Student leent te veel, BKR registratie?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwitsal

Re: Student leent te veel, BKR registratie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:01

eigenlijk zou die beurs dan gebaseerd moeten worden op het bedrag dat de ouders aan kind bijdragen voor de studie / levensonderhoud.
alleen is dat natuurlijk niet te controleren.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:03

Ik heb de oplossing gevonden trouwens voor goedkope diploma's.... de evctrajecten. Als [***] is het nu helemaal komisch, voor 300 euro krijg ik een mbo2 diploma _O-

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:15

Als het idd alleen een registratie is die ze meenemen voor hoeveel je nog kan lenen voor je hypotheek ed vind ik het wel logisch.. Is toch ook een soort zelfbescherming, als je nog moet afbetalen kan je nou eenmaal minder hypotheek betalen.

Verder snap ik nooit zo heel goed als mensen zeggen dat je niet kan studeren zonder te lenen.. Goed, ik ben in de luxe positie dat mijn ouders mijn studie betalen, maar ken genoeg studenten die alles zelf betalen zonder te lenen. Mijn vriendje bv betaalt zijn kamer (350), eten, studie, boeken etc zelf, krijgt geen stufi meer, en red het met 10-15 uur werken in de week.

Er zijn natuurlijk studies waarbij het lastig is om ernaast te werken (bv laatste 3 jaar geneeskunde) maar volgens mij geld dit maar voor een klein aantal van alle studies..

Niet banketstaaf bedoeld voor de mensen die wel lenen hoor, kan me best voorstellen dat het af en toe niet anders is. Wil alleen maar zeggen dat het niet onmogelijk is om te studeren zonder te lenen :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 14:50

He ja, laten we het studeren nog meer gaan ontmoedigen. Huurhuizen te over en als dat dan niet lukt, koop je als starter toch gewoon wat?

8)7

alsof het nog niet lastig genoeg is allemaal

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 15:04

Misschien zou Den Haag gewoon eens moeten accepteren dat studeren en studenten nou eenmaal geld kosten, echter krijgt het land daar over het algemeen wel wat voor terug (hoogopgeleide mensen, veel belasting want hoge schaal). Misschien kunnen ze beter eens op uitkeringsfraude gaan controleren, die mensen kosten namelijk geld, maar zullen het niet zo snel weer terug naar de staat laten vloeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:05

Tja. Een vriendin van mij, woonde naast Rotterdam, maar moest perse op kamers van zichzelf. Daardoor betaalden ouders haar studie niet meer.. en nu heeft ze ruim 30.000 schuld, omdat ze haar kamer niet kan betalen als ze niet fulltime werkt. Daardoor is ze gestopt met de studie, in deeltijd verder gegaan, gaat nu weer fulltime, maar gaat wel 3 avonden in de week stappen.

Als ze thuis was gebleven, had ze dit niet gehad. Maar ze moest en zou perse op kamers gaan omdat ze dan zelfstandig kan zijn.

Imo = zelfstandig ook financieel onafhankelijk. En dat ben je imo niet als je bij moet gaan lenen om je leuke leventje te houden.

Tuurlijk, lenen is prima, als het ter behoefte van je studie is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:25

Unwritten schreef:
Tja. Een vriendin van mij, woonde naast Rotterdam, maar moest perse op kamers van zichzelf. Daardoor betaalden ouders haar studie niet meer.. en nu heeft ze ruim 30.000 schuld, omdat ze haar kamer niet kan betalen als ze niet fulltime werkt. Daardoor is ze gestopt met de studie, in deeltijd verder gegaan, gaat nu weer fulltime, maar gaat wel 3 avonden in de week stappen.

Als ze thuis was gebleven, had ze dit niet gehad. Maar ze moest en zou perse op kamers gaan omdat ze dan zelfstandig kan zijn.

Imo = zelfstandig ook financieel onafhankelijk. En dat ben je imo niet als je bij moet gaan lenen om je leuke leventje te houden.

Ik ben ook zelfstandig en dus ook financieel onafhankelijk. Echter wordt er voor je stufi, ook als je uitwonend bent, wél gekeken naar het inkomen van je ouders. Er wordt een bijdrage gerekend die je ouders kunnen doen. Mijn ouders doen die bijdrage alleen niet, juist omdat ik zelfstandig ben :+ Ik woon dus op mezelf en moet alles zelf betalen.. Dat lukt me echt niet zonder lenen.. :n Moet ik dan weer bij mijn ouders gaan wonen omdat ik anders niet kan studeren? :?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:26

Het ligt er ook maar net aan hoe de situatie thuis is unwritten. Voor mij is op kamers gaan een heel belangrijk deel van mijn ontwikkeling naar het volwassen leven geweest, toen pas ontdekte ik wie ik was en wat ik wilde.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:33

Ik leen ook bij, gemiddeld 300 per maand. Ik krijg geen basisbeurs meer omdat ik in mijn 5e jaar zit.

Ik heb in mijn eerste 2 studiejaren nooit bijgeleend. Ik woon nu op mezelf, werk, maar heb dat extra geld nodig om mijn paard en mezelf te betalen. Betaal dit jaar ook mijn studiegeld zelf en zorgverz.etc tikt ook aan.

Ik voel me er niet rot over, het is goed geregeld allemaal, aflossen zal na een studie weinig problemen geven en ik ben blij dat ik mijn grote vriend kan houden!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:37

Opzich niet geheel onlogisch nu dat ze met de crisis over dit soort maatregelen gaan nadenken .. eigenlijk redelijk gezond..
Maar ik denk dat het inderdaad een probleem is voor een groep studenten als dit word doorgevoerd en ik denk dat dit gewoon weer ideeën zijn en het daarbij blijft. Zelfde als met Hypotheekrente aftrek afschaffen .. willen ze al jaaaren doen .. maar er gebeurt niks. Dus ik denk dat we ons hierover ook niet druk hoeven te maken.

Verder blijf ik gewoon thuis wonen en hoef ik geen lening maar voor de mensen die het wel prettig vinden om uit huis te gaan en daarom willen lenen .. tja als ze niet rondkomen is er geen andere keuze .. zelf zou ik het nooit doen want waarom al met een schulde beginnen voordat je al aan het werk ben? Maar dat is dan mijn principe en de principe die ik van mijn ouders heb meegekregen maar voor iedereen is de situatie weer anders.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:37

Sommige mensen zijn wel zelfstandig en lenen om rond te komen, zonder allerlei leuke dingetjes te kopen. Ikzelf heb bijvoorbeeld geen contact meer met mijn ouders, woon op kamers buiten Groningen, omdat het goedkoper is, heb een redelijk betaalbare zorgverzekering, heb een super goedkoop telefoonabbonement, ik kan en ga dus echt NOOIT uit enzovoort. Maar ik moet wel lenen, om mijn (niet al te dure) kleren te betalen en rond te komen. Ik krijg alleen basisbeurs, en zorgtoeslag, daar kan ik mijn kamer en de verzekering nog amper van betalen, laat staan collegegeld, boeken en andere zaken. Ik sport zelfs niet meer omdat het te duur is, en ben pas geleden ontslagen, dus werk niet, dus meer lenen. Ik denk niet dat ik de enige ben. En ik denk dat studenten als ik het knap lastig zullen krijgen als alle plannen van Den Haag doorgaan. En ik denk niet dat het geheel terecht is om "mijn" groep meteen aan te vallen met de "eigen schuld dikke bult" argumenten (in een mooie verpakking dan wel).

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:33

Unwritten schreef:

Dan ben ik toch wel benieuwd wat haar kamer kost..
Ik zou in Rotterdam een redelijke en betaalbare kamer kunnen vinden. Dan moet er daarnaast nog gegeten, gestudeerd en wat al niet aan kosten meer, maar voor alles geldt: luxe of noodzaak? En ja, dan moet er gewerkt worden. Maar ik woon in Amsterdam, duur wonen, en ik zou echt niet fulltime hoeven werken om hier de toko te betalen. Daar begin ik ook gewoon niet aan - dan is iets niet haalbaar. Er is een verschil tussen op kamers en je eigen huis :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:36

Ze zit al in haar derde kamer geloof ik. Om en rond de 500 in de maand. Maar.. wat ik bedoel met financieel niet afhankelijk is dat ze maandelijks in het rood staat, en daar niet uit kan komen, zelfs niet met lenen. En toch door willen gaan met feesten.

Wat ik zeg, geld lenen ter behoeve van studie, dus ook om jezelf bij je studie te onderhouden, mij prima, daarom is het ook een studielening en studieschuld! Maar om drie keer per week te stappen, klem te zuipen etc.. nee dan mogen ze je van mij net zo goed BKR registreren of je failliet verklaren..

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:37

Tsja je moet altijd kiezen hè, als je een fulltime studie doet en je wilt daarnaast werken (en misschien ook nog paardrijden en tijd over houden voor andere leuke dingen) dan kan het zijn dat je studie vertraging oploopt, waardoor je meer collegegeld moet betalen en als je op kamers zit ook meer huur moet betalen.

Zelf ben ik niet op kamers gegaan (vooral ivm de paarden) en ik heb altijd veel gewerkt, en zo red ik het zonder een cent te lenen. Maar kan me voorstellen dat sommigen er niet onderuit kunnen om te lenen.

Toch lijkt het me heel vervelend om met een studieschuld te zitten na je afstuderen, helemaal in zo'n slappe tijd als nu dat je ook niet zomaar een baan hebt. Want de rente loopt wel op natuurlijk.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:23

Ik heb ook bij moeten lenen, omdat volgens de IB groep mijn ouders veel zouden verdienen en ik bijna niks als stufie kreeg, en ik echt niet rond zou komen. (235 euro aanvullend) Tel daarop de ziekenfonds, en schoolgeld (eerste 2 maanden ruim 200 euro) Ik zit nu ook op een aardige schult, maar niet boven de 10.000 gelukkig. Ik heb dan ook wel altijd er naast gewerkt maar een vetpot was het zeker niet

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:44

Pfoe, het studeren wordt ons wel moeilijk gemaakt zeg! Als het zo door gaat, zal studeren in Nederland alleen nog maar weggelegd zijn voor rijkelui en niet voor de mensen met capaciteiten zonder geld. Als je niet gesponsord wordt door je ouders en je alles zelf moet betalen, red je het echt niet met de basisbeurs. Van de basisbeurs kan ik nog niet eens mijn kamer betalen, laat staan m'n studie. Gelukkig heb ik ouders die zo lief zijn om het te betalen, maar vele hebben dit geluk niet. Denk dat die BKR registratie wel behoorlijk afschrikt.

Ik zie dat sommige mensen hier soms meer dan 20 uur per week naast de studie werken. Dan vraag ik me echt af waar je de tijd vandaan haalt? Naast de meeste (universitaire) studies mag je blij zijn als je 8 uur per week kan werken. Ik zit nu op de 5 á 15 uur en dat is ook echt mijn max naast mijn studie. Maar misschien ben ik dan ook wel een student die wil genieten van m'n studentenleven! ;)

ponygekje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:05

Misschien is deze vraag al gesteld maar, als je op dit moment studeert en nog 2 jaar moet moet, en ze voeren dit in, geld dit toch alleen voor studenten die dan een lening pakken neem ik aan? dus niet voor studenten die nu lenen? want dan was ik niet gaan lenen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:37

IK vind dit ook een beetje krom aan de ene kant roept minister Bos dat de studenten wel over hun leen angst heen komen en aan de andere kant roept het NIBUD dat we wat leen angst moeten krijgen.

Ik vind het trouwens belachelijk dat er word geroepen dat studenten maar bij moeten werken etc. ik kan echt met moeite een uur of 8-12 in de week werken. Met mijn studie is het voor mij niet echt mogelijk om veel meer te werken. Misschien zijn er mensen die dat kunnen met mijn studie misschien zelfs maar voor sommige mensen komt studeren nu eenmaal wat makkelijker aanwaaien dan andere.

IK vind het trouwens nog grotere onzin dat studenten geen leuke dingen zouden mogen doen. Ik bedoel je kan het ook overdrijven maar als ik nog een paar uur extra zou gaan werken ipv een avond vrij te houden om te sporten zou ik misschien minder kunnen lenen maar dan word ik toch gillend gek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:31

liedje89 schreef:
IK vind dit ook een beetje krom aan de ene kant roept minister Bos dat de studenten wel over hun leen angst heen komen en aan de andere kant roept het NIBUD dat we wat leen angst moeten krijgen.

Ik vind het trouwens belachelijk dat er word geroepen dat studenten maar bij moeten werken etc. ik kan echt met moeite een uur of 8-12 in de week werken. Met mijn studie is het voor mij niet echt mogelijk om veel meer te werken. Misschien zijn er mensen die dat kunnen met mijn studie misschien zelfs maar voor sommige mensen komt studeren nu eenmaal wat makkelijker aanwaaien dan andere.

IK vind het trouwens nog grotere onzin dat studenten geen leuke dingen zouden mogen doen. Ik bedoel je kan het ook overdrijven maar als ik nog een paar uur extra zou gaan werken ipv een avond vrij te houden om te sporten zou ik misschien minder kunnen lenen maar dan word ik toch gillend gek!

Ik had een leraar die zei zelfs dat je beter kon lenen dan dat je zoveel ging werken om alles te kunnen doen en vervolgens studievertraging oploopt. Hij zei dat het meer kost om een jaar langer te studeren (er vanuit gaande dat je meteen een baan krijgt) dan dat je netjes binnen 4 jaar afstudeert en ik ben het daar ook eigenlijk wel mee eens :j

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:37

Ik vind het raar dat grote studentenleningen niet geregistreerd worden op het BKR en alle overige leningen wel.

BKR registratie is niet bedoeld als straf of om mensen te ontmoedigen geld te lenen. BKR is een middel voor banken zodat ze kunnen zien wat het betaalgedrag van klanten is en hoeveel die al hebben uitstaan.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:39

Ja dat zei ik hierboven ook al, dat je in verhouding meer collegegeld en huur moet betalen als je langer studeert.

Aan de andere kant is het voor een potentiële werkgever vaak juist een pré als je veel naast je studie hebt gedaan (bestuursfuncties, bijbaan in je vakgebied etc.).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 10:51

_Cindy schreef:
Ik vind het raar dat grote studentenleningen niet geregistreerd worden op het BKR en alle overige leningen wel.

BKR registratie is niet bedoeld als straf of om mensen te ontmoedigen geld te lenen. BKR is een middel voor banken zodat ze kunnen zien wat het betaalgedrag van klanten is en hoeveel die al hebben uitstaan.

Om zo te bepalen of het verstandig is de mensen meer geld te lenen. Zo kunnen mensen niet meer lenen dan ze terug kunnen betalen. Niemand zit op een lening te wachten die hij niet meer terug kan betalen lijkt me. :)

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:10

Vreemd voorbeeld: dochter wordt gekort op haar basisbeurs, omdat wij een x bedrag verdienen. Bezwaarschrift afgewezen, omdat alleen de inkomens tellen, niet de uitgaven (2 hypotheken).
Word ter doodleuk gezegd tegen dochter: dan leen je maar bij als je tekort hebt.
Zo wordt het dus door de IB-groep zelf in de hand gewerkt om schulden op te bouwen, terwijl als hun regels anders zouden zijn, dat helemaal niet nodig is.
Vervolgens willen ze een BKR-registratie. Prima eigenlijk, maar als er na het afstuderen geen baan gevonden wordt en het maandbedrag niet betaald kan worden (omdat de aanvraag uitkering lang duurt), krijg je een codering aan je broek, die een paar jaar blijft staan.
Succes dan met het aanschaffen van een hypotheek ooit...

Dochter leent dus niet bij, maar werkt naast haar 40-urige stageweek. Stage is 6 maanden.
Zij werkt dus veel meer dan een full-timer, dus ik ben benieuwd hoe lang ze dit gaat volhouden...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:15

Om een codering aan je broek te krijgen moet je meerdere maanden niet betalen. Zo'n codering krijg je niet als je 2 maanden niet betaald.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:26

Zesiram schreef:
De eerste die een huis kan kopen met volledige hypotheek en levensverzekering voor 550 euro nette in de maand in deze huizenmarkt, mag zich toch even bij me melden. Dat zou ik knap vinden, met de huidige rentestand en huizenprijzen. Misschien in Oost-Groningen ofzo, maar daar zijn ook amper banen te vinden ;)

Volgens mij kun je je als samenwonend stel met baan toch echt beroepen op het minimale sociale inkomen en dus kun je hier in de omgeving inderdaad wel een starterswoning kopen :)

Het is dus mooi wel afhankelijk van je soort registratie of je uberhaubt een hypotheek kan krijgen. Dingen als rood staan enz is nog niet zo heel erg, dan wordt je geminderd in je lening tenzij je dus zorgt dat je dat krediet even aflost dan is dat probleem ook weg.
Maar een achterstand hebben bij een abonnement > hoppa voor 5 jaar geregistreerd en dus geen hypotheek voor jou, ook al heb je direct afbetaald!
Maar als je een studieschuld hebt van E15.000 dan hakt dat er wel in hoor qua maandlasten en draagkracht en dus de hoogte van je hypotheek...