Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marrie1996

Re: Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 16:34

Even een toevoeging;

Belasting betalen we toch, dus waarom niet nuttig besteden aan een land dat het heel hard nodig heeft op dit moment?

Daarmee laten we aan de rest van de wereld zien dat we iets voor andere willen doen.
Dus stel dat wij ooit een keer iets krijgen dan heeft de rest niet zoiets van laten we maar niks geven want dat doen zei ook niet.

Als dit echt een volslage domme opmerking is moet je het maar zeggen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:28

Vanwaar denk je dat dat geld komt? Hoef je je toch niet af te vragen.. uit onze zak natuurlijk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:04

Zinzi_jewel schreef:
Ik vindt het niet normaal , dat de donatie verdubbeld wordt !!
Er is in ons landje ook nog ellende genoeg , denk hierbij aan mensen die op straat leven ( niet vrijwillig )
Mensen die amper wat te eten hebben ( voedselbank )

Kijk dat een land waar een ramp gebeurd geholpen wordt tot daar aan toe , maar verdubbelen .... is niet nodig !!

Ik doneer niets !!!

Ben nl erg benieuwd of Nederland geholpen gaat worden , als hier ooit zoiets erg gebeurd ...

ellende is relatief, blijkt wel weer... Hier leeft misschien een enkeling op straat, daar zijn alle huizen zo weggevaagd...Hier is het nog min of meer een keuze om op straat te leven, daar niet. Hier hebben we voedselbanken, daar geen eens voedsel!

De verdubbeling komt zoals hier al zovaak gezegd uit het potje voor noodhulp. Was het nu niet naar Haïti gegaan, was het wel (in delen) naar midden afrika of andere hulpbehoevende landen gegaan.

Ik vind het van landen uit de eerste wereld een plicht om voor de 2e/3e wereld landen te zorgen, en helemaal als er zoiets dramatisch gebeurd.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 23-01-10 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:09

daar hebben ze ook een NOG corruptere regering dan hier :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:28

Maar als ze daar al een potje hebben was het toch ook helemaal niet nodig dat er 20 miljoen nog van de mensen afkomt? Helemaal niet als in dat potje miljarden zitten.

Verootjoo: Ik denk eigenlijk dat er meer mensen onvrijwillig op straat staan in Nederland dan wat wij weten.
Overigens vraag ik me af waarom het nodig zou moeten zijn dat we in Nederland, dus in een eerste wereld land, daklozen en voedselbanken moeten hebben? Is dat nodig? Ik geloof van niet, we zitten hier namelijk niet in een 3e wereldland die daar hulp voor nodig heeft omdat op orde te krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:32

x_Marr schreef:
Maar als ze daar al een potje hebben was het toch ook helemaal niet nodig dat er 20 miljoen nog van de mensen afkomt? Helemaal niet als in dat potje miljarden zitten.

Verootjoo: Ik denk eigenlijk dat er meer mensen onvrijwillig op straat staan in Nederland dan wat wij weten.
Overigens vraag ik me af waarom het nodig zou moeten zijn dat we in Nederland, dus in een eerste wereld land, daklozen en voedselbanken moeten hebben? Is dat nodig? Ik geloof van niet, we zitten hier namelijk niet in een 3e wereldland die daar hulp voor nodig heeft omdat op orde te krijgen.

omdat het hier in NL ook enigzins je eigen keuze is of je op straat of voedselbank leeft of niet. Iedereen heeft genoeg opties imo. We hoeven niet helemaal gepamperd te worden hoor.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:36

Het geld van giro 555 gaat NIET naar de regering van Haïti maar naar de samenwerkende hulpverleningsorganisties die op hun beurt weer samenwerken met lokale bedrijven en organisaties. De Algemene Rekenkamer houdt toezicht op de uitgaven.

Heb ik ook pas een paar keer gezegd en is ook meerdere keren uitgelegd in de media.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:39

Even een vraagje tussendoor..
kan het dan zo zijn dat er ook hier geld van op de plank blijft liggen?
Want ik meende opgevangen te hebben dat er van de Tsunami ook wat was blijven liggen, maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:40

alles wat nu niet 'opkomt' blijft gewoon staan ja :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:42

Okee, dat gaat dan in de ontwikkelingspot erbij.. lijkt me goed.

Wel ongelooflijk dat dat geld 'niet op komt' .. er moet zoveel opnieuw opgebouwd worden en alles..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:47

Het geld is dan ook niet alleen voor de noodhulp, maar idd ook voor wederopbouw. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:48

Ja, daarom verbaasde het me dat er geld overbleef?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:54

Dat zal denk ik te maken hebben met doelen waar ze zich aan moeten houden. Niet dat je bij wijze van geld gaat opmaken om het opmaken. Nou kunnen ze in zulke landen eigenlijk altijd wel geld gebruiken, maar het is dan om te voorkomen dat mensen op hun achterpoten gaan staan en zeggen: het geld is niet besteed zoals afgesproken (denk ik). De goede doelen moeten namelijk ook verantwoording afleggen.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:57

Toekie schreef:
De Algemene Rekenkamer houdt toezicht op de uitgaven.

Heb ik ook pas een paar keer gezegd en is ook meerdere keren uitgelegd in de media.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de Algemene Rekenkamer alleen adviseert
en niet controleert.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:59

We gaan toch niet zitten janken omdat er amper 0,05% belastinggeld naar mensen gaat die het momenteel véél harder nodig hebben dan wij? Zou toch zweren dat we in een verzorgingsstaat leven, en dat mag wat mij betreft zeker ook (in zekere mate) búiten de staat gelden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:07

Ik geloof niet dat er mensen zitten te janken..

gelukkig leven we ook in een land waar vrijheid van meningsuiting geldt (voor hoe lang nog??), dus als iemand het ergens niet mee eens is, mogen ze dat kenbaar maken :j

en daar kan je dan vervolgens over discussieren.. althans, degene die dat willen :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:07

Dat is dan kwalijk dat die indruk is gewekt Botervlieg, maar imo nog lang geen reden om de slachtoffers dan maar in de steek te laten. ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:08

Angelita schreef:
We gaan toch niet zitten janken omdat er amper 0,05% belastinggeld naar mensen gaat die het momenteel véél harder nodig hebben dan wij? Zou toch zweren dat we in een verzorgingsstaat leven, en dat mag wat mij betreft zeker ook (in zekere mate) búiten de staat gelden.

Ik wou precies hetzelfde typen.. Ik hoorde mensen zeggen dat wij het hier zouden kunnen gebruiken om leraren wat extra te geven of bij jeugdzorg etc.
Er zijn gewoon bijna 70 000 mensen gestorven, en god weet hoeveel gewond. Die mensen hebben het waaaay harder nodig dan wij nu hoor ?
Grootste gedeelte van nederland heeft gewoon nog een dak boven het hoofd, die mensen daar niet eens meer. En dan gaan we zeuren over 0,05% belastingsgeld? Lekker verwend weer Nederland!

Ik vind het juist geweldig dat we kunnen laten zien dat wij als land ondanks de recessie alsnog 40 miljoen kunnen optrommelen om andere mensen te helpen :j .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:09

Wie heeft het hier eigenlijk over 'in de steek laten'??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:10

Angelita schreef:

mij mogen ze god weet hoeveel geven............. maar ga dan niet roepen dat de regering dit betaald......... de regering heeft namelijk geen geld. De regering is slechts bewaarder van ONS geld...... dus de regering betaald helemaal niks, nada ziltz zero...... WIJ betalen het ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:13

Cer schreef:
Wie heeft het hier eigenlijk over 'in de steek laten'??

Ik heb het dan over de mensen die vinden dat wij het geld veel beter zelf kunnen gebruiken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:17

Volgens mij is dat iets genuanceerder... ik had het idee dat een aantal mensen zich afvragen hoe iemand heel makkelijk kan roepen "HUP, dat geld verdubbelen we!!"

Het geld wat opgehaald is aan donaties, is al een supermooi bedrag, toch? :j
Het klinkt gewoon een beetje makkelijk als je dat verdubbelt, terwijl het geld van de belastingbetaler is, die wellicht een oma heeft die ligt weg te rotten.
En het hoeft niet letterlijk 'wij' te zijn als wel 'mensen in dit land'.. maar op een paardenforum is dat misschien wat lastig te brengen?

Dat het geld uit een pot komt wat daarvoor is, is ook weer zo, en het verdelen van die potjes is een politiek spelletje waarbij je er met stemmen op de juiste partij niet altijd uitkomt overigens.

Als er berichten komen van geld wat 'op een plank' blijft liggen schept dat geen vertrouwen. Achteraf is moeilijk inzichtelijk te krijgen voor de gewone burger wat er met zn geld gedaan is. Het zou misschien wat zijn dat daar ook eens aandacht aan besteed wordt.. Ik ben bijv. heel benieuwd hoe het met het tsunamigetroffen gebied gaat :j . Misschien een 'hoe is het nu'-special of iets :)

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:19

KiWiKo schreef:
Angelita schreef:

mij mogen ze god weet hoeveel geven............. maar ga dan niet roepen dat de regering dit betaald......... de regering heeft namelijk geen geld. De regering is slechts bewaarder van ONS geld...... dus de regering betaald helemaal niks, nada ziltz zero...... WIJ betalen het ;)

inderdaad, en ik vind dat àls de regering de de mogelijkheid geeft aan particulieren om te steunen
(lees: op de niet-commerciële zenders in BE komt er ook reclame met rekeningnummer),
ze de mensen niet kan verplichten geld te geven (lees: geld van de belastingen te gebruiken).
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het super dat er zoveel geld ingezameld wordt,
maar ik vind dat die inzamelingen vrijwillig moeten blijven.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:23

Cer schreef:
Het geld wat opgehaald is aan donaties, is al een supermooi bedrag, toch? :j

Dat is het zeker! En dát is dan ook het ''extraatje'', niet het geld van de regering. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:25

Dat is al een ander statement als hoe het gebracht werd..

Is er ergens inzichtelijk hoe die potjes verdeeld zijn, en wie daar wat over te zeggen heeft (excuus als dat al eerder gemeld is)?