Teddy321 schreef:Even antwoord van de expert (heb 23 jaar gevlogen):
Bij een nooduitgang of op een rij die toegang geeft tot een nooduitgang mogen geen minder validen, of kinderen tot 16 jaar zitten.
Het zal best eens voorgekomen zijn dat die er toch zaten, maar het mag dus niet. By the way, er mag daar ook nooit bagage staan!
Dit verschilt niet per maatschappij, deze regels krijgen de luchtvaartmaatschappijen van de rijksluchtvaartsdienst opgelegd.
Verder worden alle mensen op de nooduitgang voor de start gebriefed door een stewardess. Hoe het luik te openen bij nood.
Deze stewardess beoordeelt op common sense de mensen die er zitten, en schat in of dat kan.
Onder minder validen worden ook gipsen armen of benen gerekend. Zelfs iemand met verstuikte enkel mag daar niet zitten.
De meeste stewardessen halen te dikke mensen er ook weg.
Over de gewichten van passagiers, inderdaad wordt het gewicht geschat. Maar wordt ook jaarlijks aangepast aan de normen. Luchtvaartmaatschappijen zijn natuurlijk niet achterlijk en zien ook wel dat de mens steeds zwaarder wordt.
Wat ik mij dus afvraag.... er komt iemand op de plaats bij de nooduitgang te zitten, die om 1 van deze redenen daar niet mag zitten. Dan wordt zo iemand dus naar een andere plaats gezet. Vliegtuig is vol en er moet dus geruild worden. Nu heb ik altijd begrepen, dat je niet van plaats mag wisselen, juist om bij een ongeval, nog aan de stoelnummers de passagiers te kunnen identificeren, in geval van ongeluk met dodelijke afloop.
En hoe wordt er dan geruild? Met de passagier direct daarachter? Zijn daar afspraken over?