Paard los in de openbare ruimte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:33

Shadow0 schreef:
Waar baseer jij die conclusie op? :)

Informatie van Seprona, http://www.guardiacivil.org/quesomos/or ... s/seprona/ , de speciale campo-politie welke hiervoor is.
De agenten van Seprona rijden met terreinvoertuigen door de campo en voeren een actief controlerend beleid.
Sinds dit beleid er is, zijn er veel, VEEL minder ongevallen met loslopende landbouwdieren. Geiten, schapen, rundvee, varkens vallen daar ook onder. Paarden zijn het meest reislustig.
Er zijn dit jaar niet meer agenten in het veld, wel meer slechte hekken en meer hongerige paarden = meer op de weg. Nog steeds veel minder dan zonder controle. GELUKKIG.

Voor jou wellicht niet logisch, dat kan. De mens is hier niet anders dan in NL. Er wordt niet meer geld uitgegeven aan een omheining dan strikt noodzakelijk. Als men de noodzaak niet ziet of niet wil zien is er weinig omheining.
Zie de draadjes op 60. cm. in NL.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:35

Huertecilla schreef:
De agenten van Seprona rijden met terreinvoertuigen door de campo en voeren een actief controlerend beleid. Sinds dit beleid er is, zijn er veel, VEEL minder ongevallen met loslopende landbouwdieren.

Vreemd, in het openingsbericht schrijf je dat het juist toegenomen is?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:36

noudy schreef:
Heb nu een dure huisstroomkast gekocht, dat was ook mijn laatste optie, blijft hij het doen hoe lief hij ook is en hoe
rot ik het ook vind voor het paard, dan zal hij toch weg moeten.
Vind veiligheid toch wel het belangrijkste, niet alleen voor mijn paarden maar ook voor degene die hem eventueel aan zou rijden.

Logische redenering +:)+

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:50

Huertecilla schreef:
Dat vraag ik.
Moet de samenleving die ´ongelukken´ maar gewoon accepteren?

yep net zoals ik maar moet accepteren dat niet iedere automobilist zich niet aan de snelheid houdt, niet stopt als het verkeerslicht op rood staat, rijdt na veel alcohol genutigd te hebben, of zelfs rijdt zonder rijbewijs of met rijontzegging... wil je auto's nu ook verbieden?? of fietsers, kinderen idem... honden, ook een leuke...
Ongelukken en ongevallen heten, oliebol happens... een loslopend paard hoeft niet per definitie te komen door slechte omheiningen.. je hebt ook mensen die het leuk vinden paarden los te laten.. en als men mijn paard loslaat, en er gebeurd een ONGELUK, dan heb ik daarvoor een WA verzekering die op draait voor eventuele kosten/schades, zonder dat ik daar ook maar iets aan kan doen...

Huertecilla schreef:
Moeten er ´paardenvangers´ op autos komen en motorrijders een harnas aan?
Nope, want dat is weer gevaarlijk als men door rood rijdt een voetganger schept... geeft meer meer schade als je een andere auto ramt... is de verzekering niet zo blij mee... overheid dacht ik ook niet.

Huertecilla schreef:
Moet de omheining bij het dier en het risico wat het oplevert passen?
Das een leuke... de grootste uitbrekers zijn de kleintjes.... weet ik uit ervaring...

Huertecilla schreef:
Moet het verboden (vergunningplichtig) worden?
Wat, paarden? daar ben je nu al tijden over het aan het neuzelen dat paarden houden in NL een vergunning zou moeten krijgen, heb je nu een nieuw paradepaardje gevonden?

Huertecilla schreef:
Een paard los in de openbare ruimte (waardoor ook) = risico = kans op een ongeval x de ernst van de mogelijke gevolgen.
Zelfde geldt voor kleine kinderen, mensen met een handicap, honden, koeien, schapen, geiten, bejaarden, mannen, vrouwen, en zelfs overstekende konijntjes kunnen grote ongelukken veroorzaken...

Huertecilla schreef:
Persoonlijk vind ík dat het de rol van de overheid is om het bovenstaande risico voor de gebruiker van de openbare ruimte tot een minimum te beperken.
Doen ze ook, maar kunnen niet op iedere hoek een bewaker neerzetten die oplet of er niets losloopt.. daarnaast ben ik als bestuurder ook geen 'god' die maar rond mag tuffen en racen en dat alles wat er gebeurd de schuld is van een ander...
dat die ander dan aansprakelijk gesteld kan worden is een 2e... het maakt je niet gelijk de schuldig

Het blijven ongevallen, die niet moedwilig gebeuren...

Als ik hierzo kijk, ik woon aan een zeer drukke straat.... mensen die bekend zijn hier rijden minder hard dan de toegestane max snelheid (100 kmh) omdat ze weten dat we huisdieren hebben en paarden....
Langs wegen waarvan ik weet dat daar regelmatig ruiters langs gaan, daar zorg ik voor aangepaste snelheid, omdat ik weet wat de gedragingen van een paard kunnen zijn (en dat heeft niets met ruiterkunsten te maken, al helemaal niet in deze tijd van jaar, ivm drijfjachten en wild wat vell onderweg is daardoor)
Ik zou mijzelf voor mijn kop slaan om met 100 kmh (= toegestane snelheid) over die wegen te crossen, en er springt een paard op mijn motorkap.. .. ..

Leven en laten leven, accepteren dat niet iedere mens hetzelfde wil en doet als jezelf doet...

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:52

Huertecilla, ik vraag mij echt af in hoe verre jij paarden liefhebber bent....
Wanneer een paard schrikt en zijn eigenaar komt ten val is met als gevolg een loslopend projectiel van 500 kg ???????
(zo zie ik onze paarden niet, maar goed) met dan weer als gevolg een botsing met een automobilist dat is in mijn ogen een ongeluk! Net als dat je hond, je kat of erger je kind oversteekt!

Hier kan niemand wat aan doen! Dat noem je een ongeluk!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:53

Oke had een hele laptekst staan maar sluit me bij deze compleet aan bij Alane haar verhaal.

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:58

Ik ook, snap echt niet wat jou steeds mankeert overal op af te geven, niets is goed en als het wel goed is zoek jij wel iets om er weer een draai aan te geven.... zodat jij weer gelijk hebt of het wederom weer eens niet goed is in jou ogen, heb jij niet iets beters te doen?
Regel het eerst ff in de bergen daar, zoals je zelf schrijft is het daar meer nodig! Succes!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:59

Scandicnr1 schreef:
Wanneer een paard schrikt en zijn eigenaar komt ten val is met als gevolg een loslopend projectiel van 500 kg ???????

Ja. Een paard wat zonder uiter door de openbare ruimte naar huis boldert is een ongeleid projectiel van 500 kilo.
Het is een gevolg van jouw beslissing om er mee te gaan rijden dus ja, daar kan je heel fundamenteel wat aan doen.
Wat heeft mijn besef daarvan met mij wel/geen liefhebber zijn van doen?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:04

Huertecilla schreef:
Scandicnr1 schreef:

Ja. Een paard wat zonder uiter door de openbare ruimte naar huis boldert is een ongeleid projectiel van 500 kilo.
Het is een gevolg van jouw beslissing om er mee te gaan rijden dus ja, daar kan je heel fundamenteel wat aan doen.
Wat heeft mijn besef daarvan met mij wel/geen liefhebber zijn van doen?

Je hebt zwart/wit, zwart en wit en gelukkig bestaat er nog een heel groot grijsgebied ;)

Als ik in het bos van paard af donder komen mijn paarden geen openbare weg tegen.
Vlieger gaat voor mij dus niet op.

Maar HC zit jij weleens op paard?
Hoe verantwoord je dat naar 100% veiligheid?

Paarden zijn en blijven levende wezens en als jij zo gebrand bent op veiligheid dan kan ik dat niet rijmen met het houden van levende wezens.

"Je paard is je beste vijand"
Ff kijken of mensen bekent zijn met deze uitdrukking, ik ben er mee groot geworden met deze spreuk.
Laatst bijgewerkt door Zahlina op 19-11-09 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:04

Omdat, zoals jij altijd alles omschrijft.... zeer negatief is naar anderen, jij je paard dus een ongeleid projectiel noemt en er blijkbaar meer met de bestuurders in deze zit dat met het gevolg van het paard, heb jij wel eens bedacht dat die bestuurder op die weg waarschijnlijk maar 50 km mocht rijden en daar 80 zo niet nog harder reed want anders gaat dat veulen niet een paar meter de hoogt in! Sneu voor de bestuurder? sorry hoor!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:06

Alane schreef:
Huertecilla schreef:
Dat vraag ik.
Moet de samenleving die ´ongelukken´ maar gewoon accepteren?

yep net zoals ik maar moet accepteren dat niet iedere automobilist zich niet aan de snelheid houdt, niet stopt als het verkeerslicht op rood staat, rijdt na veel alcohol genutigd te hebben, of zelfs rijdt zonder rijbewijs of met rijontzegging... wil je auto's nu ook verbieden?? of fietsers, kinderen idem... honden, ook een leuke...
Ongelukken en ongevallen heten, oliebol happens...

....

Leven en laten leven, accepteren dat niet iedere mens hetzelfde wil en doet als jezelf doet...

Ok, dat is een heldere mening.

Bedenk wel dat er actief controlerend beleid is tegen hardrijden, roodlichtflitsers bestaan, alcoholcontroles etc. om de openbare ruimte zo veilig mogelijk te maken.

Is er énig beleid mbt omheiningen?

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:06

Zit jij uberhaubt wel eens op een paard?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:08

Zahlina schreef:

Zoals je aangeeft is er tussen zwart en wit veel grijs.

Daarom zijn autombielen niet verboden maar heb je wel een rijbwijs nodig en is er veel controle op naleving van de verkeersregels.

Zoals ik schreef is er een groot verschil tussen alle paarden een spuitje en nul beleid mbt omheiningen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:12

Huertecilla schreef:
Bedenk wel dat er actief controlerend beleid is tegen hardrijden, roodlichtflitsers bestaan, alcoholcontroles etc. om de openbare ruimte zo veilig mogelijk te maken.

Is er énig beleid mbt omheiningen?

Geen idee. Heb je enige aanwijzing (cijfermatig) dat het hier noodzakelijk is? Mijn indruk is dat er hier in de omgeving meer automobilisten te hard, door rood, onder invloed of alledrie rijden, dan dat er paarden uitbreken. De kosten en baten van zoiets zullen dus per regio verschillen.

bulck

Re: Paard los in de openbare ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:16

hoe komt dat toch dat al die onderwerpen zo omslaan.

Goede omheining is nodig en zou best strenger mogen op gecontroleerd worden. Zeker langs drukke wegen.
Ongelukken en kwaad opzet zullen er altijd bestaan, maar dat neemt niet weg dat er oplossingen gevonden kunnen worden om dit te herleiden tot een absoluut minimum.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:20

@ HC: In het berich van Zahlina dat je quote staat de vraag of jij wel eens op het paard zit / buitenrijd en hoe jij dan! die verantwoordelijkheid voor 100% kan nemen. Die quote slaat dus op het stukje erboven!!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:24

Huertecilla schreef:
Zahlina schreef:

Zoals je aangeeft is er tussen zwart en wit veel grijs.

Daarom zijn autombielen niet verboden maar heb je wel een rijbwijs nodig en is er veel controle op naleving van de verkeersregels.

Zoals ik schreef is er een groot verschil tussen alle paarden een spuitje en nul beleid mbt omheiningen.

Oh ik heb een rijbewijs en ik leef de regels ook na..
Wat fijn om nu te weten dat ik 100% veilig ben in mijn auto!!!

HC, in theori heb je helemaal gelijk, alleen jammer dat theori niet altijd goed kan worden omgezet in praktijk.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:29

bulck schreef:

Goede omheining is nodig en zou best strenger mogen op gecontroleerd worden. Zeker langs drukke wegen.
Ongelukken en kwaad opzet zullen er altijd bestaan, maar dat neemt niet weg dat er oplossingen gevonden kunnen worden om dit te herleiden tot een absoluut minimum.

Omdat het al onmogelijk is te stellen wat deugdelijke omheining zou moeten zijn.
Er bestaat geen hekwerk wat 100% veilig is omdat je te doen hebt met levende wezens.
Natuurlijk zou de overheid een minimum eis kunnen vastleggen maar dat houd niet in dat de paarden dan daadwerkelijk in hun weilandje blijven staan.

Ik heb een paard door een gemestelde muur van 4 meter hoog zien gaan omdat die besloot dat die weg wilde en nee het beest liep gewoon in een weiland en stond niet opgesloten in stal (na haar doorbraak stond ze midden op deel)
Ik zie hier een heel deugdelijk hekwerk en toch kan ik soms nog achter de paarden aanrennen.
Ik heb zelf een heel deugdelijk hekwerk maar minder dan mijn buren en hoef nooit achter mijn eigen paarden aan te rennen.
Dit allemaal alleen maar omdat een paard geen robot is maar een levend wezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:47

bulck schreef:

Inderdaad.
Dat absolute veiligheid niet haalbaar is, is geen excuus niet naar zo veilig mogelijk te streven.

Overigens is een streven naar 100% helemaal niet zó vreemd en maatregelen daartoe ook niet ondenkbaar. Dat kan plaatselijk of over groter gebied.
Zo is bijvoorbeeld in binnensteden voetgangersgebied verboden voor autos.
Dat was 40 jaar geleden totaal ondenkbaar en nu de norm.
Het ´Unsafe at any speeed´ van Nader was ooit een grote mop voor iedere automobilist. Waar is er nu géén voetgangersgebied in een binnenstad?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:50

bulck schreef:

Angstagressie?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:03

HC ben het echt volkomen met je eens. Het er niet naar streven 100 % veiligheid voor paarden te waarborgen en daarmee ook een grotere veiligheid van de openbare ruimte moet beboet worden. Paardenhouders en vooral de hobby-isten onder hen, maken zich er té vaak er té gemakkelijk vanaf.

Overigens vind ik verzekeringen dit ook in de hand spelen hoor. Laten die dit ook maar eens in het uitbetaal beleid meenemen. Wèl uitbetalen maar daarbij een vordering starten tegen de paardeneigenaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:16

Huertecilla schreef:
Overigens is een streven naar 100% helemaal niet zó vreemd en maatregelen daartoe ook niet ondenkbaar.

100% van wat? En waarvan zijn autovrije binnensteden precies een voorbeeld? Niet van (een streven naar) 100% veiligheid hoor (want veel mensen in een klein en slecht toegankelijk gebied is NIET een bijzonder veilig scenario.)
Veel eerder is het een afweging, van bijvoorbeeld de commerciele belangen (en in mijn ogen zijn veel binnensteden ook niet afgesloten vanwege verkeersveiligheid, als wel om het gelduitgevend publiek niet te veel te hinderen. Dat het een afweging is blijkt ook wel dat vele delen daarvan door de week (met name in de ochtend) bovendien wel geopend zijn voor bestemmingsverkeer. Want dan zijn de belangen van bevoorrading en dergelijke weer groter dan de paar voetgangers die er lopen.

Het blijft dus balanceren: waar geef je op welk moment prioriteit aan? Wat is het werkelijke probleem? Is de overhead van het bedenken, invoeren, bekendmaken, controleren, handhaven van de regels voldoende zinvol? Het streven naar 100% is een belachelijk uitgangspunt voor situaties waarbij je eindige resources hebt (tijd, geld, menskracht). Het is ook een volstrekt zinloos uitgangspunt - daarom streeft de natuur vooral naar 'voldoende om te overleven'. Geen mens, geen dier is perfect, en hun handelen in situaties is ook al niet perfect. Het is 1 grote verzameling van compromissen, bezuinigingen, afwegingen, short cuts en verder nog wat geluk en willekeur. En waarom zou je in vredesnaam streven naar 100%, vooral als het een gegeven is dat dat automatisch betekent dat je de energie (tijd, geld, menskracht), niet aan andere dingen meer kan worden besteed?

Leven is onzekerheid. Dat is geen reden voor doelbewuste stompzinnigheid, maar afwegingen, keuzes en compromissen worden gemaakt - door iedereen inclusief jijzelf, bewust of onbewust.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:24

slimmerik schreef:
HC ben het echt volkomen met je eens. Het er niet naar streven 100 % veiligheid voor paarden te waarborgen en daarmee ook een grotere veiligheid van de openbare ruimte moet beboet worden. Paardenhouders en vooral de hobby-isten onder hen, maken zich er té vaak er té gemakkelijk vanaf.

Overigens vind ik verzekeringen dit ook in de hand spelen hoor. Laten die dit ook maar eens in het uitbetaal beleid meenemen. Wèl uitbetalen maar daarbij een vordering starten tegen de paardeneigenaar.

Wat dat laatste betreft weet ik niet of dit niet zo gebeurt in NL. Hier gebeurt het.
Verder kan het hier strafrechtelijke consequenties hebben wanneer de omheining echt ondeugdelijk was of de eigenaar wist dat de paarden regelmatig ontsnapten.
Wellicht kan iemand dit toelichten mbt NL.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:30

Shadow0 schreef:
En waarvan zijn autovrije binnensteden precies een voorbeeld?

Van een harde maatregel tot voorkomen van aanrijdingen van voetgangers door autos :)*

Het risico is drastisch verkleind door de kans vrijwel nihil te maken.

Verbiedt paarden in de Randstad en het risico van een paard los in de openbare ruimte in de Randstad is vrijwel nihil.

Beleid mbt deugelijke omheiningen is dan een aantrekkelijk alternatief voor paardeneigenaars lijkt me.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:31

Oke maar wanneer is een hekwerk dan ondeugdelijk .
en wat is regelmatig ontsnappen?