Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:06

beantsje schreef:
mee eens, behalve punt c.
Als de man van zo'n vrouw de kost verdient en ze krijgt dus geen uitkering, dan vind ik het prima.
overigens is een burkadrager niet hetzelfde als vluchteling. Juist allochtone Nederlanders voelen zich vaak aangetrokken tot extremistisch islamitische bewegingen; is dat het zoeken naar roots misschien?

Klopt, niet allemaal. Maar het grootste deel komt niet uit Marokko of Turkije, dat zijn niet echt sjiïtische landen waar ze burka's dragen. Dan komen ze uit bv. Irak, Iran of Afghanistan. En zijn het vaak wél vluchtelingen. Niet uit zo erge omstandigheden als rwanda, somalië of weet ik het wat. Maar ze vluchten vaak onder het regime van die dictators vandaan.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:06

beantsje schreef:
MaaikeMo schreef:
Ja lekker laten doen, er zijn toch ook mensen die met een pet op en een grote zonnebril de winkel inlopen, en dan zie je ook geen gezicht, en dan kan t wel?

Nee ik kan me er niet aan ergeren echt niet..

Om eerlijk te zijn, ik erger mij ook aan jongens met zo'n pet of capuchon diep over de ogen, vooral als ze daarmee proberen te voorkomen dat je ze aan kunt kijken.
Maar zolang je nog een gezicht kunt zien, ok (al zou je het op je werk meestal niet kunnen maken). Maar als het hele gezicht bedekt wordt, vind ik het niet irritant maar bedreigend. Voor mij bedekken vooral mensen met hele slechte plannen hun gezicht.

Of mensen die het verdomdes koud hebben..
Als ik buiten rondloop heb ik vaak ook een muts op en een sjaal over mijn gezicht, zie je ook mijn ogen maar heb echt helemaal geen slechte plannen, ben gewoon een koukleum.. :D
Ik ga ook eigenlijk altijd uit van het goede van de mens.. ondanks ik al genoeg niet zon leuke mensen gekent heb...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:08

mistery schreef:
Iemand die een burka draagt kan toch ook geen enkel baan krijgen? Niemand wil iemand die zo bedekt is aannemen.. Discriminatie? Nee.. als werkgever wil je gewoon weten met wie je te maken hebt en als het ook nog eens een baan is waarbij je met klanten te maken hebt kan het al helemaal niet.

Er staat nergens in de Koran dat een vrouw een burka moet dragen hoor, een spijkerbroek en een trui bedekken ook alles. Gooi een beste laag make-up over je hoofd dan ga je als het ware ook onherkenbaar over straat :')

Dit vraag ik mij nou ook af. Als je hier geen baan hebt, dan teer je toch op de een of andere uitkering (als ze asiel hebben gekregen dan).
Dan kost het toch ook de overheid nog eens geld?

En dan zitten mensen wel te zeuren om een buschauffeur die geen christenkettinkje om mag, maar een vrouw met burqa/niqaab/hoofddoekje mag wel :S ? sorry, dan breekt mijn klomp : het christendom is/was nog altijd de meest voorkomende godsdienst. en ja was omdat ik een schatting durf te maken dat 30% vd bevolking zo ongeveer nu een moslim is.
Ik zeg niet dat ik de maier va Geert wilders' intepretatie zo geweldig vind, maar wat betreft zijn ideeën ben ik het toch wel eens hoor.. al zou ik heel bokt over mij heenkrijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:08

MaaikeMo schreef:
Als ik buiten rondloop heb ik vaak ook een muts op en een sjaal over mijn gezicht, zie je ook mijn ogen maar heb echt helemaal geen slechte plannen, ben gewoon een koukleum.. :D
Ik ga ook eigenlijk altijd uit van het goede van de mens.. ondanks ik al genoeg niet zon leuke mensen gekent heb...

toen het min 20 was zag ik er zo uit :+

Afbeelding

ik had geen slechte plannen gelukkig :P

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:09

verootjoo schreef:
oeps... ook ik heb verkeerd gestemd :o

c. ze werken niet. Ik heb er op zich geen problemen mee als vluchtelingen zich hier willen vestigen, als ze aan het werk gaan. Deze mensen werken niet en krijgen toch gratis geld van de overheid. Van ons belastinggeld.

Vind ik zwaar over 1 kam geschoren, en erg zwaar.. Dus als ik met burka rond zou lopen ben ik ook een belastingtrekker, aangezien punt c voor jou een rede is om geen burka te dragen..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:09

mistery schreef:
Ik vind de burka zeer storend, hoofddoekjes ook trouwens. Ik vind het gewoon niet kunnen in Nederland. Kom je hier vanuit het buitenland dan moet je je aanpassen. Blijf je een burka dragen dan vind ik niet dat je bezig bent met je aanpassen.

Als je het in je huis wil dragen prima, maar je geloof mee naar buiten brengen op zo'n opzichtige manier vind ik niet ok.

Ik heb het topic globaal doorgelezen, bij de eerste mening ben ik het al mee eens. Als een Nederlander in zo'n land komt, moet die zich ook aanpassen, ik vind dus ook dat mensen uit andere landen zich dus moeten aanpassen aan Nederland.

Tevens is er een meisje van mijn school geschorst omdat ze tijdens praktijk van Scheikunde haar hoofddoek niet wou afdoen (we zouden met branders gaan werken). Hier is een beste ruzie uit voortgekomen maar school heeft gelijk gekregen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:10

MaaikeMo schreef:
verootjoo schreef:
oeps... ook ik heb verkeerd gestemd :o

c. ze werken niet. Ik heb er op zich geen problemen mee als vluchtelingen zich hier willen vestigen, als ze aan het werk gaan. Deze mensen werken niet en krijgen toch gratis geld van de overheid. Van ons belastinggeld.

Vind ik zwaar over 1 kam geschoren, en erg zwaar.. Dus als ik met burka rond zou lopen ben ik ook een belastingtrekker, aangezien punt c voor jou een rede is om geen burka te dragen..

nja... zou jij iemand aannemen die een burka draagt? Tenzij ze een man hebben die voor ze werkt, trekken ze dus idd een uitkering.

En de rede voor mij om geen burka te dragen is dat ik het onzin vind. Ik draag niet alleen geen burka om te kunnen werken hoor :=

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:12

verootjoo schreef:
MaaikeMo schreef:

nja... zou jij iemand aannemen die een burka draagt? Tenzij ze een man hebben die voor ze werkt, trekken ze dus idd een uitkering.

en anders trekken ze toch nog een uitkering: de man werkt, krijgt geen uitkering, maar de vrouw krijgt dan toch nog altijd een uitkering?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:13

pubelia schreef:
Delphi schreef:
Wat vind je er dan van als je 's avonds een man met een zwarte bivakmuts tegen het lijf loopt?

Ook verbieden :D

Nah, ik heb met deze sneeuw genoten van mijn bivakmuts op de fiets :')

MaaikeMo

verootjoo schreef:

Ligt eraan welke functie.. :D ik snap je punt wel hoor, maar was nogal zwart wit gezegt :)

Miryamk

Ik vind het sowieso vervelend als iemand zijn godsdienst in mijn gezicht slingert.
Of het nou een habijt of een burka is. Mensen zijn dan (imo) geen mensen meer maar een godsdienstovertuiging, dat vind ik moeilijk om doorheen te prikken als ik met iemand in gesprek zou gaan.
Dus non of moslima maakt voor mij geen verschil...

verootjoo

Celiien schreef:
en anders trekken ze toch nog een uitkering: de man werkt, krijgt geen uitkering, maar de vrouw krijgt dan toch nog altijd een uitkering?

ja... huursubsidie e.d. Niet een echte uitkering zoals bijstand gelukkig. Volgens mij hoor.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:14

verootjoo schreef:
Celiien schreef:

ja... huursubsidie e.d. Niet een echte uitkering zoals bijstand gelukkig. Volgens mij hoor.

dan nog geld dus, en wie betaald? De nederlander. hoeveel van hun loon ? zo ongeveer 40 % :n
sorry maar ik ben hier soms heel zwart wit in := (maar nou vind ik dit wel bij alle mensen die geld uit de belasting trekken die het eigenlijk niet verdienen :n )

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:16

ik was op vakantie geweest in maleisie, en in het hotel waar we zaten, zaten allemaal vrouwen van van die rijke islamieten.
en ja, die hadden dus bijna allemaal een burka om.
nou ik vond het allesbehalve prettig om met zo'n vrouw in je eentje in de lift te staan...
wie weet zat er wel een man onder, of moest ze zich van haar man laten opblazen (okee, ik kan heeel goed overdrijven!)
maar ik voelde me echt niet fijn of veilig in de lift...
zo'n zwart gewaad, ik zeg nee.
ik vind het namelijk echt ontzettend intimiderend zo'n vrouw..
ik vond dat ik daar genoeg burka's had gezien, ik hoef ze hier niet terug te zien.
tegen hoofddoek heb ik overigens niets. tegen die meisjes eronder soms wel, maar dat is persoonsgebonden (vind ze veel te arrogant ed).
oja, en wat mijn zus en ik ons nog afvroegen, als ze een vriendin hadden die ook een burka droeg, hoe moesten ze die herkennen in godsnaam!
sommige burkas hebben er ook nog zo'n gaasje voor, voor de ogen..
dan zou ik nevernooit iemand meer herkennen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:17

De meningen verschillen over het feit dat een boerka daadwerkelijk met godsdienst te maken heeft of dat de regering het heeft ingevoerd.

Thuis liggen er naslagwerken van, ik zal ze doorlezen en eventueel inscannen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:17

Celiien schreef:
dan nog geld dus, en wie betaald? De nederlander. hoeveel van hun loon ? zo ongeveer 40 % :n
sorry maar ik ben hier soms heel zwart wit in := (maar nou vind ik dit wel bij alle mensen die geld uit de belasting trekken die het eigenlijk niet verdienen :n )

Vergeet dan alleen niet dat nederland verplicht is in de EU een hoeveelheid aantal vluchtelingen aan te nemen in nederland.. En niet iedereen kan in no time een baan krijgen, of een taal leren (zie mij, heb geen talenknobbel, eerder een talenkuil..)
T hoort erbij als je in de EU zit..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:18

MaaikeMo schreef:

De muts en sjaal zijn passend bij de omgeving en de omstandigheden.
Ik zou de muts en sjaal toch maar even afdoen, als je een bank binnengaat.
en bij plus 15 graden zou ik me kapot schrikken van iemand met muts en sjaal.

(omgekeerd zou ik me in een islamitisch land niet bedreigd voelen door een burka)
Laatst bijgewerkt door beantsje op 14-01-10 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:20

MaaikeMo schreef:
Celiien schreef:

Vergeet dan alleen niet dat nederland verplicht is in de EU een hoeveelheid aantal vluchtelingen aan te nemen in nederland.. En niet iedereen kan in no time een baan krijgen, of een taal leren (zie mij, heb geen talenknobbel, eerder een talenkuil..)
T hoort erbij als je in de EU zit..

klopt is ook zo :=
maar ivm gebracht emt de burka, betekend dat dus ze geen baan krijgen, en langere tijd onder de huurpremies ed komen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:23

beantsje schreef:
Vind ik wel; vrijheid van de één mag nooit de vrijheid/veiligheid/rechten van de ander belemmeren.

Dat is uberhaupt onhaalbaar. Rechten gaan juist over het gebied waar de de vrijheid/veiligheid van de een in strijd is met de vrijheid/veiligheid van de ander.

beantsje schreef:
De muts en sjaal zijn passend bij de omgeving en de omstandigheden.

En eh, wie bepaalt wat 'passend' is? Bij 9 graden, mag het dan wel? Gaan we dat op de graad nauwkeurig vastleggen? En is het niet ontzettend schijnheilig om het prima te vinden dat mensen hun hoofd bedekken, maar dan wel alleen als het ons uitkomt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:23

Vjestagirl schreef:
Ik heb nee gestemd. Niet omdat ik persoonlijk het comminuceren met iemand in een burka prettig denk te vinden (nog nooit gedaan) maar omdat ik vind dat je als individu het recht hebt om jezelf te uiten op een manier die jij prettig vind. Of dat nou een hoofdoek is, een burka, een priesters gewaard, een Goois overhemdje, een bikini of compleet in het zwart fluweel met zwarte lijnen op je gezicht. Als dat de manier is waarop jij je het prettigst voelt, dan moet je dat vooral dragen.

Voor iedereen die niet kan comminuceren zonder gezichts uitdrukking: wat doe je dan op bokt? Je kunt hier ook geen gezichts uitdrukkingen zien, en zelfs geen stem horen. En dan moet bellen ook heel moeilijk zijn. Msn, smsen, brief schrijven etc. Kan allemaal niet als je een gezichtsuitdrukking moet zien om te kunnen comminuceren.

Amen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:25

magda_90 schreef:
De meningen verschillen over het feit dat een boerka daadwerkelijk met godsdienst te maken heeft of dat de regering het heeft ingevoerd.

Hoe kun je erover discussieren of een regering iets in heeft gevoerd? Of bedoel je of het iets is wat uit de samenleving komt, of dat de regering iets oplegt?

Ik denk dat het een mix is van beiden. Een regering kan, ook in een autocratisch land, niet bestaan zonder de steun van de bevolking. Als niet een groot deel van de bevolking achter de regering staat, dan valt de regering sooner or later. Op geweld kun je geen regering baseren, op een gegeven moment is dat klaar. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de meerderheid niet de minderheid iets op kan leggen waar de minderheid niet achter staat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:25

Ik vind het terecht dat iemand met een boerka gekort wordt op zijn uitkering.
Sterker nog, iemand die een passende baan weigert omdat zij daar geen gewone hoofddoek mag/kan dragen, mag van mij ook gekort worden.
op zich heb ik niet zoveel tegen een gewone hoofddoek, maar als je er eentje wilt dragen, moet je ook de consequenties daarvan dragen. En een korting op een uitkering wegens werkweigering is daar één van.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:26

Celiien schreef:
klopt is ook zo :=
maar ivm gebracht emt de burka, betekend dat dus ze geen baan krijgen, en langere tijd onder de huurpremies ed komen

Klopt, maar er zullen vast functies zijn waar ze wel een baan kunnen vinden, een functie waar ze niet in contact komen met klanten ed, aangezien het voor een klant wel prettig is een werknemer te kunnen zien..
Maar dan is de vraag, weten die vrouwen wel dat t mogelijk zou kunnen zijn?
Ik weet zeker als je goed zoekt, je er uiteindelijk wel werk in kan vinden, maar zal het wel werk zijn dat minder geliefd is..

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:27

ik vind van wel !! voor die mensen hoort dat bij hun geloof .. laat die mensen lekker hun geloof volgen.. ik heb er geen last van !

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:27

Ik heb ook op ja gestemd. Een burka vindt ik niet alleen storend maar ook onderdrukking van de vrouw.
Ok achterliggende gedachte is wel weer iets
(de man trouwt met je om wie je bent en niet om hoe je eruitziet)

Hoofddoeken vindt ik storend hoe meer stof om gezicht hoe meer storend ik het vindt. Maar goed het is hun geloof. We gaan toch ook geen kruisjes dragen verbieden?

Aan de andere kant in dit land is het verboden een bivakmuts te dragen ivm identificeren van iemand. Je ziet dan alleen de ogen. Waarom mag een burka dan wel?