpen... Of juist niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 18:15

Fitch schreef:
Breghje schreef:
We pompen al jaaaren geld in dat continent

Het zal ons nooit lukken om terug te geven wat we geplunderd, geroofd en gepikt hebben hoor. :roll:

Heeft het dan uberhaupt nog zin om daar wat te doen... :z

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:16

KiWiKo schreef:
de huidige generatie heeft alleen maar profijt van hetgeen onze voorouders 300 jaar geleden hebben gedaan.......

Ik heb zo een bepaald vermoeden dat jij enkel de moeite genomen hebt om één zin te lezen en de hele lap daarboven niet. Lekker simpel dan. Ik ga geen moeite doen om hierop te reageren, dan moet je de rest ook maar even lezen. :Z
Laatst bijgewerkt door Fitch op 10-02-10 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:17

MarcoBorsato schreef:
Heeft het dan uberhaupt nog zin om daar wat te doen... :z

Weet ik niet. Oordeel ik ook niet over. Maar gezien mijn argument lijkt 't me niet correct om Afrika af te schilderen als 'dat continent met die passieve mensen die nooit naar morgen kijken en allemaal aids krijgen' zoals het in dit topic wel gebeurt! Oftewel: voor elk probleem van Afrika is een duidelijke historische oorzaak te vinden!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:34

Fitch schreef:
Breghje schreef:
We pompen al jaaaren geld in dat continent

Het zal ons nooit lukken om terug te geven wat we geplunderd, geroofd en gepikt hebben hoor. :roll:

Nee, één zin uit een stuk tekst halen, waarin ik uitleg dat ik het een ingewikkelde materie vindt, dat heeft zin....

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:54

Het is een moeilijke keuze...
Mijn idee is dat geld geven geen enkele zin heeft.
Het komt of in de verkeerde handen of wordt niet ingezet waar het nodig is.

Een aantal jaar geleden werkte ik inhouse in een fabriek waar ik het reilen en zeilen van de uitzendkrachten regelde welke veelal van buitenlandse afkomst waren.
Op een gegeven moment raakte ik in gesprek met een paar uitzenkrachten van afrikaanse afkomst (als ik het goed heb 2 ghanezen en 2 somaliers...is alweer een tijdje geleden) en zij vertelden me iets wat me eigenlijk best verbaasde; zij zeiden dat het beter was als ze kolonien van Europese landen geweest waren gebleven,alles was beter geregeld,er was een scherper beleidt,hun landen van herkomst waren rijker,ze hadden werk en de economische zaken werden beter geregeld.
Om het in hun woorden te zeggen " blanken kunnen beter met geld omgaan ".
Of het echt beter zou zijn als ze een kolonie waren gebleven laat ik in het midden,wellicht hebben de voormalige europese landen ze zonder enige economische kennis achter gelaten wellicht willen ze het niet kunnen...ik weet het niet.

maar ik ben het absoluut met KiwiKo eens dat ze meer van dag tot dag leven.
Als ze geen zin hadden om te werken en ze hadden nog wat geld over dan kwamen ze niet, was er geld nodig dan stonden ze voor mijn kantoor.
De hele levenswijze en standaard is daar anders.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:58

Misschien moeten een aantal mensen hier de serie boeken van de blanke masai eens gaan lezen, mijn ogen gingen open van wat ik daar las. En het is autobiografisch als je echt wilt weten hoe het daar gaat zonder er te gaan wonen, misschien een mooie tip.
als mensen trouwens roepen dat welvaart de oplossing is om geboortebeperking te creeeren dan vraag ik me serieus af hoe het kan dat veel allochtonen gezinnen in Nederland bestaan uit gezinnen met 8 kinderen en nee dat zijn echt niet allemaal arme mensen. Blijkbaar werkt het voor de westerse bevolking en voor de rest blijkbaar niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 22:01

sonjim schreef:
Misschien moeten een aantal mensen hier de serie boeken van de blanke masai eens gaan lezen, mijn ogen gingen open van wat ik daar las. En het is autobiografisch als je echt wilt weten hoe het daar gaat zonder er te gaan wonen, misschien een mooie tip.
als mensen trouwens roepen dat welvaart de oplossing is om geboortebeperking te creeeren dan vraag ik me serieus af hoe het kan dat veel allochtonen gezinnen in Nederland bestaan uit gezinnen met 8 kinderen en nee dat zijn echt niet allemaal arme mensen. Blijkbaar werkt het voor de westerse bevolking en voor de rest blijkbaar niet.

Is daar ook een film over gemaakt? Over een Duitse vrouw die daar verliefd wordt en blijft?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:04

KiWiKo schreef:
klein voorbeeld, als ik mijn van niet Nederlandse zzpers heb uitbetaald, dan werken ze drie weken niet........ totdat het water weer hun aan de lippen staat, dan gaan ze morgen werken en willen het wel vandaag betaald hebben........

Da's idd een feit.
De meeste mensen in die arme landen zoeken geen vaste job en WILLEN geen vaste job.
Mijn stiefvader heeft nog in Sri Lanka gewerkt, daar kreeg hij iedere dag ander personeel dat na de arbeid direct werd uitbetaald. De meesten zag je dan een dag of drie niet meer, en vanaf dat ze geld nodig hadden, stonden ze opnieuw in de rij voor te werken.

Is gewoon hun denkwijze.

Die film noemt trouwens The White Masai.
Prachtige film vind ik!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 22:07

Ik vond de film niet zo eigenlijk, maar ik heb m ook al jaren geleden gezien. Ik kan niet echt zeggen dat die film positief is over de Afrikanen.

Het boek of de boeken zal ik, als ik weer in NL ben, eens opzoeken. Thanks

sonjim

Re: Moeten we hongerende kinderen helpen... Of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:46

Boek is ook niet positief erover (inderdaad duitse vrouw), en dat opende mijn ogen terwijl ik altijd vond dat je arme mensen moest helpen. Helpen prima maar dan wel in nature of door scholing of microkredieten. De basisschool hier helpt bijvoorbeeld een school in suriname door daar geld heen te brengen en ter plekke samen met de school spullen te kopen voor de kinderen zodat ze kunnen leren. er blijft geen geld aan de strijkstok en er wordt daadwerkelijk iets mee gedaan voor de toekomst van het land.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 12:21

whisperramse schreef:
KiWiKo schreef:
klein voorbeeld, als ik mijn van niet Nederlandse zzpers heb uitbetaald, dan werken ze drie weken niet........ totdat het water weer hun aan de lippen staat, dan gaan ze morgen werken en willen het wel vandaag betaald hebben........

Da's idd een feit.
De meeste mensen in die arme landen zoeken geen vaste job en WILLEN geen vaste job.
Mijn stiefvader heeft nog in Sri Lanka gewerkt, daar kreeg hij iedere dag ander personeel dat na de arbeid direct werd uitbetaald. De meesten zag je dan een dag of drie niet meer, en vanaf dat ze geld nodig hadden, stonden ze opnieuw in de rij voor te werken.

Dat is wel erg slechte denkwijze! :( Als het echt zo is, dan snap ik wel waarom ze al eeuwen arm zijn, juist door hun denkwijze. Je moet juist investeren in je toekomst en dat is ergens een goede en vaste job scoren en altijd je best doen. En natuurlijk condooms gebruiken. Dat zou ook al enorm schelen met de geboortes en ziektes zoals hiv/aids.

Ik ben wel mee eens met sommige bokkers. De rijke landen moeten meer investeren in het onderwijs in Afrika, dus bouw allerlei scholen en nee, niet alleen basisscholen, maar ook hoge scholen en universiteiten. Ik weet niet op welke wijze ze lesgeven, maar ik vind dat je de kinderen ook de lessen over geld (rekenen/sparen etc.) moet geven, want niet alle ouders zijn in de staat om hun kinderen leren hoe je met geld moet omgaan. Dat geldt eigenlijk voor alle landen. ;) En wat ik ook onder onderwijs versta, is voorlichtingen geven zoals over voorkomen van de ziektes zoals soa/aids. Maar het is ook zeer belangrijk dat de afrikanen altijd ziekenhuizen/dokters tot hun beschikking hebt en zorg ervoor dat de vrouwen altijd abortus kan plegen, mocht zij dat ooit willen doen en zeker na een nare ervaring zoals verkrachting.

Ik ben al mijn hele leven mee eens met een simpele, maar krachtige zin en dat is, kennis is macht. :D

TS, ik snap jouw beginpost heel goed, maar de kinderen zijn eenmaal en je kunt ze niet laten barsten. Enige wat je kan doen (dan heb ik over algemeen) is hen helpen, voorlichtingen geven en ze in de goede richting sturen zodat ze later zelfstandige en onafhankelijke personen zijn en hopelijk alle kennis heeft kunnen opdoen, zodat ze op hun beurt andere medemensen kan helpen. Nu ik zo lees, lijkt wel net alsof de rijke landen de rol van de ouders moet overnemen, haha. :Y)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:09

MarcoBorsato schreef:
griebels schreef:
Ik ben het helemaal eens met jouw reden om niet te doneren...
Ik kan dat alleen nooit zo taktisch brengen.
Ben je wel donor?

Orgaandonor? Ja.

Dat is misschien wat anders, maar je helpt ook anderen in leven te houden terwijl de wereld al zo vol is....
Ik weet niet wat ik zou doen daarmee, laat het over aan anderen ;)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:26

Toch vraag ik me af (buiten het hongergedeelte om) of afrikanen wel zo ongelukkig zijn als dat wij "mzungus" ons vaak in ons hoofd halen. Wij zijn zo gefixeerd op onze deadlines, alles perfect willen hebben, hebben al onze zorgen over wat er morgen wel niet kan gebeuren en zitten klem in een systeem..

Als t aan ons lag, leefden de mensen daar in keurige bakstenen huisjes, rijtje aan rijtje, alles recht en netjes, vooral niet teveel kleur en rommel, en liep iedereen keurig in het gelid. Afrikanen zijn misschien wel veel gelukkiger met hun vrijheid en hun 3dagen-en-dan-weer-een-ander-baantje, dan in een stabiele 9 tot 5 baan zoals wij hier vaak hebben.

Naja zomaar wat hersenspinsels maar volgens mij ga ik offtopic :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 00:58

Griebels... Dat is toch anders. Ik vraag me af of we bij het geld doneren niet het probleem in stand houden. Als orgaandonor kan ik iemand het leven redden die in principe (want die persoon woont in NL) niet in hongersnood leeft en kinderen verwekt die ook in hongersnood leven.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 01:40

Ik ben het helemaal met je openingspost eens TS. Ik zie liever dat er middelen uitgedeeld worden, dan dat er geld "uitgedeeld" word. Ik zou liever zien dat er een leraar heen gaat, dan dat er daar eentje betaald word om les te geven. Dat is wat mij betreft een heel groot verschil. Als we maar blijven doneren, houden we naar mijn idee alleen maar het probleem overeind. Dus nee, ik doneer niet. :)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:37

Miracle_ schreef:
Ik ben het helemaal met je openingspost eens TS. Ik zie liever dat er middelen uitgedeeld worden, dan dat er geld "uitgedeeld" word. Ik zou liever zien dat er een leraar heen gaat, dan dat er daar eentje betaald word om les te geven. Dat is wat mij betreft een heel groot verschil. Als we maar blijven doneren, houden we naar mijn idee alleen maar het probleem overeind. Dus nee, ik doneer niet. :)

Nee, want middelen uitdelen is zeker wel gratis. Die leraar gaat daar vast wel vrijwillig lesgeven... 8)7 Ik denk niet dat er ook maar één organisatie is die gewoon geld uitdeelt aan mensen. Het wordt allemaal gebruikt voor voorlichting, medicijnen, educatie, waterputten etc. Je oordeel is dus nergens op gebaseerd.

Ik zie trouwens liever dat hun leraren opgeleid worden ipv dat onze leraren daar les gaan geven. Anders blijven ze alleen maar afhankelijk.

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:19

dwaallicht schreef:
Toch vraag ik me af (buiten het hongergedeelte om) of afrikanen wel zo ongelukkig zijn als dat wij "mzungus" ons vaak in ons hoofd halen. Wij zijn zo gefixeerd op onze deadlines, alles perfect willen hebben, hebben al onze zorgen over wat er morgen wel niet kan gebeuren en zitten klem in een systeem..

Als t aan ons lag, leefden de mensen daar in keurige bakstenen huisjes, rijtje aan rijtje, alles recht en netjes, vooral niet teveel kleur en rommel, en liep iedereen keurig in het gelid. Afrikanen zijn misschien wel veel gelukkiger met hun vrijheid en hun 3dagen-en-dan-weer-een-ander-baantje, dan in een stabiele 9 tot 5 baan zoals wij hier vaak hebben.

Naja zomaar wat hersenspinsels maar volgens mij ga ik offtopic :+

+:)+ Precies!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:34

Fitch schreef:
Nee, want middelen uitdelen is zeker wel gratis. Die leraar gaat daar vast wel vrijwillig lesgeven... 8)7 Ik denk niet dat er ook maar één organisatie is die gewoon geld uitdeelt aan mensen. Het wordt allemaal gebruikt voor voorlichting, medicijnen, educatie, waterputten etc. Je oordeel is dus nergens op gebaseerd.

Ik zie trouwens liever dat hun leraren opgeleid worden ipv dat onze leraren daar les gaan geven. Anders blijven ze alleen maar afhankelijk.

Laatste ben ik helemaal met je eens. Liever daar opleidingen verzorgen, zowel lager en hoger en uni, zodat het mogelijk en makkelijker wordt om onderwijs te volgen. Alleen die verdeling van de gelden... er blijft imho zóveel aan de diverse strijkstokken hangen van corrupte regeringen, waar weinig tot niks aan gedaan wordt omdat zij anders de deuren van de door ons te winnen grondstoffen dichtgooien.

Dat is ook eigenlijk in een notedop wat ik bedoelde te zeggen in mijn vorige tekst, er is na al die jaren geld pompen, middelen brengen ed zo ontzettend weinig rendement, waar ligt dat aan, is dáár aan de bron iets te veranderen of is het toch de mentaliteit van "met de dag leven" die ze uiteindelijk niet beweegt om verder te kijken. En zou dat generatie gebonden zijn, dus dat de generatie die nu bezig is met zichzelf ontwikkelen toch verder gaat, waarna hun kinderen weer verder gaan, of is dat iets wat echt heel erg diep zit en we het idd maar op moeten geven omdat je ook moet respecteren als iemand zo wil leven.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:44

Fitch schreef:
Miracle_ schreef:

Nee niet gratis nee. Blijkbaar begrijp je mijn punt niet helemaal. :) Of heb ik het niet goed verwoord. Maar heb nu geen tijd om het toe te lichten, dat komt nog wel. :)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:45

:j Ik kan me inderdaad ook vinden in jouw oordeel.

Denk dat er in de Afrikaanse geschiedenis gewoon heel veel verkeerd is gegaan, bijv. zoals de grenzen getrokken zijn en dat er dankzij Europese machten een corrupte elite aan de macht is gekomen. Maar dat kan eigenlijk niet meer opgelost worden.

Maar je hebt gelijk dat de Afrikaanse mentaliteit wel vaak anders is dan bijv. Europese (wij willen alles plannen), Chinese (keihard werken!) of Indiase (ook heel hard werken en studeren!) mentaliteit. Misschien dat wij gewoon te 'Europees' denken bij het aanbieden van hulp en dat hoogopgeleide Afrikanen die wél succesvol zijn zoals bijv. die vrouw die onlangs het boek 'Dead Aid' (zelf een Afrikaanse ze heet Dambisa Moyo) schreef. Zij pleit bijv. wel heel erg voor microkredieten en geeft aan dat de goedbedoelde Westerse hulp alleen maar een destructief effect op het land heeft gehad. Ook geeft ze aan dat er genoeg slimme Afrikanen zijn die het land wel kunnen leiden, maar dat die door de corrupte elites de kans gewoon niet krijgen.
Laatst bijgewerkt door Fitch op 12-02-10 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:46

Miracle_ schreef:
Nee niet gratis nee. Blijkbaar begrijp je mijn punt niet helemaal. :) Of heb ik het niet goed verwoord. Maar heb nu geen tijd om het toe te lichten, dat komt nog wel. :)

Oh sorry dan. Ik dacht dat je niet doneerde omdat je denkt dat alle organisaties alleen maar geld 'uitdelen'. Maar kennelijk dus verkeerd begrepen. :)

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:23

Ten eerste is de term Afrikaan of Afrika nogal een breed begrip.
De Afrikaan die de gemiddelde Nederlander voor ogen heeft, is degene die op de tv te zien zijn, met dikke buiken en vliegen om hun heen.
Dat 95% van afrika daar niet eens op lijkt is een ander verhaal, maar die zie je nou eenmaal niet dagelijks op het beeldscherm voorbij komen dus 'is het er niet'.
Afrika is een geweldig en prachtig continent met mensen waarvan de meeste het financieel iets minder hebben als ons. Wat betekend dat het overgrote deel genoeg geld heeft om zichzelf in leven te houden, maar niet genoeg om een auto te kunnen kopen (wat natuurlijk verschrikkelijk is). Daarnaast verbouwen ze bijna allemaal hun eigen voedsel en alhouwel dit enigzins eenzijdig voedsel is kan je er prima van leven.
De meeste zijn slim genoeg om ook een deel te verbouwen voor verkoop, de helft eten ze zelf, de andere helft wordt verkocht. Prima idee, zo verdienen ze ook nog wat geld. Nu komt de zogenaamd intelligente europeaan daar met zijn voedselhulp en deelt dit gratis uit. Iets wat heel vriendelijk bedoelt is, maar het feit is dat als er gratis voedsel te krijgen is er niemand voedsel gaat kopen. De boer blijft met een berg eten zitten wat hij niet verkocht krijgt, moet dit uiteindelijk weggooien of voor een habbekrats verkopen en verdient dus geen rooie rotcent. Goed bezig jongens!

Daarnaast heb ik in het jaar dat ik daar gewerkt heb nog nooit zo veel goede, vriendelijke en gelukkige mensen gezien. Deze mensen leven op een manier waarop ze gelukkig zijn. En het spreekwoord geld maakt niet gelukkig gaat hier helemaal op. De enige zorg die ze hebben is: Hebben we genoeg te eten en te drinken, zo ja... waar zou je je druk om maken. En terecht.
De term ontwikkelingsland is daarom de perfecte term. Ik denk dat elke europeaan daarheen zou moeten gaan om zichzelf een beetje te ontwikkelen in zo'n land. Deze mensen snappen het leven op heel wat punten beter als wij hier in het westen, en daar kunnen we zeker wat van leren.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:29

stefan3 schreef:
Ten eerste is de term Afrikaan of Afrika nogal een breed begrip.
De Afrikaan die de gemiddelde Nederlander voor ogen heeft, is degene die op de tv te zien zijn, met dikke buiken en vliegen om hun heen.
Dat 95% van afrika daar niet eens op lijkt is een ander verhaal, maar die zie je nou eenmaal niet dagelijks op het beeldscherm voorbij komen dus 'is het er niet'.
Afrika is een geweldig en prachtig continent met mensen waarvan de meeste het financieel iets minder hebben als ons. Wat betekend dat het overgrote deel genoeg geld heeft om zichzelf in leven te houden, maar niet genoeg om een auto te kunnen kopen (wat natuurlijk verschrikkelijk is). Daarnaast verbouwen ze bijna allemaal hun eigen voedsel en alhouwel dit enigzins eenzijdig voedsel is kan je er prima van leven.
De meeste zijn slim genoeg om ook een deel te verbouwen voor verkoop, de helft eten ze zelf, de andere helft wordt verkocht. Prima idee, zo verdienen ze ook nog wat geld. Nu komt de zogenaamd intelligente europeaan daar met zijn voedselhulp en deelt dit gratis uit. Iets wat heel vriendelijk bedoelt is, maar het feit is dat als er gratis voedsel te krijgen is er niemand voedsel gaat kopen. De boer blijft met een berg eten zitten wat hij niet verkocht krijgt, moet dit uiteindelijk weggooien of voor een habbekrats verkopen en verdient dus geen rooie rotcent. Goed bezig jongens!

Daarnaast heb ik in het jaar dat ik daar gewerkt heb nog nooit zo veel goede, vriendelijke en gelukkige mensen gezien. Deze mensen leven op een manier waarop ze gelukkig zijn. En het spreekwoord geld maakt niet gelukkig gaat hier helemaal op. De enige zorg die ze hebben is: Hebben we genoeg te eten en te drinken, zo ja... waar zou je je druk om maken. En terecht.
De term ontwikkelingsland is daarom de perfecte term. Ik denk dat elke europeaan daarheen zou moeten gaan om zichzelf een beetje te ontwikkelen in zo'n land. Deze mensen snappen het leven op heel wat punten beter als wij hier in het westen, en daar kunnen we zeker wat van leren.

Dit vind ik nog eens een interessante bijdrage! :) Geeft weer een hele andere kijk.

Ik ben van plan deze zomer naar Afrika te gaan om gorilla's te bekijken, helaas alleen naar wat christelijke landen (ivm Ramadam) maar dan zal ik 't ook met eigen ogen zien. Ik kan niet wachten!

stefan3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:15

Welke landen was je van plan om naartoe te gaan en voor hoelang?
Als je er heen gaat moet je er in iedergeval totaal onbevooroordeeld naartoe gaan, en vooral veel met de locale bevolking praten. Hierdoor kom je er achter dat er wel degelijk een reden is waarom hun dingen op een bepaalde manier doen. Naderhand krijg je zeker een wat genuanceerder beeld van onze samenleving. Feit is wel dat je eigenlijk voor langere tijd erheen moet gaan zodat je er achter komt hoe je deze mensen het beste kan benaderen, ze je leren kennen en dus opener worden enz.
Ga dus gorilla's bekijken, maar vergeet vooral niet wat tijd met de locale bevolking door te brengen, dit zal uiteindelijk een waardevollere toevoeging zijn als het feit dat je wildlife hebt gezien.
Wel jammer dat je de islamitische delen niet gaat bekijken, zo kwam ik bijvoorbeeld in gesprek met een moslim die op de stoep voor zijn huis het boek van Ayaan Hirsi Ali zat te lezen en raak je automatisch in interessante gesprekken verzeild.
In iedergeval veel plezier en een mooie tijd daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:27

Ik vind dat Nederland helemaal niets moet doneren..

Niet aan Afrika niet aan Haiti helemaal nergens aan behalve de Nederlanders zelf.

Jarenlang ( Misschien zelfs al eeuwenlang) gaat er geld naar Afrika en wat is daarmee gedaan? Ze hebben nu alleen nog maar meer geld nodig.

En dat terwijl er miljoenen Nederlanders zijn die eten bij de voedselbank halen omdat ze anders helemaal niets hebben... En de voedselbank krijgt geen ene reet van de regering of overheid.

Ik ben voor eigen volk eerst... Hoe kun je mensen in Haiti ( of waar dan ook) helpen terwijl er in nederland ook armoede en honger is?