70 plussers en auto rijden wel of niet verantwoord.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:43

Wij hebben ook pas ingegrepen toen de auto een botsauto werd en moeder niet meer wist waar ze naartoe ging en de weg kwijt was, voor ons was het toen heel duidelijk en waren we blij dat er geen ergere dingen zijn gebeurd

edit domme tiepevaut :D
Laatst bijgewerkt door Echwel op 31-12-09 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Re: 70 plussers en auto rijden wel of niet verantwoord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 12:53

Ik ben het wel met Echwel eens, de familie moet het bezien. Mijn oom van 94, daar durf ik mijn kinderen nog zo aan mee te geven (ben vorig jaar met hem naar Oost-Duitsland gereden en ben op de achterbank gaan liggen slapen). Mijn goede vriend van 51 daarentegen, nou, geef mij de sleutels maar, ik rij wel.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:04

Ik heb niet alle pagina's gelezen maar lastige stelling; de een rijd met 50 al als een natte krant de ander doet het met 80 jaar nog geweldig. (alhoewel ik die eerlijk gezegd nog moet tegenkomen :D )
Over het algemeen gaan ze zo voorzichtig en langzaam rijden dat het daardoor gevaarlijk wordt....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:20

Het is pas gevaarlijk als de 2 uiterste elkaar tegenkomen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:25

Er zijn inderdaad ook genoeg jongeren die zich gevaarlijk gedragen in het verkeer, maar er zijn wel een aantal verschillen. Van jongeren kun je nog verwachten dat het zal verbeteren. Bij ouderen wordt het meestal alleen maar slechter.

Wat ik vooral eng vind aan ouderen, is dat ze dingen niet meer opmerken. Het lijkt soms of ze met oogkleppen op rijden. Dat is trouwens niet alleen in de auto, maar ook te voet. Jongeren die gevaarlijk rijden zijn meestal wel heel snel in het inschatten van situaties.
Ouderen denken vaak dat als ze maar rustig (lees: langzaam) rijden, dat het dan wel goed komt. Maar dat is juist zo gevaarlijk. Als je langzamer gaat rijden omdat je het allemaal niet meer zo vertrouwt, dan is het naar mijn mening al tijd om te stoppen met rijden.

Hier in Voorthuizen is het elke zomer bal. Het dorp wordt overspoeld door bejaarden, en slipt dicht door hun onoplettende gedrag in het verkeer. En als je daar elke dag weer mee geconfronteerd wordt zoals ik, dan word je dat wel eens goed zat.

EDIT: Uiteraard verschilt het per persoon.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 31-12-09 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:25

Moeilijk, je kan niet iedereen over 1 kam scheren maar vaak kunnen die oudjes niet meer echt goed autorijden. Vaak erg langzaam en afwachtend.

Ik ben wel voor strenge testen vanaf 65 jaar ofzo.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:28

@Lindy
En al die goedrijdende jongeren tijdens Koninginnedag die rijden wel de sterren van de hemel?!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:30

Het is toch triest dat we in het huidige verkeer niet eens even het fatsoen hebben om oudjes de gelegenheid te geven zich te kunnen aanpassen of invoegen. Het probleem is niet de leeftijd maar wanneer men rijd met het zicht van ik heb voorrang en wanneer je niet snel genoeg wegbent dan ram ik je wel van de weg ;-)). De jeugd kan tenminste nog kiezen voor auto fiets of openbaar vervoer. Vooral de ouderen die niet goed meer te been zijn zijn afhankelijk van de auto. We worden allemaal ouder hopen we en dan gaat het allemaal minder misschien zou wat meer coulantie in het verkeer ook wat ongelukken voorkomen.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:39

Het hondje van mijn schoonmoeder is doodgereden door een oudere man (die dit niet eens door heeft gehad) en mijn zus is bijna ernstig aangereden door een oudere vrouw die wederom dit ook niet door had en mijn zus net op tijd kon reageren (mijn zus had voorrang, reed op de grote weg, oudere vrouw kwam uit een woonwijk). Zelf heb ik bijna een oudere man in mijn zijkant gehad die gewoon de rotonde opkwam terwijl ik er al lang en breed op zat.

Ik zeg, vanaf 65 jaar elk jaar een test!!!! In MIJN ervaringen zijn oudere mensen een gevaar op de weg (en nee niet allemaal, maar vele wel)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:43

Ik ben van achteren aangereden door een jonge vrouw (net 22 jaar). Was meer met andere dingen bezig dan autorijden.

Mijn man is op de snelweg afgesneden (en geraakt) door een jonge jongen in een opgevoerde golf die vond dat mijn man maar had moeten remmen.

Mijn jongste dochter is van haar fiets gereden door iemand die net zijn rijbewijs had opgehaald bij het gemeentehuis.

Iedereen kent voorbeelden die voor en tegen werken.
Procentueel gezien (dus leeftijd x km ed) maken jongeren nog steeds de meeste schades in het verkeer.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:44

Brainless daar heb je zeker gelijk in. Maar dit topic is geopend omdat TS een discussie wilde openen over ouderen in het verkeer, niet over jongeren :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:47

Maar als je dan begint dat ze zoveel ongelukken veroorzaken mag ik tocht het tegenbewijs leveren door te zeggen dat juist jongere de meeste schades rijden?

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:51

uiteraard, het eerste wat ik ook in mijn post zei was dat ik jou gelijk gaf in het feit over jongeren. Maar vooralsnog is dat niet hetgeen waar TS heen wil

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 20:52

Nou, ik stap niet meer bij me 69 jarige opa in de auto hoor, die gaat 80 over de snelweg, en nog verbazen als er mensen toeteren. Of van baan wisselen zonder knipperlicht. :') Levensgevaarlijk, en ik kijk goed om me heen of ik niet iemand zie die ik ken ofzo. _O-

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:03

Dinopino schreef:
Het is toch triest dat we in het huidige verkeer niet eens even het fatsoen hebben om oudjes de gelegenheid te geven zich te kunnen aanpassen of invoegen.

dat ben ik niet met je eens.
Ouderen willen bv op de snelweg invoegen met 40 km per uur, dat KAN tegenwoordig gewoon niet meer, dat is gewoon super gevaarlijk. Als ik daarachter zit krijg ik daardoor ook problemen om normaal in te voegen. En zo kan ik nog wel wat meer voorbeelden verzinnen.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:12

Moet hier niet staan: Sommige ouderen? Ik heb dit nog nooit gezien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:13

caspar2007 schreef:
tja misschien sowieso goed om iedereen om de 5 jaar een test te laten doen
wat zeg ik nu straks leest iemand uit den haag mee hebben ze gelijk weer een rede om geld te plukken

tja, eigenlijk ben ik het hier wel mee eens. voor iedereen is het nuttig om rijlessen/theorie af en toe eens te oefenen/testen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 22:08

mijn opa is 78 en rijdt nog als de beste, hij doet ook nog regelmatig een examen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:47

Het beste is gewoon om ouderen in tehuizen op te laten sluiten en niet meer buiten de deur te laten want ze kunnen gezien hun leeftijd en bij komende problemen niet meer in onze maatschappij mee komen. Stel je toch voor dat je bij de kassa moet wachten op oudere personen die niet zo snel hun kleine geld bijelkaar hebben geteld maar kinderen daarentegen mogen natuurlijk zonder toezicht overal zijn en daar mogen we wel rekening mee houden maar van ouderen ..... Maar je oma naar de kapper brengen wil je ook niet want dat kost jouw tijd en is dus toch wel handig dat ze haar rijbewijs heeft.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:57

wat een onzin dinipino
ik heb helemaal geen moeite met ouderen en heb ook geen moeite om daar even op te wachten, maar in het verkeer kun je nu eenmaal niet altijd doen wat je graag wil
als het druk is kun je iemand niet op zijn gemakkie met 80 km/u laten invoegen of je hebt erbij die met 120 op de linkerbaan blijven rijden en niet meer naar rechts gaan, dan worden ze aan de verkeerde kant ingehaald en dat is ook levensgevaarlijk

verder ben ik het met een aantal eens dat niet alleen ouderen gevaarlijk zijn, ken ook zat vrouwen die er niks van bakken

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:00

IngridM schreef:
Dat ben ik niet met je eens.
Ouderen willen bv op de snelweg invoegen met 40 km per uur, dat KAN tegenwoordig gewoon niet meer, dat is gewoon super gevaarlijk. Als ik daarachter zit krijg ik daardoor ook problemen om normaal in te voegen. En zo kan ik nog wel wat meer voorbeelden verzinnen.

Ik verbaas me altijd over de vele verhalen over ouderen die met 60 invoegen. Ik zit dagelijks op de weg, waarvan het grootste gedeelte snelweg en zowel in en buiten de spits, maar zie dat dus nooit.

Ik ben voorstander van regelmatig testen van iedereen, beginnende bestuurders en ouderen vaker. Daarmee haal je niet alle idioten van de weg, maar volgens mij wel een heleboel en bovendien maakt het iedereen oplettender. Niets zo fijn als weer even gewezen worden op je fouten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:01

Een zeer oude oom van mij, 91 rijdt ook nog auto. Rijbewijs wordt keer naar keer verlengt. Waarom is een groot raadsel want die man is echt een gevaar op de weg. Dus het verlengen van een rijbewijs stelt blijkbaar niks voor.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:03

kaka wat meer op het platteland gaan rijden
ik kom zelf uit de Randstad en daar rijdt iedereen veel vlotter

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:03

Mijn oma (80) is dus ook een ramp.
Ze vergeet waar lichtjes op het dashboard voor zijn, stopt midden op een kruispunt terwijl het rood is en rijdt over fietspaden heen in de stad.
We zijn er al verschillende keren over begonnen, maar volgens haar zijn we allemaal gek en kan ze nog prima rijden :n

Rijden op de snelweg doet ze gelukkig niet meer.

_smurfje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:28

Lastig, Sommige ouderen kunnen nog best lekker mee gaan in het verkeer. Mijn opa heeft tot 2 maanden voor z'n dood nog normaal auto gereden. Hij was 79. Z'n hele leven taxichaufeur geweest, dat ging werkelijk prima.
Maar onderlaast een keer met een bewoner mee geweest naar zo'n keuring en dat stelt echt zeer weinig voor. Bij deze vrouw werd het ook gewoon verlengd, terwijl ik voor geen goud meer bij haar in de auto stap. Ze rijd overal gewoon door, of ze nu iemand voorrang moet verlenen of niet. Het is gewoon blik op oneinig en rijden maar.

Ik ben zowiezo van mening dat het voor iedereen goed is, en niet alleen voor de 70+ers.