sallandval schreef:Charlie_P schreef:Hmm, ik ben het er niet helemaal mee eens. Wel dat we egoïstisch zijn, maar niet dat we álles uit egoïsme doen. Ik eet bijvoorbeeld vegetarisch. Aan de ene kant kun je dan zeggen dat ik dat doe om me beter te voelen (want ik wil niet meewerken aan de bio industrie etc). En dat klopt. Maar ik doe het vooral, omdat ik wil dat er iets veranderd. Ik moet er óók best iets voor inleveren namelijk (ik laat staan wat ik heel erg lekker vind). Dus puur egoïsme kun je het niet noemen denk ik.
Zeker dat voorbeeld vind ik egoistisch. Jouw mening is dat het 'beter' is als er iets verandert ten aanzien van dieren eten. Je kiest ervoor om te leven naar jouw eigen mening en ideeen. Niemand heeft er iets aan, behalve jij zelf. Er is echt geen dier dat zich beter voelt omdat je geen vlees eet. Sterker nog, elk dier gaat uiteindelijk toch dood.
En wat betreft wat iemand zei over dingen weggeven ipv er geld voor vragen.... ik geef ook altijd alles weg maar dat noem ik ipv altruisme 'luiheid'...
en die vrouwen die zichzelf 'wegcijferen' zijn vaak ook bijzonder slecht in het herkennen van iets wat een ander voor hen doet... Ze 'zien' alleen hun eigen opofferingen maar niet die van een ander.
Ehm, mijn mening is dat het beter is als er iets verandert ten aanzien van de bio industrie bijvoorbeeld. Daar kunnen heel wat dieren in de toekomst wat aan hebben.
Maar goed, het is niet mijn bedoeling om hier een wel een niet vega discussie van te maken, ik vind jou reactie alleen een beetje vreemd.