Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:35

jarco schreef:
Waarom wordt er altijd een stempel op iemand zijn voorhoofd
geplaatst ? Hitler was een narsict, Stalin paranoia en gaat zo
maar door.

Wat als we dit nou niet zouden doen en we ons focussen
op de 'dierlijke instincten' want we zijn tenslotte ook alleen
maar dieren.

Is het dan misschien toch onze instinct ?
Er zijn genoeg dieren die zonder de opvoeding van hun
ouders moorden om te leven. Kunnen wij dit ook ?

Een dier zal NOOIT moorden uit kick of 'plezier' of zonder noodzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:41

sallandval schreef:
Verdiep je maar eens in the milgram experiment, of the stanford prison experiment. Of kijk de film 'the wave' of les het boek the lucifer effect.

Keer op keer wordt weer aangetoond dat omstandigheden gedrag bepalen, niet het karakter. Je kunt niet weten hoe iemand of jijzelf in een gegeven situatie zult reageren.

Keer op keer wordt aangetoond dat in bepaalde omstandigheden iederéén in staat is tot gruweldaden......

Misschien zit er ergens wel in ieder mens..... misschien moet je wel van een groot geluk spreken als het allemaal goed gaat.

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:12

Toen ik de vraag van de TS las dacht ik gelijk (ik met mijn filosofische achtergrond :\ ) .. maar wat is dan goed en slecht?
Ja.. iedereen kan mij daar een antwoord op geven, maar iemand heeft toch ook bedacht wat goed gedrag is en wat slecht gedrag is! Dus wat dat betreft vind ik het al een moeilijke vraag.

Verder vind ik niet dat je de mens met dier kan vergelijken, want zoals unicorn_kiss al zegt.. een dier zal nooit bewust en zonder doel doden, en de mens doet dat wel. Een dier denkt puur rationeel, wij denken met ook met emoties.

Dus gezien mijn Westerse opvoeding over wat goed en slecht is, en met de aanname dat wat mij verteld is met de opvoeding over goed en slecht ook echt klopt, zou ik moeten concluderen dat in mijn ogen mensen slecht kunnen zijn.
Maar mensen kunnen in mijn ogen slecht zijn door een gebrekkige opvoeding (mishandeling (fysiek en mentaal), misbruik etc.(wil niet zeggen dat mensen die dit hebben meegemaakt gelijk slecht zijn, maar de kans ertoe neemt toe)) maar mensen kunnen ook slecht zijn door een 'kronkel' in de kop (psychose oid (niet dat iedereen met een psychose 'slecht' is, maar de kans op deviant gedrag neemt naar mijn menig toe).
De daders zelf zullen zichzelf (vaak) niet zo bestempelen, omdat zij emotionele (soms zelfs Rationele) argumenten voor hebben om de daad goed te praten.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:57

Ghani schreef:
Verder vind ik niet dat je de mens met dier kan vergelijken, want zoals unicorn_kiss al zegt.. een dier zal nooit bewust en zonder doel doden, en de mens doet dat wel. Een dier denkt puur rationeel, wij denken met ook met emoties.

Dat is niet helemaal waar. Als je in een kooitje teveel dieren stopt vermoorden ze elkaar ook doelbewust ook al kan een mens van buiteaf bepalen dat er plek zat in de kooi is en het zonder doel gebeurd. Het is een soort zelfbescherming. Maar als je denkt dat je een totale mislukking bent en wordt gehaat door iedereen (omdat je geleerd hebt dat dat zo is en niet weet hoe je je moet gedragen) en als je keer op keer aanloopt tegen haat en afwijzing is het dan geen zelfbescherming als je aan het moorden slaat?

En is de aarde inmiddels niet net een iets te klein 'kooitje' voor alle mensen die er zijn? Mensen gaan elkaar tegenwoordig al in de rij van een pretpark te lijf.... er komt steeds meer agressie. Is dat omdat mensen ineens allemaal zoveel 'slechter' zijn? Of omdat het te vol wordt op aarde?

Anoniem

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:06

Zou het verhoudingsgewijs écht meer zijn als vroeger, of hoor je het alleen maar meer?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:09

Yamcha schreef:
Keer op keer wordt aangetoond dat in bepaalde omstandigheden iederéén in staat is tot gruweldaden......

Misschien zit er ergens wel in ieder mens..... misschien moet je wel van een groot geluk spreken als het allemaal goed gaat.

Ja.

Het kwaad zit in jezelf.

Als je zegt dat sommige mensen 'slecht' zijn. Dan geef je jezelf het recht om deze mensen anders te behandelen dan 'goede' mensen. Je ziet wel op dit topic dat mensen zelf denken prima in staat te zijn te kunnen inschatten wie er slecht/kwaad/verrot is.

Dat soort denkbeeld zijn nou juist het kwaad.

Dat is namelijk ook precies waar het echte kwaad vandaan komt. Denk aan de holocaust maar ook aan slavernij en welk andere misdaden tegen de mensheid dan ook. Dat zijn geen 'goede' mensen maar 'slechte' mensen... ze zijn minderwaardig. Ze zijn slecht, hebben geen geweten en zullen ons kwaad doen als wij ze niet voor zijn. Je hoeft je dus niet schuldig te voelen als je ze pijn doet of vermoordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:37

Dit kan ik alleen maar met je eens zijn......

Dat soort ideologieën zijn idd het grote kwaad...... dat begint heel klein, met denken te kunnen inschatten, wie goed is, en wie slecht, en eindigt met gruwelen die we ons niet eens voor kunnen stellen......

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:44

sallandval schreef:
Ghani schreef:

Dat is niet helemaal waar. Als je in een kooitje teveel dieren stopt vermoorden ze elkaar ook doelbewust ook al kan een mens van buiteaf bepalen dat er plek zat in de kooi is en het zonder doel gebeurd. Het is een soort zelfbescherming. Maar als je denkt dat je een totale mislukking bent en wordt gehaat door iedereen (omdat je geleerd hebt dat dat zo is en niet weet hoe je je moet gedragen) en als je keer op keer aanloopt tegen haat en afwijzing is het dan geen zelfbescherming als je aan het moorden slaat?

En is de aarde inmiddels niet net een iets te klein 'kooitje' voor alle mensen die er zijn? Mensen gaan elkaar tegenwoordig al in de rij van een pretpark te lijf.... er komt steeds meer agressie. Is dat omdat mensen ineens allemaal zoveel 'slechter' zijn? Of omdat het te vol wordt op aarde?

Doelloos moorden is GEEN vorm van zelfbescherming
Jezus zeg, jullie komen op voor moordenaars

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:46

Jahoor, door factoren kun je zo worden. Soms misschien aangeboren (drang naar pedofilie?), en soms door factoren in de jeugd, of andere redenen waarom iemand zo denkt te kunnen 'overleven'.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:47

sallandval schreef:
Yamcha schreef:

Ja.

Het kwaad zit in jezelf.

Als je zegt dat sommige mensen 'slecht' zijn. Dan geef je jezelf het recht om deze mensen anders te behandelen dan 'goede' mensen. Je ziet wel op dit topic dat mensen zelf denken prima in staat te zijn te kunnen inschatten wie er slecht/kwaad/verrot is.

Dat soort denkbeeld zijn nou juist het kwaad.

Dat is namelijk ook precies waar het echte kwaad vandaan komt. Denk aan de holocaust maar ook aan slavernij en welk andere misdaden tegen de mensheid dan ook. Dat zijn geen 'goede' mensen maar 'slechte' mensen... ze zijn minderwaardig. Ze zijn slecht, hebben geen geweten en zullen ons kwaad doen als wij ze niet voor zijn. Je hoeft je dus niet schuldig te voelen als je ze pijn doet of vermoordt.

Ik denk dat verstandige mensen die zich niet blind kijken op en niet gebrainwashed zijn door een bepaalde ideologie een prima een beeld kunnen vormen van (rechtvaardig) goed en slecht.
Ik denk ook dat 99% het met me eens is als ik zeg dat Kim de Gelder een slechte persoon is,
dat is niet het geval bij de holocaust en slavernij.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:49

Equidea schreef:
Jahoor, door factoren kun je zo worden. Soms misschien aangeboren (drang naar pedofilie?), en soms door factoren in de jeugd, of andere redenen waarom iemand zo denkt te kunnen 'overleven'.

Iemand die zo denkt te overleven, heeft sowieso al een serieus psychisch probleem.
Aangeboren dus. Geen enkel normaal mens denkt op die manier.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:52

Ja door factoren van buitenaf toch? Als je je hele leven buitengesloten en gepest word, en erachter komt dat je door gemeen en vals te doen wel je zin krijgt. (en vals kan dan vanalles zijn, bedreigen, manipuleren, chanteren, etc etc.)
Tja... dan vind ik dat niet aangeboren hoor.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:54

Opkomen voor moordenaars is iets anders dan je voor kunnen stellen dat een mens die van nature goed is in staat kan zijn tot slechte daden.

Om een verstandig mens te zijn zul je toch ergens in je leven de mogelijkheid krijgen te leren wat een verstandig mens ís.

Bovendien is iemand met een psychische afwijking helemaal niet voorbestemd om 'slechte' dingen te doen. De kans is misschien groter, maar dat betekent niet dat zo iemand 'slecht' geboren is.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:55

Equidea schreef:
Ja door factoren van buitenaf toch? Als je je hele leven buitengesloten en gepest word, en erachter komt dat je door gemeen en vals te doen wel je zin krijgt. (en vals kan dan vanalles zijn, bedreigen, manipuleren, chanteren, etc etc.)
Tja... dan vind ik dat niet aangeboren hoor.

Maar zo'n iemand vind ik niet per sé een slecht mens.
T'is ook een eigen interpretatie wat je goed en slecht vindt.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:59

Bezoek een concentratiekamp, verdiep je o.a. in het medisch-experiment aspect daarvan (voorbeeldje: Dr. Mengele) en je weet genoeg.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:59

sallandval schreef:
Opkomen voor moordenaars is iets anders dan je voor kunnen stellen dat een mens die van nature goed is in staat kan zijn tot slechte daden.

Om een verstandig mens te zijn zul je toch ergens in je leven de mogelijkheid krijgen te leren wat een verstandig mens ís.

Bovendien is iemand met een psychische afwijking helemaal niet voorbestemd om 'slechte' dingen te doen. De kans is misschien groter, maar dat betekent niet dat zo iemand 'slecht' geboren is.

Dat opkomen voor moordenaars was eerder een geintje hoor dat weet ik zelf ook wel ;)
Ik heb ook duidelijk een ander beeld van een verstandig mens dan jij. Ik moet niet leren wat een verstandig mens is, ik heb daar namelijk al een mening over.
Met dat laatste ben ik het ook niet eens met je, maar dat wist je al. Iemand met een bepaalde aangeboren afwijking zal volgens mij vroeg of laat de slechte daad uitvoeren die hij altijd in staat was te doen, ongeacht de omstandigheden.
Laatst bijgewerkt door unicorn_kiss op 27-01-10 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:00

Bellona_K schreef:
Bezoek een concentratiekamp, verdiep je o.a. in het medisch-experiment aspect daarvan (voorbeeldje: Dr. Mengele) en je weet genoeg.

Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:17

Ik geloof dat er mensen zijn die al vanaf de geboorte bepaalde eigenschappen missen. Die nooit een juist beeld kunnen vormen van wat "goed" is en wat "kwaad" is. Zij weten hooguit dat bepaald gedrag sociaal wenselijk is en in het gunstigste geval leeft men daar ook naar, in het slechtste geval krijg je bijzonder vervelende figuren.

Er is veel onderzoek gedaan naar seriemoordenaars (en dan van het ergste soort, de Jeffrey Dahmers, BTK-killer en dergelijke figuren. Geen van die onderzochte personen liet bij hersenscans en onderzoeken zien over enige vorm van empathie te beschikken, en een basis stukje empathie is in elke maatschappij noodzakelijk om te kunnen overleven. Je vind het zelfs onder dieren in beperkte mate terug.

Ja, ik geloof dus dat er mensen zijn die "slecht" geboren zijn en in welke maatschappij dan ook als "slecht" zijnde worden beoordeeld. Of dat nou in ons Westerse systeem is of in een kleine gemeenschap in het midden van Afrika of een Amazone-dorpje. Hooguit hebben ze er in kleine gemeenschappen meer vat op dan in onze massa-maatschappij.

magicunicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:24

Even heel off topic:

Een brutale vraag maar, Sigrid hoe ben je aan dat boek Shantaram gekomen?
probeerde het enkele maanden geleden te bestellen bij Bol.com en alle versies bleken niet meer leverbaar te zijn |(

groetjes, :D

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:30

unicorn_kiss schreef:
Bellona_K schreef:

Mag ik vragen wat je daarmee bedoelt?

Het is mijn antwoord op de vraag 'bestaat er zoiets als een slecht mens'?

De hele geschiedenis staat vol van de slechte mensen. Ik haalde hiervoor concentratiekampen aan, maar wat te denken van bijv. andere oorlogen in de 20e eeuw (vietnam, korea, Isreal..), of slavernij een paar eeuwen terug.

Hedendaags bestaan er, ook in onze Nederlandse samenleving, (helaas) slechte mensen. Denk dat deze altijd hebben bestaan en ook altijd zullen blijven bestaan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:01

mick75 schreef:
Er is veel onderzoek gedaan naar seriemoordenaars (en dan van het ergste soort, de Jeffrey Dahmers, BTK-killer en dergelijke figuren. Geen van die onderzochte personen liet bij hersenscans en onderzoeken zien over enige vorm van empathie te beschikken, en een basis stukje empathie is in elke maatschappij noodzakelijk om te kunnen overleven. Je vind het zelfs onder dieren in beperkte mate terug.

Alleen... het brein is flexibel. Onder invloed van omstandigheden verkrijgt het zijn 'bekabeling'. Dus dat een seriemoordenaar geen empathiebekabeling heeft zegt alleen maar dat íe dat niet heeft op het moment van de scan, het zegt niets over zijn aanleg bij geboorte.

Dat zou je alleen kunnen stellen als je alle babies zou scannen en dan zien dat er babies zijn die de aanleg voor bekabeling van empathie missen. En euh dat kan niet omdat een baby vele honderden mijoenen meer verbindingen heeft dan een volwassene bij wie de niet gebruikte 'kabels' (uitlopers van neuronen) afgestorven zijn.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:04

Bellona_K schreef:
De hele geschiedenis staat vol van de slechte mensen. Ik haalde hiervoor concentratiekampen aan, maar wat te denken van bijv. andere oorlogen in de 20e eeuw (vietnam, korea, Isreal..), of slavernij een paar eeuwen terug.

Bedoel je hiermee dat Duitsers dus een groter aantal 'slechte' mensen had dan bijvoorbeeld Nederland? En dat de vermoorde Joden niet 'slecht' en dus 'goed' waren? Betekent dat dan ook dat ze gezien hun 'goedheid' nu waarschijnlijk gelijk hebben als ze palestijnen vermoorden, en dat die dus 'slecht' zijn?

En wat zou je dan hebben gezegd als het was gelukt om de joden uit te roeien in WO2 en Hitler nu als held en groot heerser in de boeken zou staan.. zou je dan precies andersom redeneren?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:06

unicorn_kiss schreef:
Iemand met een bepaalde aangeboren afwijking zal volgens mij vroeg of laat de slechte daad uitvoeren die hij altijd in staat was te doen, ongeacht de omstandigheden.

Denk je dan ook dat een 'goed' mens die slechte daad nooit zou kunnen doen?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:59

ik denk vanuit mijn eigen achtergrond (want verder dan filosferen kunnen we denk ik in deze niet) dat ieder mens 'goed'wordt geboren. Echter, wanneer in het lichaam 'fouten' zijn besloten waardoor in het brein psychiatrische stoornissen ontstaan, kan het mis gaan. dan hangt het ook nog af van omgevingsfactoren, beschermende of risico factoren.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:05

Ik geloof dat het mogelijk is dat bepaalde verbindingen in de hersenen "vergeten" zijn bij het in elkaar knutselen van het geheel. Ik denk zelfs dat dat bij heel veel mensen zo is, waarom is immers de een goed in talen en kan na 2 weken vakantie in een ander land zich in de lokale taal redden en kan de ander in recordtempo de moeilijkste berekeningen maken? Heeft ook allemaal te maken met verbindingen in de hersenen die er al dan niet zijn.

En als net de "verkeerde" verbindingen "vergeten" zijn bij het aanmaken kan je dus echt "slechte" mensen krijgen. Of beter gezegd: Mensen die niet kunnen begrijpen waarom je een ander waar je ruzie mee hebt niet gewoon dood mag schieten om het even in het extreme te trekken. Mensen voor wie "goed" en "kwaad" slechts loze woorden zijn omdat ze de betekenis niet kunnen begrijpen, en/ of geen remmingen hebben.