Ongezonde mensen moeten meer zorgpremie gaan betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Ongezonde mensen moeten meer zorgpremie gaan betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:48

Wat een gruwel waanzin! Laat ze maar eens eerst stoppen met aspartaam en een aantal gevaarlijke E-nummers.
En wie gaat bepalen of jij gezond leeft of niet, ook weer zo'n criteria die uit de wet zal komen.
Stop een met die hokjesgeest!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:53

Maar zelfs dan.. mensen maken ook de bewuste keuze in een auto te stappen. Daarmee nemen we bewust het risico onszelf en anderen iets aan te doen. Want iedereen weet dat het aantal verkeersdoden en slachtoffers met stevig letsel hoog ligt. Het verschil is: dat is toevallig maatschappelijk geaccepteerd. Maar er gaan jaarlijks meer mensen dood door deelname aan het verkeer dan aan roken (actief of passief).

Het gaat mij niet om de moraal hier, maar om aan te geven dat het ene door ons geaccepteerd is, het andere was dat (ik kom nog uit de tijd dat je mocht roken in de klas) en is dat niet meer.

Opinies wijzigen. o.a. onder druk van ingezette overheidscommercials. Ik kan me nog herinneren dat er verplicht schoolmelk werd uitgedeeld. Niet omdat dat persé zo gezond was, maar omdat het een oplossing bood voor de toen aanwezige melkplas.

En dat is de pest van keuzes waarbij opeens gewezen wordt naar 'eigen verantwoordelijkheid'. De mate waarin je al dan niet eigen verantwoordelijk bent is eveneens afhankelijk van publieke opinie en wat maatschappelijk aanvaard risico is.

Tenslotte is door o.a. het RIVM al meerdere malen aangetoond dat op den duur een roker / alcohol gebruiker, vette eter (etc) gemiddeld minder lang leeft dan iemand die een langere levensverwachting heeft. Kortom: ze zijn goedkoper. En toch moeten ze belasting betalen op de ongezonde producten én ook nog meer premie.

En daar gaat het mis. Want van leven ga je dood. Een volkomen gezond leven waarin je geen enkele uitspatting doet loopt het risico behoorlijk saai te worden.

Nee, ik betaal 100x liever voor mensen die te dik zijn, of mensen die het risico nemen van hun paard te lazeren, dan dat ik minder betaal en in een samenleving terecht kom die geregeerd wordt door 'gezondheidsmoraal met trekjes van de vroegere inquisitie'.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:55

annebe schreef:
Wat een gruwel waanzin! Laat ze maar eens eerst stoppen met aspartaam en een aantal gevaarlijke E-nummers.
En wie gaat bepalen of jij gezond leeft of niet, ook weer zo'n criteria die uit de wet zal komen.

Dat moet de wet dan weer wel voor je bepalen? :(:)

Bak lekker je eigen brood en trek je eigen bouillon heb je ook geen last van wat fabrikanten in je voeding stoppen. Je MOET niet allerlei gemakkelijke kant en klare producten kopen.....
Laatst bijgewerkt door pol013 op 29-01-10 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:55

Ik zie er wel een bepaalde logica in.
Mensen die 'bewust niet goed voor zichzelf zorgen' mogen van mij ook zelf voor de kosten opdraaien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:57

anya: nee, maar de wet bepaalt ook voor ons dat we een gordel moeten dragen. Het risico van autorijden kun je daarmee iets beperken.
Je mag best geen gordel dragen; daar betaal je dan voor.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 16:58

ag ja volgende excuus verzinsel om de premie volgend jaar te laten stijgen. elk jaar weer omhoog......over een paar jaaer betalen we 400,- premie!!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:00

je mist de point polo.
Wat jij omschrijft doet niets af aan de bewuste keus om een risico met jezelf en anderen te nemen. Want het aantal doden/gewonden is niet afgenomen. Hooguit net iets minder erstig.

Te vergelijk met kiezen voor light, of wat minderen in roken of eten o.i.d. De point is: de overheid hoort zich niet met privé te bemoeien. Er is niet voor niets gekozen voor een solidariteitsbeginsel. Laat dat los en het is ieder voor zich en god voor ons allen. In zo'n samenleving wil ik niet leven. En daar betaal ik met liefde de premie wat meer premie voor zodat iedereen dezelfde basisrechten houdt en privé privé blijft.
Laatst bijgewerkt door Anya op 29-01-10 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:03

Ik zie het liever andersom: mensen die gezond leven krijgen korting op de premies.. Bvb wanneer je een stoppen-met-roken cursus volgt of naar de sportschool gaat. Zitten alleen te veel haken en ogen aan om dit in de praktijk uit te voeren ben ik bang.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:03

jij mist mijn point ook.

Je wordt toch niet verplicht om te stoppen met roken? Je moet alleen meer betalen. Rook zo veel als je wil, rij zo hard als je wil, eet zo veel als je wil..
Daarbij wordt niemand in zijn recht aangetast.

Heino schreef:
Ik zie het liever andersom: mensen die gezond leven krijgen korting op de premies.. Bvb wanneer je een stoppen-met-roken cursus volgt of naar de sportschool gaat. Zitten alleen te veel haken en ogen aan om dit in de praktijk uit te voeren ben ik bang.

Dat hoeft voor mij dan weer niet.
Ik wil best blijven betalen wat ik nu betaal, dan hou je namelijk wel dat iedereen betaald voor 'de basis'. Alleen sommigen betalen meer omdat ze meer risico nemen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:05

Al de 'tegens' die genoemd worden, zul je die heel veel hebben? Wellicht zullen ze er zijn maar hoe kom je daarachter?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:07

Onzin, het controleren van mensen en het omzetten van het hele systeem gaat meer kosten dan het op zal leveren ben ik bang.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:09

En het betalen tast het solidariteitsbeginsel aan en is het begin van het einde.

Bovendien betaal je toevallig niet voor een risico dat vele malen groter is: namelijk dat je betrokken bent bij een verkeersongeluk als slachtoffer of dader. Terwijl de gevolgen ervan vele malen duurder zijn. waarom betaal je daar niet voor?

Precies: dat vinden we met zijn allen normaal.
er gaan nu eenmaal mensen dood door het verkeer.
Maar stoppen kan niet. We zijn 'verslaafd aan verkeersdeelname'.

Maar je kunt toch stoppen met auto rijden? Betaal je ook geen hogere premie ;) :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:14

pol013 schreef:
Dat hoeft voor mij dan weer niet.
Ik wil best blijven betalen wat ik nu betaal, dan hou je namelijk wel dat iedereen betaald voor 'de basis'. Alleen sommigen betalen meer omdat ze meer risico nemen.

Ik zie er wel iets in, om gezond gedrag te stimuleren ipv ongezond gedrag af te straffen :) Ik vind het namelijk ook wel belangrijk dat mensen zich gezond gedragen. Destemeer omdat veel mensen ooit begonnen zijn met roken en het toen niet eens zo lekker vonden (maar onder groepsdruk, nieuwsgierigheid bla bla) en nu roken omdat ze verslaafd zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:18

anya: vaak moet je aan het verkeer deelnemen. al is het maar om naar je werk te kunnen gaan en zo je premie te kunnen betalen :+

wel een interessante discussie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:22

ja de kip of het ei ;)
maar je neemt wel een bewust risico
En ook veel groter dan bijvoorbeeld een treinreiziger of een niet werkende moeder.

Dus omhoog met die premie. Je eigen keus ;) :D

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:25

Sjonge jonge..

Dan moet ik zeker ook meer gaan betalen?
Ben ook te zwaar en sport ook niet meer..
Tja reden van te dik? Ben 10 kg aangekomen toen ik stopte met roken (heb trouwens heel erg veel aanleg).
Reden van niet sporten, paardrijden meegestopt dat het te duur werd en kickboksen kon ik niet mee doorgaan omdat ik niet zulke beste knieeen heb :')

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:41

Even over het vergelijk wat de hele tijd met de auto wordt getrokken. Blijf dan lekker thuis, daar is nog de meeste kans dat je wat gebeurd.

Dingen die gebeuren tijden autorijden, fietsen, lopen, of andere manieren om je te vervoeren, gewone sporten of in huis, zijn naar mijn mening dingen die iedereen kunnen overkomen en dus niet opgesplitst hoeven worden, als ik niet in de auto stap wordt ik misschien op de fiets geschept, ga ik niet fietsen, breek ik misschien mijn heup als ik een trap af loop. Dus dat vind ik niet te vergelijken met ongezonde levenstijlen.

Ik zeg expres gewone sporten want ik kan me voorstellen als iemand moeilijke paarden traint (of in wedstrijd verband skiet/snowboard of andere extreme sporten) dat je daar ook anders mee omgaat dan iemand die hetzelfde doet (skieën paardrijden ed) voor recreatie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:49

De meeste (ernstiger) sportblessures komen door voetballen.

Ik heb door het paardrijden (rijden? eerder het vallen }:0 ) mijn rug op 3 plekken gebroken en later nog eens mijn bekken. Ook is door de laatste val mijn SI gewricht beschadigd (compressie-breuk) waardoor ik officieel niet mag paardrijden/fietsen/hardlopen ed.
Dus omdat ik nu niet meer actief sport zou ik meer moeten gaan betalen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:05

manishdra schreef:
Even over het vergelijk wat de hele tijd met de auto wordt getrokken. Blijf dan lekker thuis, daar is nog de meeste kans dat je wat gebeurd.

Dingen die gebeuren tijden autorijden, fietsen, lopen, of andere manieren om je te vervoeren, gewone sporten of in huis, zijn naar mijn mening dingen die iedereen kunnen overkomen en dus niet opgesplitst hoeven worden, als ik niet in de auto stap wordt ik misschien op de fiets geschept, ga ik niet fietsen, breek ik misschien mijn heup als ik een trap af loop. Dus dat vind ik niet te vergelijken met ongezonde levenstijlen.

Ik zeg expres gewone sporten want ik kan me voorstellen als iemand moeilijke paarden traint (of in wedstrijd verband skiet/snowboard of andere extreme sporten) dat je daar ook anders mee omgaat dan iemand die hetzelfde doet (skieën paardrijden ed) voor recreatie.

Dat jij zo denkt hoort bij publieke opinie :j
geeft niet, zo werkt een maatschappij

Maar er was een tijd dat roken werd aangeraden: goed voor stress
Er was een tijd dat dik zijn een teken van welstand was, dan ging je niet dood van de honger
Er was een tijd dat bewegen ongezond was en voor de werkende klasse
En veel kinderen krijgen was juist heel gezond

Dat is het leuke van publieke opinie :j
die verandert.. wat eerst maatschappelijk aanvaard was, is dat straks niet meer, en net zo makkelijk weer wel

:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:57

pol013 schreef:
annebe schreef:

Dat moet de wet dan weer wel voor je bepalen? :(:)

Bak lekker je eigen brood en trek je eigen bouillon heb je ook geen last van wat fabrikanten in je voeding stoppen. Je MOET niet allerlei gemakkelijke kant en klare producten kopen.....

Dit vind ik wel een goeie, klagen maar dat zet geen zoden aan de dijk op die manier, je bent immers vrij om te eten wat je zelf wilt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:01

pol013 schreef:

Je rijdt sgw zie ik, daarmee neem je heel wat meer risico als menig ander mens. Lijkt me dat jij ook meer moet betalen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:06

ja dat vind ik ook.. dammen is ook sport en veel minder risico.
SGW: dan ook stevig meer betalen. Naar rato van het aantal ongelukken en de ernst ervan ;)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:09

En mensen die sporten, niet roken, maar wel rugklachten hebben en hun hele leven astma en nu eenmaal de pil slikken, hebben pech...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:12

Zo'n voorstel kán er niet doorheen komen.
Ze moeten énorme inbreuk op privacy gaan maken om dit soort gegevens te controleren.
Het is dus praktisch gezien niet eens mogelijk om dit "idee" uit te gaan voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:20

Anya schreef:
ja dat vind ik ook.. dammen is ook sport en veel minder risico.
SGW: dan ook stevig meer betalen. Naar rato van het aantal ongelukken en de ernst ervan ;)

Waar staat SGW voor?