Automobilisten letten niet op scooters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:32

Ik vind het zelf ook geheel onverantwoord om met je scooter zomaar de weg op te gaan. Automobilisten kijken vaak niet op of om, met parkeren, voorang verlenen, zelfs als ik op een voorrangsweg rij moet ik nog oppassen dat die auto niet denkt er ff voor te kunnen.
Ik rij veel op 50 km wegen en mijn scooter loopt 65 en trekt pittig op. Ook als er een situatie is waar je snel op moet reageren kan je, als je scooter 45 loopt niet optrekken op zo'n weg om een ongeluk te voorkomen of iets.
Maar, het zijn niet alleen automobilisten die geen rekening met scooter houden, het komt van alle kanten. (scooters bij fietsers, voetgangers, fietsers in het verkeer..)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:35

Ik rijd altijd met licht op en in het donker met reflecterend hesje. Ze kunnen mij dus goed zien. Daarbij houd ik erg rekening met de rest van het verkeer omdat ik weet dat ze geen rekening met mij houden. Maar ik heb dus regelmatig dat ze me gewoon veel te krap passeren (niet zelden in een bocht), dat ze voor mij nog even snel oversteken, waardoor ik moet remmen, wat ze voor een auto niet zouden doen, en dat ze voor mijn neus plots uitparkeren. Ik heb al meerdere keren een bijna ongeluk gehad en een keer ben ik frontaal op een auto gebotst maar daar had niemand schuld, de weg was gewoon zo smal en het was net in een onoverzichtelijke bocht.
Maar ik heb bv gehad dat een auto vlak voor me de weg op schoot, waardoor ik uit moest wijken en toen kwam er net een tegenligger aan, die mij goddank zag en uitweek.
Ik was nooit zo, maar ik krijg meer en meer het idee dat we niet voor vol worden aangezien op een scooter.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-01-10 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:36

Chiqa schreef:
_Patriciaa schreef:
Wanneer de automobilisten normaal achter me rijden ga ik heus aan de kant, maar wanneer iemand bijna bij me achterin zit, ga ik echt geen ruimte maken zodat ze er langs kunnen..

O dus jij bepaald voor de automobilist hoe hard er gereden mag worden, waar en of er ingehaald mag worden?
Realiseer jij je wel dat je een zwakke verkeersdeelnemer bent?

ja dat realiseer ik me heel goed! ik weet precies wat er kan gebeuren.
mensen verdraaien hier alleen een beetje wat er gezegd word, ik knijp mn rem namelijk niet vol in, want dan zit de bestuurder meteen in mn nek..
edit: zie dat ik het uit frustratie verkeerd heb neergezet, maar ik knijp niet vol mn rem in, gewoon een klein beetje zodat mn remlicht gaat branden

maar wanneer jij op een scooter zou rijden zul je merken hoe gevaarlijk automobilisten zich gedragen tegenover scooters..
En nee ik keur het gedrag van al het tuig dat op eens scooter rijd niet goed..
maar mijn scooter is niet opgevoerd, ik kijk netjes in mn spiegel wanneer ik af wil slaan (Anders had ik hier nu niet gezeten ), geef altijd op tijd richting aan, heb altijd mn licht aan, maar ik bescherm mezelf gewoon voor een dodelijk ongeluk
Laatst bijgewerkt door _Patriciaa op 18-01-10 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patriciaa

astridelise schreef:
Wacht maar als je in een auto mag rijden, dan kom je ook vrachtwagens tegen en die hebben helemaal : Groot gaat voor klein! Dat is mijn gootste ergenis op de weg.

ik heb heilig ontzag voor die dingen :=

xNursiex

Chiqa schreef:
xNursiex schreef:
Waarom zou ik harder gaan rijden en een boete riskeren als degene achter me haast heeft? En iemand constant bovenop mijn auto
vind ik bijzonder irritant en bovendien nog gevaarlijk ook.

Waar staat dat jij harder moet gaan rijden?
Verder vind ik het zeer opmerkelijk dat er mensen zijn die voor eigen rechtertje gaan spelen door zachter te gaan rijden, om een hit door te geven?
Dat is helemaal niet aan jou ;)

Eigen rechter spelen? Je neemt het wel zwaar opzeg, toevallig zelf een bumperklever? :D
Iemand die op mijn bumper zit is ook een gevaar voor mij, als ik ergens voor moet remmen. Als ik dat duidelijk kan maken
door 10 km/u zachter te gaan rijden, dan doe ik dat. En dat is overgens helemaal niet verboden, ergens 40 rijden waar je
50 mag.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:41

Toad schreef:
een brommer mag wel met 50km/uur op de rijbaan in de bebouwde kom.. op het fietspad 30 km/uur

max. 45 km/h op de rijbaan zie quote

Citaat:
De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat besloten dat de maximumsnelheid van de bromfiets op de rijbaan wordt verhoogd naar 45 km/uur. Door verhoging van de maximum bromfietssnelheid op de rijbaan kunnen bromfietsers als meer gelijkwaardige weggebruikers meerijden met het autoverkeer.

http://www.infopolitie.nl/index.php?opt ... &Itemid=31

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:50

_Patriciaa schreef:
Dit soort dingen maak ik zo vaak mee!!
en ik vind het zo schijt irritant en asociaal!!!

Net als laatst weer, ik rijd gewoon op een weg waar je 50 mag, en dus als automobilist ook niet harder, gaat er een of andere debiel op mn bumper hangen en steeds proberen er links/rechts langs te komen..
Ja op een gegeven moment ben ik het spuugzat en knijp ik mn rem vol in, en dan maar toeteren..

Verder halen ze me ook vaak in net voor bochten, vluchtheuvels enz..

En ja ik weet hoe irritant sommige scooterrijders zijn, ik heb nu al een poos rijlessen en scooterrijders zijn idd slecht zichtbaar..

Maar automobilisten mogen toch ook echt wel wat meer rekening houden met de scooters, het is nu eenmaal de regel dat ze op de weg moeten, daar kunnen we niks aan doen, Houd je als automobilist dan ook aan de regels want juist door dat gevaarlijke gedrag ontstaan er ongelukken..

Zo dat is er even uit :')

Mensen zoals jij zou ik expres nog van de baan rijden :=
Nee geintje, maar ik erger me aan dat gedrag in het verkeer;
mensen die het verkeer naar hun hand willen zetten. Dat gaat namelijk niet.
Staat het je niet aan? Ga met het openbaar vervoer of koop een auto

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:53

unicorn_kiss schreef:
_Patriciaa schreef:
Dit soort dingen maak ik zo vaak mee!!
en ik vind het zo schijt irritant en asociaal!!!

Net als laatst weer, ik rijd gewoon op een weg waar je 50 mag, en dus als automobilist ook niet harder, gaat er een of andere debiel op mn bumper hangen en steeds proberen er links/rechts langs te komen..
Ja op een gegeven moment ben ik het spuugzat en knijp ik mn rem vol in, en dan maar toeteren..

Verder halen ze me ook vaak in net voor bochten, vluchtheuvels enz..

En ja ik weet hoe irritant sommige scooterrijders zijn, ik heb nu al een poos rijlessen en scooterrijders zijn idd slecht zichtbaar..

Maar automobilisten mogen toch ook echt wel wat meer rekening houden met de scooters, het is nu eenmaal de regel dat ze op de weg moeten, daar kunnen we niks aan doen, Houd je als automobilist dan ook aan de regels want juist door dat gevaarlijke gedrag ontstaan er ongelukken..

Zo dat is er even uit :')

Mensen zoals jij zou ik expres nog van de baan rijden :=
Nee geintje, maar ik erger me aan dat gedrag in het verkeer;
mensen die het verkeer naar hun hand willen zetten. Dat gaat namelijk niet.
Staat het je niet aan? Ga met het openbaar vervoer of koop een auto

Waar slaat dat nu weer op :P ?!
Ga jij maar eens op een scooter rijden om te ervaren hoe sommige automobilisten zijn!

en waar erger je je dan precies aan als ik vragen mag?

_Patriciaa

Re: Automobilisten letten niet op scooters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:54

Automobilisten onder ons, Hoe reageren jullie dan wanneer en iemand bijna in je bumper hangt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:54

xNursiex schreef:
Eigen rechter spelen? Je neemt het wel zwaar opzeg, toevallig zelf een bumperklever? :D

Wie gaat er hier zachter rijden om je andere verkeersdeelnemer te hinderen? Of een hint te geven, jij toch?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:55

Als motorrijder kan ik allen maar het volgende advies meegeven:

Ik hoop dat brommerrijders zich realiseren dat je als tweewieler (dus ook motorrijders :Y) ) op de rijbaan rijd je een kwetsbare verkeerdeelnemer bent! Je hebt geen kreukelzone zoals een auto. Als tweewieler moet je defensief rijden en dus als het wegdek nat is je snelheid aanpassen of je remweg verlengen. Doen motorrijders ook!
Automobilisten die je van de weg drukken of opjagen kun je beter voor je dan achter je hebben, zo loop je minder gevaar, laat ze zo snel mogelijk inhalen.
Om nog maar te zwaijgen hoe gevaarlijk een opgevoerde brommer is :x Niet zozeer gevaarlijk als in de zin dat ze gaan te hard, maar de remmen zijn niet berekend op een dergelijke snelheid, dus remweg is nog veel langer....

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:56

_Patriciaa schreef:
Automobilisten onder ons, Hoe reageren jullie dan wanneer en iemand bijna in je bumper hangt?

Dan ga ik opzij en laat ze erlangs! Ook als het scooters zijn. Wil dat soort mensen alleen maar voor me hebben en niet achter me.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:57

maar dat kan niet altijd ukkiepuk..

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:59

_Patriciaa schreef:
maar dat kan niet altijd ukkiepuk..

In zo'n situatie heb ik nog nooit gezeten, heb nu 13 jaar mijn B rijbewijs en 5 jaar mijn A rijbewijs. Ik heb altijd opzij gekunt of ging uiterst rechts rijden zodat ze erlangs konden.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:00

Hoe zou dat eigenlijk niet kunnen? Als inhalen niet lukt, kunnen tegenliggers ook niet?

Misschien in de spits idd, als het druk is op beide weghelften...

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:01

Omdat de weg te smal is voor twee auto's en een scooter bijvoorbeeld..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:02

CM_ schreef:
Scooters zijn IMO ondingen, je ziet ze slecht (behalve als ze van voren komen, dan word je verblind door die rotlampen) .
Ze zijn vaak te snel, waardoor bij rechtsafslaan, ze vaak over het hoofd worden gezien.

Snelheid omlaag en verplicht reflecterende kleding zou al een hoop ongelukken en ergenissen schelen.

Omdat we al zo snel gaan: (25 of 45 :') )
Bovendien word vanaf 1 maart het rijbewijs flink aangescherpt met praktijk. (en zo'n 300,- duurder)

En zoals anderen zeggen, je moet nooit er automatisch vanuit gaan dat je voorrang hebt ook al heb je dat wel, wees altijd op je hoede. Voorrang moet je krijgen, niet nemen :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:05

oh ik ben het helemaal eens met patricia, ik heb ook vaak genoeg dat er een auto achter me zit die me gewoon letterlijk van de weg af probeert te duwen, en wat ik dan doe? ik ga lekker op het midden van de weg rijden als die erlangs wil.

Ik ben ook een voertuig op de weg dus ik heb ook het recht om met respect behandeld te worden.

en of het nou een auto , bus of vrachtwagen is, hersenen hebben de bestuurders allemaal dus uitkijken kunnen ze ook allemaal.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:08

ukkiepuk schreef:
Om nog maar te zwaijgen hoe gevaarlijk een opgevoerde brommer is :x Niet zozeer gevaarlijk als in de zin dat ze gaan te hard, maar de remmen zijn niet berekend op een dergelijke snelheid, dus remweg is nog veel langer....

Valt wel mee hoor, mijne heeft toch echt dubbele schijfremmen en word in andere landen standaard uitgeleverd, dus zonder vario ring en een andere uitlaat, dan loopt ie dik 90 ;)
Dit is wel een nieuw model, maar 99% van de scooters heeft een schijfrem voor en daar rem je toch echt het meeste mee :D
het enige wat gevaarlijk is aan opgevoerde scooters zijn de mensen die er niet mee om kunnen gaan, je kan niet overal 80 rijden..

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:15

Chiqa schreef:
xNursiex schreef:

Wie gaat er hier zachter rijden om je andere verkeersdeelnemer te hinderen? Of een hint te geven, jij toch?

En daarmee wil je zeggen, dat ...?

Volgende keer bel ik politie wel, dat ze NU moeten komen omdat er iemand in mijn bumper hangt. :+

Ik vind ,kortom, gewoon dat je er allemaal erg zwaar aan tilt. Je zult wel zware dagen hebben in het verkeer, als je je ook zo opvreet
in de auto. Eigen rechter spelen ...
Ik heb het hier zelfs niet over een misdrijf, want dat is 40 rijden op een 50 weg niet! ;) (maar daar las je je daarnet even overheen denk ik..)

Degene die bumperkleeft, die zouden ze eens op de bon moeten slingeren! Misschien dat ik dan gewoon veilig
50 kan gaan rijden, waar je 50 mag. (en geen 80 zoals ze hierachter zo graag doen).

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:16

Ik ga geheel mee met alle posts van Patricia. Ik rij zelf nu bijna 4 jaar op dat ding, en ik kan me echt dood ergeren aan automobilisten!
Ook ik ga ff remmen als er een in me bumper hangt! Ik kan daar zo slecht tegen. Die mensen hebben totaal geen idee ervan hoe kwetsbaar je op een scooter bent. Vooral als het glad is.
Dan gaan ze je ook nog eens op zitten jagen door extra gas te geven. Maar prima, dan laat ik toch gewoon ff me gas los.. :D
En ja, ik let heus wel op als ik dit doe, ik heb gewoon 2 spiegels.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:21

*zucht*
Toekie schreef:
Ten tweede, heb jij enig idee wat voor ernstige gevolgen remmen of het laten zien van je remlichten kan hebben?
Zie bijv.

Citaat:
Talkshow over waargebeurde misdaden en/of ruzies die zijn uitgevochten voor de rechter. Schuldig of niet? Oordeel zelf. Afl.: Het drama van de bumperklever. Automobilisten die afsnijden of verkeerd invoegen: we ergeren ons allemaal wel eens op de weg. Bumperkleven is al jaren ergernis nummer één. Het wordt pijnlijk duidelijk dat irritatie op de weg enorme gevolgen kan hebben. Mark wordt lastig gevallen door een bumperklever. Hij raakt zo geïrriteerd dat hij hem wil afschrikken door even op de rem te trappen. De klever moet uitwijken, crasht tegen een boom en overlijdt. Is Mark schuldig aan doodslag?

http://player.omroep.nl/?aflID=4370067

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:22

Miracle_ schreef:
Die mensen hebben totaal geen idee ervan hoe kwetsbaar je op een scooter bent. Vooral als het glad is.

Jij dus ook niet. Als je met een auto achterop op je rem gaat staan (of ja, inknijpt :+ ).

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:23

nee maar als ik plotseling abrubt moet remmen omdat er iets voor me gebeurd moet ik maar accepteren dat ik een auto in mn nek heb en het misschien niet eens overleef?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:24

Lees jij eigenlijk wel wat hierboven nogmaals heb gequote?