Het Nieuws niet volgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:57

ik kijk het ook niet :=

eigenlijk wel heel erg slecht,
het is toch een stuk ontwikkeling.
ik ga wel proberen meer kranten te lezen en journaal te kijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:59

Ik volg het nieuws wel, dat is ook belangrijk voor mijn opleiding (journalistiek). Maar daarvoor keek ik ook regelmatig het nieuws en las ik de ochtendkrant. Ik vind het belangrijk dat je op de hoogte bent van de wereld om je heen, het is toch een stukje algemene ontwikkeling en je kunt nog eens ergens over mee praten.

Het is in mijn ogen bijna niet te doen om objectief nieuws te brengen. Het begint idd bij de keuze van het onderwerp, welke mensen laat je in beeld en hoe lang. Het boek 'Het zijn net mensen' van Joris Luyendijk vind ik erg interessant in dit opzicht. Hij vertelt hierin over zijn werk als correspondent in het midden oosten. Daar komt de objectiveit ook uitgebreid aan bod.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 16:59

Mavelle schreef:
Marieke_K schreef:
Volgens mij is het ook onmogelijk om in deze tijd met internet niets mee te krijgen van nieuws. Zelfs bokt heeft een nieuwspagina en ook hier worden niet paard-gerelateerde nieuwsitems besproken.

Maar ik blijf bij het punt: wat is nieuws? Ik denk dat iedereen nieuws volgt: ook horen dat de buurvrouw bevallen is, is nieuws.

Ik denk dat het meer over nieuws gaat dat de krant haalt.

En het is misschien heel stom, maar wat hebben die mensen op Haiti aan mijn medelijden? Ik zal er niet slechter van worden, maar die mensen niet beter.

er zijn tot nu toe 50.000 doden! en 300.000 daklozen! Ik mag toch hopen dat het je wel iets doet. Dit is een grote gebeurtenis in de wereldgeschiedenis. Zo'n grote aardbeving is er nog nooit geweest.

Annemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:01

Alet74, ik ga ook helemaal niet zeggen dat iedereen moet stoppen met het nieuws kijken. Hoe ik het doe, kan ook heeeeeeeeeelemaal 'de foute manier' zijn. Ik probeer alleen duidelijk te maken hoe ik erover denk. En ja, ik kan me ook prima vinden in jou standpunten. Het is alleen niet hoe ik erover denk. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:02

Ik volg het nieuws (en zéker ook de politiek) meestal best uitgebreid. 's Ochtends lees ik NRC-Next, het journaal zie ik minstens 1x per dag en 's avonds meestal DWDD omdat daar weer net andere dingen aan bod komen.
Ik studeer ook politicologie, dus dat politiek me interesseert zal niet verrassend zijn.

Waarom ik dat doe?
-Ten eerste vind ik het interessant
-Ik ben een wereldverbeteraar, ik wil de wereld beter achterlaten dan dat hij nu is, pas als je weet wat er speelt in Nederland en de wereld kan je wat veranderen.
-No way dat ik mijn opleiding kan voltooien zonder het nieuws te volgen.
-Praten en discussieren over wat er in de wereld gebeurt is leuk, je leert een onderwerp van meerdere kanten bekijken, inzicht krijgen in dingen die je anders ontgaan zouden zijn.

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:03

Ik vind het zelf altijd heel erg idioot lijken, als ik tegen mensen praat over het nieuws en ze zelf geen idee hebben waar het over gaat. Dan is het de hele week op het nieuws geweest, weten ze totaal niet waar ik het over heb. Leef je dan in een grot ofzo?

Marieke_K

Alet74 schreef:
@Marieke-K: je hebt gewoon veel verschillende niveaus van nieuws: misschien zou je dat kunnen zien vanuit jezelf met allerlei cirkels: je directe omgeving, je woonplaats, gemeente, provincie enzovoorts.

Ben ik helemaal met je eens :) Alleen jij kan bepalen welk nieuws voor jou van belang is, je kan anderen dan imo niet veroordelen als ze niet geinteresseerd zijn in hetzelfde nieuws als jij. Of niet op de hoogte zijn van bepaald nieuws. Ik kan het ook verschrikkelijk vinden als mijn kat dood gaat, maar ik kan niet van mijn buurvrouw verwachten dat zij dat ook vind. Het is denk ik maar net waar jij je mee verbonden voelt en wat jij belangrijk vindt. Plus nog het stukje wat 'hoort' in onze cultuur: het is gangbaar om duizenden doden te betreuren. In Afrika zullen ze wellicht anders denken over wat er gebeurd is in Haiti (andere cultuur), maar of het daarom minder nieuws is daar? Denk het niet. En mogen wij ze daar op veroordelen? Vind ik niet.

Toch juist leuk dat we allemaal op geinteresseerd zijn in ander nieuws en andere feitjes/weetjes kennen? :D
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 16-01-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Dubbelpost, foutje!
Laatst bijgewerkt door Marieke_K op 16-01-10 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:04

verootjoo schreef:
idd unfaithful, dat is wat ik ook bedoelde. En ik snap ook niet hóe je dat niet kunt weten nu nog. Ik wist het ook niet gelijk op de dag, omdat ik werk heb waarbij ik de hele dag ben afgesloten van het nieuws, maar zodra ik mijn werk verlaat, in de auto naar de radio luister hoor je het toch? Zodra ik mensen tegenkom thuis, zeggen ze gelijk: goh, dat is ook wat wat er in Haïti is gebeurd!
Dat is toch niet te missen? Of zijn jullie ook allemaal einzelgangers?

Maar weten jullie bv ook niet wat er met de DSB bank gebeurd is, dat Pim fortuijn al jaren dood is en hoe, en wat er met Theo van Gogh gebeurd is?

Over je eerdere berichtje. Nee, ik heb het ook niet van andere mensen gehoord. Op het werk hebben we het niet over het nieuws, en voor de rest ken ik hier bijna niemand. In het studentenhuis gaat het over 'hoe was je vakantie' en 'wat eet jij vanvond'.

Ik weet dat Pim Fortuijn dood is (niet dat je zijn naam zo schrijft overgens) omdat hij is doodgeschoten in Hilversum. Ik was op vakantie toen dat gebeurde en de hele camping had het erover. DSB? *denkt* Iets met veel mensen die hun geld kwijtraakten. En Theo van Gogh weet ik omdat zijn neefje bij ons op school zat.

De radio hier heeft het alleen over lokaal nieuws, dus Dublin, misschien het weerbericht voor Co. Kerry als het echt erg is, maar verder niet.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:04

@Verootje

Als je het hele topic gelezen had, had je geweten dat ik het heus wel naar vind voor die mensen. Maar er gebeuren meer nare dingen.
Maak jij je ook elke dag zo druk over die duizenden AIDSdoden?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:05

Mavelle schreef:
@Verootje

Als je het hele topic gelezen had, had je geweten dat ik het heus wel naar vind voor die mensen. Maar er gebeuren meer nare dingen.
Maak jij je ook elke dag zo druk over die duizenden AIDSdoden?

Of over alle mensen die sterven van de honger (letterlijk)? Nieuws is hype. Doet ons weer even realiseren waar wij staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:06

Ik snap dat trouwens ook echt niet, dat politiek mensen niet interesseert. Wat in Den Haag wordt besloten heeft een behoorlijk impact op je leven, bijvoorbeeld of je tot je 67e moet doorwerken, of je als homo mag trouwen, of er windmolens worden gebouwd of kerncentrales, etc
Als je al niet eens weet wat er gebeurt, hoe kan je er dan iets aan doen?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:06

'Gelukkig' heb ik ouders die het nieuws heel nauw volgen, maar ik zelf heb er vaak de tijd niet voor, maar
ook totaal de zin niet om me in het nieuws te verdiepen. Het is nog niet zo erg dat ik niet weet wat er in
Haïti is gebeurd, of dat het kabinet op springen stond, maar heel veel verder dan dat kom ik niet...
Toevallig dat mijn schoonmoeder ons een abbo van 2 weken op de stentor had gegeven, maar ook die
belandt direct in de oud papier bak... Ik vind dat ook wel erg, maar ik heb wel andere dingen te doen,
denk ik dan.. Het ontbijtnieuws is wel al jaaaaren vaste prik als ik wakker word, maar that's it :=

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:07

ik lees wel nieuws, gewoon omdat mn ouders vinden dat het belangrijk is :j alles met de politiek enzo niet, maar dat over haiti wel en de krediet crisis dat soort dingen. je wordt er intelligenter van, je kunt er leuke discussies over voeren. ookal vind ik shownieuwd leuker :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:08

verootjoo schreef:
Mavelle schreef:
Ik denk dat het meer over nieuws gaat dat de krant haalt.

En het is misschien heel stom, maar wat hebben die mensen op Haiti aan mijn medelijden? Ik zal er niet slechter van worden, maar die mensen niet beter.

er zijn tot nu toe 50.000 doden! en 300.000 daklozen! Ik mag toch hopen dat het je wel iets doet. Dit is een grote gebeurtenis in de
wereldgeschiedenis. Zo'n grote aardbeving is er nog nooit geweest.

Nee, dat doet me weinig. Ik vind het ongelofelijk naar voor alle mensen die iemand verloren zijn. Maar er gaan iedere dag overal zo veel mensen dood. Door ziekte, door AIDS, door hongersnood, door ongelukkig of domweg door ouderdom. Je kunt toch niet met de hele wereld medelijden hebben?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:08

Blijheid schreef:
Ik snap dat trouwens ook echt niet, dat politiek mensen niet interesseert. Wat in Den Haag wordt besloten heeft een behoorlijk impact op je leven, bijvoorbeeld of je tot je 67e moet doorwerken, of je als homo mag trouwen, of er windmolens worden gebouwd of kerncentrales, etc

Niets, dan moet men ook niet zeuren :D

Rienn

Ik lees elke ochtend de krant, ik kijk elke ochtend het nieuws op tv en probeer altijd het nieuws nog even te kijken voor ik ga slapen. Waarom? Ik wil graag weten wat er in Nederland gebeurt, maar ook zeker wat er in de rest van de wereld gebeurt.

Ik vind het ook erg banketstaaf over komen als iemand mij iets vraagt wat in het nieuws is geweest en ik werkelijk geen idee zou hebben waar die gene het over heeft. Ik vind het dus gewoon heel erg belangrijk, interessant en wil graag weten wat er met de rest van de wereld gebeurt.

Edit; Typfout ;)
Laatst bijgewerkt door Rienn op 16-01-10 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

tuurlijk maak ik me daar ook druk om. Maar dat zit wat meer op de achtergrond, met zo'n grote gebeurtenis als deze.

En waar het me om ging is dat ik niet snapte hoe mensen het nog niet kunnen weten := Ik bedoel, woon je dan onder een steen ofzo?

@vjestagirl: het gaat ook niet om medelijden (deels ook natuurlijk, en om t gironummer) maar dat je weet wat er speelt in de wereld.

Ik kom er gewoon niet doorheen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:09

Marieke_K schreef:
Blijheid schreef:

Niets, dan moet men ook niet zeuren :D

Pff, nou, als alle mensen die niks van politiek(e besluiten) weten niet zouden zeuren, dat zou veel schelen :+

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:09

Ik ben 16 (niet dat leeftijd er iets toe doet) en ik vind het best belangrijk dat je toch iets van het nieuws weet. Ik kijk vrijwel elke avond het journaal, luister altijd het nieuws op de radio en ik lees in tussenuren nu.nl
Ik vind dat toch een stuk ontwikkeling, en ik zou het erg raar vinden als ik niets weet over wat er in het buitenland gebeurt.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:10

@Vjestagirl:
Dat vindt ik toch vrij emotieloos klinken als je zegt "het doet me weinig".
Natuurlijk kun je vrijwel niets aan al dat leed doen en gebeurdt er elke seconde wel iets ergs. Maar zoiets doet je toch wel wat?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:12

@Blijheid: jep :+

Maar ik kan het ook wel begrijpen dat het mensen niet interesseert. Met alle respect: er zijn genoeg mensen die moeite genoeg hebben hun eigen dagelijkse leven op de rit te houden (werken/huishouden/kinderen) die hebben geen tijd/capaciteit om zich er in te verdiepen.

Dan is het maar goed dat anderen dat voor hun doen.

@Noppes: ik ben het Vjestagirl eens, het doet mij ook weinig. Ik heb mensen op straat zien sterven in mijn jeugd in Afrika, ik heb zoveel armoede gezien dat je ook accepteert dat dit het leven is. Dan gaan mensen dood. Soms met veel tegelijk.

Overigens is het ook een vorm van zelfbescherming (die niet erg is volgens mij): je kan niet alles erg vinden, medelijden mee hebben en over nadenken. Dan zou je niet meer normaal functioneren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:13

Het "grote nieuws" (aanslagen, overstromingen etc.) volg ik wel, maar politiek interesseert me vrij weinig, al helemaal buitenlandse politiek. Het gaat allemaal zo inefficiënt naar mn gevoel. Verkiezingen volg ik dan weer wel. Financieel nieuws interesseert me ook niet.

We hebben wel een krant maar daar lees ik alleen de boeiende stukken uit en de zaterdagbijlage :P

Mavelle

@Verootje: Ik woon op kamers, het enige nieuws wat ik zou kunnen kijken is 20.00 journaal, maar dan kijk ik GTST. Krant lezen vond ik altijd wel interessant, maar daar heb ik nu geen geld voor over. Muziek luister ik via mn laptop dus ook geen radio. Tja, dan komt het nieuws nou eenmaal minder snel door.

En ik vind het dus raar dat mensen zich wel druk maken over de mensen op Haiti, maar dat er maar zo weinig mensen stil staan bij wat er elke dag in Afrika gebeurt, of bij dingen die misschien wel op de hoek van je straat gebeuren.

*Ik kom er ook niet door :+

__Tiientje

Vjestagirl schreef:
verootjoo schreef:
er zijn tot nu toe 50.000 doden! en 300.000 daklozen! Ik mag toch hopen dat het je wel iets doet. Dit is een grote gebeurtenis in de
wereldgeschiedenis. Zo'n grote aardbeving is er nog nooit geweest.

Nee, dat doet me weinig. Ik vind het ongelofelijk naar voor alle mensen die iemand verloren zijn. Maar er gaan iedere dag overal zo veel mensen dood. Door ziekte, door AIDS, door hongersnood, door ongelukkig of domweg door ouderdom. Je kunt toch niet met de hele wereld medelijden hebben?

Je zou er in ieder geval bij stil kunnen staan, als je zulk nieuws hoort, dat je ontzettend blij mag zijn dat je aan deze kant van de wereld geboren bent.