Boetes voor niet sneeuwvrij houden stoep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:18

Mindim schreef:
Ja daag, ik heb een stoep van 4 meter breed en 25 meter lang voor het huis die ik schoon moet houden. Tis wel prima, ik heb wel betere dingen te doen. Ik maak hoogstens een paadje er door van een sneeuwschep breed. Jammer voor rollatorgangers en rolstoelen.
Ik moet ook hondenbelasting betalen, waar ik niets voor terug krijg in de vorm van uitlaatplekken, nu hun stoep ook nog schoonhouden zeker, mooi is dat.

Mee eens. Kreeg van de week een folder van de gemeente met allemaal nieuwe regels voor hondenbezitters. En daar werd ook nog even uitgelegd dat ze de hondenbelasting voor heel andere zaken gebruiken dan honden. En dat ze het wel mogen afschaffen, maar dit niet doen, omdat ze dan met een gat in de begroting zitten. Echt belachelijk. Dus ze zoeken het maar lekker uit daar bij de gemeente :D

Investeren ze dat geld van de honden maar fijn in sneeuwvrije stoepen ofzo ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:21

Toekie schreef:
Houd nou 's op over loszittende stoeptegels in de zomer. :D
Dus als je in de zomer tig mensen hun nek ziet breken over een loszittende stoeptegel. Dan laat je dat gewoon gebeuren want ja, het is de verantwoordelijkheid van de gemeente? :?

Het gaat er toch om wat JIJ hier NU kan doen voor bijv. dat ene oude dametje op de hoek? Als iedereen het stukje straat/stoep voor zijn/haar huis bijhoudt dus gewoon een klein paadje creëeren; wat is het probleem?? (lichamelijke problemen daargelaten)

Of is het een ''principe kwestie''? :roll:

Overigens ontstaat er geen ijslaag als alles op tijd wordt weggeveegd en daarna strooien met wat (keuken)zout. ;)

+:)+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:26

Ik doe niet aan deze gekkigheid mee, de mensen gaan juist glijden en glibberen als je alleen het toplaagje weghaalt, laat je het onderste liggen gaan de mensen na een aantal dagen ook op hun gezicht omdat het vaak op gaat vriezen. Zowel alle buren maken het schoon maar wij niet. De grond is ook niet van mij dus voel ik me in zekere zin ook niet verantwoordelijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:28

sammy1 schreef:
tja ik vind het wel goed dat ze het doen,
maar inderdaad als je hard werkt of in een rolstoel zit ofzo vind ik het tever gaan.

Dat mensen met een handicap het niet kunnen zal niemand ze kwalijk nemen, maar ze zullen dan toch wel iemand in de omgeving hebben die dat even kan doen? Hard werken vind ik geen excuus, want vrijwel iedereen heeft een baan en dingen erom heen.

Ik vind het zelf ook maar een kleine moeite. Het wordt een stuk veiliger en aangenamer voor ouderen en minder valide mensen. En natuurlijk ook voor mensen die in dit weer buitenwerken. Ik vind het als postbode iig erg fijn als iemand zijn stoep van sneeuw ondaan heeft. Glad wordt het daar niet door als de sneeuw tenminste is weggehaald voordat het hard is geworden. Men gooit het hier gewoon in de geut. Het verkeer heeft daar verder geen hinder van, de wegen zijn breed genoeg.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:40

Toekie schreef:
Houd nou 's op over loszittende stoeptegels in de zomer. :D
Dus als je in de zomer tig mensen hun nek ziet breken over een loszittende stoeptegel. Dan laat je dat gewoon gebeuren want ja, het is de verantwoordelijkheid van de gemeente? :?

Nee, het gaat mij erom WAAROM ik nu een boete zou moeten krijgen omdat ik de gemeentestoep voor mijn huis niet schoon houdt want dat zou mijn verantwoording zijn nu er sneeuw op ligt en er iemand ten val zou kunnen komen, terwijl exact diezelfde stoep in de zomer (herfst, lente, whatever) totaal gemeente verantwoording is terwijl er dan óók mensen ten val zouden kunnen komen. Dáár zou ik graag antwoord op hebben gezien dat imho zo krom als een hoepel is.

En dát heeft nog niemand mij verteld tot nu toe :D .

Wat ik wel of niet voor anderen over heb, heeft niets te maken met een stoep schoonvegen imho.

Edit: Het enige wat je trouwens aan een loszittende stoeptegel mag doen in mijn gemeente is het melden. Je mag hem niet zelf vervangen gezien het gemeente eigendom is.......

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:47

Over bekeuringen heb ik zelf nog niet gedacht eigenlijk. Dat vind ik ook te ver gaan. :j Ik noem het eerder een ongeschreven regel.

Overigens zou ik een loszittende stoeptegel zelf ook niet vervangen. Maar idd melden en evt iets van een lintje spannen als er meer slachtoffers (blijven) vallen. :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:50

Ja precies, dat doe ik ook, net zoals ik 112 bel als er een dier op de snelweg loopt, of dat ik boodschappen doe voor iemand die te slecht ter been is.

Maar nog steeds is het verschil over die stoep in de winter en zomer mij niet duidelijk :D . Zelfde stoep, zelfde eigenaar, maar iemand anders zijn verantwoordelijkheid per seizoen.... Snap er nog steeds niks van....Iemand? :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 17:52

Anne_GTI schreef:
. Druk met werken etc. vind ik kulargumenten. Ipv naar de sportschool kan je ook sneeuw gaan scheppen. Kost niets en levert een boel waardering op van je medemens.

er zijn ook mensen op deze wereld die werken van ochtend tot aan etenstijd, een uur in de file naar huis staan en dan eten en ook nog een huishouden te runnen hebben
verwacht je dan dat diegene om 22.00 nog even een stoepje gaat vegen??

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:53

Ikzelf voel me in zekere zin ook verantwoordelijk voor de stoep (voor mijn huis) in de zomer. Dus als ik die ene gevaarlijke stoeptegel zie, hang ik aan de telefoon en - indien nodig - hang ik een lintje. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:54

KiWiKo schreef:
tuurlijk doe je dat voor je medemens............ absoluut.......

maar denk er nog even aan wanneer jij jouw belastingformulier invult............. want een deel daarvan gaat namelijk naar het oplossen van deze problemen.......... en dat is wel een deel waar jij voor werkt :)

Tsja, mierenn#ken kan je op alles, maar is het nou echt zo'n grote moeite?

Hier ook een schoon pad hoor, is toch veel fijner voor de mensen die er moeten lopen (incluis jezelf). En als de hele straat 'zijn' stukje stoep schoonmaakt, dan heb je een schone straat. Kleine moeite lijkt me. :)

Lydia_

Re: Boetes voor niet sneeuwvrij houden stoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:59

Als wij een stoep hadden voor het huis, wil ik best even een kwartiertje staat vegen..
Maar onze buren laten al hun sneeuw van hun pad bij ons in het grind, dus het schiet niet op! :')

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:05

Mindim schreef:
We hebben hier een reepje gras van 2 meter voor het huis en dat is van de gemeente en die moet dat ook maaien, ze willen er af. En nu mogen de bewoners die reep gras voor een gereduceerde prijs kopen, schenken, omdat ze er dan af zijn, ho maar.

:+ haha nee die gemeente is gek om grond te gaan schenken...zal niet gaan om 2 meter grond maar waarschijnlijk om een wel 100m2...kleine rekensom,als het gaat om een strook van 2m x 100 meter = 200m2 grond a +/- 500 euro ? de m2 meter wat grond in nederland(randstad,weet niet waar je woont,en wat daar de grondprijs is) tegenwoordig kost= 100.000 euro weggeven... :7 (voor gemiddeld huis van 5 meter breed dus 10m2 meter erbij kopen normale prijs is dan 5000 euro,dat zullen gemeentes niet weggeven nee :n )

en dan uiteindelijk zelf je huis verkopen met wel die rekensom erbij van die 2 meter x "zoveel meter huis is" grond natuurlijk,denk niet dat mensen hun huizen dan zullen verkopen, en dat stuk "gekregen" grond dan ook gratis weg geven... :Y)

maar goed,hier in dld is het verplicht fiets en wandelpaden voor je huis schoon te houden....als je het niet doet krijg je een vette waarschuwing van de gemeente,en ongevallen op jou schoon te houden gedeelte,kan jij verantwoordelijk voor gesteld worden.

1 groot geluk,fiets en wandelpad ligt aan de overkant van de sloot :D ,die mensen zie ik braaf elke dag de weg voor hun huis helemaal schoonvegen en houden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:39

Het gaat om een paar stukjes hier in het dorp. Dat eigenlijk te duur is voor de gemeente om te onderhouden. Men komt met 2 man en een chauffeur en handmaaiers om te maaien :')
Het gaat ook niet om zoveel grond en geld. We wonen in een dorp boven in Groningen waar de grondprijzen niet zo hoog zijn.

De gemeente strooit heel veel straten niet, fietsen, autorijden en lopen is in die straten gevaarlijk. Ook de parkeerplaatsen worden niet geschoven en gestrooid. Hier worden alleen de hoofdwegen gestrooid. De rest is bijna onbegaanbaar of spekglad. Je stoep schuiven wil niet want dan moet je het in je tuin gooien, zo smal is het op sommige plekken. Mijn vader van 73 schuift braaf de stoep evenals de buurman, maar wanneer hij met de auto weg wil, glibbert hij alle kanten op. Dus laat de gemeente eerst zelf maar eens naar behoren strooien en schuiven eer ze de bewoners beboeten.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:44

Heeft men al bedacht dat er misschien niet genoeg strooizout is en vandaar alleen de hoofdwegen gedaan worden? :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:46

Toekie schreef:
Heeft men al bedacht dat er misschien niet genoeg strooizout is en vandaar alleen de hoofdwegen gedaan worden? :)*

Ja nu, maar bij mijn ouders is de straat in al die weken sneeuw niet 1 keer gestrooid of geschoven, ook niet toen er nog voldoende zout was.
0 keer

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:49

Lijkt me logisch, dan was het nóg sneller op geweest. Ik kan me heel goed voorstellen dat gemeentes keuzes moeten makken en niet álles kunnen strooien. Dus alleen hoofdwegen. Tijdens mijn werk in de wijken zijn de straten ook spekglad en af en toe vloek ik behoorlijk (binnensmonds ;) ) maar ik geef de gemeente echt niet de schuld. :n
Het is wel te hopen dat gemeentes e.d. nu voortaan beter voorbereid zijn. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:52

Dat zal best, maar dan kan een gemeente me niet verplichten wel de stoep schoon te houden, wanneer ze het zelf niet doen. En een sneeuwschuif kost geen zout hoor.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:55

Als je schuift heb je vervolgens ook zout nodig, anders vriezen de restjes aan en dat is nóg gevaarlijker. ;)
En zoals ik al zei, vind ik verplichten en boetes uitdelen ook te ver gaan. Maar ik vind het geen probleem als mensen vriendelijk verzocht wordt hun stoepjes bij te houden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:59

Prima das jouw mening, niet de mijne. Je kunt niet aan de ene kant zeggen, de stoep moet schoon, als je de stoep in kwestie niet in veiligheid bereiken kunt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:03

Hoe doen ze dat in belgie dan?
De meeste mensen die aan het werk zijn, zijn niet thuis...De werkende mensen zijn de belastingbetalers dus...

:o?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:15

Mindim schreef:
Prima das jouw mening, niet de mijne. Je kunt niet aan de ene kant zeggen, de stoep moet schoon, als je de stoep in kwestie niet in veiligheid bereiken kunt.

Huh? :+ Het gaat over de stoep voor je huis he? Als ieder zijn/haar stukje bijhoudt dan heb je dus een veilig te betreden stoep (of een paadje dus) voor iedereen die daar woont/werkt (post- en krantenbezorgers bijv.).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:18

Stel, ik maak mijn stoep helemaal schoon, helemaal goed en iedereen kan lopen zonder gevaar. Dan kan ik op de stoep goed lopen, maar zodra ik het parkeerterrein betreed (waar de kids letterlijk op schaatsen momenteel ) dan is het een ijsbaan. De wegen zijn ijsbanen, zélfs de hoofdweg hier door de wijk heen, een grote wijk trouwens. Dan heeft dat ene stoepje van mij toch compleet geen nut?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:21

Wij vegen ons voetpad ook niet. Het is zo ook begaanbaar met de verse sneeuw.
In de straat zijn er maar een paar ijverige mensen die hun stukje voetpad vegen en die geven het ook op als dat stukje er na een uur weer even besneeuwd bijligt :D .
Onze buurman links is zo'n ijverig persoon,hij schrobt zijn stukje voetpad in de zomer ook regelmatig schoon (en hij stopt precies aan de scheiding tussen onze huizen :P ), denk niet dat wij ooit al het voetpad geschrobt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:25

Breghje schreef:
Stel, ik maak mijn stoep helemaal schoon, helemaal goed en iedereen kan lopen zonder gevaar. Dan kan ik op de stoep goed lopen, maar zodra ik het parkeerterrein betreed (waar de kids letterlijk op schaatsen momenteel ) dan is het een ijsbaan. De wegen zijn ijsbanen, zélfs de hoofdweg hier door de wijk heen, een grote wijk trouwens. Dan heeft dat ene stoepje van mij toch compleet geen nut?

Zo bedoelde ik het ook. De postbezorgers kunnen bij mijn ouders in de straat prima over de stoep lopen, moeten ze echter een straat verder, dus over de openbare weg, dan breken ze bijna hun nek. Dit gaat niet om een straatje, maar in de hele wijk, wordt niets aan de wegen gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:28

Misschien ligt het aan mij maar allerlei die het hebben over de stoep voor hun huis/tuin. Het gaat toch alleen maar om het pad naar je deur toe? Met het idee dat je dan je post op tijd hebt (wat iedereen graag wil) en dat dan de postbode zijn nek niet breekt op jou stukje pad. Voor hem of haar ook wel zo fijn, heeft die alleen nog de gemeentelijke stoep te overwinnen als ze dat niet strooien. Gewoon beetje opzij scheppen, je hele pad hoeft niet vrij, een klein strookje waar je precies op kan lopen is al zat en aangezien de meeste paadjes naar deuren stuk breder zijn kan je de sneeuw gewoon ophopen op rest van je pad of iets. En dan gewoon wat strooizout erover vriest het ook niet aan. Gewoon bij gemeente halen of tuincentra ofzo. Hier staan echt zat 5kilo zakken strooizout. En het werkt super, sneeuw is zo weggesmolten, even vegen en weg. Ik zou mn paadje niet eens vol laten liggen, wil het echt niet hebben dat iemand zijn nek breekt omdat ik geen sneeuw wilde staan schuiven, zou me toch flink rot voelen als de postbode hier in de kreukels op het pad ligt. Vind het eigenlijk wel zo sociaal om te doen... en als je het niet kan, dan vraag je toch iemand anders even? Als ik mijn paadje veeg doe ik die van de buren ook, strooien idem wel zo sociaal.

En ja het lijkt onzinnig als de gemeente de straat niet doet, maar als daar dan iemand wat breekt is het heel vervelend, als het op je eigen pad naar je deur is lijkt mij dat je je dan rotter voelt? Zo niet twijfel ik aan het sociale niveau van de gemiddelde Nederlander :o