Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 00:53

Interessante uitzending nu - van Pauw & Witteman - waar heel veel vragen/bedenkingen die hier nu voorbij komen, besproken worden.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 02:22

http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2010/01_januari/18/binnenland/ruim-zes-miljoen-binnen-op-giro-555.xml

in 5 dagen al 6,5 miljoen....., regering verdubbeld het bedrag.....

tja, wat zal ik zeggen, ik ben zeker voor hulp, een natuurramp van deze omvang is vreselijk.
maar; ik wil niks meer horen over financiële crisis in Nederland.....

_Lisanne

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:21

Ik vind het een beetje een slap excuus om de financiele crisis hierbij te halen. Voor dit soort dingen moet er ALTIJD geld zijn.

Het valt me trouwens op dat er hier imo veel gierige mensen zitten. Iets geven, ho maar.. En als argument geven dat er hier ook armoede is :n. Alsof we onze 'armoede' kunnen vergelijken met de armoede daar. In Nederland kan IEDEREEN geld krijgen. Daar hebben ze geen rode rot cent, geen huis, grote kans dat ze hun familie kwijt zijn.

En wij maar lekker warm zitten he, in onze warme huizen achter de computer..

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:23

Dit heeft niets met gierigheid te maken....., btw wie ben jij om dat te zeggen, jij kan ook niet in onze portomonee kijken

En ja, ik kijk zeker wel naar de crisis, waarom? Omdat er in Nederland overal op bezuinigd moet worden, gezondheidszorg bijvoorbeeld, en dat is iets wat ik ronduit schandalig vind!
Ik zeg nergens dat er geen geld moet naar rampgebieden, maar weet jij waar al dat geld blijft? Wat ze ermee doen?
Komt het daadwerkelijk terecht waarvoor het bedoeld is?

Als ze morgen een inzamelingsactie voor spullen gaan houden ben ik de eerste die vooraan staat met dozen vol kleding, lakens etc...
Maar nee, dat is niet gewenst.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:10

Ik denk dat al die dozen gecontroleerd moeten worden en die tijd is er op dit moment waarschijnlijk gewoon niet. Geld is dan makkelijker, dan kan er in 1 keer ingekocht worden waarvan ze van te voren al weten dat het goed is. Met spullen die mensen brengen heb je die zekerheid misschien niet altijd.

Natuurlijk is het schandalig dat er bezuinigd moet worden op de gezondheidszorg, dat is 1 van de belangrijkste dingen die er zijn vind ik.
Maar ik denk niet dat we daarom maar moeten zeggen dat we niks geven. En de overheid bezuinigd op de gezondheidszorg, niet jij of ik. Of je nu wel of geen geld geeft, dat heeft niks te maken met de bezuinigen op de gezondheidszorg in Nederland.

En natuurlijk kan ik niet in iemand's anders z'n portomonee kijken, maar ik denk dat zeker de helft van Nederland echt wel €10,- kan missen :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:17

astridelise schreef:
Xantaatje schreef:
Misschien heel slecht maar zolang er in nederland nog steeds mensen naar de voedselbanken moeten en niet of slecht geholpen worden geef ik geen cent meer aan het buitenland.

Ik heb echt met ze te doen, maar ben er een beetje klaar mee eerlijk gezegd :o

Dat is mijn punt eigenlijk ook een beetje. In Nederland zijn er genoeg gezinnen die ook een steuntje in de rug kunnen gebruiken.

In Nederland heeft iedereen:
- zorg die nodig is om te kunnen leven
- schoon water
- school
- een plek om te slapen
- kleren
- eten
- inkomen

In Haïti hebben de mensen zelfs dit niet, dus waar praat je eigenlijk over? Ik vind dat niet te vergelijken!
Vinden jullie dan dat wij het eerst meer dan geweldig goed moeten hebben voordat de mensen in Haïti het enigzins leefbaar moeten hebben? Wat een egocentrische houding! In Nelderland gaan geen mensen dood door honger punt.

Ik geef trouwens wel geld aan 555, ik zou er liever zelf heen gaan met hulp maar dat kan niet.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:22

Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom mensen moeten melden dat ze geld storten aan welk goed doel dan ook. En waarom veel van die mensen menen het recht te hebben om mensen die niks storten te veroordelen. Of je wel of niet geeft, aan wat dan ook, is jouw eigen zaak.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:25

Je moet niks, maar iemand kan het natuurlijk wel oneens zijn met de argumenten en daar kun je dan over discussiëren toch?

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:27

ik geef niet aan giro 555, wel heb ik een donatie gedaan aan artsen zonder grenzen (deze zijn niet aangesloten bij giro 555 en zamelen zelf geld in)

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:29

Volgens mij deel ik dezelfde mening als vele hier.

Laten we voorop stellen dat je niet gelijk gierig bent als je geen geld wil storten op 555. Aangezien dat blijkbaar toch niet goed aankomt heb ik er ook voor gekozen niet te storten.

Verschrikkelijk wat daar gebeurd is, maar dan wil ik wel dat mijn geld goed terecht komt. Laat die dik betaalde directeuren (wat ik hier ergens las) dan maar eens betalen... of regering uit eigen zak.. ook al is dat niet uit eigen zak :)

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:33

Toekie schreef:
Je moet niks, maar iemand kan het natuurlijk wel oneens zijn met de argumenten en daar kun je dan over discussiëren toch?

Uiteraad! Maar ik zie hier woorden als gierig en egocentrisch etc. voorbij komen. Dat heeft niks met een discussie te maken, toch? :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:35

Persoonlijk zou ik die woorden ook niet (gauw) gebruiken maar ook dat kan iemands mening zijn aan de hand van argumenten die gegeven worden.
Zo denk ik erover dan. :P

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:03

Er is in de wet geschreven dat ze maximaal 11% van de opbrengst mogen houden voor loonkosten enzo. De rest van het geld moeten ze gebruik waar het voor bedoeld is. :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:23

Citaat:
In Nederland heeft iedereen:
- zorg die nodig is om te kunnen leven
- schoon water
- school
- een plek om te slapen
- kleren
- eten
- inkomen

In Haïti hebben de mensen zelfs dit niet, dus waar praat je eigenlijk over? Ik vind dat niet te vergelijken!
Vinden jullie dan dat wij het eerst meer dan geweldig goed moeten hebben voordat de mensen in Haïti het enigzins leefbaar moeten hebben? Wat een egocentrische houding! In Nelderland gaan geen mensen dood door honger punt.

Ik geef trouwens wel geld aan 555, ik zou er liever zelf heen gaan met hulp maar dat kan niet.

Goh, daar zul je je nog over verbazen.
http://imageserver.dvhn.nl/img//rO0ABXQ ... YxNTB0.jpg
Dit is in Drachten, daar wonen een ernstig zieke man en zijn spatische vrouw in een sloophuisje, meerdere instanties zijn op de hoogte maar ze krijgen geen enkele vorm van hulp ( ook geen medische).
En ja zo lang dit in een "welvarend" land als Nederland geen uitzondering is, vind ik dat we ons geld beter kunnen gebruiken. Om mensen die niks willen geven om wat voor reden dan ook meteen uit te maken voor van alles en nog wat ( en dan doel ik niet alleen op de persoon van de quote), vind ik een beetje laag. Ieder zijn of haar keuze. Ik ga de mensen die wel geven toch ook niet naïeve sukkels noemen omdat 't geld dat ze doneren waarschijnlijk nooit op plaats van bestemming aan komt? :?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:35

Ik ben wel even trots op mijn werkgever hoor 8-) . Er wordt maar liefst hulp voor ongeveer 2 miljoen euro hulp gegeven (geld en hulpgoederen) en de donatie van alle individuele werknemers wereldwijd (100.000 werknemers) aan Giro 555 wordt ook nog eens gematcht door mijn werkgever. Wij hadden al gedoneerd, dus gauw het bewijs indienen, dan gaat er nog een keer zo`n bedrag naar Haïti!

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:08

Ik doneer niet meer aan dat soort doelen....Toen veel geld gestort
voor de Tsunami...En nu enkele jaren later hoor je gewoon dat er heel
wat geld achtergehouden werd, en zomaar overal uitgegeven wordt!

En wat hebben ze aan al die miljarden? Ze kunnen niet eens veilig
daar hun werk doen de hulpverleners...Laat staan veilig aankomen,
omdat bijna niet verantwoord is....

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:18

Geld achter gehouden? Zomaar overal aan uitgegeven? Waar heb je het over? Kijk voor het gemak even op de site van Giro 555, dan weet je waar je over praat. Ze leggen namelijk op hun site verantwoording af over hoe zij de donaties besteden. Dus ze doen niks zomaar en ze houden niks achter.

Oh, en ondanks dat het "niet veilig" is, gaan al die hulpverleners er toch heen/blijven ze er. Dat zegt wel iets lijkt mij. Weet je wat; DAT HET NODIG IS anders gingen ze wel naar huis ;)

Wat ik niet begrijp is waarom er zo raar wordt gereageerd als hierboven. Er zijn miljarden binnen gekomen voor de Tsunami ramp. Er zijn ook miljarden uitgegeven. Als er dan nu nog wat over is, dan is dat toch geen drama? Want weet je wat het mooie is? Het kan direct worden aangewend voor de eerste noodhulp aan deze ramp. Mooi toch, dat ze niet hoeven wachten op nieuwe donaties?
Ik zie het probleem niet. Ook niet van al die verhalen dat er directies in dure auto`s rijden. Daar hebben de Häïtianen nu niks aan. Eerst geven, dan probleem met te hoge salarissen oplossen. En waar gaat het nou precies om? Afgunst omdat die mensen duurdere auto`s rijden en betere salarissen hebben (dan de mensen die er tegenaan schoppen) of gaat het om het helpen van onschuldige slachtoffers die niet in die dure auto`s rijden maar die niets meer over hebben (van het weinige dat ze al hadden).......

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:32

Stel hé (en ik zeg stel, het is niet zo) dat ik geen geld zou geven, gewoon omdat ik geen zin heb om geld te geven. Zou dat mij een slecht mens maken?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:34

Ik dacht dat je in jouw eigen topic over het nieuws toch al heel erg duidelijk had gemaakt dat je geen geld ging geven? En volgens mij is je vraag daar al beantwoord toch? :D

Oh, maar ik ben natuurlijk heel erg blij dat je van mening verandert bent en toch geld gaat geven! Vind ik een erg goed besluit van je. Chapeau!! Edit; helaas, niet dus
Laatst bijgewerkt door FlyAway op 19-01-10 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:38

Wacht, laat ik dit niet hier doen. Ik open wel een nieuw topic, dit wordt filosofisch.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 19-01-10 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:43

wij houden een sponsorloop op school
ik doe vastbedrag anders moet ik rennen :P
maar school zou het niet naar giro 555 sturen, maar naar andere kleinere doelen, want iemand had verhalen gehoord dat ze dat ook hadden gedaan en toen werden er 10 huizen gebouwd voor die gezinnen! nou dan weet je zeker dat het goed terecht komt!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:21

roxiie schreef:
Goh, daar zul je je nog over verbazen.
http://imageserver.dvhn.nl/img//rO0ABXQ ... YxNTB0.jpg
Dit is in Drachten, daar wonen een ernstig zieke man en zijn spatische vrouw in een sloophuisje, meerdere instanties zijn op de hoogte maar ze krijgen geen enkele vorm van hulp ( ook geen medische).
En ja zo lang dit in een "welvarend" land als Nederland geen uitzondering is, vind ik dat we ons geld beter kunnen gebruiken. Om mensen die niks willen geven om wat voor reden dan ook meteen uit te maken voor van alles en nog wat ( en dan doel ik niet alleen op de persoon van de quote), vind ik een beetje laag. Ieder zijn of haar keuze.

Vraagje dan. Veel mensen doneren aan giro 555 omdat ze zo mensen in Haïti willen helpen. Jij kiest ervoor om dat niet te doen omdat we ons geld beter kunnen gebruiken voor hulpbehoevende mensen in eigen land. Wat doe jij dan voor de mensen zoals in Drachten? (dit is geen aanval maar een oprechte vraag) En wanneer is Nederland volgens jou klaar (realistisch gezien) om wel geld uit te geven aan ontwikkelingshulp e.d.?

Ik denk trouwens dat je niet zomaar over de besteding van 'ons geld' kunt spreken. Imo is het juist prima dat er mensen zijn die doneren aan 555 en dat er ook mensen zijn die ipv daarvan, doneren aan andere doelen.

Citaat:
Ik ga de mensen die wel geven toch ook niet naïeve sukkels noemen omdat 't geld dat ze doneren waarschijnlijk nooit op plaats van bestemming aan komt? :?

Als je onderbouwt met feiten en harde bewijzen waaruit blijkt dat dat structureel het geval is, mag je dat van mij best. :)
Ik vraag me overigens wel af, waar al die hulp en goederen vandaan komen als het geld volgens jou waarschijnlijk nooit op de plaats van bestemming aan komt. ;)

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:23

Ik bedenk me net dat ik nog geen concreet antwoord heb gegeven op de vraag waar dit topic om draait:

Doneer ik geld aan 555?

Nee dus.....

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:46

Wij doneren thuis ok wat naar giro 555

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:47

ik doneer ook niet. Kan het geld zelf goed gebruiken door een fout van de belasting!!