KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:52

Ik weet niet zo goed wat ik ervan vind.. Heb zelf ook wel overgewicht maar niet dermate heftig dat mensen naast me last hebben omdat ik mijn riem niet dicht krijg of uit mn stoel puil...

Waar hier vooral mn stekels van overeind gaan staan is de manier waarop alle dikke mensen over 1 kam geschoren worden... Heb een aantal keer gelezen dat ze dan naast een 'dikke, stinkende, rochelende dikke' gezeten hebben, net alsof alle dikkere mensen zo zijn! Je heb ook stinkende en rochelende en asociale dunne mensen, net als dat je gewoon fatsoenlijke, prettig geurende zwaardere mensen heb...

Daarnaast, hoe ga je er dan mee om als een hele dikke persoon een hele slanke partner heeft? Als die dikke persoon aan het raam zit en de hele kleine dunne partner zit ernaast heeft er toch niemand (behalve het stel) last van? Moeten ze dan een extra stoel boeken? Ik zou dat wel krom vinden, mensen gaan toch ook niet minder betalen omdat ze minder ruimte nodig hebben dan de standaard stoel??

Zoals gezegd, ik heb neit echt een mening hierover maar bovenstaande vraag is er wel 1 die in me opkomt en me aan het denken zet...

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:55

zelf kamp ik ook met overgewicht . En is niet dat ik er niks aan doe heb een maagband operatie gehad en daarna nog een herstel wegens fouten en dieeten nu nog steeds . Maar val niks af vandaar ook onderzoeken in eht ziekenhuis heb ook nog een hartafwijking ga zo maar door. Maar ook ik ga graag op vakantie. En pas net in de stoel :o . Ik ga altijd aan de raamkant zitten mijn man naast me en val dus niemand lastig. Ga ik langer vliegen dan 4 uur dan boeken we altijd comfort clas of hoger de stoelen zijn dan ruimer. Ik weet wel dat ik een collega heb die 2 meter is en echt niet dik is maar past ook niet in de stoel. Das vanwege het feit dat ie a zijn benen niet kwijt kan( en met zijn benen op jouw zitruimte komt) en b omdat hij langer is ook meer weegt dan een korter persoon. Hij zou dus ook een extra stoel moeten. Het feit is dat de stoelen steeds smaller worden omdat ze meer mensen in het vliegtuig willen hebben zodat ze en meer kosten scheelt en meer winst kunnen maken. Kan dus betekenen dat straks over een paar jaar maatje 44/46 ook niet meer in de stoelen past!

En ook mee gemaakt en dikkere meneer had een extra stoel erbij genomen ook flink voor betaald maar omdat het vliegtuig overboekt was moest er toch iemand naast hem zitten. En hij heeft veel moeite moeten doen om zijn geld terug te krijgen. Volgens deze man gebeurde dit wel vaker. Deze man had een afwijkende ziekte en kon er niks aan doen.Maar stel dat ik dus een stoel erbij boek en er idd een magerder persoon (bv nu 1 die klaagt erover) naast mij moet zitten wegens overboekeing ben benieuwd hoe de klager dan reargeert. Ik zou boos worden en die persoon niet naast mij willen hebben( heb er tenslotte voor betaald toch) stel dat je dan niet mee kan denk je dan nog steeds hetzelfde erover? De rest van je vriendinnen wel in het vliegtuig en jij niet .

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:01

Ik hoef geen vliegtuigstoel waar ik 3 x in pas.
Dan voel ik me juist onveilig in die zee van ruimte.

Als een dun/dik echtpaar samen een 2 stoelen boeken en ze passen er in lijkt me dat geen probleem.
Erg dikke mensen zweten vrij snel.
Kunnen ze niets aan doen en niet altijd is de mogelijkheid om zich op te frissen.
Ik denk dat je dan als dik mens snel een geurprobleem krijgt.
Voor mijn gevoel hebben de mensen die dik zijn door een medische reden niet zoveel last van een ander zijn mening als de dikke mensen die door eigen schuld dik zijn.
De laatste weten dat ze door veel te veel te eten erg dik zijn en voelen zich dan ook snel aangesproken.

Mijn vriendin is door medische redenen erg dik geworden, tegen de 130 kilo.
Inmiddels is ze onder begeleiding 37 kilo afgevallen.
Met de begeleiding en een stuk zelfdicipline heeft ze dit bereikt.
Mijn 18 kilo die ik nu kwijt ben is puur door zelfdicipline.
Het kan dus in vele gevallen wel.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:08

Ja, dan zou ik wel pissig zijn ja. Maar dan is het de schuld van de maatschappij en ik denk ook niet dat zo'n overboeking bij elke vlucht voorkomt. Je gaat nu uit van één geval.

@moggsy
wanneer twee mensen elkaar compenseren, zou ik t ook prima vinden idd.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:09

Bij British Airways hebben ze iets van Economy + ofzo, daar belandde ik laatst in omdat het vliegtuig waar ik mee reisde overboekt was. Die stoelen staan iets verder van elkaar en zijn een stuk breder dan de gemiddelde vliegtuigstoel. Waarom niet gewoon een rijtje van dat soort stoelen neerzetten voor de wat zwaardere mensen?

Obesitas is een groot probleem, maar vliegtuigmaatschappijen zijn commerciële organisaties die in mijn ogen niemand hoeven te betuttelen / veroordelen maar gewoon klanten moeten vervoeren van A naar B. Die mogen dan ook wel een beetje met hun tijd meegaan: buiten wat ik of jij er van vindt, is obesitas namelijk een feit.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:12

ik lees dat erg dikke mensen snel zweten dan ben ik een uitzondering ik zweet zelden zelfs als het 40 gaden is nog amper. Dus kan dat fabeltje ook weer uit de lucht. Weet je wat erger is een persoon naast je die een parfumflesje op zich heeft gedaan om juist dat zweten tegen te gaan dat is goor om naast te zitten. Die vieze geuren door elkaar word ik pas misselijk van.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:15

Fitch schreef:
Obesitas is een groot probleem, maar vliegtuigmaatschappijen zijn commerciële organisaties die in mijn ogen niemand hoeven te betuttelen / veroordelen maar gewoon klanten moeten vervoeren van A naar B. Die mogen dan ook wel een beetje met hun tijd meegaan: buiten wat ik of jij er van vindt, is obesitas namelijk een feit.

Die grote stoelen nemen extra ruimte in beslag, dus worden de tickets duurder. Ook voor de personen in de 'normale' stoelen. Dat is ook niet eerlijk.

Fitch

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:18

Maar bij bijv. British Airways staan die stoelen er al, en ze worden alleen gebruikt als 't vliegtuig overboekt wordt. Maar het is wel één van de goedkoopste maatschappijen voor intercontinentale vluchten. Zoiets zouden andere maatschappijen ook kunnen doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:22

Waarom kunnen ze dan niet 1 of 2 rijden breder maken? Net als 1 of 2 rijen met extra beenruimte? En die dan duurder maken?
Lijkt me toch een vrij simpele oplossing :j

Daarnaast: waar leg je de grens? Lengte en gewicht opgeven bij het boeken van een ticket? Maar dat wil niet altijd zeggen dat je meteen heel dik bent. Ik heb ook tegen de 100 kilo gewogen, met een lengte van 1.63 (ben gelukkig al 14 kilo kwijt). Maar paste nog gewoon in een achtbaanstoeltje. Die zijn nog smaller dan een vliegtuigstoel.
Terwijl mijn BMI toch wel boven de 30 was :j
Dus waar leg je de grens? Hoe maak je dit meetbaar?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:31

Dat is ook het lastige van het verhaal, Amanda. Het is moeilijk meetbaar te maken. Als je al dergelijke gegevens vraagt, biedt het nog geen garanties. Iemand kan in een halfjaar tijd (zo ver van tevoren boek ik meestal vakanties) wel 15 kilo aankomen óf afvallen of centimeters verliezen. Dat zegt dus niks. Het verschilt per persoon. Er zullen dus ménsen op de luchthaven meoten zijn die dat moeten bepalen, wat uiteraard weer tot veel verontwaardiging gaat leiden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:32

Amanda schreef:
Waarom kunnen ze dan niet 1 of 2 rijden breder maken? Net als 1 of 2 rijen met extra beenruimte? En die dan duurder maken?
Lijkt me toch een vrij simpele oplossing :j

Dat komt toch op hetzelfde neer?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:33

Ja, precies. Ik ben wel heel benieuwd hoe ze dat willen doen.
Die 14 kilo van mij was ook in een half jaar tijd.

Weet iemand hoe ze dit in Amerika doen?

Shadow0: ik bedoelde bredere stoelen voor de dikkere mensen tegen een meerprijs. Net als meer beenruimte voor de langere mensen tegen een meerprijs.
Zie dat ik het maar half heb opgeschreven :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:35

Amanda schreef:
Shadow0: ik bedoelde bredere stoelen voor de dikkere mensen tegen een meerprijs. Net als meer beenruimte voor de langere mensen tegen een meerprijs.

Maar dat is dus ongeveer het voorstel wat er nu is - behalve dan dat de stoelen niet breder zijn maar dat je gewoon een dubbele ruimte krijgt. Maar vanwege de bouw van de meeste vliegtuigen (met name voor Europese vluchten) zou een bredere stoel ook inhouden dat je er maar 1 kwijt kunt waar er nu twee staan. Dus ik zie het verschil met het huidige voorstel niet echt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:39

Ja, maar 2 stoelen kan toch nooit lekker zitten?
En is volgens mij ook duurder voor de klant.
2 tickets, waarvan 1 met 25% korting.
Of gratis wanneer het vliegtuig niet volgeboekt is. Maar hoe kom je daar achter?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:39

Ik geloof dat in Amerika ze kijken of je in de stoel past zo niet moet je uit het vliegtuig en moet je worden overgeboekt naar een volgende vlucht waar je nog voor een extra stoel moet betalen.

Citaat:
Passengers requiring extra space
For the comfort and well-being of all customers aboard United flights, we have aligned with other major airlines' seating policies relating to passengers who:

* are unable to fit into a single seat in the ticketed cabin;
* are unable to properly buckle the seatbelt using a single seatbelt extender; and/or
* are unable to put the seat's armrests down when seated.

If unused seats are available on the ticketed United or United Express flight, then a customer meeting any of the above criteria will be reaccommodated next to an empty seat.

If no unused seats are available on the ticketed flight, then the customer must either purchase an upgrade to a cabin with available seats that address the above-listed scenarios, or change his or her ticket to the next available flight and purchase a second seat in addition to the one already purchased. If a customer meeting any of the above-listed criteria cannot be accommodated next to an empty seat and chooses not to upgrade or change flights and purchase a ticket for an additional seat, he or she will not be permitted to board the flight.

http://www.united.com/page/article/0,6722,52985,00.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:43

Cassidy schreef:
Het moeten boeken van twee stoelen gaat ook de gewichtsverdeling en de veiligheid niet veranderen....

Oh echt wel. Stel, gemiddeld gezond gewicht is 70 kilo (geen idee hoor, roep maar wat). Dan zit er normaal op een rijtje van 3 stoelen 210 kilo.
Stel iemand van 140 kilo boekt 2 stoelen. Dan zit er op diezelfde rij 140+70=210 kilo.
Stel diegene boekt één stoel. Dan zit er op die rij plotseling 280 kilo.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:46

Ik lees al mee vanaf het begin, maar wil nu even wat kwijt.

Het ontwikkelen van een vliegtuig duurt 10 tot 20 jaar. De breedte van het vliegtuig staat in verband met de breedte van de stoelen en de luchtweestand. Een 747 heeft een maximaal opstijg-gewicht van ik geloof 76ton. Als de vliegtuigen breder worden, omdat de mensen dikker worden moet je dit dubbel compenseren door meer liftkracht te genereren. Het enige wat deze kracht genereert zijn de vleugels.

Theoretisch kan het allemaal, maar bedenk wel dat het zeker 15 jaar duurt voordit dit vliegtuig operationeel is en de tickets een stuk duurder worden (door de ontwikkelings- en brandstofkosten).

Je zou ook twee rijen stoelen minder per vliegtuig kunnen maken. De tickets worden eveneens een stuk duurder. Dan laat je 'iedereen' boeten voor het overgewicht van een zeer klein percentage dat vliegt en niet in de stoel past.

Ik ben het met jullie eens dat de stoelen niet heel breed zijn in een vliegtuig, maar hier zijn dus redenen voor. Ik persoonlijk vind het niet meer dan normaal wanneer je meer dan 1 stoel (ook al hang je slechts een beetje over) bezet, je ook de kosten voor deze stoel betaald.

Wat betreft bagage, dat is inderdaad een beetje krom, maar 23kg is het maximum wat 1 persoon volgens het NIOSH mag tillen. In principe heb je dus al een tweede koffer nodig voor je overbagage (bij meer dan 3kg teveel). Boven het tillen van 23kg, zal de ARBO dienst gewaarschuwd worden (of althans, dit is de bedoeling)!

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:46

Ik vind het niet meer dan normaal dat als een persoon niet in 1 stoel past deze een tweede erbij moet boeken! En of dit nu komt door een ziekte of simpelweg te veel voedsel naar binnen werken: ik zit als mede passagier de hele vlucht klem en opgesloten terwijl ik netjes voor mijn stoel heb betaald. Diezelfde stoel wordt dan deels in beslag genomen door mijn buurman/buurvrouw. Geloof mij, dat 12 uur lang is geen pretje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:47

Amanda schreef:

Sorry, maar of je nu als erg dik persoon wel of geen twee stoelen boekt, je zit toch hoe dan ook op twee stoelen? (of 3 zelfs)...
Als je erg dik bent ondervind je nu eenmaal nadelen aan je postuur. Niet in een stoel passen, niet door smalle passages kunnen, vervelende blikken of opmerkingen, etc etc. Ik als klein/slank persoon ondervind ook nadelen. Niet bij het bovenste schap kunnen in de supermarkt, jaloerse blikken van minder slanke mensen, vervelende opmerkingen van minder slanke mensen ("ja maar jij kunt alles eten" is zo'n leuke, is dat zo of doe ik gewoon hard m'n best om slank te blijven?), in sommige auto's niet kunnen rijden omdat de stoel gewoonweg te hoog is of niet ver genoeg naar voren kan...

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:48

@ mo_van_dijk : nou ik ben dus niet bereid meer te betalen voor mijn ticket omdat iemand anders te groot is om in zijn stoel te passen!

@ Amanda: daar hadden ze maar aan moeten denken toen ze al dat eten naar binnen werkten.... het zit ook niet lekker als je naast een zwaarlijvig iemand zit, en dat is niet mijn schuld! Lekker 2 stoelen boeken, dan is het niet langer mijn vlucht die vervelend is.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:51

Ik vind het niet helemaal eerlijk. De meeste dikkere mensen kunnen er niks aan doen dat ze dik zijn. Je kan niet zeggen dan stop je maar met zo veel te eten, want vaak ligt daar geen eens het probleem. Je zegt ook niet tegen iemand met anorexia dat ze maar gewoon normaal moeten gaan eten, want zo werkt dat dus ook niet.

Ik vind het dus niet eerlijk dat mensen die dikker zijn een extra ticket moeten betalen omdat ze een maatje meer hebben. Zorg dan als luchtvaart maatschappij ervoor dat ze ook een aantal grote stoelen tot hun beschikking hebben.

Ik vind overigens op pagina 1 sommige mensen niet zo leuk reageren...

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:52

Ik ook niet Marleen.

Ik vraag mij trouwens af welk percentage van de passagiers daadwerkelijk verplicht worden gesteld om dit tweede ticket te kopen.

Pubelia, vind je het wel eerlijk dat dan iedereen extra geld moet neerleggen omdat sommige mensen niet in 1 stoel passen?
Laatst bijgewerkt door Mootje op 20-01-10 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:53

Een extra rij ruimere zitplaatsen voor dezelfde prijs lijkt me een beter idee. Als je iets buiten proporties bent of je hebt een blessure dan is vliegen sowieso een hel. Afgelopen weekend heb ik het weer ondervonden. Ik ben verre van dik maar heb wel erg lange benen en een gescheurde kruisband. Ik moest retour Atlanta (2x 9 uur vliegen). Wat een ellende is dat, als degene voor je zit zijn stoel in liggende positie zet dan zitten je knieeen meteen klem. Vliegtuigstoelen zijn sowieso te klein naar mijn mening, je kan natuurlijk altijd vragen om een stoel met extra beenruimte (bv bij de nooduitgang) maar die zijn ook niet altijd beschikbaar. Mensen die om wat voor reden dan ook niet goed in een vliegtuigstoel passen zouden recht moeten hebben op een ruimere plek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:53

Amanda schreef:

Dat weet ik eigenlijk niet. Als voor veel mensen het probleem blijkbaar is opgelost door het middendingetje omhoog te doen en een deel van de zitplaats van de buren in te pikken, dan zou dat dus genoeg zijn. Maar goed, ik weet niet hoe anderen dat ervaren.

Citaat:
En is volgens mij ook duurder voor de klant.

Waarom duurder? Het lijkt mij dat het vervangen van stoelen duurder is :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:54

Diaan74 schreef:
Mensen die om wat voor reden dan ook niet goed in een vliegtuigstoel passen zouden recht moeten hebben op een ruimere plek.

Dat vind ik prima, maar wat mij betreft wel tegen bijbetaling.