Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 02:05

Het vaccineren is niet verplicht. De werkgever biedt de vaccinatie kosteloos aan en gaat er daarbij van uit dat elke medewerker de morele verplichting c.q. de professionele verantwoordelijkheid heeft om zichzelf, en daarmee onze cliënten, te beschermen tegen een mogelijke besmetting.

Dit is een gedeelte uit een mail die ik ontving van mijn werkgever. Vind ik behoorlijk dwingend overkomen. Ik wil me eigenlijk niet laten enten. Vind het ook heel raar over de gewone griep ontvangen wij nooit een soortgelijke mail. Terwijl mijn clienten eigenlijk allemaal tot de risico groep behoren.... zij worden dan ook bijna allemaal ingeent.

MamboBeach

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten tegen varkensgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:50

Als we het erover hebben dat vaccineren gevaarlijk zou kunnen zijn, tja, dat weten we allemaal wel denk ik. Het is een risico...

Wel vind ik dat als je als verzorgende werkt in een ZH of bij mensen die extra vatbaar zijn je je moet laten vaccineren.

Ik heb het topic niet doorgelezen, ik geef mijn mening op de vraagstelling.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:20

Ik was gisteren aan het werk (ZH) en heb eens rond gevraagd of mensen zich laten vaccineren. Het gros zegt volmondig nee....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:39

Vind ik zelf een kwalijke zaak, zeker als je in de zorg werkt...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:47

Dat is misschien wel zo maar je kunt je ook afvragen wat de reden is dat verpleegkundigen zich niet willen laten enten. Ze gaan in ieder geval niet klakkeloos achter de meute aan.

Ik ben er zelf nog niet over uit.
Al neig ik nu naar wel enten.
Er is zoveel te doen om die prikken...
Ze starten bij ons pas met enten over 1,5 week.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:50

MamboBeach schreef:

Zou/laat jij je wel inenten?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:51

Klakkeloos achter de meute aanlopen? Wat is dat nu voor reactie?
Als je in de zorg werkt moet je er gewoon heel goed over nadenken, en ook zo nodig als er een vaccin is om die te krijgen.
Vind het vreemd dat een bijvoorbeeld verpleegkundige geen vaccinatie zou krijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:52

De meute hoeft zich niet te laten enten. Alleen de risicogroepen tot nu toe. Ik word dinsdag geent.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:52

pizza64 schreef:
MamboBeach schreef:

Zou/laat jij je wel inenten?

Als ik daarvoor in aanmerking kom wel ja.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:53

Ik bedoel, ik snap de reactie wel hoor, aan vaccineren zit een bepaald risico maar dat is met elke vaccinatie.
Denk toch dat het beter is om te laten vaccineren...

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:14

MamboBeach schreef:

Waarom? Ik werk in de gehandicaptenzorg, maar in de vaccinaties zit een kwikoplossing die bij zwangerschap ernstige schade aan de ongeboren vrucht kan geven. Wij willen graag zwanger worden (en zitten in de medische molen). Moet ik dan een vaccinatie halen waarbij het risico groot is dat ik zélf een gehandicapt kind ter wereld breng? Over de werking en bijwerkingen is véél te weinig bekend.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:15

De vaccinatie wordt afgeraden voor mensen die zwanger willen worden!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:16

Weet ik, maar ook al wilde ik dat niet, dan liet ik me nog niet inenten :) . Kwikoplossing verwerken ze niet voor niks niet meer in vaccinaties. Maar nu als "noodoplossing" doen ze dat nu toch.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:11

Bij ons laten de meeste zich ook niet inenten, er is nog geen eens bekend wat voor risicos eraan zitten, dan zou ik toch heel gek zijn als ik die troep in me laat spuiten ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:23

Ik heb liever 'troep' in mij dan dat ik het risico loop zeer zwakke mensen besmet met het virus. Want ik zal de griep wel overleven, maar de kans is dat die mensen het minder treffen. Dat risico is groter dan dat ik wat op loop door een injectie.

Maar goed, dat ben ik :)

Shera: sja... de meeste collega's van mij lopen juist achter de meute aan... Als 1 aan komt zetten met een negatief bericht over de prik, gaan ze gezellig elkaar zoveel angst aanpraten dat ze niet meer willen. Terwijl niemand het artikel controleert bv. (op andere gebieden is dit namelijk ook al vaker voorgekomen, heel vervelend natuurlijk). Dus ze vertrouwen een collega die 'iets' heeft gelezen en daarop bouwen ze een mening. Dus dan lopen ze alsnog achter de meute aan, zonder echte goede onderbouwde reden.
Vandaar ook druk van bovenaf, om dat te voorkomen (dreiging van de directeur in deze onzekere tijden voorkomt dat polariseren ).
Welke groep houd je dan over? De mensen die wél goede redenen hebben om niet te enten, daar is natuurlijk altijd een luisterend oor voor.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-11-09 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:29

Kanelly schreef:
Geen idee waar je werkt WCF, maar zijn jouw bewoners wilsbekwaam?
Want bij ons krijgen ze ook beide prikken aangeboden, maar de hoog niveau cliënten, dus de wilsbekwame, mogen weigeren.
Dus ja, dan krijg je dat ook weer.... niet alle cliënten worden geënt..

Deels wilsbekwaam, deels wilsonbekwaam. Weigeren mogen ze altijd, maar eigenlijk doet niemand dat :) En voor de wilsonbekwame mensen beslist de familie natuurlijk en die laten hun ouders inenten. Dus ik denk dat alsnog 99 procent een inenting krijgt. :j

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:33

Ik vind dat je niemand kan verplichten zich in te enten. Wel vind ik het heel goed, dat mensen in de zorg wel een vaccinatie kunnen krijgen via het werk. Dat betekent dat het een stuk makkelijker wordt om de vaccinatie te halen, je hoeft er niet later voor op je werk te komen, ergens anders heen te gaan of andere rompslomp. Het maakt de drempel een stuk lager.

Ik werk ook in de zorg. Ik kan de enting op mijn werk laten zetten. Maar ik weet echt nog niet wat ik nou moet doen.
Aan de ene kant: het is wel goed om je te wapenen. Stel dat ik de ziekte wel onder de leden heb, maar het niet echt in de gaten heb. Dan steek ik op werk iedereen aan. En als niemand zich inent, en er wordt veel personeel ziek, wie zorgt er dan voor de bewoners? (ik werk in een verpleeghuis).
Maar aan de andere kant: ik ben bijna nooit ziek. En uit ervaring weet ik, dat ik heel ziek wordt van een inenting. Ik kan me dan bij voorbaat al ziekmelden, want binnen een apar uur na de enting heb ik koorts, die oploopt tot over de 39 graden en waarna ik zeker 2 volle dagen op bed kan blijven. Niet echt een vooruitzicht wat ik toejuig. Als ik de spuit niet haal, weet ik niet of ik ziek wordt. Haal ik hem wel, ben ik sowiso een aantal dagen uit de roulering.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:34

Ben je niet allergisch dan voor kippeneiwit? Want het is wel bijzonder dat je elke keer na een inenting ziek word (of is het slechts 1 malig gebeurt?)

Iemand anders zei het al eens mooi: een inenting is net een verzekering, je baalt ervan dat je het hebt genomen als je het niet gebruikt, maar je baalt er nog harder van als je het niet neemt en het wél nodig had.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:37

Kippeneiwit? Even lekker onwetend misschien: dat krijg je toch ook binnen als je kip of ei eet? want daar heb ik nooit last van.
Nee, ik heb dit bij iedere vaccinatie, altijd al gehad. Een uur of 4 na de enting sta ik te zwaaien op mijn benen, dan heb ik al bijna 38 graden koorts. En de dagen erna is het dus nog veel hoger.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:38

Ik werk in de zorg en nee, ik laat me niet enten. De gewone griep is vele malen dodelijker dan de mexicaanse griep tot nu toe. Snap de comotie rondom de mexicaanse griep dus ook niet. Gewone griep laat ik me ook niet tegen inenten.

Overigens, als ze dit gaan laten verplichten, dan neem ik ontslag. Dan maar niet in de zorg werken, ik hoef zo'n vaccin echt niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:42

kekavo schreef:
Kippeneiwit? Even lekker onwetend misschien: dat krijg je toch ook binnen als je kip of ei eet? want daar heb ik nooit last van.
Nee, ik heb dit bij iedere vaccinatie, altijd al gehad. Een uur of 4 na de enting sta ik te zwaaien op mijn benen, dan heb ik al bijna 38 graden koorts. En de dagen erna is het dus nog veel hoger.

Daarom vraag ik het ook, had gekund dat je wel allergisch was :) Maar, kan voor jou best iets in de enting zitten waar jij gevoelig voor bent... Dan zou ik zelf ook niet zo happig zijn op een enting inderdaad :(:)
Wel lastig zeg dat je er zo op reageert! Ik kom er elk jaar weer genadig vanaf met alleen een pijnlijke plek op de arm gelukkig.

lizjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:54

Ik werk ook in de (gehandicapten)zorg, elk jaar heerst er griep en nog nooit eerder kreeg ik een (gewone) griepprik vergoed. Dus ik vind het al vreemd, waarom er nu wel ineens geld is voor de mexicaanse griepprik...

Ik laat mij niet inenten.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:03

ik werk ook in het ziekenhuis, heb ook een bericht gekregen dat ik de enitng mag halen. Maar ik doe het niet.
Omdat:
-Ook al ben ik beschermd, alsnog kan ik het virus bij mij dragen en overbrengen.
-De enting is gemaakt op het virus wat inmiddels is gemuteerd (naar een mildere vorm) waardoor deze enting in veel gevallen niet meer werkt.
-deze enting is niet langdurig getest, dus eventuele complicaties zijn niet nagekeken.
- de man die Klink heeft geadviseerd (ben zijn naam kwijt, excuses) om dit vaccin te kopen, goede banden heeft met de farm. industrie. (allemaal money, money)

wat men niet moet vergeten is dat het "gewone" griep virus jaarlijks gemiddeld 2000 slachtoffers eist. Het enige waarom de mexicaanse griep vervelend zou zijn is omdat het zo besmettelijk is, en in korte tijd veel mensen tegelijk ziek worden waardoor (met name in de zorg) er personeel te kort komt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:11

Gewone griep zorgt voor meer slachtoffers inderdaad :j Daarom heb ik die inenting al wel binnen :)
(mexicaanse griepprik neem ik ook nog... want ik werk niet alleen in de zorg, maar val ook nog eens onder de risicogroepen. Dus het risico van de inenting is voor mij kleiner dan van de griepgevolgen).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:13

Laat de keuze bij de mensen en informeer ze ook eens wat de nadelen zijn van deze enting!!!!

Voor de mensen die zich willen laten inenten, zoek eens wat informatie op internet.
Er zijn inmiddels veel sites/ scripties- ook wetenschappelijke onderzochte - bekent met de nadelen. (En ik moet zeggen dat ik deze schikbarend vind)