Kinderen mogen enkel door de ouders gecorrigeerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:34

Tuurlijk mag je er wat van zeggen! Het blijft de verantwoordelijkheid van de ouders, maar als die het niet zien/het gevaar niet beseffen mag je de kinderen/ouders erop aanspreken.

Mijn kinderen gedragen zich meestal netjes (het zijn visite kinderen, thuis zijn het draken). Maar ik heb liever dat iemand er wat van zegt, omdat ik het bv niet heb gezien, dan dat er ongelukken gebeuren.

En wat betreft het jengelen door een gesprek. Ahum, ik kan me voor mijn kinderen afsluiten. Maar besef niet altijd dat anderen dat niet kunnen. Vriendinnen attenderen er mij dan op, en ik vertel de kids dat ze even moeten wachten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 14:45

odetteke schreef:
Twiggy2008 schreef:
Verder vind ik het wel heel erg irritant dat sommige winkeliers altijd met snoepjes aankomen. Ik heb dat liever niet, snoep mag ze thuis, maar in winkels moet je dat gewoon niet doen. :n
We komen daar om boodschappen te doen en niet om te snoepen.

Inderdaad, het bakje met snoep al 20 cm van de neus van kind afhouden en dan mij vragend aankijken of hij een snoepje mag. Grote drama's als je dan nee zegt.

Tja, en dan vinden winkeliers het gek dat kinderen gaan jengelen. Tja.......
En wie is de boeman weer? Ik als moeder die 'nee' zegt. :+
Zeer irritant en het mag van mij ook echt meteen afgeschaft worden!!! :j

Iris82

Re: Kinderen mogen enkel door de ouders gecorrigeerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:56

Heb gisteren nog een 'correctie' gegeven. Liep met een vriendin en de hond door een mini kinderboerderij toen ik een shetje langs het gazen hek zag dralen bij een jongetje wat met zn vingers door het hek heen aan het friemelen was.

Shetje was not amused want liep met zn oren in de nek, maar bleef maar bij het hek staan. Op een gegeven moment was het jongetje volgens mij aan die pony aan het plukken maar ik kon het niet goed zien. Wat ik wel zag was dat ie weer rechtop ging staan en tegen het gaas (en daarmee tegen het hoofd van de pony) aan schopte.

Toen stormde ik op m af: "Ben je nou helemaal belazerd?" :( :( Jongetje vloog naar zn ouders, die niets zeiden... :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:16

Kinderen die dieren schoppen zijn niet goed opgevoed :n . Dat blijkt maar weer als zelfs de ouders er niets aan doen. En daar heb je er veel van.... Ben altijd verbaasd hoeveel ouders het normaal vinden dat dochterlief bij paardrijles het arme lespaardje verrot schopt en slaat. Geen ouder die wat doet!!! (en de lesgeefsters vaak ook niet). Kijk, daar snap ik nou niets van.....

Mijn dochter is sowieso opgevoed met het idee dat je lief moet zijn voor dieren en dat dieren ook wel eens laten merken dat ze met rust gelaten willen worden. Natuurlijk moet een kind dat leren en dan begeleid je je kind als ouder daarbij. Althans, dat lijkt mij. ;)
Maar als ik soms al zie hoe onrespectvol en onwetend ouders blijkbaar al zijn, hoe kun je dan verlangen dat de kinderen van deze volwassenen het goed leren???? :?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:35

Tja moeilijk... ik ben in landen geweest waar de hele straat zich met de opvoeding van de kinderen bemoeide en ik heb nog nooit zulke nette kinderen gezien... en heus niet getraumatiseerd hoor, nee alleen maar duidelijk wat ze wel en niet mogen.
Ik vind het soms te ver gaan in Nederland met het zogenaamde individualisme, in dit opzicht.

Ik vind het ook moeilijk anderzijds, als ik alleen al denk aan mijn paarden en wat ik 'normaal' vind (niet vastbinden maar gewoon door de stal laten lopen doe ik rustig bij het paard dat dat aankan) dan zijn er daarin ook sociale regels of dingen die ik doe die mensen niet normaal vinden.

Maar ik zou het bijv. niet accepteren als iemand op een agressieve manier mijn kind (ik heb geen kind maar stel...) aan de haren naar mij zou sleuren (ja dat gebeurt) als het iets fout deed, maar ik zou het ook weer niet fijn vinden als mijn kind in een restaurantkeuken zou rennen als ik even niet oplette (ja ik heb in een restaurant gewerkt en dat gebeurde) en niemand had het lef om mijn kind daar weg te sturen. Straks krijgt dat kind een hete soep over zich heen!

Iemand haalde ook als voorbeeld aan, dat zij haar kind dan streng toesprak en de 'omstanders' zeiden ah joh laat dat kind nou. Ik vind dat ook moeilijk, want soms wil je toegeeflijk zijn voor zo'n schattig kindje maar als we met zijn allen toegeeflijk zijn is het kindje op een gegeven moment niet zo schattig meer.
Ik haal altijd dan het voorbeeld van mijn paard aan, het is zo leuk om hem een keer een klontje suiker of mintje te voeren, maar ik zit vervolgens opgescheept met een paard dat bij iedereen klontjes of mintjes gaat zoeken met als gevolg > happen en dan is het ineens een rotpaard.
Dus als ik zo'n schattig leuk kindje gecorrigeerd zie worden door de moeder en vervolgens geen snoepie mag denk ik maar aan mijn eigen paard :+ dat ook duidelijkheid nodig heeft.
Dat heb ik eigenlijk liever dan een kind dat eist dat het een snoepie wil.

WenK schreef:
* je bent met je paard op wedstrijd, kind rent heel de tijd langs, paard reageerd daar negatief (angstig?) op. Mag je daar dan wat van zeggen?
* je bent in de supermarkt, kind pakt wat uit jouw wagentje, mag je daar wat van zeggen?
* je bent in gesprek, kind jengelt er heel de tijd tussendoor om aandacht, mag je daar wat van zeggen?

In situatie 1 en 2 krijgen ze meteen de hakbijl over zich heen, wegwezen en niks toegeeflijk ook. Het eerste is gevaarlijk en als de ouders dat niet zien, dan wil ik niet de verantwoordelijkheid dragen dat MIJN paard dat kind lens getrapt heeft.
Het tweede is aan MIJN spullen komen en dat wil ik niet en dat is stelen. Ook niet in grappige onschuld.
In situatie 3 zou ik weggaan.
Laatst bijgewerkt door Nic op 17-11-09 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:38

hihi........ je zegt het wel heel leuk NIcolletje.......... ik voed mijn kind op zoals ik mijn paarden opvoed :)

veel ruimte voor eigen inbreng, maar hele, hele duidelijke grenzen.......... en ga je over de scheef, dan heb je een majoor probleem :)

dialoog mag, grote bek niet :)

en ik heb echt best wel een leuk kind :) al zeg ik het zelf :)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:42

Ik heb een edit toegevoegd.
Ja ik denk vaak dat kleine kinderen dezelfde duidelijkheid nodig hebben als een paard. In sommige situaties heb ik, volwassen, nog steeds die duidelijkheid nodig...

KiWiKo schreef:
veel ruimte voor eigen inbreng, maar hele, hele duidelijke grenzen..........

Ja grappig want de dag dat ik hiermee begon is het geklier bij mijn paard gestopt ook.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:49

Vrijheid, maar geen grenzeloosheid :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:51

precies mamamiesje :D

vrijheid alom.............. maar geen gekke dingen doen :)

geld voor alles waar ik mee leef, mijn vriend, mijn kind, mijn paard, mijn honden, mijn katten, mijn personeel en natuurlijk ook voor mij :)

want als ik wat geks doe dan kan je erop wachten dat ik door alle bovengenoemden toch ook behoorlijk op mijn vingers geitkt word :0

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:54

KiWiKo schreef:
maar geen gekke dingen doen :)

:= Dat zeg ik ook altijd tegen Ivar als ik naar boven ga om me even aan te kleden ofzo:
"Geen gekke dingen doen he?"
-'Nee hoor,' zegt 'ie dan 'en jij geen kattenkwaad uithalen he? En ook niet poezen plagen!'

_O-

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:55

Ik bekijk het nu even vanuit het oog van een docent. (werk namelijk op het vmbo)

Ouders moeten de kinderen idd corrigeren alleen moet ik steeds vaker de taak op me nemen. Bij veel kinderen ontbreekt het aan normen en waarden. Onvoorstelbaar hoe ze zich soms gedragen! Kijk alleen eens in de pauzes. Alle troep wordt op de grond gegooid en dat terwijl er bijna om de 4 m een prullebak staat. Schijnbaar vinden ze dat heel normaal. En wie kunnen de kinderen er weer op wijzen dat het niet op de grond hoort maar in de prullenbak? Wij!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:59

ik heb er ook niet moeite mee als school zich met de opvoeding bemoeid.........
school is een wezenlijk onderdeel van het opgroeien en dus ook een wezenlijk deel van de opvoeding.

ik zal ook nooit een leerkracht afvallen maar daarintegen spreek ik ook een leerkracht aan :) maar nooit waar mijn dochter bij is, want dat is dan tussen de leerkracht en mij....... en ik moet zeggen dat ik over het algemeen altijd gevonden heb dat een leerkracht toch wel wat gelijk had zegmaar :)

maar dan praat je er thuis over.........

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:00

Wat ik laatst gelezen heb is dat ouders, voornamelijk moeders, geen nee meer durven zeggen tegen hun kind. Omdat die dan zou kunnen zeggen: mama ik hou niet meer van je of ik haat je of ik vind je niet meer lief.
Nou dat is dan erg jammer als ze dat zeggen, boeit me niet. Nee is nee. En bij kinderen van een ander die in mijn huis zijn, daarvoor gelden dezelfde regels als voor mijn eigen kids. We hebben kennissen die niet naar hun kids omkijken met als gevolgd dat bijna alle stekkers uit de stereo en tv waren getrokken de laatste keer dat ze hier waren. Ik was toen enigszins geïrriteerd en dat vonden ze nog gek ook :(.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:01

Als ik vroeger thuis kwam miemelen dat de meester mij straf had gegeven, dan zei mijn moeder:
"Nou, dan zul je het er wel naar gemaakt hebben" :=

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:01

MamaMiesje schreef:
Als ik vroeger thuis kwam miemelen dat de meester mij straf had gegeven, dan zei mijn moeder:

ik ook hoor :) kreeg er gewoon een riedel achteraan :D :D

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:02

rainbow8 schreef:
Wat ik laatst gelezen heb is dat ouders, voornamelijk moeders, geen nee meer durven zeggen tegen hun kind. Omdat die dan zou kunnen zeggen: mama ik hou niet meer van je of ik haat je of ik vind je niet meer lief.

Oh ik ben ook regelmatig een stomme mama en een stomme juf hoor :j
En toch, even sprekend over mijn leerlingen, de kinderen die ik gedurende het jaar het strengst heb moeten aanpakken roepen altijd het hardst "Juf jij bent de allerliefste" ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:05

rainbow8 schreef:
Nou dat is dan erg jammer als ze dat zeggen, boeit me niet. Nee is nee. En bij kinderen van een ander die in mijn huis zijn, daarvoor gelden dezelfde regels als voor mijn eigen kids. We hebben kennissen die niet naar hun kids omkijken met als gevolgd dat bijna alle stekkers uit de stereo en tv waren getrokken de laatste keer dat ze hier waren. Ik was toen enigszins geïrriteerd en dat vonden ze nog gek ook :(.

mijn dochter heeft ooit een keer tegen mij gezegd dat ze me haat............. toen heb ik gepoogd een week niet te kokent voor haar, haar was niet te doen, geen boodschappen in huis te halend voor haar........ en alvast haar rugzak klaargezet bij de deur, want op elke vraag was het antwoord nee.........

is ze snel van terug gekomen :D was in twee dagen over die mening van haar ;)

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:11

KiWiKo schreef:
rainbow8 schreef:

mijn dochter heeft ooit een keer tegen mij gezegd dat ze me haat............. toen heb ik gepoogd een week niet te kokent voor haar, haar was niet te doen, geen boodschappen in huis te halend voor haar........ en alvast haar rugzak klaargezet bij de deur, want op elke vraag was het antwoord nee.........

is ze snel van terug gekomen :D was in twee dagen over die mening van haar ;)

_O- _O- _O-

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:12

Ik "voed" de hele dag kinderen op van andere mensen.
Ik werk in een kinderdagverblijf en voed de kinderen die bij ons op de opvang komen zoals ze zich bij ons horen te gedragen.
Als ze opgehaald worden door de ouders gebeuren er soms ook dingen waarbij ik van binnen sta te koken.
Maar als dat niet met dingen hebben te maken zoals regels binnen ons gebouw dan bemoei ik me er niet mee.
voorbeeld: In de gang hebben we een groot speelkussen en daar mag je met je schoenen niet op. Dat weten de kinderen ook.
Soms als ze opgehaald worden proberen ze het toch maar dan spring ik daar wel op in hoor.
Ik vind jou voorbeelden ook bere irritant en reageer dan ook gewoon wel in mijn privé leven.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:14

MamaMiesje schreef:

Mijn hoofdmeester was onterecht; die had echt een hekel aan mij... Die deed ook dingen die echt nu (30 jr later) niet meer kunnen :n
Ik was namelijk echt een lief kind :') mensen vochten om mij mee naar huis te nemen om een nachtje bij ze te logeren.
Stekkers eruit trekken :? Ik haalde het niet in mijn hoofd...
Hoewel ik wel onnadenkende kattekwaad heb uitgehaald := die keer dat ik als verrassing aardappels wilde koken voor mijn ouders 's morgens vroeg, en het keukenpapiertje waarmee ik de pan wilde oppakken in de fik vloog en ik dat papiertje van schrik op de grond liet vallen, waarop de vloerbedekking in de fik vloog :=
Dat eh... deed ik ook maar één keer, dat aardappels koken 's morgens vroeg :+

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:16

Nicolletje schreef:
Ik was namelijk echt een lief kind :')

Alleen wel een pyromaantje _O-

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:16

hahahaha mijn Sanne die met haar 4 jaartjes oud eieren ging bakken voor me............... op de keukenvloer :D :D

maargoed daar ben ik nooit boos om geworden, ik moest er wel om lachen :) (inwendig heb ik best wel gevloekt hoor :D )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:17

WenK schreef:
In hoeverre moet een ouder een kind maatschappelijk wenselijk opvoeden?

Dat moet elke ouder doen. Anders functioneert een kind niet in die zelfde maatschappij en daar wordt niemand blij van. De ouders niet, de maatschappij niet, maar het kind ook niet want die wordt er op den duur voor op aangekeken.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:19

* je bent met je paard op wedstrijd, kind rent heel de tijd langs, paard reageerd daar negatief (angstig?) op. Mag je daar dan wat van zeggen?
Tuurlijk, jij hebt er zelf last van en het kan gevaarlijk worden (als je paard schrikt)
* je bent in de supermarkt, kind pakt wat uit jouw wagentje, mag je daar wat van zeggen?
Zodra het in jou wagentje ligt is het van jou, jij was er het eerste bij...
* je bent in gesprek, kind jengelt er heel de tijd tussendoor om aandacht, mag je daar wat van zeggen?
Ben je in gesprek met één van de ouders/verzorgers? Dan moeten die maar optreden voor je kind,
't lijkt mij dat zij d'r net zoveel last van hebben, toch ? ;)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 23:23

Ik denk dat ik mijn kinderen later gewoon ga opvoeden met nee is nee en niet verder zeuren,
tenzei ze wat ouder zijn (pubertijd) en er over willen praten. Dan zou ik wel luisteren van oke,
zo dacht jij het nou oke, dat begrijp ik maar vind ik geen goed idee dus doe maar middelweg ofzo.
Zou het denk ik wel normaal vinden stel als je kind wat ouder is en los loopt in de winkel mee helpen boodschappen doen,
en mijn kind zou iets doen wat niet netjes is en ik zie het niet dan mag iemand anders mijn kind best op zijn kop geven.
Maar wat ik wel eens heb is dat als ergens haaientanden staan maar diegene komt wel van rechts maar alsnog heb ik dan
voorang en dan gaan zeggen ''ben je niet opgevoed'' dan sta ik weer even te koken hoor :o