[POLL] Studiefinanciering kost te veel geld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Studiefinanciering kost te veel geld en moet worden afgeschaft.

Mee eens!
13 (6%)
Oneens!
184 (93%)

Totaal aantal stemmen: 197

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 16:05

Aangezien het sociale voorzieningen bestel niet meer is op te brengen, zou ik ervoor zijn dat een ieder die wil studeren hier een lening voor afsluit. En net als in mijn vorige post, zodra men gaat werken dit afbetaald.
Hiermee denk ik dat je het probleem van "niet serieuze en eeuwige studenten"hebt ondervangen.
Toen ik 27 jaar geleden ging studeren moesten mijn ouders het ook zelf bekostigen. Waren ouders niet kostendragend genoeg, dan sloot je een lening af. Banken hadden hier speciale leningen met bijpassende rente-tarieven voor.

wemkelover

Re: [POLL] Studiefinanciering kost te veel geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:14

Oneens,

Er zullen dus een heleboel studenten stoppen met studeren omdat het voor hun niet meer mogelijk is. En de overheid wil juist wel weer dat ze gaan studeren. Beetje dubbelzinnig...

Als ze het al doorzetten dan vind ik wel dat ze het collegegeld moeten afschaffen. En boeken van school te leen moeten geven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:31

Teddy321 schreef:
Banken hadden hier speciale leningen met bijpassende rente-tarieven voor.

Ik snap je punt en vind er wel wat inzitten. Opzich heb je daar nu natuurlijk het studentenkrediet voor, al willen ze dat nu ook alweer af gaan schaffen..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 18:37

Heino schreef:
In hoeverre is het een keuze wanneer ze minder subsidie krijgen wanneer ze minder leerlingen door laten gaan? Onderwijs wordt ook tegengewerkt van bovenaf. En krijgt ook maar een beperkt budget om lessen in te kunnen vullen.

Dat is een kwestie van beleid, prioriteiten stellen, de juiste mensen zien te vinden - er zijn namelijk opleidingen die met hetzelfde budget veel meer voor elkaar krijgen dan andere.... wat overigens geen argument is om de budgetten te verlagen ofzo hoor, maar kwaliteit en geld hebben maar zijdelings met elkaar te maken. De instituten (uni's, hogescholen, mbo's) worden groter en groter maar daarvan gaat steeds meer geld zitten in een gigantische organisatie die niet meer te beteugelen is... Maak het kleiner en simpeler en ken je studenten, dan heb je veel minder noodzaak om terug te vallen op logge bureaucratische regels (zoals strengere selectie.)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:44

Ik begrijp je volkomen Shadow maar veel kleinere scholen kunnen echt niet opboksen tegen de grotere scholen. Theoretisch ben ik het helemaal met je eens maar praktisch lijkt het niet te werken.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 19:56

Oneens.

Ik ga in september studeren aan de UVA, en als de stufi wordt afgeschaft kan ik net zo goed gelijk gaan werken. Dan komen ik absoluut niet rond en mijn ouders zitten nou ook niet bepaald zo breed dat ze me er wat aan mee kunnen betalen.

Lijkt me een belachelijke maatregel, als ik hier zie wat voor een ballen er gaan studeren die alles van pappie en mammie krijgen, met de duurste bijlessen en de beste connecties en sowieso wat dat betreft al een voorsprong op een goede toekomst, vind ik de ongelijkheid die je zou krijgen bij het afschaffen van de stufi echt enorm. Als ik naar de air van sommige van die mensen kijk, moet ik er niet aan denken dat dat straks de enige mensen zijn die onze 'hoogopgeleide' laag vormt. Brrrr.

Het gaat toch om capaciteit, inzet en intelligentie, niet om of papa en mama genoeg geld hebben, lijkt mij?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:12

Ik vind het krom dat ze nu de stufi willen gaan afschaffen. Ik snap dat 1 miljard per jaar veel geld is, maar dan lees ik in de krant dat de overheid 30 miljard had kunnen besparen door de abn amro door een kleinere bank te laten overnemen dan door de banken die het uiteindelijk hebben gedaan. Daar zakt me de broek wel vanaf. Van dat geld kun je 30 jaar lang mensen laten studeren. Maar goed ik zal het wel te simpel inzien nu.

Maar ik denk dat er wel mensen zijn die nu eerder gaan werken dan studeren, ik denk niet dat er veel mensen zin hebben om zich nu al in de schulden te steken om te kunnen studeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:16

Heino schreef:
Ik begrijp je volkomen Shadow maar veel kleinere scholen kunnen echt niet opboksen tegen de grotere scholen. Theoretisch ben ik het helemaal met je eens maar praktisch lijkt het niet te werken.

Praktisch blijkt het juist heel goed te werken :j Kleinere opleidingen en opleidingen die zich enigzins zelfstandig kunnen houden van de overkoepelende school doen het juist relatief goed, veel beter dan de massale opleidingen. Er zijn ook relatief kleine scholen en universiteiten die zich goed kunnen handhaven (denk bij de uni's aan Wageningen en Twente.) Als de overheid als beleid niet meer voortdurend op schaalvergroting gericht zou zijn, en de macht van de overkoepelende CvB's in zou perken zou er heel wat geld vrij komen voor onderwijs. Mijn ervaring is namelijk dat die enorme instanties heel veel geld steken in allerlei prestigeprojecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:26

Wat hier gezegd wordt over studenten die na 4 jaar nog hun P niet hebben gehaald klopt trouwens niet.
Je moet tegenwoordig je P halen (al je vakken) in maximaal 2 jaar, daarna moet je stoppen, of je begint helemaal opnieuw. En na 4 jaar stopt je Stufi, dus als mensen 8 jaar willen studeren dan moeten ze dat vooral doen, maar betalen ze de laatste 4 jaar nu toch al zelf :j

Ik ben ook tegen het afschaffen. Ik betaal mijn studie zelf, en mijn stufi (thuiswonend) is al niet eens genoeg om mijn collegegeld te betalen, laat staan de boeken etc die er nog bij komen....Zonder stufi (of een of andere andere vorm van hulp zoals collegegeld verlagen) moeten studenten zoveel werken dat de studie er onder gaat lijden, en dat lijkt me sowieso niet de bedoeling.
Dit land heeft goed opgeleide mensen echt nodig, dus als mensen kunnen en willen studeneren dan moeten ze ook de kans krijgen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:32

Blijheid schreef:
Je moet tegenwoordig je P halen (al je vakken) in maximaal 2 jaar, daarna moet je stoppen, of je begint helemaal opnieuw. En na 4 jaar stopt je Stufi, dus als mensen 8 jaar willen studeren dan moeten ze dat vooral doen, maar betalen ze de laatste 4 jaar nu toch al zelf :j

Geldt dit voor HBO studies? Of hoe zit dit? Want bij mijn studie (wo) werkt het namelijk niet zo :)

Ben het er verder ook niet mee eens. Als de stufi wordt afgeschaft kan ik ook net zo goed stoppen met mijn studie, want dan is het niet te doen. Ik krijg nu een uitwonende stufi en hoef daar gelukkig niet bij te lenen. Voor het collegegeld heb ik lang gespaard, want dat moet ik zelf betalen. De stufi gaat helemaal naar de huur van mijn kamer, die ik daar nog niet eens mee kan betalen. Daar heb ik nog een deel van mijn loon voor nodig. Het komt erop neer dat ik van mijn loon (wat ervan over is na aftrek van de kamerhuur) over houd voor eten, maar verder kan ik er niets van betalen. Gelukkig springen mijn ouders maandelijks bij, anders zou ik geen boeken en kleding meer kunnen kopen. Natuurlijk doe ik er af en toe wat leuks van, natuurlijk ga ik ook wel eens uit ;) Maar de stufi gaat daar niet aan op, en zonder de hulp van mijn ouders zou het allemaal al helemaal niet kunnen... daarbij werk ik er ook voor.
Als mijn ouders niet zo konden helpen had ik ook bij moeten lenen, en nog veel ook.