Maandag Vegadag!? :).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een dag in de week iedereen vega eten, lijkt dat je wat?

Ja
95 (60%)
Nee
63 (39%)

Totaal aantal stemmen: 158

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:48

Killyenn schreef:
I doubt it, als je echt diervriendelijk wilt eten, moet je ranna hier op bokt een pbtje sturen. Die heeft een dieet dat voornamelijk bestaat uit peulvruchten en dergelijke.

Waarom moet zij zich nu gaan verantwoorden? Zij doet tenminste iets. Dat het vrijwel onmogelijk is om tegenwoordig nog diervrij te leven is niet haar schuld, maar de schuld van deze maatschappij.[/quote]

Euh?????
Die snap ik niet helemaal, ik geef enkel een tip.
Veel vegetariërs (die vega zijn vanwege het dierenwelzijn) weten niet dat ze nog heel veel dierlijke producten naar binnen werken. Dat is nogal hypocriet, vind je niet?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:49

tamary schreef:
50% van die kalfjes is stierkalf, dus geen melk. Daarnaast als je al die dieren in leven laat kom je heel rap weidegrond en veevoer tekort. Er gaan nu al tig voedbalvelden aan amazonewoud om voor de vleesindustrie en die dieren leven niet voor eeuwig. Wat denk je dat er gebeurt als al die dieren niet werden opgegeten?

En dan heb ik het nog niet over de dieren die zoveel last krijgen van ouderdomskwaaltjes dat het leven lijden wordt. Waarom zou je die dieren niet een pijnloos einde geven VOORDAT die lijdensweg begint?

Waar ik soms meer vraagtekens bij zet is de achterlijk strenge regelgeving die bv het de boer onmogelijk maakt om voor eigen gebruik en familie zijn eigen beesten te slachten. Ja dat moet schoon gebeuren, maar waarom moet dat altijd in een slachterij ergens anders?
Maar die boer heeft ook een reputatie hoog te houden en zelf wil je echt niet ziek worden van je eigen beesten. En als er dan nog een beetje overblijft (immers groot beest niet alles past dan in de vriezer) waarom kan dat dan niet verkocht worden? De tussenhandel verdient nu meer dan de boer, die zich aan meer en meer regels moet houden en eigenlijk dit land uitgejaagd wordt. Ookal kunnen we van onze eigen grond onze eigen bevolking niet meer voeden, dat nog erger maken is ronduit dom.

*\o/*

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:50

Wij eten al 1 of 2 dagen in de week geen prakkie met vlees.
Gewoon lekker patatje, pannekoeken of broodje gezond.

Citaat:
Maar alsnog, het is maar hoe groot je liefde voor dieren is. Een keer per week vlees eten/een keer per maand (maar dat 'kunnen' jullie vast helemaal niet :roll:) eten kan ook!

Je wilt niet weten hoe veel mensen ondoordacht het stuk vlees uit de schappen pakt en niet geïnteresseerd is waar het vandaan komt. Of hoe veel vlees er elke dag weg gegooid wordt omdat het niet gekocht wordt. (Werk er mee dus word er mee geconfronteerd, ik snijd de beestjes ook nog eens in plakjes, sielugh)
Overigens kun je mij niet wijsmaken dat er huishoudens zijn die iedere dag vlees op hun bord hebben en dus niet eens per week, of maand, eens wat anders eten zoals bovenstaand patatje, pizza of br. gezond oid.

Ik ben het er ook niet mee eens dat dieren maar tot hun eigen natuurlijke dood op het land moet blijven. Dat is gewoon niet te realiseren

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:53

Sok schreef:
Pff no thanks. Ik vind vlees erg lekker en blijf het dan ook gewoon eten. Als je zo nodig iets voor de dieren wilt doen, word dan veganistisch en stop met het dragen van leren rijlaarzen, schoenen etc etc. Veel mensen die vegetarisch zijn vind ik over het algemeen genomen hypocriet. Geen vlees eten omdat ze het zielig vinden, maar ondertussen wel gewoon leren schoenen dragen.. Heeft ook weinig zin natuurlijk.

Ik vind het hele idee van vegetarisch zijn wel okee, het is een mooi streven, maar nooit helemaal te realiseren.. Je zal nooit de hele wereld vegetarisch kunnen maken en daarmee dus ook nooit de productie van vlees kunnen stoppen/verminderen.

Dat is natuurlijk appels met peren vergelijken. Voor vlees word een dier speciaal geslacht. Huid is een restproduct dus kun je dan net zo goed gebruiken.
Ik draag zelf geen leer omdat ik het voor mezelf niet fijn vind dat ik een dood dier om heb maar ik snap mensen die vegetarisch zijn en leer dragen wel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:55

Sonja schreef:
Nou doe je net of het eten van vlees zo'n enorme zonde is. Wel eens nagedacht over hoeveel energie en bestrijdingsmiddelen ed het kost om groenten en vleesvervangers te produceren? ;)
Vlees is een normaal onderdeel van het natuurlijke rantsoen van de mens.
Prima als je het niet wilt gebruiken, maar doe nou niet of het zaligmakend is...

Weet je wel niet hoeveel CO2 er in de lucht komt door de bio-industrie? :)
1 dag geen vlees eten is gelijk aan een hele dag 1 miljoen auto's van de weg af halen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:00

suus_ schreef:
Overigens kun je mij niet wijsmaken dat er huishoudens zijn die iedere dag vlees op hun bord hebben en dus niet eens per week, of maand, eens wat anders eten zoals bovenstaand patatje, pizza of br. gezond oid.

Ik vrees dat wij echt elke dag vlees op ons bord hebben. Het komt echt heel zelden (1 á 2 keer per jaar) voor dat we iets zonder vlees eten. Ik denk dat dat van m'n vader komt. Hij komt van een boerderij, waar ze elke week zelf een paar kippen slachtten etc. Hij is gek op vlees, en ja ik ook. Ik maakte laatst nog de opmerking: "Ik kan me niet voorstellen dat mensen vegetariër willen worden, vlees is zó lekker!" Waarop m'n vader zei: "Wie weet word jij ook wel vegetariër." M'n moeder reageerde: "Janine? Nee ga toch weg! Die lijkt veel te veel op jou, die houdt veel te veel van vlees."
En ja, dat is zo.
Vorige week keek ik nog naar een oud topic hier op bokt, over slachten. Een paard werd geslacht, het zijn absoluut geen heftige beelden naar mijn idee. Nee, ik kan daar niet van over m'n nek gaan. En ik durf me zelfs te wagen aan de uitspraak: "Een slager doet goed werk."

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:00

Hannah_Menno schreef:
Sonja schreef:
Nou doe je net of het eten van vlees zo'n enorme zonde is. Wel eens nagedacht over hoeveel energie en bestrijdingsmiddelen ed het kost om groenten en vleesvervangers te produceren? ;)
Vlees is een normaal onderdeel van het natuurlijke rantsoen van de mens.
Prima als je het niet wilt gebruiken, maar doe nou niet of het zaligmakend is...

Weet je wel niet hoeveel CO2 er in de lucht komt door de bio-industrie? :)
1 dag geen vlees eten is gelijk aan een hele dag 1 miljoen auto's van de weg af halen.

En waar haal je die cijfers vandaan?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:07

Janine1990 schreef:
suus_ schreef:

Ik vrees dat wij echt elke dag vlees op ons bord hebben. Het komt echt heel zelden (1 á 2 keer per jaar) voor dat we iets zonder vlees eten. Ik denk dat dat van m'n vader komt. Hij komt van een boerderij, waar ze elke week zelf een paar kippen slachtten etc. Hij is gek op vlees, en ja ik ook. Ik maakte laatst nog de opmerking: "Ik kan me niet voorstellen dat mensen vegetariër willen worden, vlees is zó lekker!" Waarop m'n vader zei: "Wie weet word jij ook wel vegetariër." M'n moeder reageerde: "Janine? Nee ga toch weg! Die lijkt veel te veel op jou, die houdt veel te veel van vlees."
En ja, dat is zo.
Vorige week keek ik nog naar een oud topic hier op bokt, over slachten. Een paard werd geslacht, het zijn absoluut geen heftige beelden naar mijn idee. Nee, ik kan daar niet van over m'n nek gaan. En ik durf me zelfs te wagen aan de uitspraak: "Een slager doet goed werk."

Een slager doet zeker goed werk! ben ik helemaal met je eens.
Goh dat veranderd het beeld wel even, heb nog nooit iemand horen zeggen dat die zelden wat anders op het bord heeft. :D

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:49

Lastig... Ik ben gek op mijn stukje vlees, daar doe ik het allemaal voor. :D Daarnaast heb ik een laag ijzergehalte en ik merk het al als ik een dag geen vlees heb gegeten. Daarentegen, ik denk dat het geen verkeerd kan om één of twee keer in de week geen vlees te eten. Maar zolang ik bij mijn ouders woon komt er gewoon vlees op tafel te staan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:24

Janine1990 schreef:

Wakker dier geloof ik. Even opzoeken als ik wat meer tijd heb! ;)

garny95

Re: Maandag Vegadag!? :).

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:29

met kerst je volvreten en dan maandag een vegadag ?
idioot..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:36

Het gaat niet alleen om dierenleed of iets dergelijks, maar ook dat elke dag vlees eten slecht is voor het milieu. De 'productie' van een stukje vlees zorgt voor een enorme uitstoot.

Ik ben vegetarisch. En ik heb niks tegen mensen die vlees eten, zolang mensen maar bewust zijn. En ik snap niet waarop je als vegetarier altijd zo ontzettend aangevallen wordt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:41

Hannah_Menno schreef:
Janine1990 schreef:

Wakker dier geloof ik. Even opzoeken als ik wat meer tijd heb! ;)

Oh ja, nee dat is geloofwaardig.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:37

Ja hoor, hoewel ik geen vaste dag heb, eet ik regelmatig geen vlees!
En als het even kan (als mijn studentenbudget het toelaat ;) ) koop ik biologisch.
Dat is zo'n 80 procent denk ik.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:39

Ik heb ja aangeklikt, maar eigenlijk ben ik voor elke dag vega :D

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 17:43

Janine1990 schreef:
tamary schreef:
50% van die kalfjes is stierkalf, dus geen melk. Daarnaast als je al die dieren in leven laat kom je heel rap weidegrond en veevoer tekort. Er gaan nu al tig voedbalvelden aan amazonewoud om voor de vleesindustrie en die dieren leven niet voor eeuwig. Wat denk je dat er gebeurt als al die dieren niet werden opgegeten?

En dan heb ik het nog niet over de dieren die zoveel last krijgen van ouderdomskwaaltjes dat het leven lijden wordt. Waarom zou je die dieren niet een pijnloos einde geven VOORDAT die lijdensweg begint?

Waar ik soms meer vraagtekens bij zet is de achterlijk strenge regelgeving die bv het de boer onmogelijk maakt om voor eigen gebruik en familie zijn eigen beesten te slachten. Ja dat moet schoon gebeuren, maar waarom moet dat altijd in een slachterij ergens anders?
Maar die boer heeft ook een reputatie hoog te houden en zelf wil je echt niet ziek worden van je eigen beesten. En als er dan nog een beetje overblijft (immers groot beest niet alles past dan in de vriezer) waarom kan dat dan niet verkocht worden? De tussenhandel verdient nu meer dan de boer, die zich aan meer en meer regels moet houden en eigenlijk dit land uitgejaagd wordt. Ookal kunnen we van onze eigen grond onze eigen bevolking niet meer voeden, dat nog erger maken is ronduit dom.

*\o/*

Zullen we dan ook maar alle armen mensen in Afrika om zeep helpen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:43

Wat is dat nu weer voor vergelijking? Leg dat eens uit? :+

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 17:44

Janine1990 schreef:
Ik vraag me af waarom je zo beschuldigend doet naar Rebecca. Je weet niet hoe haar situatie is. Niet iedereen heeft het geld om biologisch vlees te komen, of het er voor over, omdat biologisch vlees geen ruk veranderd aan het dierenwelzijn en het gewoon een leuk idee is dat de regering een hoop meer centen oplevert.

Ik ken onze slager persoonlijk dus dat is niet waar, mijn zus werkt er en zij weet (met eigen ogen) waar het vandaan komt maar daar gaat het hier niet over ;). Overigens heb ik nog contact met haar gehad, en ik weet dat het bij haar anders is, maar geen of weinig vlees eten kan ook. Want elke week een paar keer vlees is echt niet nodig :).

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 17:45

Dat we die dieren wel moeten vermoorden, dat is onzin. Omdat ze anders zouden 'leiden' dan kunnen we net zo goed arme mensen in Afrika vermoorden, zijn nog veel groter ook, veel voedsel en dan hoeven ze ook niet te leiden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:49

IsabelvS schreef:
Dat we die dieren wel moeten vermoorden, dat is onzin. Omdat ze anders zouden 'leiden' dan kunnen we net zo goed arme mensen in Afrika vermoorden, zijn nog veel groter ook, veel voedsel en dan hoeven ze ook niet te leiden.

Heb je enig idee waarom er in de Derde Wereld (welke dus véél groter is dan enkel Afrika!!!!) armoede en honger is? Dat komt door een onvolkomen regeringsbeleid. En dáár kunnen we wat aan doen. Aan zieke dieren niet.
Al vanaf de oertijd slachten en schieten we dieren, in vredesnaam, waarom daarmee stoppen? Ben je onderhand (sinds je vorige topic) al eens op een boerderij geweest? Een normale bio-industrie boerderij?
Heb je al eens gekeken naar de regels die boeren opgelegd krijgen?

Wat is de gegronde reden van jouw mening? Ik ben daar naar aanleiding van jouw reacties heel nieuwsgierig naar geworden....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:54

tamary schreef:

Ik neem aan dat het logisch is, als er minder vlees word gegeten, dat er ook minder dieren worden gefokt en zo de overbevolking kan worden tegengegaan ;) ?

Voor mij moet iedereen weten wat ie doet met wel/niet vlees eten. Ik vind wél dat iets mag worden gedaan aan de slechte omstandigheden waarin sommige dieren hun leven moeten slijten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:00

BraveSpots schreef:
Voor mij moet iedereen weten wat ie doet met wel/niet vlees eten. Ik vind wél dat iets mag worden gedaan aan de slechte omstandigheden waarin sommige dieren hun leven moeten slijten.

Met name in Nederland is het gelukkig aan de overheid te wijten. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:16

BraveSpots schreef:
tamary schreef:

Ik neem aan dat het logisch is, als er minder vlees word gegeten, dat er ook minder dieren worden gefokt en zo de overbevolking kan worden tegengegaan ;) ?

Alleen als er ook fors minder melkproducten gegeten worden. Immers zonder kalfje geen melk.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:17

Overigens is elke dag, of meerdere keren per week vlees eten nog geen lange tijd een gewoonte van de mens. Dus dat we al eeuwen vlees eten vind ik dan ook geen argument voor de manier van dieren houden voor consumptie. Veel langere tijd, echt veel langere tijd dan de manier waarop we nu vlees eten aten mensen enkele tot een keer per week vlees. En dan vaak van hun eigen dieren. Een mens heeft niet elke dag vlees nodig. Het kan zelfs heel goed zonder. Maar ik vind ook wel dat de mens een vleeseter is, alleen op deze manier is voor mij de lol er een beetje vanaf. Helaas kan ik niet elke dag biologisch eten, en dan nog weet ik niet waar het vlees vandaan komt.. Dus dan maar niet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:24

tamary schreef:
BraveSpots schreef:

Alleen als er ook fors minder melkproducten gegeten worden. Immers zonder kalfje geen melk.

Goed punt :j!
Maar je zou toch al de fokkerij voor het vlees kunnen terugschroeven? Het vlees die je nog nodig hebt kun je dan halen uit de melkindustrie.

Even lekker simpel gedacht ;) .