Ieder mens is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:19

sallandval schreef:
Charlie_P schreef:
Hmm, ik ben het er niet helemaal mee eens. Wel dat we egoïstisch zijn, maar niet dat we álles uit egoïsme doen. Ik eet bijvoorbeeld vegetarisch. Aan de ene kant kun je dan zeggen dat ik dat doe om me beter te voelen (want ik wil niet meewerken aan de bio industrie etc). En dat klopt. Maar ik doe het vooral, omdat ik wil dat er iets veranderd. Ik moet er óók best iets voor inleveren namelijk (ik laat staan wat ik heel erg lekker vind). Dus puur egoïsme kun je het niet noemen denk ik.

Zeker dat voorbeeld vind ik egoistisch. Jouw mening is dat het 'beter' is als er iets verandert ten aanzien van dieren eten. Je kiest ervoor om te leven naar jouw eigen mening en ideeen. Niemand heeft er iets aan, behalve jij zelf. Er is echt geen dier dat zich beter voelt omdat je geen vlees eet. Sterker nog, elk dier gaat uiteindelijk toch dood.

En wat betreft wat iemand zei over dingen weggeven ipv er geld voor vragen.... ik geef ook altijd alles weg maar dat noem ik ipv altruisme 'luiheid'... :o

en die vrouwen die zichzelf 'wegcijferen' zijn vaak ook bijzonder slecht in het herkennen van iets wat een ander voor hen doet... Ze 'zien' alleen hun eigen opofferingen maar niet die van een ander.

Ehm, mijn mening is dat het beter is als er iets verandert ten aanzien van de bio industrie bijvoorbeeld. Daar kunnen heel wat dieren in de toekomst wat aan hebben.
Maar goed, het is niet mijn bedoeling om hier een wel een niet vega discussie van te maken, ik vind jou reactie alleen een beetje vreemd.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:21

Charlie_P schreef:
Fiffill schreef:

Maar dan ben je dus eigenlijk wel vegetarisch omdat je je erdoor beter gaat voelen. Je hebt namelijk het gevoel dat je iets wil veranderen, en dat geeft jou toch ook een goed gevoel?

Deels klopt dat ook wel. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat voor mij niet de hoofdreden is. Ehm...lastig uit te leggen. Want je kunt iedere keer terugkomen bij dat je het doet om je goed te voelen. Ok, laat ik het dan zo zeggen. Het goed voelen is dan misschien 10 procent van een reden om iets te doen. Tegenover 90 procent om iets te veranderen, dus echt puur voor de 'ander'.

Maar je wil iets veranderen omdat jij je daar beter bij voelt. En uiteidelijk zal het dan dus voor jou een goed gevoel opleveren.

Ik denk inderdaad dat iedereen egoistisch is. Uiteindelijk heeft het allemaal met overlevingsdrang te maken. We moeten niet vergeten dat we in weze nog steeds dieren zijn.

Charlie_P

Re: Ieder mens is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:26

@Pluklief. Ik zie dat toch anders. Ik wil iets veranderen, omdat dieren zich daar beter bij zullen voelen (bijvoorbeeld betere leefomstandigheden). En daar zou ik me beter door voelen, dat klopt, maar zoals ik al zei is het dan denk ik zo'n 10 procent van me dat het doet om me beter te voelen. En 90 procent zodat anderen zich beter zullen voelen. Dus niet helemáál egoïstisch

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:27

Ik eet zelf ook al 20 jaar geen vlees... maar dat komt omdat ik de structuur niet lekker vind. :P Ik dacht eerst dat het was omdat ik het zielig vond en zo... maar ik kon dat voor mezelf op termijn niet hard maken aangezien ik aanzienlijk minder moeite had met leren schoenen, tassen en zadels. Dus uiteindelijk heb ik bedacht dat ik het eten eigenlijk gewoon veel smakelijker vind zonder vlees.

Het valt me sowieso op dat de meeste vegetariers al voordat ze vegetarisch werden geen vleeseters waren. De mensen die écht gek zijn op de smaak van vlees worden doorgaans geen vegetarier, of ze houden het niet vol.

Schijnbaar is voor jou de ideologie achter geen vlees eten belangrijker dan je behoefte aan vlees. Dan stel je jouw ideologie dus voorop.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:31

Charlie_P schreef:
Fiffill schreef:
Maar dan ben je dus eigenlijk wel vegetarisch omdat je je erdoor beter gaat voelen. Je hebt namelijk het gevoel dat je iets wil veranderen, en dat geeft jou toch ook een goed gevoel?

Deels klopt dat ook wel. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat voor mij niet de hoofdreden is. Ehm...lastig uit te leggen. Want je kunt iedere keer terugkomen bij dat je het doet om je goed te voelen. Ok, laat ik het dan zo zeggen. Het goed voelen is dan misschien 10 procent van een reden om iets te doen. Tegenover 90 procent om iets te veranderen, dus echt puur voor de 'ander'.

Ik denk eerder dat het 90% voor jezelf is en 10% voor een ander in zo'n geval. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:33

dat denk ik ook Fiffill :D

maargoed, dat ben ik........ en ik heb net echt ernstig over mezelf nagedacht in de nieuwe vorm van egoistme :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:33

KiWiKo schreef:
dat denk ik ook Fiffill :D

maargoed, dat ben ik........ en ik heb net echt ernstig over mezelf nagedacht in de nieuwe vorm van egoistme :D

*schudt hand van KWK* :j :D

Rosborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:42

Sigrid schreef:
Jeroennn schreef:
Jepss:P Het stomme is als je er over nadenkt, klopt het gewoon..

Nog iets om over na te denken:P ; alles, de hele wereld, draait om het getal 4 !

Wereld; W-E-R-E-L-D = zes letters
Z-E-S = drie letters
D-R-I-E = vier letters
V-I-E-R = vier
*stop*

En zo klopt het bij alles ;)
4 achter volgt je }>

Geldt dit ook in andere talen, zoals Koreaans, Chinees of in bijvoorbeeld het cyrillische schrift?

iig wel als je het gaat vertalen naar het nederlands :P
maar helemaal zeker van de andere talen weet ik het niet.. in het duits 'vier' klopt het wel volgens mij hihi

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:43

Dit is toch gewoon de evolutietheorie van Darwin? Volgens hem is iedere cel in je lichaam er enkel en alleen op gericht te overleven en zichzelf voort te planten. Iedere stap die men dus zet in zijn leven is erop gericht zichzelf en het nageslacht veilig te stellen.
Wanneer je iets aardigs voor een ander doet (zogenaamd zonder eigen belang) doe je dit eigenlijk omdat je er:
1. Je zelf beter door voelt (de mens is in staat tot het voelen van complexe gevoelens als schuldgevoel, dit moet 'afgekocht' worden).
2. Het creeeren van een veilige omgeving van jezelf en je nageslacht (dus het aan je binden van vrienden en familie, zodat zij, wanneer er gevaar dreigt in welke vorm ook, jou en je nageslacht beschermen. In een groep sta je sterker dan alleen).
3. Het vinden van een geschikte vader/ moeder van je kinderen.

Iedere stap die men zet is hierop terug te voeren; wat dan ook. Geef je geld aan een goed doel? Anderen bewonderen je hierom, waardoor je mensen om je heen verzamelt die je helpen in moeilijke tijden. Of anders om jezelf beter te voelen.

En zo is dit op álles terug te voeren.

Dit is niet egoistisch zoals wij dat zien, want iedereen doet het. Maar ja; iedereen handelt vanuit dit oerprincipe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:47

Kan me nog een topic herinneren over mensen die te zwaar waren voor hun paard..... Daar kwam toch redelijk wat egoïsme voorbij.

Een uitspraak ben ik nooit vergeten, toen de persoon haar valide argumenten op waren om te blijven rijden:

"maar wil je me dan mijn pleziertje afnemen?"

Vond dat erg egoïstisch, het plezier van het paard telde blijkbaar veel minder zwaar......

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:49

Jeroennn schreef:
maar helemaal zeker van de andere talen weet ik het niet.. in het duits 'vier' klopt het wel volgens mij hihi

Toevallig heb ik het hier gisteren nog met een vriendin hierover gehad :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:51

Ronne schreef:
Dit is toch gewoon de evolutietheorie van Darwin? Volgens hem is iedere cel in je lichaam er enkel en alleen op gericht te overleven en zichzelf voort te planten. Iedere stap die men dus zet in zijn leven is erop gericht zichzelf en het nageslacht veilig te stellen.
Wanneer je iets aardigs voor een ander doet (zogenaamd zonder eigen belang) doe je dit eigenlijk omdat je er:
1. Je zelf beter door voelt (de mens is in staat tot het voelen van complexe gevoelens als schuldgevoel, dit moet 'afgekocht' worden).
2. Het creeeren van een veilige omgeving van jezelf en je nageslacht (dus het aan je binden van vrienden en familie, zodat zij, wanneer er gevaar dreigt in welke vorm ook, jou en je nageslacht beschermen. In een groep sta je sterker dan alleen).
3. Het vinden van een geschikte vader/ moeder van je kinderen.

Iedere stap die men zet is hierop terug te voeren; wat dan ook. Geef je geld aan een goed doel? Anderen bewonderen je hierom, waardoor je mensen om je heen verzamelt die je helpen in moeilijke tijden. Of anders om jezelf beter te voelen.

En zo is dit op álles terug te voeren.

Dit is niet egoistisch zoals wij dat zien, want iedereen doet het. Maar ja; iedereen handelt vanuit dit oerprincipe.

Niet banketstaaf bedoeld.. Maar hoe zit dat met homosexuele mensen ?
Die zoeken niet iemand om zich mee voort te planten :)
Dus dan is dat niet egoistisch ?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:56

Die zijn dus gericht op het voortbestaan zelf.

Wat ik nu ga zeggen mag allerminst fout opgevat worden, ik ben alles behalve homofoob en vind homo's helemaal 100% prima, logisch en natuurlijk!

Ook in de dierenwereld komen homoseksuelen voor. Eigenlijk is dit, vanuit het biologisch oogpunt, een 'foutje' van de natuur. Of ze hebben een functie die nog niet ontdekt is door de mens. Ze zijn 'anders geprogrammeerd' dan heteroseksuelen.

En over het hele stukje egoistisch: Ik vind eigenlijk egoisme hier niet het goede begrip. Het gaat erom dat je alles doet om jezelf te redden, egoisme impliceert dat je daarom niks om anderen geeft. Dit is niet waar. Naastenliefde komt alleen niet vanuit een nobel streven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:03

Wel een beetje.
Een kind moet je echt leren dat het niet delen van speelgoed niet leuk is voor een ander kindje. Een kind moet je echt leren dat haren trekken, slaan, bijten, gillen, zeuren niet leuk is. Dat weten ze niet vanuit zichzelf.
Dat dat besef er niet is, maakt het niet minder egoïstisch. Een kind interesseert het écht niks hoe een ander kindje zich voelt, dat snappen ze niet, het moet echt aangeleerd worden. Empathie is niet een aangeboren eigenschap.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:15

Mee eens Yamcha. :j Mensen hebben empathie en normen en waarden, anders dan dieren. Maar die zijn niet aangeboren...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:17

Ronne schreef:
Die zijn dus gericht op het voortbestaan zelf.

Wat ik nu ga zeggen mag allerminst fout opgevat worden, ik ben alles behalve homofoob en vind homo's helemaal 100% prima, logisch en natuurlijk!

Ook in de dierenwereld komen homoseksuelen voor. Eigenlijk is dit, vanuit het biologisch oogpunt, een 'foutje' van de natuur. Of ze hebben een functie die nog niet ontdekt is door de mens. Ze zijn 'anders geprogrammeerd' dan heteroseksuelen.

En over het hele stukje egoistisch: Ik vind eigenlijk egoisme hier niet het goede begrip. Het gaat erom dat je alles doet om jezelf te redden, egoisme impliceert dat je daarom niks om anderen geeft. Dit is niet waar. Naastenliefde komt alleen niet vanuit een nobel streven...

Ik las ooit ergens dat homoseksuelen een 'foutje' in hun hersenen hadden? Dat het iets anders zat dan bij heteroseksuelen?
Dus je kan het idd zien als een foutje van de natuur als je het zo bekijkt....

(En ik heb niks tegen homo's, ik zou als de bovenstaande theorie juist is zelf ook een 'foutje' in mijn hersenen hebben :D ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:19

Fiffill schreef:
Mee eens Yamcha. :j Mensen hebben empathie en normen en waarden, anders dan dieren. Maar die zijn niet aangeboren...

Wat wel aangeboren is, is een geweten, maar ook dat moet ontwikkeld worden :j

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:59

Ik geloof best wel dat homosexualiteit een foutje in de hersenen is :j

Net zoals manisch depressief zijn een foutje in de hersenen is... of andere dingen waar je als mens zijnde mee geboren wordt.... niet voor niets zeg ik altijd: Je mag iemand niet veroordelen - zo wordt je geboren.

Ik heb niets tegen holebi's, denk dat er geen holebi-vriendelijkere persoon bestaat dan ik :D dus laten we dat voorop stellen. Het feit dat het ook in de dierenwereld voorkomt is voor mij ook een duidelijk FEIT dat het "iets" is wat van nature een "afwijking" is "ergens" in je stelsel, wat maakt dat je een voorkeur hebt voor personen van je eigen geslacht, of voorkeur voor beide geslachten.

In tegenstelling tot het eerder genoemde manisch depressief zijn vind ik echter dat dit "foutje" van de natuur niets ernstigs is, waarom ook? Het maakt de wereld een stuk kleurrijker en interessanter als je het mij vraagt :)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:03

En om trouwens terug te komen op het gehele egoisme verhaal over homosexuelen die niemand zoeken om zich voort te planten, en derhalve niet egoistisch zouden zijn - hoe vaak zie je niet dat holebi stellen dat juist WEL willen? en dmv een donor (lesbische stellen) toch een kind krijgen? Of via een draagmoeder (homo-koppels)?
Voila!

Niet te vergeten de tweede-generatie homo's, die eerst netjes getrouwd waren om na 25 jaar huwelijk alsnog te zeggen - euhhh... toch maar niet schat. :) Maar alsnog hun genen hebben doorgegeven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:38

Sigrid schreef:
Jeroennn schreef:
Jepss:P Het stomme is als je er over nadenkt, klopt het gewoon..

Nog iets om over na te denken:P ; alles, de hele wereld, draait om het getal 4 !

Wereld; W-E-R-E-L-D = zes letters
Z-E-S = drie letters
D-R-I-E = vier letters
V-I-E-R = vier
*stop*

En zo klopt het bij alles ;)
4 achter volgt je }>

Geldt dit ook in andere talen, zoals Koreaans, Chinees of in bijvoorbeeld het cyrillische schrift?

Jeroennn schreef:
Werkt niet in het Frans. :)
une = trois
trois = cing
cing = quatre
quatre = six
six = trois
trois = quatre etc etc

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:12

Ik ben het er helemaal mee eens! :j

Mensen vinden mij soms een 'nobel' persoon omdat ik bijv. goede doelen steun, veganistisch eet, een oude ziekelijke kat help... Maar uiteindelijk doe ik 't toch voor mezelf. Want als ik NIET op die manier zou leven zou ik mezelf niet recht aan kunnen kijken. En als ik katten haatte had ik dat beest echt niet gewild. Eigenlijk is ze er ook gewoon voor de gezelligheid! :)) Dus ja, ook ik ben als 't er op neerkomt een echte egoïst vind ik persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:42

Fitch schreef:
Ik ben het er helemaal mee eens! :j

Mensen vinden mij soms een 'nobel' persoon omdat ik bijv. goede doelen steun, veganistisch eet, een oude ziekelijke kat help... Maar uiteindelijk doe ik 't toch voor mezelf. Want als ik NIET op die manier zou leven zou ik mezelf niet recht aan kunnen kijken. En als ik katten haatte had ik dat beest echt niet gewild. Eigenlijk is ze er ook gewoon voor de gezelligheid! :)) Dus ja, ook ik ben als 't er op neerkomt een echte egoïst vind ik persoonlijk.

Ik heb respect voor jouw eerlijkheid +:)+

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:48

Al gaat het er eigenlijk niet zozeer om dat jij jezelf dan beter voelt, maar wat belangrijker is, is dat anderen dan beter over jou denken.

Als jij veel doet voor je medemens en arme zieke beestjes, krijg je daarvoor respect van je medemens. Ook dit is een manier om mensen aan je te binden en dus bondgenoten te krijgen voor de tijden waarin je die nodig hebt.

Dat je dit nu op bokt post, doe je ook (onbewust en voorgeprogrammeerd) om door anderen bewonderd en gerespecteerd te worden. Dat ik dit nu doe ook.

Daarom zullen mensen over het algemeen het gedrag vertonen dat er van hen verwacht wordt door ófwel de grote massa, ófwel het selecte clubje waar zij bij willen horen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:57

Ik heb niet alles gelezen maar ik denk toch dat de stelling "iets goeds doen voor een ander is uiteindelijk egoïsme" toch op één punt mank gaat. Bij 'egoisme' is altijd sprake van eigenbelang en zul je in eerste instantie ook dat eigen belang willen dienen. Als je iets goeds doet voor een ander, of geïnteresseerd bent in het welzijn van de ander, doe je dat niet vanuit de opzet "als ik dit nu doe, voel ik me straks goed"..Het goede gevoel voor jezelf is dus meer een beloning achteraf voor je goede daad, maar niet de eerste opzet. Naar mijn mening kun je dat goede gevoel niet puur egoïsme nomen, wél een prettige bijkomstigheid. :D

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:02

Nee, echt álles wat je doet komt voort uit eigen belang en dat is ook dé drive voor álles wat je doet.

Je doet het ook niet bewust.. 'zo, nu ga ik aardig zijn voor die en die, want dan voel ik me daarna goed en zijn ze misschien aardig voor me', maar het zit er onbewust zo ingebakken dat je daarom die beslissingen neemt.