Ritueel slachten eindelijk onder de loep.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:12

Princess_ schreef:
Wordt er in de AH ed halal vlees verkocht dan? Volgens mij niet, dus waarom een etiket? Als je bij een islamitische/joodse slager je vlees haalt weet je van te voren dat het op die manier geslacht is. Het nut van een etiket komt er bij mij niet echt in :=

Voor de rest ben ik niet anti "ritueel" slachten. Ben er een keer bij geweest, en dat ging heel vredig vond ik.

Bij ons in de AH wordt zeker halalvlees verkocht :j
Hier is een apart vak voor :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:14

moonfish13 schreef:
love_nadesh schreef:
Kippen worden ook wel verdooft hoor zie filmpje
NIET VOOR MENSEN DIE NIET VAN SLAGERS HOUDEN EN BLOED!
http://www.youtube.com/watch?v=0DahJv3ZuOQ

Gaat het kippen slachten altijd zo?
Dan vind ik het acceptabel.

Ik vind dit oko heel netjes hoor :) Ik vind Hallal slachten zoiezo niet echt slecht, het dier krijgt geen zuurstof meer naar de hersenen waardoor die dit niet bewust meemaakt dat hetzelfde effect heeft als verdoven. En dat spartelen, dat zijn gewoon stuiptrekkingen 8 van de 10 keer. Mij gaat het erom hoe de dieren hebben geleefd.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:21

Ik krijg er echt de zenuwen van!

Wat maakt het eigenlijk uit of ze Halal geslacht worden of niet?
Waarom moeten ze toch altijd anders doen... |o
Bij de Joden is het ook al zo'n plezier tjonge, niets op die mensen te zeggen, maar ze kunnen ze toch vreselijk lastig doen.

@ nadesh: het filmpje is zeker aanvaardbaar, dat vind ik wel een mooie methode ook al ben ik tegen slachten.
Heb net de beelden van Gaia durven bekijken, heb het niet afgekeken :r :r

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 16:04

Fitch schreef:
Wat je zelf ziet is helaas niet representatief. Toen ik een rondleiding door een slachterij had zag het er allemaal goed (nou ja, niet goed want er worden nog altijd dieren vermoord, acceptabel dan maar) uit. Maar dit onderzoek is er niet voor niets gekomen. Ik denk niet dat het enige zin zou hebben om iets bij de staart door te snijden. Na het kelen stoppen ze niet meteen met spartelen, ze zijn dan nog een paar minuten bij bewustzijn, wat het nogal lastig maakt om ze te villen. Het stukje bij de hersenen wordt doorgesneden zodat ze niet meer kunnen bewegen, maar nog wel bij bewustzijn zijn. Dat is zeer pijnlijk voor de dieren.

Varkens schokken ook flink na nadat ze geelektrocuteerd zijn.. Dit is echt niet omdat ze nog bij bewustzijn zijn maar omdat het lichaam gewoon naschokt, puur onwillekeurig.
Bij koeien hetzelfde, als ze goed geschoten worden zijn ze absoluut niet meer bij bewustzijn en dat naspartelen zal echt niet om die reden zijn. Slecht schieten is een ander verhaal natuurlijk. Verder kan een dier waarbij de weg naar de hersenen is afgesneden nog net zo goed bewegen, alleen dan niet meer gecoordineerd (reflexen lopen via het ruggenmerg en niet via hersenen)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:25

Citaat:
Na het kelen stoppen ze niet meteen met spartelen, ze zijn dan nog een paar minuten bij bewustzijn, wat het nogal lastig maakt om ze te villen.

Sorry, ik blijf het heel moeilijk vinden om dit te geloven.
Ik ben in meerdere slachthuizen geweest (mee met keurder) en ik heb werkelijkwaar nog nooit een dier minutenlang zien spartelen. Na het schieten kunnen er idd nog stuiptrekkingen zijn en soms zijn die vrij hevig. Maar na het kelen stopte het spartelen (bij degenen die ik gezien heb dan) altijd binnen de halve minuut, als het niet onmiddelijk was. Het villen gebeurde bij dieren die volledig uitgebloed waren en ook perfect stilhingen.
Het komt idd wel voor dat de spieren nog lang blijven samentrekken, maar dat zijn dan onwillekeurige contracties (zoals je bvb een trillend ooglid kunt hebben). Je gaat mij echt niet wijsmaken dat een afgehakte kop nog levend en bij bewustzijn is omdat er nog spiercontracties zijn. Die spiertrekkingen zijn er idd nog wel, maar het bewustzijn is al lang (bij het schieten dus) weg.

En ik blijf erbij dat ik wat ik zelf zie meer representabel vind dan wat ik van anderen hoor. Als ze bij met zulke verhalen zouden afkomen, dan zou ik het met eigen ogen willen zien. Blijken ze inderdaad zo met de dieren om te gaan dan zou het hun beste dag niet zijn en moest ik dan als keurder werken dan ging het slachthuis direct dicht.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:17

MysticTinker schreef:
Girl In The Mirror schreef:
@MysticTinker
een "mishandeld biefstukje"? Net alsof biefstuk van verdoofd geslachte dieren altijd zo'n goede oorsprong heeft.

De dieren komen uit dezelfde hokken of weides hoor ;) Het gaat erom dat die dieren in de laatste secondes van hun leven nog een helse pijn moeten verdragen!

Girl In The Mirror schreef:
Wat ik trouwens heb begrepen is dat moslims geen bezwaar hebben tegen het verdoven van de dieren, maar het is een voorschrift dat het dier leegbloedt. Omdat volgens hun de dieren niet lijden als de keel wordt doorgesneden, worden ze niet nog eens extra verdoofd.

Ook bij verdoofde dieren bloedt het dier leeg, ook daar wordt de keel doorgesneden en worden ze op de kop gehangen om leeg te bloeden, alleen voelen die dieren daar niets meer van.

De Islam zegt ook dat dieren een goed leven moeten moeten hebben gehad. Nou dat hebben de meeste dieren in Nederland (en de rest van de wereld) dus niet.. Waarom is dat dan niet belangrijk, maar dat verdoven wel?? Dat slaat toch nergens op! Een gebedje voorlezen, prima, maar dat dier hoeft toch niet extra lang te lijden? Als ze zo graag naar de Islam leven, dat ze dan eerst een zorgen dat al die dieren hun hele leven lekker op wei hebben gelopen.

Even reactie hierop. Waar is dit op gestoeld? Vooral de schapen in Nederland hebben het bar goed hoor. Lopen gewoon vrij en blij in de wei en Islamieten eten toch vooral schapenvlees?
Alsof de niet halal geslachte dieren niet lijden? Een kip of een vis wordt ook echt niet verdoofd. (Edit, een kip wordt wel verdoofd zie ik hierboven)

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:21

MysticTinker schreef:
Princess_ schreef:
Wordt er in de AH ed halal vlees verkocht dan? Volgens mij niet, dus waarom een etiket? Als je bij een islamitische/joodse slager je vlees haalt weet je van te voren dat het op die manier geslacht is. Het nut van een etiket komt er bij mij niet echt in :=

Wel dus ;) Ook de AH verkoopt halal vlees. Al het vlees dat veel door moslims wordt gekocht wordt als halal aangeboden, alle stukken 'afval' vlees wat de halal verkopers niet willen wordt gewoon tussen de rest van het goedkopere vlees verkocht of verwerkt in frikadellen en kroketten..

De AH verkoopt echt geen halal vlees. Nergens staat dat vermeldt op een verpakking oid.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:24

yousra schreef:
De AH verkoopt echt geen halal vlees. Nergens staat dat vermeldt op een verpakking oid.

Wel hoor, echt wel halal vlees, kijk maar eens in het diepvriesvak, zelfs halal pizza duszzz

Liberte

Re: Ritueel slachten eindelijk onder de loep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:28

Ik heb meerdere malen gekeken, maar alleen de super de boer verkoopt dit ;)
We hebben zelfs er naar gevraagd, maar door klachten had AH het uit de schappen gehaald..

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:34

Ik vind het veel belangrijker wat voor leven een dier heeft gehad voor hij doodging. Werden ze in kleine kotten gehouden, buiten op een stuk grond..

Ik eet alleen maar vlees vanwaar ik weet dat het komt. Dat is in mijn geval het vlees van de kalkoenen die mijn opa houdt, die zeer snel geslacht worden en een geweldig leven hebben gehad.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:26

Dorienn schreef:
Ik vind het veel belangrijker wat voor leven een dier heeft gehad voor hij doodging. Werden ze in kleine kotten gehouden, buiten op een stuk grond..
.

ik vind het allebei heel belangerijk!
maar waar ik me over verbaas is dat bijna iedereen schijnt te vergeten dat er veel halal geslacht vlees in de schappen ligt waarvan wij als consument dat niet weten.
er is eens en uitzending van radar geweest die daar over ging.
het dier wordt halal geslacht en als het niet als halal verkocht wordt gaan het naar de gewone supermarkt, zonder dat er op het etiket wordt vermeld dat het om halalvlees gaat.
en daar maak ik me nou kwaad om, ik vind dat ik als consument het recht heb te weten waar mijn vlees vandaan komt en hoe het is gedood, zodat ik zelf de keuze kan maken.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:05

Ik denk dat de meeste vlees-eters in dit topic met commentaar beter veganist kunnen worden.
Niks tegen veganisten/vegetariërs whatever, super dat je zo achter je standpunt kunt staan.
Maar je maakt mij niet wijs dat de vlees-eters hier bij ieder stuk vlees dat op hun bord ligt nadenken.
Kom op mensen, wees niet zo hypocriet. :n

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:30

Ik weet het niet. Een dier moet een fatsoenlijk leven hebben gehad, maar een dier slachten vanwege een ritueel vind ik niet normaal. Je slacht een dier omdat je honger hebt, en dit gebeurt in slachthuizen.

Ik eet zelf vlees, maar als ik het dier zou "kennen" zou ik het niet kunnen opeten.

Het slachten gaat meestal erg snel, soms is er nog eentje die niet helemaal reageert op de verdoving, maar dat kan toch gebeuren?

Voor mij maakt het heel erg uit of een dier een goed leven heeft gehad of niet. Een onverdoofd gecastreerd varken hoef ik niet op mijn bordje te hebben. Eigenlijk eten wij zoiezo weinig varkensvlees.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:36

Een dier kelen is barbaars, en het is wel lijden voor deze dieren die op deze manier gedood wordt.

Geloof me, als het geen zeer doet, nou waarom worden ze dan stevig vastgebonden en of stevig vastgehouden en of in een rare ding op de rug gehouden zodat het geen kant op kan, en ze spartelen altijd erg, het is gewoon dier martelen en barbaars.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:38

Waarom spartelt een dier? Omdat het weg wilt, als jij vastgehouden word, wil je ook weg, in ieder opzicht is dit zo. Als ik mijn cavia uit haar hok haal, spartelt ze ook.

Geen enkel dier wil om wat voor reden dan ook stevig vastgehouden worden.

Zouden ze dit niet doen, dan hebben die dieren vast nog meer pijn.

Zolang het maar snel gebeurt, dan is het goed :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 08:32

Gimli_ schreef:
Ik denk dat de meeste vlees-eters in dit topic met commentaar beter veganist kunnen worden.
Niks tegen veganisten/vegetariërs whatever, super dat je zo achter je standpunt kunt staan.
Maar je maakt mij niet wijs dat de vlees-eters hier bij ieder stuk vlees dat op hun bord ligt nadenken.

Weetje wat ik hypocriet vind? Vegetarïers die rustig leer, bont of andere dierlijke producten waarbij het dier is gedood dragen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:30

Focussed schreef:
Gimli_ schreef:

Weetje wat ik hypocriet vind? Vegetarïers die rustig leer, bont of andere dierlijke producten waarbij het dier is gedood dragen.

Ik vind het niet heel hypocriet. Zelf doe ik het niet (veganist), maar ik ben al lang blij dat er mensen zij die bijv. een beetje minder vlees eten of vegetariër zijn maar nog wel wat leer dragen. Sommige mensen zijn er gewoon (nog) niet aan toe om de stap naar veganisme te zetten, en alle beetjes helpen. Als sommige mensen minder vlees eten zijn er toch weer wat minder dieren die gedood worden. Maarja, stiekem zou ik wel willen dat iedereen veganistisch wordt, maar dat zal wel nooit gebeuren. Ook veroordeel ik mensen niet tijdens het eten ofzo, maar als mensen de discussie aangaan, zoals op Bokt, dan hoor je me wel! ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:37

Fijn om de reactie van iemand te lezen die schijnbaar écht weet waar hij/zij over praat Thioro.

Geen énkel dier wordt in Nederland geslacht omdat er honger heerst, dat is al heel lang niet meer zo. Dieren worden geslacht omdat vlees dusdanig ingeburgerd is in de maatschappij, en mensen niet meer zonder willen. Dat heeft níks met honger te maken.

Halal geslachte dieren die vastgehouden worden zielig? Denk dat koeien doodgeaaid worden?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:52

Fitch schreef:
Gimli_ schreef:

Ik vind het niet heel hypocriet. Zelf doe ik het niet (veganist), maar ik ben al lang blij dat er mensen zij die bijv. een beetje minder vlees eten of vegetariër zijn maar nog wel wat leer dragen. Sommige mensen zijn er gewoon (nog) niet aan toe om de stap naar veganisme te zetten, en alle beetjes helpen. Als sommige mensen minder vlees eten zijn er toch weer wat minder dieren die gedood worden. Maarja, stiekem zou ik wel willen dat iedereen veganistisch wordt, maar dat zal wel nooit gebeuren. Ook veroordeel ik mensen niet tijdens het eten ofzo, maar als mensen de discussie aangaan, zoals op Bokt, dan hoor je me wel! ;)[/quote]

Die koe die iemand anders opeet wordt ook gedood voor z'n leer. Dus geen vlees eten omdat hij gedood wordt voor 'jou' (alszijnde voor consumptie) want dat is unfair voor het dier, maar wel lekker leer dragen, of een koeienvacht op de grond hebben liggen... Nee dat vind ik hypocriet. Of ga all the way, (nog niet in de zin van veganistisch, want ik vind dat bijv. bijen niet lijden bij het produceren van honing, maar in de zin van: stoppen met het gebruiken van dode dieren) of doe het niet. Maar niet half-half en dan mensen die wel vlees eten beschuldigen van moordenaars.
Want ik bedoel dit stuk meer naar mensen die prediken het beste voor het dierenwelzijn te willen en anderen mensen uitmaken voor moordenaars :) .

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:07

Ik heb bijna het hele topic gelezen en ik lees dan toch echt wel veel reactie's van mensen die niet eens weten waar ze het over hebben!! Als je wilt weten hoe het er in een slachthuis aantoe gaat......... Ga er dan eens kijken.

Thioro:
Bedankt voor je uitleg. En het komt overeen met mijn ervaringen (2.5 jaar gewerkt in een slachthuis)

Echter wil ik hier aan toevoegen. Als een stier op z'n kop hangt in de cilinder is het makkelijker om de slagader door te snijden. De eerste snee gaat door de slagader heen en de tweede snede die er bijna gelijk op volgt is om de nek bijna geheel los te snijden van de nek. Hierdoor bloed het dier heel snel leeg. Binnen 30 seconden is het dier buiten bewustzijn en binnen een minuut stopt het hart en is het dier dood.
Met schieten is het dier gelijk dood. Er wordt daarna nog wel een gat in de slagader gemaakt zodat het dier leegbloed.
Wat kippen betreft......... als je de kop eraf hakt en je zet het dier weer op zijn/haar poten loopt het ook weg. Dit is een lichamelijke reactie die niets meer heeft te maken met lijden of niet. Het dier is dan in principe allang dood.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:37

Focussed schreef:
Die koe die iemand anders opeet wordt ook gedood voor z'n leer. Dus geen vlees eten omdat hij gedood wordt voor 'jou' (alszijnde voor consumptie) want dat is unfair voor het dier, maar wel lekker leer dragen, of een koeienvacht op de grond hebben liggen... Nee dat vind ik hypocriet. Of ga all the way, (nog niet in de zin van veganistisch, want ik vind dat bijv. bijen niet lijden bij het produceren van honing, maar in de zin van: stoppen met het gebruiken van dode dieren) of doe het niet. Maar niet half-half en dan mensen die wel vlees eten beschuldigen van moordenaars.
Want ik bedoel dit stuk meer naar mensen die prediken het beste voor het dierenwelzijn te willen en anderen mensen uitmaken voor moordenaars :) .

Hm, nu lijkt 't net of ik dat gezegd heb, maar dat vind ik dus niet... Kun je die quote nog veranderen? :\

Maar waarom mag iemand niet deels zijn idealen nastreven? Ik ken heel veel vegetariërs (die trouwens nooit iemand beschuldigen van moordenaar zijn) en die kunnen de kaas gewoon (nog) niet laten staan. Maar ze doen wel iets voor de dieren. Waarom mogen mensen daar zelf hun keuzes niet in maken van jou? Ben jij zelf trouwens veganist dan?

Trouwens, even een vergelijking. Ik ben voor goede doelen en stort daarom op jaarbasis gezien een aardig bedragje op dingen als Brooke's Hospital en bijvoorbeeld Kiva. Maar ik ga niet m'n halve inkomen weggeven aan goede doelen... wil zelf ook nog wel wat luxe zoals een iPod of een chique behangetje in plaats van witte muren. Is dat hypocriet? Weet ik niet... ik probeer mijn steentje bij te dragen, maar heb er niet alles voor over. Vind jij dat dan ook hypocriet?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:39

rainbow8 schreef:
Ik heb bijna het hele topic gelezen en ik lees dan toch echt wel veel reactie's van mensen die niet eens weten waar ze het over hebben!! Als je wilt weten hoe het er in een slachthuis aantoe gaat......... Ga er dan eens kijken.

Thioro:
Bedankt voor je uitleg. En het komt overeen met mijn ervaringen (2.5 jaar gewerkt in een slachthuis)

Echter wil ik hier aan toevoegen. Als een stier op z'n kop hangt in de cilinder is het makkelijker om de slagader door te snijden. De eerste snee gaat door de slagader heen en de tweede snede die er bijna gelijk op volgt is om de nek bijna geheel los te snijden van de nek. Hierdoor bloed het dier heel snel leeg. Binnen 30 seconden is het dier buiten bewustzijn en binnen een minuut stopt het hart en is het dier dood.
Met schieten is het dier gelijk dood. Er wordt daarna nog wel een gat in de slagader gemaakt zodat het dier leegbloed.
Wat kippen betreft......... als je de kop eraf hakt en je zet het dier weer op zijn/haar poten loopt het ook weg. Dit is een lichamelijke reactie die niets meer heeft te maken met lijden of niet. Het dier is dan in principe allang dood.

Hm... en jij zegt dat je er verstand van hebt? Met schieten is 't dier helemaal niet dood, alleen hersendood (hopelijk). Als er niet goed geschoten is komen ze weer bij, en als er wel goed geschoten is kunnen ze in principe alsnog (als kasplantje) verder leven.

Dat van die kippen weet ik wel, maar daar gaat 't hier helemaal niet over. Een kip die nog doorloopt nadat de kop er af is, is iets anders als een kip die levend door het warmwaterding wordt gehaald of geplukt wordt.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:52

Over dat vegetarïer zijn: iedereen moet daarin weten wat hij zelf doet. Ik heb respect voor vegetarïers, voor de ideologie van veganisten ook wel maar persoonlijk vind ik het niet meer juist als je moet beginnen met supplementen om nog aan al je voedingsstoffen te komen.

Mensen die elke dag een steak binnenspelen en dan op de voorste rij schande staan te roepen bij beelden van gaia ofzo vind ik ook vrij hypocriet. Die steak komt ook niet de lucht gevallen. Vegetariers daarentegen die consequent vegetarier zijn en eveneens op de eerste rij hun mening staan te verkondigen, maar ondertussen nog wel dierlijke producten gebruiken (leer, gelatine etc) vind ik in hetzelfde 'hokje' passen, het is niet omdat je enkel het vlees laat staan dat er voor jou geen dieren geslacht worden.
Je bent ook geen vegetarier als je alleen maar vrijdags vlees eet of alleen nog maar kip of vis (heb mensen dat echt horen verkondigen).

Ik ben dus geen vegetarier en zal het waarschijnlijk nooit worden. De vleesconsumptie algemeen gezien mag idd wel dalen, ikzelf vind het niet nodig om elke dag vlees te eten. Toevallig heb ik voor deze week vrij veel vlees in huis gehaald, maar ik kan ook gerust een week geen vlees eten. Ik denk dat ik gemiddeld 3-4 dagen in de week vlees/vis eet, daarbuiten gewoon gerecht zonder vlees (ik gebruik geen vervangers).
Het vlees volledig achterwege laten zie ik mezelf eigenlijk nooit doen, daarvoor lust ik het te graag. Men moet mij ook geen geweten proberen aan te praten over het eten van vlees met argumenten als 'je weet niet waar jouw vlees vandaan komt'. Dat weet ik namelijk wel en mijn geweten kan daarmee leven ;) .

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:58

Thioro schreef:
Over dat vegetarïer zijn: iedereen moet daarin weten wat hij zelf doet. Ik heb respect voor vegetarïers, voor de ideologie van veganisten ook wel maar persoonlijk vind ik het niet meer juist als je moet beginnen met supplementen om nog aan al je voedingsstoffen te komen.

Mensen die elke dag een steak binnenspelen en dan op de voorste rij schande staan te roepen bij beelden van gaia ofzo vind ik ook vrij hypocriet. Die steak komt ook niet de lucht gevallen. Vegetariers daarentegen die consequent vegetarier zijn en eveneens op de eerste rij hun mening staan te verkondigen, maar ondertussen nog wel dierlijke producten gebruiken (leer, gelatine etc) vind ik in hetzelfde 'hokje' passen, het is niet omdat je enkel het vlees laat staan dat er voor jou geen dieren geslacht worden.
Je bent ook geen vegetarier als je alleen maar vrijdags vlees eet of alleen nog maar kip of vis (heb mensen dat echt horen verkondigen).

Ik ben dus geen vegetarier en zal het waarschijnlijk nooit worden. De vleesconsumptie algemeen gezien mag idd wel dalen, ikzelf vind het niet nodig om elke dag vlees te eten. Toevallig heb ik voor deze week vrij veel vlees in huis gehaald, maar ik kan ook gerust een week geen vlees eten. Ik denk dat ik gemiddeld 3-4 dagen in de week vlees/vis eet, daarbuiten gewoon gerecht zonder vlees (ik gebruik geen vervangers).
Het vlees volledig achterwege laten zie ik mezelf eigenlijk nooit doen, daarvoor lust ik het te graag. Men moet mij ook geen geweten proberen aan te praten over het eten van vlees met argumenten als 'je weet niet waar jouw vlees vandaan komt'. Dat weet ik namelijk wel en mijn geweten kan daarmee leven ;) .

Ik denk dat onze opvattingen wel redelijk goed overeenkomen, goed geschreven :j

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:24

Fitch:
Waar staat dat ik zeg dat ik er verstand van heb?? Ik heb gezegd: komt overeen met mijn ervaringen en het stukje eronder dat zijn mijn ervaringen ermee.