Relatie tussen leraar en leerling, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: Relatie tussen leraar en leerling, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:58

Avaluna, daar heb je gelijk in. Er is natuurlijk wel een verschil tussen basis-/ middelbaar onderwijs en volwassenonderwijs. Daar stond ik even niet bij stil ;)

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:18

Ik denk dat deze kwestie heel erg situatie gebonden is.

Het blijft moeilijk oordelen of het goed of fout is, het hangt van veel dingen af. Een relatie tussen leraar en leerling klinkt wat mij betreft wat raar, maarja verliefd is verliefd....

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:21

Ligt denk ik aan de situatie...

Sinds vorig jaar hebben wij een gymleraar.... :~
Sommige meisjes lopen ook echt ineens in een extra korte gymbroek en een strakker hempje
dat vind ik dan wel weer overdreven, maar leraren kunnen toch wel echt leuk zijn !

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:23

xMariekee schreef:
Ligt denk ik aan de situatie...

Sinds vorig jaar hebben wij een gymleraar.... :~
Sommige meisjes lopen ook echt ineens in een extra korte gymbroek en een strakker hempje
dat vind ik dan wel weer overdreven, maar leraren kunnen toch wel echt leuk zijn !

;(

Das ook best wel triest eigenlijk...
Die leraar zal zich er wel lekker ongemakkelijk bij voelen :P Of juist niet hahah.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:26

daantje99 schreef:
;(

Das ook best wel triest eigenlijk...
Die leraar zal zich er wel lekker ongemakkelijk bij voelen :P Of juist niet hahah.

Juist niet... hij vind het volgens mij wel leuk al die aandacht :') hij heeft het ook echt wel door

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:30

Ohh getver :P

Ook niet echt professioneel van hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:03

ik snap dat van die leerlingen ook niet hoor :') .....
Een docent, dan zet je je gevoel toch wel even aan de kant..... :')

Een goede leraar moet gewoon kunnen zeggen ' hee de klas uit' als iemand zich misdraagt. Een leerling kan het hoogstens met iemand ' bespreken' ... Maar een leerling kan nooit zeggen ' Hee docent, de klas uit nu :') ' dus de machtsverhouding is imo al-tijd scheef. Een leraar heeft nou eenmaal macht, zijn helaas ook wel docenten die dat (ontzettend) misbruiken, en dat is niet zo tof... Maar als een docent helemaal niet in kan grijpen omdat hij ' op gelijke hoogte ' staat dan ben je imo geen goede docent :) ...

Een goede docent is meestal niet iemand bij wie ik de behoefte heb aan een vriendschappelijke relatie ofzo iig :') ... En van mijn vriend(en) zou ik het dus ook nooit pikken als ze zouden zeggen ' WEG NU!', van een docent dan weer wel als ik er om zou vragen.. Want als een docent maar 'alles' van mij pikt, of het op een heeul aardige manier probeert op te lossen, dan heeft zo iemand niet echt voldoende overwicht om voor de klas te staan imo ... :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:46

Menino schreef:

Een goede leraar moet gewoon kunnen zeggen ' hee de klas uit' als iemand zich misdraagt. Een leerling kan het hoogstens met iemand ' bespreken' ... Maar een leerling kan nooit zeggen ' Hee docent, de klas uit nu :') ' dus de machtsverhouding is imo al-tijd scheef. Een leraar heeft nou eenmaal macht, zijn helaas ook wel docenten die dat (ontzettend) misbruiken, en dat is niet zo tof... Maar als een docent helemaal niet in kan grijpen omdat hij ' op gelijke hoogte ' staat dan ben je imo geen goede docent :) ...

Een goede docent is meestal niet iemand bij wie ik de behoefte heb aan een vriendschappelijke relatie ofzo iig :') ... En van mijn vriend(en) zou ik het dus ook nooit pikken als ze zouden zeggen ' WEG NU!', van een docent dan weer wel als ik er om zou vragen.. Want als een docent maar 'alles' van mij pikt, of het op een heeul aardige manier probeert op te lossen, dan heeft zo iemand niet echt voldoende overwicht om voor de klas te staan imo ... :)

Maar nu kan ik me voorstellen dat een docent ook minder snel bevriend zou raken met iemand die er om de les uit wordt gestuurd, dan met iemand die de leraar als mens respecteert en normaal gedrag vertoont in de les. Ik ken overigens voldoende docenten die nooit iemand er uit hoeven te sturen, doordat de situatie in de klas nooit zo escaleert dat dit gebeurt.

Overigens ken ik genoeg docenten die na school contact hebben gehouden met een leerling van hun, op vriendschappelijke basis, en zelf vind ik dit ok helemaal niet raar. Als je het als mensen goed met elkaar kunt vinden, waarom niet?

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 00:29

Toevallig hebben we het hier pas over gehad binnen mijn opleiding (Leraar Engels). Wij kregen de vraag; Wat doe je als je merkt dat een leerling uit je klas verliefd op je is? En de vraag; Wat doe je als jij gevoelens ontwikkeld voor een leerling uit je klas.

Nou had ik bij de tweede vraag een heel simpel (voor mij in ieder geval) antwoord: Ik druk die gevoelens weg. Bovendien heb ik er geen zwak voor om verliefd te worden op een jongere persoon (überhaupt wil ik niet verliefd worden op een ander en druk ik die gevoelens weg omdat ik al verliefd bén, op m'n vriend :P ) en denk ik dat ik gevoelens als dat -in alle proffessionaliteit- wel weg kan drukken.

In mijn middelbareschool-tijd had ik ook erg leuke (en vooral jonge) leraren ;) Maar verliefd? Neeh..
(Momenteel zie ik ze nog wel als ik uit ga e.d. O:) )

Als het om deeltijdstudie, volwassenenonderwijs of (middelbaar of Hoger) beroepsonderwijs gaat, kijken veel collega's er anders tegenaan. Hier zijn de leerlingen meestal 18+ (soms zelfs ouder dan de docent).. maar dan nog, het is verboden. Dat heeft inderdaad veel te maken met de machtspositie die een docent heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:07

Killyenn schreef:
Menino schreef:

Maar nu kan ik me voorstellen dat een docent ook minder snel bevriend zou raken met iemand die er om de les uit wordt gestuurd, dan met iemand die de leraar als mens respecteert en normaal gedrag vertoont in de les. Ik ken overigens voldoende docenten die nooit iemand er uit hoeven te sturen, doordat de situatie in de klas nooit zo escaleert dat dit gebeurt.

Overigens ken ik genoeg docenten die na school contact hebben gehouden met een leerling van hun, op vriendschappelijke basis, en zelf vind ik dit ok helemaal niet raar. Als je het als mensen goed met elkaar kunt vinden, waarom niet?

het gaat er niet om dat de leraar die leerling er daadwerkelijk uit heeft gestuurd, maar dat de leraar de macht heeft om een leerling eruit te sturen (al zou die dat doen om de meest stomzinnige reden ook, dan nog is stug blijven zitten geen oplossing) en een leerling met man en macht tegen een leraar zou kunnen schreeuwen, maar alleen een heel zwakke docent geeft daar aan over.

Dat zegt iets over de macht van een docent! Ook als een leerling altijd braaf is, heeft een docent gewoon het privelege om je er uit te zetten (ook al doet hij dat niet echt). Ook als je een brave leerling bent hoor je een docent ' te gehoorzamen' en alleen een heel heel zwakke docent gehoorzaamt blindeloos zijn leerlingen. In een gezonde leerling-docent relatie is er nou eenmaal een scheve machtsverhouding, en ben je niet elkaars gelijke. Imo is dat nou niet echt een goede basis voor een diepere relatie...

En tsja, dat een echt goede docent die machtsmiddelen helemaal niet hoeft te gebruiken, staat daar los van imo. Want hij heeft wel beschikking over de machtsmiddelen en de leerling als het goed is niet.

Een vriendschappelijke relatie als iemand van school afgaat vind ik dan wel weer iets anders (hoewel ik het zelf maar een apart idee vind..) Aangezien een vriendschappelijke relatie nou niet meteen zo diep hoeft te gaan als een verhouding(je hebt niet echt te maken met intimiteiten! Dat vind ik wel een essentieel verschil) gecombineerd met het feit dat de docent niet meer zijn functie hoeft uit te oefenen als docent op zo'n moment.

Mijn broer heeft ook nog wel eens samen iets met een docent van z'n middelbare school het jaar dat hij er van af kwam ondernomen, op ' vriendschappelijke basis' (niet dat het nou om een diepe vriendschap ging). Ik vond dat wel een beetje een gek idee, maargoed. Als zij er blij mee zijn. Maar op het moment dat mijn broer nog op school zat hoop ik toch wel dat die docent z'n taak als 'docent' vervulde en niet die van 'vriend' en persoonlijk geloof ik nou niet echt dat je na de schoolbel daarin maar even kunt switchen (als je het over een wat diepere relatie hebt he :P .. )

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 16:27

Een liefdesrelatie tussen leraar en leerling is niet onvoorstelbaar, maar als het gebeurt, speel dan idd open kaart en zorg ervoor dat je geen les meer krijgt van je partner. Dit voorkomt ook het idee dat je een oneerlijke beoordeling zou krijgen.

's Avonds met elkaar het bed delen en de volgende dag weer een normale leraar-leerling verhouding hebben ? Ik weet niet of dat mogelijk is.

Overigens heb ik op de havo ook een leraar gehad met wie ik het gelukkig nog steeds erg goed kan vinden. Hij heeft me buiten schooltijd om vaak getroost als het nodig was; ik drink nog steeds regelmatig een biertje met hem, stort mijn hart bij hem uit en hij heeft me vaak genoeg naakt gezien en me opgevoed. Op school was dit bekend en ze hadden hier geen enkele moeite mee! Vroegen wel of ik wel les van hem wilde hebben, waar ik uiteraard geen bezwaar tegen had. In de les werd ik dan ook niet behandeld als dochter, maar gewoon als leerlinge. :D

Ew_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:28

mmm. nee.
ik vind eigenlijk dat er toch een afstand moet blijven tussen leraar en leerling eigenlijk.
lijkt mij heel raar als iemand van mn vriendinnen iets met een leraar had..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:31

Geen probleem mee! :n

Stiekem zou ik ook wel wat met mijn gymleraar willen! :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:19

Menino schreef:

Nou, er bestaat natuurlijk ook weer een verschil tussen 'vriendschappelijke relatie' en 'vriendschappelijke relatie' :+
Zo kan ik het met al mijn leraren goed vinden (1 uitzondering en mijn mentor mag ik ook niet) ik kan mijn leraren eigenlijk alles vertellen.. Doe ik natuurlijk niet maar als ik echt ergens mee zou zitten zou ik het absoluut geen punt vinden. Met mijn (gym) leraar kan ik het érg goed vinden! :j Kerel is getrouwd dus geen rare dingen denken maar wij zijn eigenlijk een soort vrienden. Hij kan de klas goed aan en ik ben ook de enigste die hij volgens mij zo aardig vind! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:28

ja uuh, ik wil niet zeggen dat je docenten alleen nog maar 'hoi' 'doei' mogen zeggen en wiskundestof uit mogen leggen.

Maar na school niet-schoolse activiteiten ondernemen vind ik op z'n minst apart.. Maar dat ben ik, :)
En als mensen er wel behoefte aan hebben, er blij mee zijn en er geen problemen zijn moeten mensen het ook vooral doen :j Maar vanuit mijn eigen perspectief bekeken kan ik me er weinig bij voorstellen..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:32

Nee ik snap wel wat je bedoelde hoor! ;)
Hmm ja apart.. Als het vriendschappelijk is en je behandeld je leraar gewoon met respect tijdens de les (buiten de lessen ook maar ik bedoel dat je tijdens de les niet zijn voornaam gebruikt ofzo) vind ik het geen probleem! :D

(Moeilijk uit te leggen dit! :'))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:39

uhu, maar als je iemand echt als ' vriend ' hebt, en hij stuurt je de klas uit, of je moet een te-laatbriefje halen, of hij begint tegen de klas te schreeuwen... Ik zou het heel naar vinden als een vriend dat tegen me zou doen, en ik zou niet zo goed kunnen switchen denk ik.

Ik zou ook niet tegen vrienden ' meneer ' willen zeggen, overigens spraken we op mijn oude school altijd gewoon iedereen met de voornaam aan :P

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:56

Vind het absoluut niet kunnen. Als het echte liefde is kan je ook een jaartje wachten tot de leerling van school is.

Een universiteitsprof mag ook geen relatie hebben met zijn studenten en een advocaat zal ook niet zomaar een relatie aan gaan met een client. Een arts mag ook geen relatie aangaan met zijn patient. En dan heb je het over volwassenen!

Maar misschien weten volwassenen ook beter de gevolgen in te schatten van zoiets. Het is niet voor niets verboden.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:04

Blijheid schreef:
Moeilijk, er is toch een machtsrelatie tussen leraar en leerling. Hoe weet je zeker dat het echt liefde is en geen dwang of hersenspoeling? Dat is ook de reden waarom het verboden is.

Maar als het om een meisje uit VWO6 gaat van 18 jaar en een jonge leraar van 22, dan kan ik me toch voorstellen dat het gebeurt.

Waarom alleen bij een jonge leraar?
Ik ken ook een vrouw van 20 en die is getrouwd met een man van 70 ze zijn al 2 jaar heel gellukig samen.
Dus ik vindt niet dat de leeftijd uitmaakt.

Ik denk vooral dat het heel moeilijk is.
Want als je een relatie hebt met een leerling vindt ik dat je die leerling in de klas als ieder ander moet behandelen en ik denk dat daar vaak problemen komen.