Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Unwritten schreef:Tja. Een vriendin van mij, woonde naast Rotterdam, maar moest perse op kamers van zichzelf. Daardoor betaalden ouders haar studie niet meer.. en nu heeft ze ruim 30.000 schuld, omdat ze haar kamer niet kan betalen als ze niet fulltime werkt. Daardoor is ze gestopt met de studie, in deeltijd verder gegaan, gaat nu weer fulltime, maar gaat wel 3 avonden in de week stappen.
Als ze thuis was gebleven, had ze dit niet gehad. Maar ze moest en zou perse op kamers gaan omdat ze dan zelfstandig kan zijn.
Imo = zelfstandig ook financieel onafhankelijk. En dat ben je imo niet als je bij moet gaan lenen om je leuke leventje te houden.
Tuurlijk, lenen is prima, als het ter behoefte van je studie is.
Unwritten schreef:Tja. Een vriendin van mij, woonde naast Rotterdam, maar moest perse op kamers van zichzelf. Daardoor betaalden ouders haar studie niet meer.. en nu heeft ze ruim 30.000 schuld, omdat ze haar kamer niet kan betalen als ze niet fulltime werkt. Daardoor is ze gestopt met de studie, in deeltijd verder gegaan, gaat nu weer fulltime, maar gaat wel 3 avonden in de week stappen.
Als ze thuis was gebleven, had ze dit niet gehad. Maar ze moest en zou perse op kamers gaan omdat ze dan zelfstandig kan zijn.
Imo = zelfstandig ook financieel onafhankelijk. En dat ben je imo niet als je bij moet gaan lenen om je leuke leventje te houden.
Tuurlijk, lenen is prima, als het ter behoefte van je studie is.
liedje89 schreef:IK vind dit ook een beetje krom aan de ene kant roept minister Bos dat de studenten wel over hun leen angst heen komen en aan de andere kant roept het NIBUD dat we wat leen angst moeten krijgen.
Ik vind het trouwens belachelijk dat er word geroepen dat studenten maar bij moeten werken etc. ik kan echt met moeite een uur of 8-12 in de week werken. Met mijn studie is het voor mij niet echt mogelijk om veel meer te werken. Misschien zijn er mensen die dat kunnen met mijn studie misschien zelfs maar voor sommige mensen komt studeren nu eenmaal wat makkelijker aanwaaien dan andere.
IK vind het trouwens nog grotere onzin dat studenten geen leuke dingen zouden mogen doen. Ik bedoel je kan het ook overdrijven maar als ik nog een paar uur extra zou gaan werken ipv een avond vrij te houden om te sporten zou ik misschien minder kunnen lenen maar dan word ik toch gillend gek!
_Cindy schreef:Ik vind het raar dat grote studentenleningen niet geregistreerd worden op het BKR en alle overige leningen wel.
BKR registratie is niet bedoeld als straf of om mensen te ontmoedigen geld te lenen. BKR is een middel voor banken zodat ze kunnen zien wat het betaalgedrag van klanten is en hoeveel die al hebben uitstaan.
Zesiram schreef:De eerste die een huis kan kopen met volledige hypotheek en levensverzekering voor 550 euro nette in de maand in deze huizenmarkt, mag zich toch even bij me melden. Dat zou ik knap vinden, met de huidige rentestand en huizenprijzen. Misschien in Oost-Groningen ofzo, maar daar zijn ook amper banen te vinden