Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:43

Jannepauli schreef:
Toch wel merkwaardig.. je bent toch een Belg? En is in België het gebruik van "U" en "Ge/Gij" niet heel gewoon?
Dus als iemand op z'n Vlaams zegt "ik zie u graag" roep jij dat hij de boom in mag? :D

Ik kom niet uit de streek waar U en ge/gij de omgangstaal vormt ;).

Ik vind het verder niet erg (hooguit wat raar) als iemand me met u aanspreekt. Ik doe het alleen zelf niet.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:44

Ja, de politie moet je met 'u' aanspreken. Dat heeft helemaal niks te maken met leeftijd maar met respect.
(Zelfde geld voor leraren, winkeliers, bus chaffeurs etc.)
Verder ga ik niet op de actie van de politie agente in omdat ik er zelf niet bij was. Een verhaal heeft altijd 2 kanten.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:44

Ik spreek standaard u in het echte leven, en heb ooit is in een boktmeeting de vraag gekregen: Je spreekt met u ben je bang van mij of zenuwachtig?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:45

BrittKitt schreef:
Tja ik ben 21 en toch echt gewoon opgevoed met u. Mijn vader wilde ook dat ik mijn oma met u aansprak, maar dat heb ik nooit gedaan omdat ik voor die tijd ook al je zei, dan klinkt het heel onnatuurlijk om dan u te gaan zeggen :P Maar die heeft daar ook nooit een probleem van gemaakt.

Echt, xxx naar een professor? :oo :') _O- Daar kan ik alleen maar heel hard om lachen, jeetje, dan vraag ik me dus wel écht af waar het is mis gegaan!

dan wordt t er op onze opleiding niet eens naar je mail gekeken. ;)
BrittKitt schreef:
Ik begin altijd met u, 9 vd 10 keer zeggen ze daarna meteen 'zeg maar jij, hoor', maar dan heb je toch meteen laten merken dat het wel je intentie is. Ik zeg het eigenlijk automatisch, zeker tegen leraren, politie, weet ik t allemaal.
Ja, oké, toen ik in de ambulance lag, helemaal drowsy van het bloedverlies heb ik geloof ik je en jij gezegd tegen de broeder :')
schaam je ;)
Ik begin ook altijd me u, idd wat jij ook doet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:45

russel schreef:
Ok, veel succes, schoentjes zijn groot merk ik al. Hoogmoed komt ten val, hou dat in je achterhoofd. :Y)

Ik meen dat hoor :). En niet omdat ik zo goed ben, maar omdat er een gigantisch tekort aan verpleegsters is, dat ze niet iemand afwijzen op het feit dat je geen u spreekt ;) .

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:48

BraveSpots schreef:
russel schreef:
Ok, veel succes, schoentjes zijn groot merk ik al. Hoogmoed komt ten val, hou dat in je achterhoofd. :Y)

Ik meen dat hoor :). En niet omdat ik zo goed ben, maar omdat er een gigantisch tekort aan verpleegsters is, dat ze niet iemand afwijzen op het feit dat je geen u spreekt ;) .

Raar, bij ons zijn ze toch streng in omgangsregels wat ik maar normaal vind. Maar goed bij tekorten knijpen ze hun ogen dicht voor ergere dingen.
Maar toch niks om trots te zijn vind ik :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:48

Dus omdat jij 'onmisbaar' bent vind je dat je fatsoensnormen wel mogen afwijken, want ze nemen je toch wel aan?
Pfoe, blij voor je dat je zo'n baan hebt dan, zou nog moeilijk voor je worden anders, net wat een hoop mensen al eerder hebben aangegeven.

ilse86

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:49

Altijd proberen je waardigheid te behouden zeg ik dan.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:52

katiavl schreef:
Ik spreek standaard u in het echte leven, en heb ooit is in een boktmeeting de vraag gekregen: Je spreekt met u ben je bang van mij of zenuwachtig?

Ik ook hoor. 'dank u' klinkt voor mij veel natuurlijker dan 'dank je', net als bijvoorbeeld 'mag ik u iets vragen' ipv 'mag ik je iets vragen'.

ilse86

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:53

maar hoe gedraag je je als je zo'n tierende agente voor je hebt?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:53

Ik ben echt geen brutale anarchist ofzo hoor denk ik toch, maar dat is blijkbaar voor interpretatie vatbaar :Y) .

Ik ben verder heel beleefd altijd. Ik zie alleen het nut er niet van in om u te zeggen, plus het feit dat ik er nog nooit problemen mee heb gehad.
Als iemand graag wilt dat ik hem/haar aanspreek met u wil ik dat gerust doen ook, als dat die persoon gelukkiger maakt. Ik ben alleen die mensen nog nooit tegengekomen denk ik.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:54

Ik heb de situatie even nagetekend.
Ik heb het wel met links getekend, want me rechterduim ligt eraf :o

Wij konden dus echt niet doorrijden, omdat een auto de weg horizontaal versperde.
Me moeder stapte uit om het paaltje naar beneden te doen en deed ook meteen de deur met kinderslot voor ons open...
Uiteindelijk heeft ze ook niks overtreden en hebben we geen boete gekregen.

Ik ga straks wel even langs het bureau hier in de buurt om het te melden.

Afbeelding

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:55

ilse86 schreef:

dan ga ik juist heel onderkoeld met 'u' reageren, en licht uit de hoogte doen maar ik verlaag me niet tot dat niveau.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:56

Ik heb alleen even de eerste post gelezen, maar ik zou ook direct een klacht indienen.
Het is belachelijk als ik het zo lees, hoe je moeder is behandeld.
Helaas zitten ze ertussen.
Blijkbaar had de agente een slechte dag ofzo.

lesilla

Zou zeker ook eventjes langsgaan en print je tekening uit is makkelijker uit te leggen. Veel succes meid :)

Britt

Creatief hoor!
Ik zou hetzelfde als Lielle doen :j Bovendien leg je het áltijd af tegen een agent, waarom het jezelf moeilijker maken dan nodig?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:57

ilse86 schreef:

dan vraag ik rustig of ze mischien wat vriendelijker wil doen.
zoals iemand al zegt, je kunt beter je waardigheid behouden.
ik volg zelf een soortgelijke opleiding en ken mijn rechten }>

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:57

Heeft je moeder nu echt geen rijbewijs meer ? Wat is de opgegeven reden dan nu eigenlijk? Wat heeft je moeder verkeerd gedaan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:58

katiavl schreef:
Zou zeker ook eventjes langsgaan en print je tekening uit is makkelijker uit te leggen. Veel succes meid :)

ik zou je wel aanraden om het op niet zo'n hoge toon te doen als het openingsbericht, maar het rustig en coorect te bespreken en te vragen om uitleg. Grote kans dat je op die manier een stuk meer voor elkaar krijgt dan wanneer je al meteen gaat roepen dat je een klacht wil indienen. Ze hebben mij ooit gezegd "gelijk hebben is niet moeilijk, gelijk krijgen is de kunst" en dat is een wijze les voor me geweest ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 15:59

Ze kreeg haar rijbewijs wel terug...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:59

Beginnen over 'ga maar boeven vangen dan maak je je tenminste nuttig' is in ieder geval het slechtste wat je kan doen, als je een agente voor je hebt die zich druk maakt om de situatie. En 'u' zeggen lijkt mij vanzelfsprekend.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:00

Ik vind het normaal dat je een agent of agente met u aanspreekt, maar ik vind het gedrag van de agente aboluut onacceptabel en zou er ook zeker een klacht over indienen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:00

Hahah Lielle! Denk dat dat ook een reactie van mij zou kunnen zijn idd. Alleen ben ik bang dat dat ook tegen je zou kunnen werken :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:01

wat was er eigenlijk met die auto gebeurt??

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:01

ilse86 schreef:
Hahah Lielle! Denk dat dat ook een reactie van mij zou kunnen zijn idd. Alleen ben ik bang dat dat ook tegen je zou kunnen werken :P

:j :j O:)

maar rustig blijven is sowieso wel een aanrader en beginnen met '"je kunt beter boeven vangen" een nono.