Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Heino schreef:In hoeverre is het een keuze wanneer ze minder subsidie krijgen wanneer ze minder leerlingen door laten gaan? Onderwijs wordt ook tegengewerkt van bovenaf. En krijgt ook maar een beperkt budget om lessen in te kunnen vullen.
Heino schreef:Ik begrijp je volkomen Shadow maar veel kleinere scholen kunnen echt niet opboksen tegen de grotere scholen. Theoretisch ben ik het helemaal met je eens maar praktisch lijkt het niet te werken.
Kleinere opleidingen en opleidingen die zich enigzins zelfstandig kunnen houden van de overkoepelende school doen het juist relatief goed, veel beter dan de massale opleidingen. Er zijn ook relatief kleine scholen en universiteiten die zich goed kunnen handhaven (denk bij de uni's aan Wageningen en Twente.) Als de overheid als beleid niet meer voortdurend op schaalvergroting gericht zou zijn, en de macht van de overkoepelende CvB's in zou perken zou er heel wat geld vrij komen voor onderwijs. Mijn ervaring is namelijk dat die enorme instanties heel veel geld steken in allerlei prestigeprojecten. 
Blijheid schreef:Je moet tegenwoordig je P halen (al je vakken) in maximaal 2 jaar, daarna moet je stoppen, of je begint helemaal opnieuw. En na 4 jaar stopt je Stufi, dus als mensen 8 jaar willen studeren dan moeten ze dat vooral doen, maar betalen ze de laatste 4 jaar nu toch al zelf

Maar de stufi gaat daar niet aan op, en zonder de hulp van mijn ouders zou het allemaal al helemaal niet kunnen... daarbij werk ik er ook voor.