"1 kind is een accessoire, 2 kinderen zijn een gezin"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:09

Ik heb die Kim al nooit wat gevonden (huppelk.tje :+ ) en nu vind ik haar werkelijk nog dommer dan dom. :D

Een gezin kan bestaan uit diverse samenstellingen. Maar goed, als sommige mensen (zoals deze Kim) zo enorm kortzichtig zijn, zegt dat meer over haar en andere mensen die zo denken, dan over mij en mijn enige dochter. :D
Ik hoef geen kinderen meer, maar mijn kind is absoluut geen accessoire. Wij zijn gewoon ons eigen gezinnetje.
Hoe haalt dat mens het in haar hoofd? 8)7

Oh, en we hebben ook nog twee konijnen, een paard en twee katten. Die horen ook bij ons gezin. :P

Anoniem

Re: "1 kind is een accessoire, 2 kinderen zijn een gezin"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:19

't Is geen uitspraak van haarzelf.

Ze las hem ergens.
Voor sommige mensen is een kind idd een accessoire, dat lijkt steeds meer het geval te zijn.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:27

Ook leuk voor haar oudste trouwens. Die is maar een accessoire totdat de tweede er is, in haar moeders ogen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:38

Het is natuurlijk een vreemde uitspraak, maar ergens begrijp ik hem wel.

Wij hebben er zelf 1 ( 12 jaar ) en volgens mij is het wel anders dan meerdere. Mijn tante heeft er 4 en aan andere kant ook 4 van die tante, dus zie wel verschil. Allemaal volwassen nu.......

Wij nemen die van ons misschien makkeijker en meer overal mee naartoe vanaf geboorte. Je bent met hem bezig en verwend misschien makkelijker?? Ik kom uit gezin met 2 en ben ook verwend en mijn vriend is enigskind, maar niet zo verwend, dus zegt niet alles.......

Ik denk ook dat een kind een andere rol krijgt. Hij heeft alleen ons om mee te praten thuis en evt mee te spelen. Als hij er niet is, is het meteen stil. Zoals ik het ervaar zeker als je nu met een knul van 12 op pad bent is dat wel anders dan het standaard idee wat mensen graag zien als gezin.

Hij is geen accesoire, maar misschien omdat je eentje overal mee naartoe neemt en verwend? Het is vreemd, maar ik begrijp het dus wel. Het wordt alleen zo l*llig uitgedrukt.

8nnemiek

Re: "1 kind is een accessoire, 2 kinderen zijn een gezin"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:51

Iedereen heeft het nu steeds over zichzelf.. 'IK ben een accesoire'.. 'MIJN kind is geen accesoire'.. 'IK vind kinderen geen accesoires'. Nee, natuurlijk vinden wij dat niet.
Maar er zijn dus wel degelijk mensen die zo denken! Ik denk dat die Kim Lian (die ik trouwens ook niet echt mag hoor, boeie wat ik vind) bedoelt te zeggen dat sommige mensen om de verkeerde reden kinderen nemen..
Er zijn dus echt mensen (en ja, ik ken er persoonlijk) die een kind willen (en natuurlijk liefst een meisje) omdat ze dan in aanzien stijgen bij vrienden en familie.. maar eigenlijk is het te veel werk, dus willen ze geen twee kinderen. Dat zijn dan meestal vrouwen die vinden dat ze wat meer zijn dan de rest, zakenvrouwen, workaholics, die hun carriëre en aanzien belangrijker vinden dan hun gezin.
En die kinderen, hoe cliché ook, worden meestal van die verwende meisjes met oilily tasjes en dure kleren en een grote mond..
Oké, diegene die ik ken zijn op een hand te tellen, maar ze bestaan wel degelijk.
Maar de uitspraak 'één kind is een accesoire' dat klopt natuurlijk niet he, voor elke situatie zoals die zijn er 99 die wel als echt gezin leven ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:52

Hoeraaa!
Ik ben een accessoire!
Doe er een leuk roze lintje in en ik kan door voor een cadeautje voor een ander als je me zat bent!
:')

Dus. Misschien moet mevrouw van der Meij maar eens gaan nadenken over haar woordkeus. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:35

MysticTinker schreef:
Iedereen heeft het nu steeds over zichzelf.. 'IK ben een accesoire'.. 'MIJN kind is geen accesoire'.. 'IK vind kinderen geen accesoires'. Nee, natuurlijk vinden wij dat niet.
Maar er zijn dus wel degelijk mensen die zo denken! Ik denk dat die Kim Lian (die ik trouwens ook niet echt mag hoor, boeie wat ik vind) bedoelt te zeggen dat sommige mensen om de verkeerde reden kinderen nemen..
Er zijn dus echt mensen (en ja, ik ken er persoonlijk) die een kind willen (en natuurlijk liefst een meisje) omdat ze dan in aanzien stijgen bij vrienden en familie.. maar eigenlijk is het te veel werk, dus willen ze geen twee kinderen. Dat zijn dan meestal vrouwen die vinden dat ze wat meer zijn dan de rest, zakenvrouwen, workaholics, die hun carriëre en aanzien belangrijker vinden dan hun gezin.
En die kinderen, hoe cliché ook, worden meestal van die verwende meisjes met oilily tasjes en dure kleren en een grote mond..
Oké, diegene die ik ken zijn op een hand te tellen, maar ze bestaan wel degelijk.
Maar de uitspraak 'één kind is een accesoire' dat klopt natuurlijk niet he, voor elke situatie zoals die zijn er 99 die wel als echt gezin leven ;)

't Is het makkelijkst om alles op jezelf te betrekken, je vervolgens aangevallen te voelen, en dan schiet je uit je slof, en vermoordt de boodschapper.

Hoef je er ook niet over na te denken of er mss wel een kern van waarheid inzit, voor sommigen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:24

Een kern van waarheid voor sommigen. Dan is het nog niet zo algemeen als Kim-Lian hier stelt. Zegt meer over haar dan over de gemiddelde ouder van 1 kind, denk ik.

_Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:28

Ben het er niet mee eens, met 1 kind ben je wel degelijk een gezin
Laatst bijgewerkt door _Desiree op 06-01-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:28

Slaat nergens op, klopt niks van.

2 getrouwde volwassenen zijn ook een gezin. Met of zonder kind(eren)
Wat anders vindt ik het, als de ouders gescheiden zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:40

Wat dan, als de ouders gescheiden zijn, Fristi? Ben je dan ineens geen gezin meer? :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:09

Yamcha schreef:
't Is geen uitspraak van haarzelf.

Ze las hem ergens.
Voor sommige mensen is een kind idd een accessoire, dat lijkt steeds meer het geval te zijn.

Maar ze herhaalt die uitspraak blijkbaar wel. ;)
Maar goed, als zij het zo ervaart, fijn, ik wens haar verder veel geluk met de tweede, hoor.

Verder is het uiteindelijk totaal niet belangrijk wat de hele wereld eigenlijk al dan niet vindt over mijn gezinssamenstelling.
Een ieder die mij echt kent, weet dat mijn dochter heel, heel wat meer is dan een accessoire in elk geval. Dat woord zou sowieso al nooit in me opgekomen zijn. Dat een mens (of mensen) zoiets alleen al verzint, als waarde-oordeel m.b.t. je eigen kind, is natuurlijk al dieptriest.

Verder denk ik dat sommige ouders zeker vinden dat je meer dan een kind hoort te hebben, ja, die zijn er. Die ben ik ook wel eens tegen gekomen. Ik denk dat alles zijn voors en zijn tegens heeft en dat een ieder dat lekker zelf mag bepalen, voor zover je het in de hand hebt natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:34

Twiggy2008 schreef:
Wat dan, als de ouders gescheiden zijn, Fristi? Ben je dan ineens geen gezin meer? :+

Imo niet.

Een gezin is imo 2 ouders en kind(eren). Ik vind trouwens 2 getrouwde of samenwonende mensen zonder kinderen ook geen gezin. Dat is gewoon een stel.

Twiggy2008 schreef:
Een ieder die mij echt kent, weet dat mijn dochter heel, heel wat meer is dan een accessoire in elk geval. Dat woord zou sowieso al nooit in me opgekomen zijn. Dat een mens (of mensen) zoiets alleen al verzint, als waarde-oordeel m.b.t. je eigen kind, is natuurlijk al dieptriest.

:?

Ze zegt toch niks over jou?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-01-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:36

Twiggy2008 schreef:

Dan ben je een gebroken gezin. Dus maw geen gezin meer.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:37

Is het niet sarcastisch bedoeld? Kiam Lian haar uitspraak?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:40

Ik vind mezelf al een gezin als ik getrouwd ben.

Maar echt een domme en vooral banketstaaf uitspraak

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:41

Ach ja. Ik ben dan moeder van 1 kind al 12 jaar en vind er wel iets in zitten. Zoals ik boven al schreef, maar ook de reden waarom mensen kinderen ( proberen te ) nemen. Iedereen wil dingen hebben, een mooi huis, mooie auto, leuke baan, ver reizen, leuke spullen en vaak ook kinderen. Je neemt ze voor jezelf en ze zijn geen noodzaak. Wel als niemand ze meer krijgt natuurlijk, maar jullie begrijpen wel. Je wil kinderen omdat je dat zelf zo leuk vindt, net als andere dingen die mensen willen hebben. Ik pronk wel degelijk met mijn kind en ben al vanaf baby beretrots op mijn ''bezitje''. Als dat geen accesoire is..........Hij mag al langer naast me lopen op straat dan de kleren die ik heb of tassen, hahahahahaha Een blijvende accesoire dan, tot ie uit huis wil......

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:44

Yamcha schreef:
Hoef je er ook niet over na te denken of er mss wel een kern van waarheid inzit, voor sommigen.

Er zullen vast wel mensen zijn die een kind nemen omdat ze dat 'moeten' om te schijn van huisje-tuintje hoog te houden, maar ik vind niet dat men daarom maar zomaar mensen moet beledigen die voor 1 kind hebben gekozen.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:45

Nou ik beschouw mezelf (alleenstaande moeder) met mijn zoon ook als een gezin.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:47

Eigenlijk zou ik het artikel wel even willen lezen waar dit in heeft gestaan.. heeft TS misschien nog een link?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:28

Brainless schreef:
Twiggy2008 schreef:

Dus maw geen gezin meer.

Wat een onzin. ;)

Wikipedia: Gezin is de term voor alle samenwerkingsvormen die een herkenbare sociale eenheid op microniveau vormen, met al dan niet verwante personen die duurzame en affectieve banden hebben en elkaar onderling steun en verzorging verlenen.

Sommige gescheiden mensen met kinderen leven dus nog steeds zo, zij het op een iets andere manier. Het is maar hoe je je zaken samen regelt. Verder zou het mij een worst zijn wat men roept. Ga jij mijn dochter maar vertellen dat ze niet in een gezin opgroeit. We leven hier gewoon een gezinsleven, hoor. ;)
Niets meer, niets minder.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 06-01-10 21:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:52

Wikipedia is niet altijd het beste... :D
De dikke van dale zegt:
Citaat:
 ge·zin het; o -nen; -netje ouders en kinderen: een gebroken ~ waarvan de ouders gescheiden zijn
Laatst bijgewerkt door Brainless op 06-01-10 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 21:52

Myrthe92 schreef:
Eigenlijk zou ik het artikel wel even willen lezen waar dit in heeft gestaan.. heeft TS misschien nog een link?
Stond op nu.nl.

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:43

Oja, heb het gevonden.. hm, nou blijf erbij dat ik het maar een rare uitspraak vind!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 09:45

Ze is er toch op terug gekomen!

Het citeren van een kennis werd volgens de musicalactrice volledig verkeerd geïnterpreteerd. Met de uitspraak omschreef ze met een knipoog de verwachte hectiek die de komst van haar tweede kindje met zich mee zal brengen. Niet iedereen zag de humor ervan in.
"Eén kind is een accessoire, twee kinderen zijn een familie", was die uitspraak die nogal wat stof deed opwaaien op het internet.
"Ik heb het toentertijd zelf niet als beledigend of kwetsend opgevat, omdat het grappig bedoeld was", vertelt Van der Meij.
"Er is uiteraard geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om mijn dochter serieus te vergelijken met een accessoire. Zij is voor mij het allerbelangrijkste in de wereld."
"Het is echt nooit mijn bedoeling geweest om mensen te kwetsen of beledigen. Ik wil mijn excuus aanbieden als dat is gebeurd."