Zembla: levensgevaarlijke genezers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:41

Ik heb de aflevering ook gezien, vond hem niet slecht.
Waarom?
Ik hoop dat mensen zo wat kritischer worden over wat er met hun lijf gebeurt.(zowel regulier als alternatief)
Ik loop al jaren in het alternatieve circuit, en 9 vd 10 behandelingen zijn compleet onschuldig(en dit zeggen ze ook in de aflevering).
Maar dit kan ook anders, naar de chiropractor gaan zonder te weten welke medische problemen je hebt vind ik persoonlijk wel "gevaarlijk".
(Daarnaast hou ik niet zo van chiropractie omdat er voor mij teveel gemanipuleerd word wat bij mij absoluut niet aanslaat.)

Misschien is de docu wat eenzijdig, maar vergeet niet dat er ook genoeg programma's over échte artsen zijn die erg negatief zijn.
Dus IMO hebben die hun portie ook wel gehad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:43

siskeh schreef:
Misschien is de docu wat eenzijdig, maar vergeet niet dat er ook genoeg programma's over échte artsen zijn die erg negatief zijn.
Dus IMO hebben die hun portie ook wel gehad.

Dat ligt eraan of de dingen nu ten positieve veranderd zijn.

siskeh

Re: Zembla: levensgevaarlijke genezers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 11:53

@shadow0: bedoel je of dingen ten positive veranderen in het alternative circuit, ik hoop het.
Maar vermoed dat 1 enkele uitzending daar nog te weinig voor is, en daarnaast zijn de kijkers van zembla waarschijnlijk al vrij kritische mensen, dus ik vraag me dan sowieso af of die zoveel veranderen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:51

Needje schreef:
Ik ken iemand die met last van r rug naar iemand toe ging om gekraakt te worden. Toen dat niet verbeterde toch maar eens foto's laten maken. Bleek gebroken rug en de behandeling die ze heeft gehad had er voor kunnen zorgen dat ze de rest van r leven in een rolstoel zou komen te zitten. (wat gelukkig niet gebeurd is)

Ik had (en heb af en toe nog) last van mijn rug na een val van een paard. Ik ben er mee naar de huisarts gegaan. Die wilde mij absoluut niet doorverwijzen naar het ziekenhuis. Hij stuurde me direct door naar de fysiotherapie/manuele therapie. Hier werden mijn wervels flink geforceerd. Eigenlijk zoals je ook in de filmpjes ziet (vast pakken vlak onder de schedel en duwen/trekken maar). Zij gaven ook aan dat ik ook echt krachttraining moest gaan doen. Maar elke keer als ik kwam werd een heel grot deel van de tijd vooral aan conditie gewerkt. Toen ik na een jaar terug kwam bij de huisarts en vertelde dat het nog steeds niet goed ging en ik nu echt naar het ziekenhuis wilde voor foto's had ik pech. Ik werd wederom naar de fysiotherapie gestuurt en kreeg ook een verwijzing naar mensendieck.

Ik had het helemaal gehad. Maar wist niet wat anders te doen en ben dus nogmaals een jaar naar diezelfde praktijk geweest. Na dat jaar nogmaals terug geweest bij de huisarts. De last van mijn rug was onzin. Het zou er allemaal alleen maar aan liggen dat ik overspannen was. (terwijl de klachten er daarvoor dus al waren). Ik kon wel medicijnen krijgen om te ontspannen. Die heb ik afgewezen en ik ben daarna op eigen houtje naar een andere fysiotherapeut gaan zoeken. In tegenstelling tot de eerste praktijk forceerde deze man niets aan mijn rug. Hij masseerde vooral en verrichte metingen om te zien hoe recht ik was in mijn dagelijkse houding van dat moment. Na een paar behandelingen ben ik gestopt. Deze man had me erg geholpen door mijn spieren echt losser te maken en was verder keurig van mijn wervels afgebleven. Ik was mezelf al erg bewust van mijn houding (daar had ik geen mensendieck voor nodig) en ben dus thuis gewoon maar voorzichtig gaan doen. Hier moest ik maar mee zien te leven.

Inmiddels ben ik al weer 4 jaar verder (dus ruim 6 jaar na de val). Ik heb nog steeds geregeld last van die plek in mijn rug/nek. Vooral als mijn spieren meer gespannen zijn. Maar het is stukken minder geworden. Lichamelijk kan ik echter niet veel hebben. Heel veel werk dat ik in de tussentijd heb geprobeerd kon ik niet uitvoeren. Ik ben behoorlijk beperkt door deze rugklachten maar kan er verder niets mee want ik ben er nooit mee bij het ziekenhuis geweest. Ik baal dat ik veel dingen niet meer kan en ik baal ook dat de huisarts me nooit voor controle langs het ziekenhuis heeft willen sturen. Maar ik ben heel gelukkig dat het bij mij niet net zo is afgelopen als bij de man in de aflevering.

juline

Re: Zembla: levensgevaarlijke genezers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:46

vindt sommige mensen hier beetje overtrokken reageren.
chiropractor ben je niet zomaar je moet teneerste minimaal vwo gestuurd hebben in de medische richting. hierna volgt een lange zware opleiding in het buitenland omdat er in nederland nog geen opleidingen bestaan toch chiropractor.

zelf ben ik 5 jaar erg vervelend van me paard gedonderd en sindsdien allerlei vage klachten, onderandere tintelingen in armen en benen. destijds bij eerste hulp geweest die mij weer naar huis stuurde met conclusie bijna dwarslesie maar we doen niks.
weer terug geweest nadat me vingers paars werden en gevoelloos weer naar huis gestuurd.
inmiddels bij chiropractor onder behandeling en deze amerikaanse man heeft duidelijk verstand van zaken. klachten zijn nog lang niet weg gister nog mri scan van me hoofd gehad. maar ben blij dat deze beste man mij wel wil en kan helpen.

in alle geneeskundige vakken alternatief of westers heb je wel kwakzalvers.
hoevaak hoor je wel niet dat mensen met een hartinfarct op de eerste hulp naar huis gestuurd worden met eet maar wat en ga slapen...
dit vindt ik kwalijker dan fouten in de alternatieve geneeskunde.
vaak kiezen mensen pas voor deze kant van de geneeskunde na een hoop frustraties in de westerse geneeskunde.

dus alsjebliefd mensen ga niet klakkeloos programma's geloven zonder zelf ervaringen te hebben met dergelijke therapien

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:55

ik kom elke paar weken bij een heel profesisonele en kundige kraker. krakkerdiekrak, en alles staat weer recht en is los :)

ook terecht gekomen na een val van het paard, toen had mijn spier in mijn onderrug mijn wervel opzij geschoven. Nadat er foto's zijn genomen in het ziekenhuis, ben ik bij de kraker terecht gekomen.