gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Re: gedwongen fulltime te werken voor uitkeringsniveau , vind ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:29

Oke de mogelijkheid is er dus wel
Heb jij enig idee waar/bij welk persoon dit kan

Ja we zijn echt nitwits op dit gebied

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:34

Ik ga even voor je zoeken en PM je dan even.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:35

Maar je woont in de buurt dus :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:36

MamboBeach schreef:
Nee, ik zou er niet voor gaan werken en ik vind dit ook heel apart!
Bepaalde groepen mogen ze van mij wel zo aanpakken hoor, die hun hele leven lekker hun hand ophouden en er geen flikker voor doen. Maar als jij al jaren werkt en je verkeert in die situatie, nee, geen goed woord voor over.

Hier ben ik het helemaal mee eens, vaak ook nog zo de mensen die hun hand ophouden en er geen flikker voor doen kunnen wel zwart werken en nog maar niet over de luxe te spreken over paarden hebben auto hebben en maar lekker kunnen doen, terwijl wij als werkenden maar moeten werken en soms er 3x er over na moeten denken om iets luxe te kopen. Echt zulke mensen zou je zo aangeven bij de anonieme meldlijn :o

Maar als je als altijd werkende persoon door omstandigheden maar eventjes geen werk heb, en dan zo aangepakt wordt dat is niet leuk en niet eerlijk, deze mensen hebben ook een steentje bijgedragen aan de maatschappij willen ze hulp krijgen ze het niet.
Volgens mij komt deze strenge regel gewoon omdat er door zoveel (verkeerde mensen) misbruik is van gemaakt daardoor ze nu strenger zijn.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:39

Er zijn idd jaren mensen geweest die hun handje op hebben gehouden en misbruik van uitkeringsinstanties hebben gemaakt. Nu met de recessie en verhoogde werkloosheid vinden ze het niet meer kunnen en worden die mensen die jarenlang keihard gewerkt hebben gewoon gestraft.

Wanstaltige gang van zaken hier in Nederland :r

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:42

Zo hey, is dat effe een zure appel waar jullie doorheen moeten bijten. Op zich vind ik het wel een goed initiatief; mensen niet zomaar thuis laten zitten. Het aantal uren vind ik wel heel veel want je moet ook nog een beetje tijd krijgen om te solliciteren etc.
Heeft dat met het bepaalde traject te maken dan ofzo?

Okay, het is een minimum, maar meteen dúsdanig minimum kun je overal korting op aanvragen dat je uiteindelijk net zoveel overhoudt als iemand met een gemiddeld salaris.
Huurtoeslag krijg je dan, zorgtoeslag vliegt omhoog, diverse belastingvoordelen, je kunt bij de gemeente terecht voor korting of zelfs kwijtschelding op belastingen, waterschapsbelasting etc. Ook gezinnen met kinderen krijgen diverse kortingen en toeslagen!

Ik ben begin dit jaar meer gaan werken omdat ik weer single werd en achteraf heb ik er nog een beetje spijt van ook; zo zit ik boven de huurtoeslag grens en krijg ik dus helemaal niets. Maar zit ik er heel dik boven? Valt wel mee hoor…Ik hou nu eigenlijk net zoveel over aan ‘extra’ dan voorheen maar moet er wel langer voor werken. Verschil is wel dat ik meer opbouw in mijn potjes (pensioen etc.)…als ik daar tegen die tijd natuurlijk al aanspraak op kan maken…
En tja, ik wil verhuizen naar een ander huurhuis. Hierbij let ik ook op de huurprijs. Mijn bovenbuurman, die in de schuldsanering zit en bijstand ontvangt, die let er niet op en om zijn woorden te citeren: “ik krijg toch huurtoeslag”….
Flauw voor mij om te horen, niet dan?

Als je vriend in de bouw ervaring en opleiding heeft, dan zijn er zat mogelijkheden om te laten omscholen of juist bijscholen. In de bouw zitten we straks juist weer verlegen om goed geschoold personeel, doe er je voordeel mee zou ik zo zeggen!

Oh ja en dat makkelijke praten over ‘ff je rijbewijs halen’ toen hij nog werkte. Is makkelijker gezegd dan gedaan. Daar moet je dan ook maar net de financiële middelen gehad voor hebben; vooral als je niet alles in 1x haalt!

Ik wens je heel veel sterkte en goed dat jullie niet zomaar je handjes ophouden!!!

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 15:52

Gelukkig red hij het ook wel hoor met de financieen van de uitkering , het word even wat krap maar hij kan kosten betalen , eten en zichzelf verzorgen , gelukkig maar

Nogmaals , ik ben het er zelf ook in principe en beginsel mee eens dat dit gebeurd
Voor niks gaat de zon op ..
En helaas zal er dan idd vroeger wel misbruik van zijn gemaakt maar zo gaat dat altijd
Maar ik vind het niet in verhouding staan

We maken er maar het beste van en we gaan even het 1 en ander uitzoeken

Mag ik jullie complimenteren , ik vind de discussie erg netjes
Ik heb lang getwijfeld of ik dit wel op het net zou gooien
Omdat ik dacht afgebrand te worden

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 15:58

Eigenlijk vind ik het niet zo raar traject. Hij krijgt een uitkering, maar daar is tegenovergesteld dat hij dat kan verdienen door een gewone werkweek te maken binnen een gesubsidieerde instelling. In plaats van gewoon thuis op de bank geld te vangen. Hij krijgt ook nog alle ruimte om te solliciteren onder werktijd.

Ik snap dat het werk niet meteen aansluit bij zijn wensen, maar dat lijkt me des te meer motivator om zo snel mogelijk een nieuwe baan te vinden.

Ik vind het goed dat mensen aan het werk gezet/gehouden worden, tijdens hun uitkeringsperiode. Het zou daarnaast wel goed zijn als je vriend wordt geholpen met het vinden van een nieuwe baan (sollicitatiehulp, omscholing enz.)

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:00

Ik vind het jammer om te lezen dat je vriend geen begeleiding krijgt bij het solliciteren. Van een Workfirst traject is de kracht juist dat iemand een stuk werk, een stuk persoonlijke begeleiding doet (zichzelf beter leert kennen) en een stuk werkt op een sociale werkplaats of bij een bedrijf extern b.v. doormiddel van een stage. Deze combie zorgt ervoor dat mensen een goed gevulde rugzak krijgen, waardoor het solliciteren een stuk gemakkelijker wordt. Vaak hebben begeleiders ook contacten bij werkgevers waar je vriend dan gebruik van kan maken. Jammer om te horen dat het bij jullie niet zo gaat. Heb je al contact gehad met iemand van de instelling om dit alles aan geven? Of laten weten bij de GEmeente, zij betalen tenslotte voor dergelijke trajecten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:18

dynamiek schreef:
MamboBeach schreef:
Nee, ik zou er niet voor gaan werken en ik vind dit ook heel apart!
Bepaalde groepen mogen ze van mij wel zo aanpakken hoor, die hun hele leven lekker hun hand ophouden en er geen flikker voor doen. Maar als jij al jaren werkt en je verkeert in die situatie, nee, geen goed woord voor over.

Hier ben ik het helemaal mee eens, vaak ook nog zo de mensen die hun hand ophouden en er geen flikker voor doen kunnen wel zwart werken en nog maar niet over de luxe te spreken over paarden hebben auto hebben en maar lekker kunnen doen, terwijl wij als werkenden maar moeten werken en soms er 3x er over na moeten denken om iets luxe te kopen. Echt zulke mensen zou je zo aangeven bij de anonieme meldlijn :o

Maar als je als altijd werkende persoon door omstandigheden maar eventjes geen werk heb, en dan zo aangepakt wordt dat is niet leuk en niet eerlijk, deze mensen hebben ook een steentje bijgedragen aan de maatschappij willen ze hulp krijgen ze het niet.
Volgens mij komt deze strenge regel gewoon omdat er door zoveel (verkeerde mensen) misbruik is van gemaakt daardoor ze nu strenger zijn.

Juist, die mensen doen niets en zullen nooit iets doen. Ik heb mijn portie wel gehad, heb genoeg rare dingen meegemaakt. Heb ook altijd gezegd dat als ik ik zo'n situatie zou verkeren ik het beter aan zou pakken!:) Echt, mijn ogen stuiteren er soms gewoon uit wat er allemaal gebeurt en als 'jou' dan iets overkomt waar je geen grip op hebt moet je hemel en aarde bewegen...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:26

minimumloon is er niet voor niks. Een bijstandsuitkering is 90% van het minimumloon. In principe mag hij dus maar voor 90 % van 40 uur per week ingezet worden.

Ik zou even langs het juridisch loket gaan als ik je vriend was.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:01

BraveSpots schreef:
ikdoemaarwat schreef:
bravespot: voor jou hetzelfde,je kan niet in de toekomst kijken
mijn vriendin heeft 2 kinderen en was gelukkig getrouwd en vraagt er ook niet om dan man haar ineens verlaat en laat zitten met een groot huis en schulden

maar zal jou niet overkomen denk? :Y)

Ik vind dat echt heel erg hoor, maar eerlijk is eerlijk. Het bewust niet hebben van kinderen en daarbij dus ook niet de financiele last op jezelf nemen, moet niet gestraft worden met minder geld. Vind ik.

het is geen straffen, het is ontvangen naar levensonderhoud
dus ik vind niet dat het zo mag zijn dat jij dan 860 gaat ontvangen en dan maar 400 hoeft te gebruiken
want dan ben jij inprincipe net zo een handjesophouder toch?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:07

verootjoo schreef:
Dat is anders, dan niet werken en wel aan kinderen beginnen ;) Ik neem aan dat de man in zo'n situatie alimentatie betaald, het huis verkocht wordt, de vrouw werkt. En ja, het is moeilijk, maar zeker wel te doen.

En net als urielle vind ik ook niet dat je dan ineens een groot huis kan krijgen. Wat is er mis met een appartement, of idd een kamer delen?

het is ook maar net wat je door een woningbouw toegewezen krijgt
soms is dat een 2 kamerflat en soms ineens een eengezinswoning,net wat ze leeg hebben en je hebt een urgentieverklaring en mag dus niet weigeren (althans zo werkt het hier iig wel!)

gelukkig maar dat mensen met kinderen al iets meer krijgen
toch ben ik stellig van mening dat ze naar je vaste lasten(die nodig zijn) moeten kijken en daarop je inkomen moeten baseren
ik ken in mijn omgeving zo een dame aanwijzen die lekker haar 3 paarden van haar uitkering betaald! en dat zou dus aangepast moeten worden
maargoed ik ga iets teveel offtopic :o

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:02

zit ook in zo'n traject momenteel maar werk 32 uur op een sociale werkplaats 9meer uren is niet mogelijk) maar krijg toch een fors hogere betaling. dit gebeurd wel vanuit de werkplaats maar is in samenwerking met het uwv.
ik zou hier toch eens over informeren bij de werkplaats zelf want 42 uur voor dat geld is wel erg belachelijk.
bijstanduitkering is voor alleenstaande 625 en voor samenwonende 1250 dus die 861 is niet ergens op gebaseerd lijkt mij

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 18:29

De uitkeringsnorm voor een alleenstaande boven de 21 met verlagingen en toeslagen bedraagt 861 euro

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:59

oke welke uitkeringsvorm is dit dan? zal dan geen bijstand zijn neem ik aan. maar alsnog vindt ik het wel absuurd hoe de bepalingen op gesteld zijn voor jouw vriend

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:07

juline schreef:
oke welke uitkeringsvorm is dit dan? zal dan geen bijstand zijn neem ik aan. maar alsnog vindt ik het wel absuurd hoe de bepalingen op gesteld zijn voor jouw vriend

Jawel, alleenstaande zonder kinderen die zefstandig woont en dus enige kostwinner is kan een toeslag krijgen bovenop die 625 euro. Beslissing daarvoor is aan de gemeente, maar je moet wel iets heel raars doen om die niet te krijgen onder genoemde omstandigheden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:19

Jullie hebben allebei gelijk. Basis bijstand is rond de 600 euro, maar met toeslagen e.d. erbij kom je op die 861 euro.

utopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 09:38

De regels zijn gewoon dat je moet meedoen aan zo'n traject. De opmerking dan werk je tussen die mensen van de sociale dienst en dat mensen dat minder vinden, omdat ze zich dan beledigd voelen vindt ik jammer. Dit zijn ook mensen die hard werken voor hun inkomen en ZIJN NIETS MINDER DAN WIJ!!

Wanneer je vindt dat je te weinig begeleiding krijgt zul je om een andere trajectbegeleider moeten vragen. Je kunt hiervoor altijd een verzoek indienen.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 11:37

Als je goed leest zie je dat ik die opmerking niet maak
een beetje jammer weer
Als je goed leest lees je ook dat ik een broer heb welke ook op de sociale werkplaats werkt en lees dan maar eens goed wat ik over deze plek zeg

Is al meer gebeurd hier dat mensen een uitspraak van een ander bv quoten
en denken dat deze van mij is
Kan gebeuren maar lees dan even goed

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:08

Su_Cr_Cheese schreef:
Doordat hij voor 2 uitzendbureau's meer dan een jaar hetzelfde werk heeft gedaan is hij nu dus in een zogenaamde fase 2 , dit is op zich heel mooi want dit betekend dat hij ook rechten heeft opgebouwd bij het betreffende uitzendbureau

Sorry heb niet álles gelezen :o

Ik werk toevallig bij een uitzendbureau. ;)
Na 26 aaneengesloten weken niet gewerkt te hebben voor het uitzendbureau val je weer terug naar begin fase 1/A.
Als hij dus na uzb 1, één jaar bij uzb 2 heeft gewerkt, zit hij bij uzb 1 weer in fase A / 1.

Het uzb waar hij eerst heeft gewerkt, kan hem dus gewoon weer in fase 1/A uitzenden.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 12:12

Wat jij zegt klopt maar hij heeft voor 2 uitzendbureau's gewerkt op het zelfde moment
Dus bij de 1 moet hij nog een tijdje wachten voor hij teruggezet word en bij de ander nog wat langer

Hij draaide via Timing gewoon dagdiensten
En via MF draaide hij ploegendiensten

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:18

Ah oke, dan begreep ik hem verkeerd.
ja, dan moet hij wachten tot hij 26wk niet gewerkt heeft.
Wat jammer dat ze dan niks meer voor hem kunnen doen.
In deze tijd willen wij onze goede uzk niet kwijt, dan maar wat meer risico, minder omzet.

Zijn er geen andere uitzendbureaus in de stad waar ze een leuke job hebben?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:11

XoNo schreef:
Misschien van mij een verkeerde instelling, maar ik weiger 42 uur in een sociale werkplaats te gaan staan als ik datzelfde bedrag gestort krijg door thuis te zitten. Als ik ook maar een minimum loon kan verdienen ipv 861 euro per maand, dan ga ik ook liever werken.
Maar waarom zou ik me 42 uur uit de naad werken op een sociale werkplaats nota bene, terwijl merendeel van niet werkend Nederland gewoon hun handje op kunnen houden.
Misschien een verkeerde instelling, maar het wordt gewoon een principekwestie.

Zo heb ik ook al eens een baan geweigerd waarbij ik minder zou gaan verdienen dan wat de WW mij zou uitkeren als mijn toenmalige baan af zou lopen. Ik ben gekke henkie niet.

Ik vind jullie en vooral jouw vriend zijn inzet bijzonder, ik zou het niet kunnen.

zo denk ik er eerlijk gezegd ook over. :)

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:23

utopie schreef:
Ik vind het jammer om te lezen dat je vriend geen begeleiding krijgt bij het solliciteren. Van een Workfirst traject is de kracht juist dat iemand een stuk werk, een stuk persoonlijke begeleiding doet (zichzelf beter leert kennen) en een stuk werkt op een sociale werkplaats of bij een bedrijf extern b.v. doormiddel van een stage. Deze combi zorgt ervoor dat mensen een goed gevulde rugzak krijgen, waardoor het solliciteren een stuk gemakkelijker wordt. Vaak hebben begeleiders ook contacten bij werkgevers waar je vriend dan gebruik van kan maken. Jammer om te horen dat het bij jullie niet zo gaat. Heb je al contact gehad met iemand van de instelling om dit alles aan geven? Of laten weten bij de GEmeente, zij betalen tenslotte voor dergelijke trajecten

Met bovenstaand ben ik het helemaal eens. Contact opnemen met de Gemeente want volgens mij wordt je vriend uitgebuit.
Daarnaast heb ik begrepen dat juist dit soort projecten in het leven zijn geroepen om mensen die al lange tijd werkloos zijn weer aan een arbeidsritme te helpen. In zo'n geval kan ik me het werk en dito vergoeding voorstellen. In Arnhem heeft iemand zich met succes verweerd tegen de plicht van het soort werk dat je vriend moet doen.
Zie:
http://www.gelderlander.nl/voorpagina/a ... geraar.ece

Hopelijk heb je wat aan het artikel!