De politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:41

Heb geen problemen met de politie, ze hebben mij altijd correct behandeld en mijn verhalen aangehoord.
Mensen die lopen af te geven op de politie zullen het wel aan hunzelf te danken hebben, ze voelen zich wss niet serieus genomen (Nee niet iedereen wordt zomaar even achter slot en grendel gestopt) en gaan dit af reageren door te zeuren over hun beleid, en dat ze maar beter boeven kunnen gaan vangen oid.

Te hoge verwachtingen, te weinig of waardeloos bewijs en dan wordt een zaak afgedaan.
Ik vind dat prima als ik bv hier op bokt lees hoeveel mensen bedreigd worden, waarvan 99% aan hunzelf te danken is,(Je kan namelijk dr ook voor kiezen iemand te blokken) vind ik het niet vreemd dat er zoveel wordt afgegeven.

Maar mijn eigen ervaring, is zowel van vóór als achter de balie (Heb dr gewerkt) is prima, gewoon mensen als jij en ik die hun werk doen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:48

russel schreef:
Als ze een snelheidsovertreding maken met een dienstauto en worden op een trajectcontrole of gefotografeerd door rood of snelheid, dan wordt de tijd en dag bekeken en of je naar een spoedopdracht moest. Is dat niet het geval, dan is de bestuurder de klos, mag hij de bekeuring betalen..... :j Als je een administratie hebt en een wijkteamchef die daar niet moeilijk over doet omdat het amper voorkomt, dan hoor je er misschien niets van, maar het wijkteam waar ik werkte, dus wel....en als je dan ook nog ver buiten je werkdistrict bent, heb je een probleem ;) ...

Een paar jaar geleden belde teams gewoon over en weer dat ze geflitst waren en dan werd er bij het bekijken ven de foto's een selectie gemaakt :o Bij klpd niet, want die kennen ze niet persoonlijk, maar de team onderling kennen elkaar wel.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:59

Iedere dag werk ik samen met de politie en hebben regelmatig gezamelijk werkoverleg.
Over het algemeen ben ik positief over hun, tuurlijk heb je overal rotte appels tussen zitten ook bij ons.
Het korps waar wij mee samen werken is proff., betrouwbaar en zit vol humor, vooral dat laatste vind ik in de praktijk erg prettig en heb je ook wel nodig om niet te zwaar aan alles te hoeven tillen, depressieve medewerkers..daar zit niemand op te wachten en vind ik daarom erg belangrijk om de boel (soms) achter de schermen wat luchtig te houden.
In het verleden had onze afdeling de leiding bij een deel van hun werkzaamheden, momenteel is dat anders en zullen wij meer met hun samen moeten werken.
Dat heeft wat strubbelingen in de beginfase met zich meegebracht, maar gaat in korte tijd al stukken beter.
Op dit moment denk ik dat het een juiste keuze is geweest om hun wat meer verantwoordelijkheden te geven maar af en toe merk ik wel eens dat een enkeling daar niet mee kan omgaan en dan krijg je machtspelletjes....wat uiteindelijk tot niks leid.

Buiten mijn werk om heb ik behalve borrelen en feestjes niks met de politie te maken, naja op 1 incident na dan..........enkele jaren geleden ben ik een keer staande gehouden omdat ik naar zeggen van de agent door rood licht zou zijn gereden.
Mijn vader zat naast me en we weten allebei 200% zeker dat het licht groen was, het licht was niet eens oranje (dat zou nog enige twijfeling kunnen geven), maar de jonge agenten vonden het blijkbaar grappig om ons te bekeuren.
"bewijst u maar eens dat u niet door rood bent gereden mevrouw, ik heb een collega bij me en die is er getuige van geweest en wie denkt u dat men gelooft?" mijn nekharen gingen overeind......ik irriteerde me mateloos aan hun houding en respectloze bejegening.
Heb het vrij hoog op laten lopen en melding van dit voorval gemaakt bij de groepschef, hun nummer doorgeven en benadrukt dat deze jonkies op het matje konden komen.
Zelfs nog een rechtzaak van laten komen, maar de OVJ vond dat ze ervanuit kon gaan dat de agenten ambthalve een juiste bekeuring hadden opgemaakt en dat hun proff. niet in discrediet konden worden gebracht, uitspraak....bon gewoon betalen.
Dat heeft me wel wat gedaan, omdat ik voor mijn gevoel genaaid was door mensen die hun werk niet serieus nemen en graag burgertjes pestten, een lage actie.
Laatst bijgewerkt door cissie op 14-01-10 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:09

ik denk ook dat en grote ergenis is dat zaken niets snel opgelost word, zoals fietsendiefstal.
kan het begrijpen natuurlijk. maar denk dat veel mensen zich vergissen in de druk die er is met te weinig mensen.
dat leid tot ergenis, maar ze zitten met belangrijkere zaken en die gaan nu eenmaal voor.

cissie

Re: De politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:14

Het is in veel gevallen niet een kwestie van niet 'willen', maar vaak niet 'kunnen', als je weinig mensen tot je beschikking hebt.
En dat begrijpen mensen vaak niet.............

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:31

Ik heb echt niks tegen de politie! Vind het vooral met O&N super wat ze doen! :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:03

Groot respect voor die mensen :j

Vond het wel vreemd toen ik vorig jaar een boete kreeg, voor het niet dragen van de gordel, dat die agent zowat van de motor kukelde omdat ik niet protesteerde. Gaf hem groot gelijk.... hij was anders gewend. :D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:46

In mijn familie zitten agenten en een kennis is agent. Ik ben een paar keer met hem mee geweest en dat was hartstikke leuk en gezellig.
Weet je ik heb respect voor mensen zolang ze dat in mijn ogen verdienen, of dat dat nu een politie agent is of niet. Agenten zijn ook mensen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:53

Zo, ben weer thuis van een lange dienst vol handhaving van de wettelijke rechtsorde. Een auto-eigenaar nog blij gemaakt nadat ik een sprintje had getrokken om een auto-radio-dief in de kraag te vatten. (en het verhaal over agenten met slechte conditie is bij deze deels bevestigt ;-) )
Maar dan al dat papierwerk wat erbij komt kijken... bleehhhh :P
Morgennacht mijn favoriete dienst namelijk te PAARD!!
Ja, politiewerk heeft ook zijn voordelen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:01

Is het een fabeltje of waarheid Susy_Q.... dat jullie targets hebben wat bonnen betreft?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 01:33

Wat ik wel frappant vind is dat als het om familie gaat opeens alles anders word. Hoorde namelijk iemand die bij de politie werkt trots vertellen dat het invalidenwagentje waar zijn zoon in rijd wel 70 km per uur rijd en dat hij dus lekker snel overal is.
Volgens mij mogen die dingen maar 45 km per uur. Prima dat die zoon in een opgevoerd ding rond wil rijden, maar zulke dingen hoor je als vader die bij de politie werkt niet trots tegen anderen te vertellen. Als hij namelijk een ander te hard ziet rijden in zo'n ding krijgt hij namelijk wel gelijk een prent.

Nog een voorbeeld is dat hij een melding kreeg van vuurwerk afsteken op een tijd dat het nog niet mocht. Uiteindelijk bleek het om zijn kinderen te gaan en is hij dus maar even thuis koffie gaan drinken en werd er tegen de jongens gezegd: niet meer doen he?

Prima allemaal, maar dat ga je toch niet zo trots vertellen? Zo krijgen wij in ieder geval niet echt respect voor de politie. Weet ook wel dat ze niet allemaal zo zijn en dat ze absoluut ook wel goede dingen doen, maar als je ze alleen maar ziet als je staande gehouden (mag geen aangehouden zeggen heb ik begrepen!! :D ) word voor zonder gordel rijden of i.d. en als je aangifte hebt gedaan van diefstal en je hoort nooit meer iets heb je het idee dat je er niet echt iets aan hebt.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:08

russel schreef:
Kon je in die 3 uur zelf niks ondernemen met die vuurwerk in die broodjes? Die gasten waren voor mij hoor.

Overigens op dat soort dagen is het af en aan rijden voor de politie.

er werd ons per telefoon zeer duidelijk gezegd dat wij NIKS zelf mochten doen.

echter hebben we 1 keer de hond er op los gelaten zijn we er zelf heen geweest
maar ja.. het enige dat wij te horen kregen was ben dicht prutsmuts anders weten we waar jullie beesten staan. en wij hebben voor het huis 2 schaapjes 3 ganze en 2 zwijntjes dus dan ben je echt wel voorzichting.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:36

Hier ook slechte ervaringen met de politie. Op het moment dat je in de auto zit en eerder angst voor een bekeuring hebt dan dat je een veilig gevoel bekruipt, zegt dat genoeg IMO. Politie hoort een veilig gevoel in te boezemen, vooral bij burgers die zich wél netjes aan de regels houden.

Als ik ergens geflitst wordt en ook al is dat voor 4km per uur te hard, nja, dan is dat terecht. Ze moeten ergens een grens trekken. Je kunt wel zeggen dat het máár 4km is, maar als ze daar de grens leggen, dan kan degene die 6km te hard rijd ook wel gaan klagen dat het máár 2 km boven de grens is. Dus boetes voor te hard rijden e.d., volkomen begrijpelijk.

Maar op het moment dat ik op de scooter aangehouden word, omdat ik een automobilist af zou hebben gesneden die met piepende banden moest stoppen, omdat ik anders onder die auto terecht zou komen en ik helemaal NIETS van alles heb meegekregen, dan trek ik mijn wenkbrauwen op. Vooral als het op een denigrerende manier gebeurt. Op het moment dat ze je dan de grond in stampen voor iets wat in mijn ogen nog steeds nooit voorgevallen is en er op datzelfde moment 2 mensen op een scooter voorbij rijden, met 80km per uur en zonder helm op, dan gaan bij mij mijn nekharen overeind. Overigens hebben ze dat wél gezien, want ik wees ze er nog op.

Boetes voor een lamp die het niet doet, terwijl je er zelf totaal geen in erg in hebt gehad, ook triest.

Ik snap gewoon niet dat ze beboeten voor datgene wat echt nodig is, maar ze hebben een quota die ze moeten halen en als je niet genoeg bonnen uitschrijft, dan krijg je aan het eind van het jaar een negatief beoordelingsgesprek. Dáár gaan we de mist in. Agenten zijn vaker bezig met het behalen van hun quota dan dat ze daadwerkelijk politiewerk verrichten.

Dat vieze, belerende toontje hangt me ook enorm de keel uit. Als ik aangehouden word voor het bellen in de auto, logisch, goed, heb ik verdiend, regels zijn regels. Ik verzet me dan totaal niet, geef netjes mijn rijbewijs en kentekenbewijs en dan voelen ze zich alsnog geroepen om een grote bek op te zetten. Daar walg ik van.

De politie wil graag gerespecteerd worden, alleen denken de meeste agenten dat ze dit moeten afdwingen, terwijl je dit in mijn ogen behoort te verdienen.

Zó, dat lucht op, lekker topic :D

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:40

Die verhalen van ik heb het niet gemerkt, kijk die mensen eens, en ik kon niet anders...... zijn natuurlijk de smoesjes die ze hele dagen horen.

Jij bent verantwoordelijk voor jouw gedrag, jouw technische staat van je vervoermiddel etc. Dus neem die verantwoordelijkheid en ga niet zitten miepen als je een bon krijgt.

Brengt natuurlijk de jeugdigheid ook mee.... moet tot mijn schande bekennen dat ik in mijn wilde tijd ook wel eens een boete voor belediging van ambtenaar in functie heb gehad hoor :j :D

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:53

Ik heb goede en slechte ervaringen met de politie.
Ze proberen als het kan je goed te helpen.
Maar ik wil niet weten hoe vaak ik nu al bijna overreden ben
door een politiewagen. Die zonder sirene en/of alarmlichten
door het rood crosst.
Verder vinden ze het in frankrijk leuk om is sommige steden
gewoon met sirenes en lichten door de stad heen
te crossen om mensen te plagen en sneller door de MC-drive
heen te komen Mja dat is niet in NL

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:56

Slimmerik: heb je wel goed gelezen? Ik heb geen auto's afgesneden (als een auto met piepende banden in de remmen moet, dan hoor je dat wel hoor ;) ) en als er mensen zijn die een veel groter 'misdrijf' plegen en dus een direct gevaar voor de omgeving is, dan is dat in mijn ogen veel belangrijker.

Zij moeten dat kunnen inschatten en bovendien zijn zij verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Als 1 van die wegpiraten die 80 op een scooter rijdt, zonder helm, vervolgens een auto ramt, dan mogen zij gaan verantwoorden waarom zij machtsspelletjes aan het spelen waren met een jongen van 16 die op een technisch in goede staat zijnde, niet opgevoerde scooter reed, mét helm!

En tuurlijk, is de technische staat van je voertuig je eigen verantwoordelijkheid, maar ik start niet elke dag mijn auto om vervolgens uit te stappen of alle lampjes het wel doen. Een waarschuwing had hier ook op zijn plaats geweest. Zij gaan er meteen vanuit dat ik er lak aan heb en vervolgens weer wekenlang doorrijd met een kapotte lamp. Anders hadden ze me geen bekeuring gegeven.

Overigens wil ik nog wel even toevoegen dat ik wel hele goede ervaringen heb met wijkagenten. Die staan op 1 of andere manier dichter bij de mensen in zijn/haar wijk en proberen gericht tot oplossingen te komen ipv lukraak boetes uitdelen of een grote muil opzetten. Komt waarschijnlijk omdat zij ook geen quote hebben die gehaald moet worden :D

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:57

Ach het probleem met politieagenten is denk ik dat het mensen zijn :P

Heb persoonlijk zowel hele positieve ervaringen als hele negatieve ervaringen met de politie, beetje net zo als met de rest van de mensheid, vrees ik.

Maar dat de selectieprocedure zo vreselijk streng is? Ik heb iemand gekend die na maar vaak genoeg proberen er wel doorheen gekomen is, maar die gast spoorde echt niet. Had zich in het verleden ook met criminele activiteiten ingelaten (niet gepakt natuurlijk, anders was ie er vast niet doorheen gekomen) en ook de nodige verkeersongelukken veroorzaakt. Ook zo'n typisch geval van 12 beroepen en 13 ongelukken, hij hield nooit iets vol.

Erg vreemd dat zo iemand bij de politie te werk gesteld wordt, maar goed, pappie had een hoge functie bij de politie, ik kan me bijna niet anders voorstellen dat dat uiteindelijk toch invloed heeft gehad. Of ze moeten wel heel erg om mensen verlegen hebben gezeten.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:59

Overigens is een vriendin van mij die ten eerste niet al te snugger is en ten tweede enorm non-assertief is, fluitend door de selectieprocedure gekomen. Daarbij, gezien de balletjes, slecht inschattingsvermogen van agenten die ik tegen gekomen ben, heb ik niet zo'n hoge pet op van die selectieprocedure.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:03

Tjo, ik was ook echt vergeten mijn gordel om te doen. Maar was het eens met mijn bekeuring. En jij wilt niet weten hoeveel fietsers zonder licht ik al bijna aangereden heb.

En ja, het is jouw taak erop te letten of je zonder licht rijdt. En als dat zo is dan moet je de gevolgen maar dragen. Neem toch eens een stukje verantwoordelijkheid.

Regels zijn er niet voor is en bovendien ben je onverantwoordelijk bezig naar je medeweggebruikers.

Je kunt niet verwachten van een agent dat ie aan de neus ziet, of je liegt of niet. En geloof maar dat je iemand hebt afgesneden.... ze zuigen het echt niet uit hun duim hoor.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:14

Haha, net als die agent die al eerder in dit topic aangehaald is, over het door rood rijden, waar zelfs een rechtzaak over heeft plaatsgevonden.

Ben jij zelf een agente ofzo, dat je zo voor ze opkomt? Dus omdat zíj agenten zijn, zijn zij beter in staat om te zeggen of ik wel of niet een auto heb afgesneden? Ik denk het niet.

Over het lampje...de agent had me ook gewoon op een kapot licht kunnen wijzen. Dan had ik gezegd "Danku meneer agent, ik rijd meteen naar de benzinepomp om een nieuw lampje op te halen!". Klaar, iedereen gelukkig. Nee, nu kost het betreffende lampje mij 30x zoveel geld, omdat ze het leuk vinden om de staatskas te spekken en ze misbruik maken van het feit dat niet eerder iemand mij op het kapotte lampje gewezen hebben.

Als we nu toch bezig zijn, dat lampje kan ook tijdens die betreffende rit kapot zijn gegaan. Moet ik dan om de 500m uitstappen om te kijken of er al een lampje naar zijn grootje is? 8)7

Ik ben niet heilig hoor, ik weet echt dat het mijn verantwoordelijkheid is en ik heb ook echt weleens mensen afgesneden (al dan niet per ongeluk :P), maar dat heb je toch wel degelijk door, vooral wanneer een medeweggebruiker hierdoor piepend tot stilstand komt.

Dus slimmerik, je hebt je punt gemaakt, maar je hoeft mij niet voor leugenaar uit te maken of agenten op te hemelen, want ook zij maken (enorm veel!) fouten.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:27

XONO: jou frustraties gaan wel heel diep. Maar om op jou verhaal in te gaan van het afsnijden van de auto... Welke bestuurder zal zo'n verhaal verzinnen? En hoe komt het dat jij een auto inhaalt binnen de bebouwde kom... Aangezien een auto nog altijd harder mag dan jij zou je er gewoon achter moeten blijven. En wist je dat je met je hoofd in een helm een mega grote dode hoek hebt waarin je dus niet kan zien wat er achter je gebeurd. En ook jammer dat je een vriendin af kraakt (het is maar wat je vriendin noemt) Die volgens jou niet al te snugger is, door de selectie procedure komt.. En waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Ben benieuwd wat jou werk(niveau) is en of jij altijd foutloos je werkt afmaak. Zie in je profiel dat je bij de woningbouw werkt, nooit geen profijt gehad van de politie die hielp een vervelende huurder uit de woning te zetten?? Ja ook daar zijn wij voor. Ooit, geloof me, zal je ons dankbaar zijn als we je nek stabiliseren nadat je je auto/scooter tegen een boom hebt geparkeerd..

Slimmerik: helaas heeft de politiek de korpsen gezegd een bepaald aantal bonnen uit te schrijven. Echter is het niet zo dat deze bonnen daadwerkelijk gehaald moeten worden. Maar om andere instanties (zoals Rode kruis en hulpverlening aan ouderen) financieel te kunnen ondersteunen, moet er geld in het laadje van de politiek komen. En (hoe vervelend het voor de burger ook is) zijn de inkomsten van boetes hier voor nodig.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:59

Wat zijn jullie allemaal lichtgeraakt zeg! Het zijn ervaringen, daar kan ik niets anders van maken! En ja, ik ben me bewust van de dode hoek, maar mijn oren mankeren niets. Ik ga me verder niet meer verdedigen of ik nu wel of niet iemand afgesneden heb. Tuurlijk, waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt, maar ik mag toch hopen dat een agent wel kan zien of iemand afgesneden wordt of niet. Bovendien weet jij niet in welke situatie ik die auto afgesneden zou moeten hebben, maar gezien het feit dat jij ook een agente bent, heb jij wellicht dezelfde rijke fantasie als de agent die mij een bon gaf. ;)

Ikzelf werk niet met de politie samen bij mijn werkzaamheden en tuurlijk, maak ik ook weleens fouten. Echter, als ik iemand op mijn werk aanspreek als ze vermoedelijk een fout maken, dan ga je erover in gesprek en die geef ik geen straf, in welke vorm dan ook, mee.

Ik wacht met smart op mijn eerste positieve ervaring, alleen hoop ik zelf dat dat niet zal zijn op het moment dat mijn nek stabilisatie nodig heeft.

En ja, die vriendin is niet het grootste licht, dat jij dat meteen als negatieve kritiek ervaart, is jouw keuze. Het is een schat van een meid, maar ik ken haar en jij niet.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:06

XoNo schreef:
Haha, net als die agent die al eerder in dit topic aangehaald is, over het door rood rijden, waar zelfs een rechtzaak over heeft plaatsgevonden.

Ben jij zelf een agente ofzo, dat je zo voor ze opkomt? Dus omdat zíj agenten zijn, zijn zij beter in staat om te zeggen of ik wel of niet een auto heb afgesneden? Ik denk het niet.

Over het lampje...de agent had me ook gewoon op een kapot licht kunnen wijzen. Dan had ik gezegd "Danku meneer agent, ik rijd meteen naar de benzinepomp om een nieuw lampje op te halen!". Klaar, iedereen gelukkig. Nee, nu kost het betreffende lampje mij 30x zoveel geld, omdat ze het leuk vinden om de staatskas te spekken en ze misbruik maken van het feit dat niet eerder iemand mij op het kapotte lampje gewezen hebben.

Als we nu toch bezig zijn, dat lampje kan ook tijdens die betreffende rit kapot zijn gegaan. Moet ik dan om de 500m uitstappen om te kijken of er al een lampje naar zijn grootje is? 8)7

Ik ben niet heilig hoor, ik weet echt dat het mijn verantwoordelijkheid is en ik heb ook echt weleens mensen afgesneden (al dan niet per ongeluk :P), maar dat heb je toch wel degelijk door, vooral wanneer een medeweggebruiker hierdoor piepend tot stilstand komt.

Dus slimmerik, je hebt je punt gemaakt, maar je hoeft mij niet voor leugenaar uit te maken of agenten op te hemelen, want ook zij maken (enorm veel!) fouten.

Dit lampjes hoor jij in je auto te hebben en hoor je te controleren voordat je weggaat. Tevens kan je dan al zien of het lampje zwak is en misschien onderweg kapot gaat (vervangen dus!)Het is namelijk gevaarlijk en daarvoor krijg jij die bon. Die agenten stonden in hun recht en mochten jou die bon geven.. waarom moeten ze jou matsen? Natuurlijk worden er fouten gemaakt maar vaak zien wij ook niet de dingen die zijn vanuit een andere positie wel zien (jou scooter incident bijvoorbeeld).
Tevens mijn broertje is net begonnen aan de opleiding en is in de maand daarvoor 3 keer gepakt, zonder licht, door rood met de fiets, en een paar km te hard.. Niet erg handig en alleen stom van zichzelf niet van de agenten die de bon schrijven.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:10

En wat voor excuus gaan we verzinnen als je zelf een politieauto ziet rijden met een kapotte koplamp? Dat zag ik vorige week namelijk. Goed voorbeeld jongens! +:)+

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 12:12

XoNo schreef:
En wat voor excuus gaan we verzinnen als je zelf een politieauto ziet rijden met een kapotte koplamp? Dat zag ik vorige week namelijk. Goed voorbeeld jongens! +:)+

Kan ook gebeuren en hun zijn dus ook fout heel simpel. Volgens mij ruik ik hier wat autoriteitsproblemen...