''Volle'' mensen in het vliegtuig & de nooduitgang

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:53

Gulpje schreef:
Ik denk dat er in 99% van de gevallen geen nooddeur meer is, als je naar beneden valt in zo'n vliegtuig gaat t best hard. Dan maakt het dus toch niet meer uit of je dik of dun bent. Boem.

haha idd de kans dat als er een vliegtuig echt naar beneden stort overleeft is vrij klein.... de punt valt meestal als eerste (dalijk wille alle smallere jongere mensen opeens heel graag achterin hihi) maar nee iig een noodlanding kan nog goed gaan maar dan nog ik vind niet dat er een oordeel over iemand gemaakt mag worden over hoe hij zij eruit ziet en hoe oud ze zijn

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:18

AlexandraM schreef:
ik vind niet dat mensen boven de 60 daar niet mogen zitten..iedereen is gelijk of het nu dik of dun is en of het nu een kind of oudere is...

Dus iedereen maar bij de nooddeur laten zitten?? Of ze nou mensen kunnen helpen in geval van nood of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:23

AlexandraM schreef:
ik vind niet dat mensen boven de 60 daar niet mogen zitten..iedereen is gelijk of het nu dik of dun is en of het nu een kind of oudere is...

Iedereen is gelijk, maar niet iedereen kan evenveel, is even handig, of even mobiel, of even sterk.......

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:29

AlexandraM schreef:

Als je zo gaat beginnen kent Wilders er ook nog wel een paar! -O-

Anoniem

Re: ''Volle'' mensen in het vliegtuig & de nooduitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:43

Volgens mij vindt Wilders niet dat iedereen gelijk is, hoor.

Dat is btw ook niet waar, iedereen is gelijkwaardig, maar niet gelijk.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:58

Ik heb het bericht van dan ook Alexandra verkeerd gelezen zie ik nu :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 13:08

Vuyatela schreef:
Er zijn regels op wie ze bij de nooduitgang plaatsen hoor.
Zo is het niet toegestaan om er bejaarden, mindervaliden, kinderen en ik vermoed ook mensen met zwaar overgewicht aan de nooduitgang te plaatsen. Dit om in geval van nood een evacuatie zo vlot mogelijk en zonder problemen te laten verlopen.

idd... ik wilde het net zeggen. Ik check ook altijd bij de nooduitgang in :D Maar de laatste keer vloog ik met een zwitserse maatschappij en toen mocht ik er alleen zitten als ik de uitleg in het duits begreep :+ Gelukkig begreep ik die.
Ze passen idd ook heel veel regels toe voor de nooduitgang, en ze zeggen heus niet; sorry u bent te dik. Maar gewoon: sorry, de plaatsen voor de nooduitgang zijn al ingecheckt ;)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:50

Even antwoord van de expert (heb 23 jaar gevlogen):
Bij een nooduitgang of op een rij die toegang geeft tot een nooduitgang mogen geen minder validen, of kinderen tot 16 jaar zitten.
Het zal best eens voorgekomen zijn dat die er toch zaten, maar het mag dus niet. By the way, er mag daar ook nooit bagage staan!
Dit verschilt niet per maatschappij, deze regels krijgen de luchtvaartmaatschappijen van de rijksluchtvaartsdienst opgelegd.
Verder worden alle mensen op de nooduitgang voor de start gebriefed door een stewardess. Hoe het luik te openen bij nood.
Deze stewardess beoordeelt op common sense de mensen die er zitten, en schat in of dat kan.
Onder minder validen worden ook gipsen armen of benen gerekend. Zelfs iemand met verstuikte enkel mag daar niet zitten.
De meeste stewardessen halen te dikke mensen er ook weg.

Over de gewichten van passagiers, inderdaad wordt het gewicht geschat. Maar wordt ook jaarlijks aangepast aan de normen. Luchtvaartmaatschappijen zijn natuurlijk niet achterlijk en zien ook wel dat de mens steeds zwaarder wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:33

Hannah_Menno schreef:
Dikkere mensen zitten vaak bij nooduitgangen e.d. omdat daar meer beenruimte is..
Tsja.. Misschien moeten ze de stoelen en/of nooduitgangen breder maken? Ik vind het is sommige gevallen zeker discriminerend omdat je door bepaalde ziektes ook heel dik kunt worden en die mensen kunnen daar niks aan doen! :)

tsja eigenlijk wel oneerlijk.
Maar je moet toch ook altijd een contract tekenen dat je in staat bent om de deur te openen etc. ?

Toen ik 15 was mocht ik iig niet bij de nooduitgang zitten (Moet je 18 oid voor zijn), dus toen moest ik ergens heel alleen gaan zitten, omdat de nooduitgang voor mijn broer van ruim 2.00m toch wel prettig was :+ In dat opzicht vind ik het wel een beetje hypocriet dat iemand die klem zou komen te zitten daar wel gewoon mag zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:37

Gulpje schreef:
Ik denk dat er in 99% van de gevallen geen nooddeur meer is, als je naar beneden valt in zo'n vliegtuig gaat t best hard. Dan maakt het dus toch niet meer uit of je dik of dun bent. Boem.

kan je dat gevalletje nog herinneren van dat vliegtuig dat in de Hudson rivier bij New York landde... Daar waren ze denk ik toch wel blij met de nooduitgang :P Of turkish airlines, hier in amsterdam. Daar kwam de nooduitgang vast ook wel van pas. Dus ja, ze zitten er heus niet voor niets.. Al zal er (neem ik aan toch :') )mss niet heel vaak gebruik van gemaakt worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:41

Hannah_Menno schreef:
Dikkere mensen zitten vaak bij nooduitgangen e.d. omdat daar meer beenruimte is..
Tsja.. Misschien moeten ze de stoelen en/of nooduitgangen breder maken? Ik vind het is sommige gevallen zeker discriminerend omdat je door bepaalde ziektes ook heel dik kunt worden en die mensen kunnen daar niks aan doen! :)

Maakt imo geen bal uit, dik is dik, ongeacht waar het door komt, als je daardoor niet rap eruit kunt of anderen kunt helpen, mag je daar ook niet zitten.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:44

Ik doe een opleiding tot stewardess, en wij leren ook dat zulke mensen niet bij nooduitgangen mogen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:46

Ja, 't is heel sneu dat mensen te dik zijn geworden door medicijnen. Die zullen nog wel tegen meer beperkingen aanlopen vanwege hun gewicht waar ze niets aan kunnen doen. Echt heel naar.
Maar als er gebruik gemaakt zal worden van de nooduitgangen gaat het in de meeste gevallen wel om mensenlevens.

En het feit dat je net iets minder beenruimte hebt, vind ik nou ook weer niet heeul erg discriminerend (Hoewel het natuurlijk wel rot is als je te horen krijgen van ' ja, sorry. We vinden u te dik voor die plek' )

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:02

Teddy321 schreef:
Bij een nooduitgang of op een rij die toegang geeft tot een nooduitgang mogen geen minder validen, of kinderen tot 16 jaar zitten.
Het zal best eens voorgekomen zijn dat die er toch zaten, maar het mag dus niet. By the way, er mag daar ook nooit bagage staan!
Dit verschilt niet per maatschappij, deze regels krijgen de luchtvaartmaatschappijen van de rijksluchtvaartsdienst opgelegd.
Verder worden alle mensen op de nooduitgang voor de start gebriefed door een stewardess. Hoe het luik te openen bij nood.
Deze stewardess beoordeelt op common sense de mensen die er zitten, en schat in of dat kan.
Onder minder validen worden ook gipsen armen of benen gerekend. Zelfs iemand met verstuikte enkel mag daar niet zitten.

Over de gewichten van passagiers, inderdaad wordt het gewicht geschat. Maar wordt ook jaarlijks aangepast aan de normen. Luchtvaartmaatschappijen zijn natuurlijk niet achterlijk en zien ook wel dat de mens steeds zwaarder wordt.

Wat ik mij dus afvraag.... er komt iemand op de plaats bij de nooduitgang te zitten, die om 1 van deze redenen daar niet mag zitten. Dan wordt zo iemand dus naar een andere plaats gezet. Vliegtuig is vol en er moet dus geruild worden. Nu heb ik altijd begrepen, dat je niet van plaats mag wisselen, juist om bij een ongeval, nog aan de stoelnummers de passagiers te kunnen identificeren, in geval van ongeluk met dodelijke afloop.
En hoe wordt er dan geruild? Met de passagier direct daarachter? Zijn daar afspraken over?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:41

Zammie schreef:
Teddy321 schreef:

Wat ik mij dus afvraag.... er komt iemand op de plaats bij de nooduitgang te zitten, die om 1 van deze redenen daar niet mag zitten. Dan wordt zo iemand dus naar een andere plaats gezet. Vliegtuig is vol en er moet dus geruild worden. Nu heb ik altijd begrepen, dat je niet van plaats mag wisselen, juist om bij een ongeval, nog aan de stoelnummers de passagiers te kunnen identificeren, in geval van ongeluk met dodelijke afloop.
En hoe wordt er dan geruild? Met de passagier direct daarachter? Zijn daar afspraken over?

Er zijn ook vluchten waarbij je geen stoelnummer krijgt en overal mag zitten. Dus volgens mij maakt dat niet zo uit?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:49

Dat wist ik niet verootjoo. Ik meende, dat je bij het inchecken een plaats toegewezen krijgt.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:52

Yamcha schreef:

Even offtopic: Vind het altijd wel grappig dat er bij dik zijn vaak wordt gezegd dat het ook door ziektes komt en dat mensen er niks aan kunnen doen.. Ik denk echt dat er bij 90% van de gevallen van obesitas sprake is van teveel en ongezond eten.. Ik heb zelf ook overgewicht en is (hoe vervelend ik het ook vind) toch echt mn eigen schuld..

Maar ik vind dat er helemaal geen regels gebonden moeten zijn aan het zitten bij de nooduitgang, als de dikke mensen er niet doorpassen, moeten ze groter gemaakt.. Ieder mens moet de kans krijgen te vluchten bij gevaar..

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:55

je maakt niet zomaar even grotere deuropeningen in bestaande vliegtuigen Uppojono.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:03

jilleroo schreef:
je maakt niet zomaar even grotere deuropeningen in bestaande vliegtuigen Uppojono.

Nee, dat snap ik, maar 10% van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht en 30% van de Amerikaanse bevolking.. Dus ik denk wel dat er een oplossing gezocht moet worden.. Kom jij met een betere oplossing?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:06

gezien het feit dat ik nog steeds door die deuren pas met ernstig overgewicht maak ik me daar niet zo'n zorgen over.

ik denk ook niet dat de ontwikkelaars van vliegtuigen dat over het hoofd zien.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:17

Ik heb nog nooit gevlogen :Y) , maar nam aan dat die deurtjes nogal klein zijn, gezien dat wat de TS schrijft..

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 20:24

Uppojono schreef:
Ik heb nog nooit gevlogen :Y) , maar nam aan dat die deurtjes nogal klein zijn, gezien dat wat de TS schrijft..

Mijn deurtje was inderdaad wat ''klein'', iemand van normaal formaat zou er prima doorheen passen, maar iemand die echt flink aan de maat is pastte er absoluut niet doorheen (ook niet zijwaarts).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:59

Uppojono schreef:
Yamcha schreef:

Even offtopic: Vind het altijd wel grappig dat er bij dik zijn vaak wordt gezegd dat het ook door ziektes komt en dat mensen er niks aan kunnen doen.. Ik denk echt dat er bij 90% van de gevallen van obesitas sprake is van teveel en ongezond eten.. Ik heb zelf ook overgewicht en is (hoe vervelend ik het ook vind) toch echt mn eigen schuld..

Maar ik vind dat er helemaal geen regels gebonden moeten zijn aan het zitten bij de nooduitgang, als de dikke mensen er niet doorpassen, moeten ze groter gemaakt.. Ieder mens moet de kans krijgen te vluchten bij gevaar..

Dat was niet mijn quote, die was van Hannah_Menno.

Overigens ben ik het met het off-topic deel van je post eens, met het ontopic gedeelte helemaal niet.
Ik denk, dat júist door er regels aan te verbinden wie daar mag zitten en wie niet, iedereen een kans krijgt. Je kan wel heel politiek correct blijven, en niet willen discrimineren, maar het is gewoon een feit dat de ene mens slimmer, handiger en mobieler is dan de ander. Het is dus logisch dat de mobielere mens de minder mobiele beter kan helpen dan andersom. Dat krijg je alleen voor elkaar door er regels aan te verbinden, anders kijg je nodeloze vertragingen als je snel uit het vliegtuig moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:50

Uppojono schreef:
jilleroo schreef:

Nee, dat snap ik, maar 10% van de Nederlandse bevolking heeft overgewicht en 30% van de Amerikaanse bevolking.. Dus ik denk wel dat er een oplossing gezocht moet worden.. Kom jij met een betere oplossing?

10% van de nederlandse bevolking heeft ernstig overgewicht. Ik geloof dat 40% ofzo daadwerkelijk overgewicht heeft... ;)

en wat betreft het feit dat het grootste gedeelte het aan zich zelf heeft te danken. Dat is natuurlijk wel waar. Maar het is voor die 10% ofzo, (en mss nog minder) die wel echt zwaar zijn geworden door afwijkingen, of medicijnen ed. wel heel banketstaaf als ze telkens maar over dezelfde kam worden geschoren.. lijkt me.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:01

het is ook heel banketstaaf om over dezelfde kam geschoren te worden als je misschien wel door je eigen fout dik bent geworden,het is namelijk een hele strijd er weer vanaf te komen.

echt ernstig overgewicht komt echt niet alleen door medicijnen.
of in die zin misschien,dat sommigen de eetlust vergroten,en je daardoor zelf meer eet.

maargoed,dat is weer een heel andere discussie.

ik ben ook geen vliegje,maar ik hoefde echt lang niet zijwaarts door de vliegtuigdeur hoor,dan moet je volgens mij wel echt heel erg dik zijn.