Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor de kilometerheffing

Ja, laat maar komen.
24 (7%)
Nee, alsjeblieft niet.
298 (89%)
Neutraal
10 (3%)

Totaal aantal stemmen: 332

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:42

Weet je wat het is Shadow? Van alles wat je verdient gaat er ZOOO ongelofelijk veel naar BV Nederland. We zijn in een keurslijf geperst en kunnen gevoelsmatig geen kant meer op. Als ik een dienst werk werk ik 3 uur voor de staat en 4 voor mezelf. Tenzij ik extra uren moet werken want die worden extra belast.
Van de 4 uur die ik voor mezelf werk zou ik graag een eigen invulling geven. Maar... (in 4 uur verdien ik schoon 30 euro denk ik) benzine om naar mijn werk te komen: 60 km retour, dus zeg maar 6 liter; is 9 euro (uitgaande van 1,50 per liter). Van die 9 euro is 5,40 euro accijns. Blijft er voor mezelf nog 25 euro over. Van in totaal 7 uur werken. En dat lijkt best wat. Maar... Waterschapsheffing; 200 euro. Gemeentelijke heffing: (ruim) 400 euro. Wegenbelasting; 516 euro. Ofwel; alleen al aan die paar zaken gaat bijna een netto maandsalaris weg. Komt daarbij nog dat alles wat je doet; de overheid vreet lekker mee. Rook je een peukje? met 60% sponsor je BVNL. Het houden van je paard? Ik heb mijn kop al in het zand gestoken qua berekenen wat de staat daarvoor vangt. En het gaat maar door en gaat maar door. Het is een gebedje zonder end.
"vroegah" werd je met hard werken rijk. Nu maak je met hard werken vooral de staat rijk. zelf mag je er toch amper iets van houden.

KiWiKo

Re: Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:49

wat ik altijd zo grappig vind is dat je belasting betaald over de belasting die je al betaald hebt :D

je hebt je netto salaris........ dan ga je naar de winkel, en dat wat je koopt van je netto salaris....... is bruto, dus daar betaal je BTW over :D

te gek voor woorden :) echt waar :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:55

Kijk, jij zegt weer in een paar woorden precies wat ik wil zeggen maar er niet lekker uitkomt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:56

delerium schreef:
Weet je wat het is Shadow? Van alles wat je verdient gaat er ZOOO ongelofelijk veel naar BV Nederland. We zijn in een keurslijf geperst en kunnen gevoelsmatig geen kant meer op.

Wat meer gevoel dan werkelijkheid is want kijk om je heen - de grootste beperkingen die nu worden ingevoerd worden ingevoerd vanwege onze eigen roep naar 'veiligheid'. En we hebben, hoe je het ook wendt of keert, gigantisch veel keuzemogelijkheden. Ze zijn niet allemaal even makkelijk of vanzelfsprekend maar we hebben hier heel veel mogelijkheden en daar mogen we wel eens oog voor krijgen.

Citaat:
"vroegah" werd je met hard werken rijk. Nu maak je met hard werken vooral de staat rijk. zelf mag je er toch amper iets van houden.

Niet de staat wordt daar rijk door. Als er al mensen rijk door worden dan zijn het voor zover ik weet de grote industrielen. Ik mag misschien wat gemist hebben maar naast alle belastingen vloeit er ook zoveel geld weg naar outsourcing, winstmarges, beursspeculaties etc.

Bovendien is de staat niet iets wat buiten ons staat. Je kunt wel de hele tijd een scheidslijn trekken tussen 'ik of de staat' maar we HEBBEN in elk geval nog steeds een infrastructuur en een zorgstaat. Het wil niet lang meer, maar we hebben het wel. Maar iedereen wil de lusten daarvan, maar niet de lasten. Gaat niet werken, dat houdt een keer op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:57

in Nederland kan je alleen nog maar rijk worden door dingen te doen die niet mogen :D

als je alles volgens het boekje doet, dan word je nooit rijk :)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:00

Ik heb niet het gehele toppic doorgelezen maar volgens mij kunnen ze beter de tijd laten betalen dan de km. Het doel is de spits minder vol te krijgen en dus moet je die mensen laten betalen. Hier in het noorden rijd ik in een half uur zo,n 30km in het westen misschien 10. Ik zou dus meer moeten betalen terwijl ze de files, dus tijd, willen aanpakken

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:01

Vind het niet meer zozeer een verzorgingsstaat, maar een marionetten-staat.
Ik denk niet dat er veel mensen te belazerd zijn om de lasten te delen. Maar het is wat Kim zegt. Je betaalt belasting over dat waar je al eerder (en eerder) belasting over HEBT betaald.
De staat zal nooit rijk worden nee. Maar ik blijft benieuwd naar het percentage van wat er binnen komt dat echt nuttig besteed wordt en niet over de balk gegooid wordt.
Als heel nl ieder dubbeltje moet omdraaien, waarom hoeft de staat dat dan niet? (let wel, hier krijg ik ideeen van die gerust extremistisch te noemen zijn).

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:04

Shadow0 schreef:
deflin schreef:
De één werkt hier en de andere daar. Alle twee ligt het zo'n 70 km uit elkaar.
Ja wie van de twee zegt zijn werk op??

Had ik al gezegd dat dat keuzes zijn? Dat zijn keuzes. Je maakt die afweging helemaal zelf, maar daar zitten consequenties aan. Het is niet onmogelijk, het is niet van buitenaf opgelegd, het zijn afwegingen die jullie maken.

Citaat:
En jij gaat er dus het liefst wel op achteruit, van jou mag de zorgtoeslag nog meer verhoogd worden, want we gebruiken tenslotte ook genoeg zorg. van jou mag de km heffing er wel komen want jij kan het tenslotte op de fiets doen?

Het liefst ga ik er natuurlijk niet op achteruit, maar ik probeer ook naar het geheel te kijken. En ik snap de overwegingen. Wat me opvalt is dat mensen zo ongelofelijk alleen maar naar hun eigen situatie kijken. 'IK heb er nadeel van DUS is het een slecht idee'. IK ben geen voorstander van het huidige voorstel (voor zover je een rammelend iets 'voorstel' kunt noemen) maar ik ben niet tegen het principe dat autogebruikers moeten betalen want het levert gewoon VEEL overlast op, qua uitstoot, geluid, doorstroming, parkeersituaties etc.

En iedereen die zegt dat ze 'geen keuze hebben', dat is gewoon klets. We hebben heel veel keuzes. Alleen ze spreken je niet allemaal evenveel aan. Dat mag hoor - maar het blijven keuzes.

Ja dat is inderdaad een keuze ja. Nou zal maar direct zorgen dat ik en mijn vriend onstlag krijgen, kan jij ook nog voor mij gaan betalen :D

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:05

je kan trouwens vanaf nu stemmen op de site van anwb, alleen is de site volgens mij een beetje overbelast :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:15

deflin schreef:
Ja dat is inderdaad een keuze ja. Nou zal maar direct zorgen dat ik en mijn vriend onstlag krijgen, kan jij ook nog voor mij gaan betalen :D

Als jij naar eer en geweten vindt dat de beste oplossing is, en als je de consequenties die daar aanhangen (teruggang in inkomen en voldoen aan de regels van de ww of de wwb) aanvaardbaar vindt dan moet je dat doen. (Maar, dat houdt dus wel in dat je alle consequenties moet aanvaarden. Het is niet zo dat je dan dus zelf mag kiezen welk deel van de consequenties jou wel aanstaat, en welk deel niet.) Maar als je echt vindt dat dat de manier is waarop jullie het gelukkigst kunnen leven, en je vindt het aanvaardbaar om op zo'n manier gebruik te maken van de middelen die er zijn, dan moet je je door mij niet tegen laten houden.

Het is een keuze - ook als het keuzes zijn die mij niet aanspreken.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:18

Het is duidelijk sarcastisch bedoeld, maar het is WEL een realiteit in sommige gevallen! Het is toch meer dan gestoord dat er mensen zijn die door niet te werken meer inkomsten hebben dan wanneer ze wel werken? Het invoeren van de kmtaks gaat dit denk ik alleen nog maar erger maken.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:23

Teruggang in inkomen heb ik toch wel, kan me voorstellen dat mensen moeite gaan doen om ontslag te krijgen.
Moet je toch eens eerlijk zijn, ik ben straks zo'n 400 p/m meer kwijt, en dat terwijl er op het stuk wat ik rij weinig file staat.
Dan nog de 50 p/w aan diesel=216
p/j heb ik al snel 1500 aan onderhoud aan de auto=125 p/m
Totaal wordt dan dus met de heffing ongeveer 800
Mijn inkomen na aftrek van de extra kosten is niet de moeite om dan nog voor te gaan rijden, dan ga ik wel aan de kassa bij de appie om de hoek zitten, hou ik meer aan over

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:27

Kijk delerium heeft het door :)

@ shadow, elke keuze heeft zijn gevolgen en dat is met alles in het leven zo, maar goed jij denkt er zo over en ik weer net even anders.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:32

een stukje van meervrijheid.nl

Een bekend probleem rond de werkloosheid is de zogenaamde armoedeval. Als iemand gaat werken vervallen er een hoop voordelen waar hij als uitkeringstrekker van kon genieten. Hierdoor is het voor veel mensen niet lonend om te gaan werken. Door de kilometerheffing zal dit probleem in veel gevallen erger worden. Als een werkloze een baan kan krijgen in een andere stad dan worden de reiskosten voor hem hoger door de kilometerheffing. Het gevolg zal zijn dat hij maar bedankt voor de eer, en thuis op de bank blijft zitten op zoek naar een baan die dichter bij huis ligt.
Er zijn bijvoorbeeld vele Friezen die dagelijks op en neer pendelen naar Amsterdam om daar te werken. Voor velen van hen zal de kilometerheffing betekenen dat ze er verstandiger aan doen om gewoon thuis te blijven.

Werknemers die nu dicht bij huis werken, maar een flinke positieverbetering kunnen realiseren door een baan te accepteren bij een bedrijf dat verder weg gevestigd is zullen ook wel 2 keer nadenken. De kosten/baten verhouding verschuift doordat de reiskosten hoger worden. Dit zal op termijn extra werkloosheid opleveren.

Werkgevers
Ook werkgevers worden de dupe. Veel personeel zal de kilometerheffing opvoeren op de maandelijkse onkostendeclaratie. Het gevolg is dat de kosten voor de werkgever stijgen. Dit kan hij oplossen door minder personeel aan te nemen, of door zijn prijzen te verhogen. Beide oplossingen zijn slecht voor de economie. Dat een verslechterende economie zorgt voor minder files betekent wel dat het kilometerheffingsplan via een omweg alsnog resultaat kan boeken, maar of dat nu iets is om trots op te zijn?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:34

Ach, dan heeft nederland toch zijn zin. Dan zijn er geen files meer omdat er te weinig mensen zijn die het zich nog kunnen veroorloven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:35

hahahaha sorrie ik kan het niet betalen om te gaan werken :D

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:36

probleem van de files ook weer opgelost toch, nou geef mij dan toch maar die km heffing haha

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:40

Misschien is het een optie om de Km heffing aan het loon te koppelen ;)
Net als in sommige landen met de boetes. Verdien je veel betaal je ook meer, verdien je weinig betaal je ook minder.

Al zie ik dat nooit gebeuren :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:44

en nog een stukje

Privacy en moraal
Als laatste punt is er nog de moraal. Dat automobilisten betalen voor het onderhoud en eventuele uitbreidingen van het wegennet lijkt niet meer dan logisch. Maar het huidige wegennet is door de automobilisten als talloze keren betaald. In hoeverre is de overheid gerechtigd om iets dat al betaald is nogmaals in rekening te brengen?

Daarnaast dient van iedere automobilist exact bijgehouden te worden waar en wanneer hij rijdt, dit is uiteraard een goudmijn voor justitie. Er dient echter een zeer zorgvuldig debat over de privacy gevoerd te worden voordat dit soort systemen daadwerkelijk landelijk ingevoerd worden. George Orwell had het immers niet mooier kunnen bedenken.

Conclusie
De kilometerheffing heeft zo weinig voor- en zoveel nadelen dat het een wonder is dat men er überhaupt serieus over praat. Het plan zal de files niet korter maken, de verkeersveiligheid verslechteren, de economie aantasten en de werkloosheid doen stijgen. Niet één burger zal er echt op vooruit gaan, het zijn slechte politici die zich met deze plannen kunnen wentelen in hun toegenomen macht over de burger. Iedere volksvertegenwoordiger die die titel eer wil aandoen dient zich dan ook met hand en tand te verzetten tegen dit plan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:46

PascalB schreef:
Misschien is het een optie om de Km heffing aan het loon te koppelen ;)
Net als in sommige landen met de boetes. Verdien je veel betaal je ook meer, verdien je weinig betaal je ook minder.

Al zie ik dat nooit gebeuren :)

er zijn niet zoveel mensen in nederland die veel verdienen............ die moeten namelijk belasting betalen :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:50

Hm, heb al even gekeken naar het alternatief.
11,32 euro voor een enkele reis heen straks en 1.11 uur reistijd. De terugweg; ik moet tot 23.00 werken maar de laatste reismogelijkheid is om 19.36 vertrekken.

Morgen is ook wel interessant. Ik kan op tijd op mijn werk komen (waarbij ik kan kiezen tussen 45 min te vroeg komen of 59 min te laat) en op tijd weer weg (1.24 uur te vroeg of 56 min te laat).

Het is maar wat je een bruikbaar alternatief vindt...

Km-heffing aan loon koppelen? Maak het dan maar veel duurder er koppel het aan de balkenendenorm. Over het algemeen zijn het de middenmootgroepen die zich blauw betalen en krom werken. De grootverdieners hebben toch zat, de kleinverdieners krijgen al een berg ontheffingen.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:55

Iedereen moet overstappen op de motor , dan heb je geen last van de Km heffing. Je blijft dan de wegenbelasting betalen.

Of een auto van voor 1987, oke hij is dan wel niet zo schoon als de huidige auto's maar je hebt geen last van de Km heffing.

Het is weer eens een project waar veel uitzonderen en nog vraagtekens aan zitten.
Het is een kenmerk van de overheid. gewoon lekker beginnen ook al is het plan niet goed uitgewerkt, lang genoeg aanmodderen en tegen de tijd dat de conclusie er is dat het niet werkt of dat het maar een beetje meer kost dan gepland roepen dat er geen weg meer terug is. Het kan dan wel weer worden verrekend met 1 of andere belasting of nieuwe tax.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:56

Iemand een idee van hoeveel het hele plan tot nu toe al heeft gekost?

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:58

delerium schreef:
Iemand een idee van hoeveel het hele plan tot nu toe al heeft gekost?

"Uit hun eigen berekening blijkt dat er momenteel 250 consultants, adviseurs en ambtenaren aan het project werken. Alleen de voorbereidende kosten bedragen al 130 miljoen euro. Aan het begin zaten er 47 ambtenaren en 99 consultants op het project."

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:02

Citaat:
Van
Oosteinde 11
2841AA
Moordrecht

Startpunt
Oosteinde 11
2841AA Moordrecht

Eindpunt
Haagweg 209
2281AM Rijswijk

Auto- zonder vertraging 08:38 09:00 00:21
met eventuele vertraging 08:32 09:00 00:27

Openbaar vervoer 07:42 08:50 01:08

lijkt mij ook buitengewoon duidelijk :D

daarnaast kost het mij 3.60 euro benzine............ en zeker twee keer zoveel voor het openbaar vervoer :)